Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Dat heeft ook wel mn voorkeur trouwens, al is t alleen al vanwege t werk wat ik er anders aan heb..
Zie t al met de zundapp.. Alle boutjes vastgerot na 50jaar.. Boren, tappen, schuren, stralen, plamuren.. Wat een werk
Op de Franse manier, net als met die Rembrands die steeds in het nieuws zijn. Hier een Terrot. Niks nieuw chroom en opnieuw spuiten. Gewoon schoonmaken (vuil en vet verwijderen) en ter bescherming een laag blanke lak erover :) dit is er een, die ik bij een rit zag, maar heb ook al zo een bij een stand van de Terrot club in Rosmalen gezien. Ik vind het prachtig zo.

full
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor!

De vader van m'n Schotse collega heeft een garage vol staan van zulk spul, die haalt ie voor 50-200pond op van het platteland en restaureert ze helemaal. Helaas is die net zo gehecht aan z'n motoren als ik en doet niks weg :+
 
Laatste tijd weer wat ebay uurtjes doorgebracht voor wat Miele parts, tussen de wasmachine onderdelen ook wat motor onderdelen gevonden.
Na inspectie bleek dat de cilinder niet zo heel fris meer was en een krukaslager wat speling had.
Toch geprobeerd te starten, maar met een buissproeier die niet helemaal aangedraaid was waardoor de benzine doorliep en t carter half vol stond was dat niet echt een succes.
Wel wat startgeluiden gehoord dus er is wat hoop.

Om alles toch maar goed aan te pakken het blokje uit het frame gehaald en begonnen met demonteren.
Achter de carterdeksel vond ik een drab van olie gemengd met vet.. een blik in de owners manual zegt dat dit hoort.. zo leer ik ook weer eens wat.

Volgende stap is het blok splitsen (had een kleinere poelietrekker nodig voor het primaire tandwiel) krukaslagers vervangen en versnellingsbakje bekijken.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Blok vd miele is ondertussen gesplitst, nu nog even nieuwe lagers en keerringen bestellen en dan kan ie weer in elkaar 8-)
full


Ondertussen ook maar wat gang in t zundapp 515 projectje gezet, achterbrug as zat muurvast dus die heb ik uit moeten boren. Daarna de brommert van alle lak ontdaan, alles gestraald en in de primer.
Nu nig alle oneffenheden wegplamuren en dan weer in de lak
full

full
 
Hallo Oma :W

Afgelopen tijd de handen weer uit de mouwen gestoken, hier even een update:

Miele:
Blokje zit weer in elkaar, alle lagers vervangen en nieuwe cilinder + zuiger.
Het starten laat nog even op zich wachten tot de pekel weg is...
Heb hem op de brug geprobeerd aan te fietsen, maar dat wil nog niet helemaal... Even zoeken naar de juiste start procedure. Heb al wel wat plofjes gehoord, maar echt lopen wilde die nog niet.

Zundapp is weer in de opbouwfase, gaat de goede kant op
full



Heb het blik kettingvet dat ik al een tijdje had staan ook maar eens gebruikt, Jawa ketting en die vd zundapp ingekookt 8-)
full
 
Aangezien ze een lange winter voorspellen en een nog veel langer voorjaar en zomer, goed voor vele zonuren heb ik mezelf een mooi project cadeau gedaan:
full
 
Vandaag via facebook vernomen dat Hans de Wit zijn 46 jaar jonge _O- konig 500c classic racer na revisie bij Ruud Freriks van Tovami op de testbank heeft gehad.
Resultaat 90 achterwiel pk's. Dat is over de 100 krukas pk's. :o :t

Niet slecht voor wat als basis een buitenboord motor is geweest. *O*
 
Laatst bewerkt:
Vandaag via facebook vernomen dat Hans de Wit zijn 46 jaar jonge _O- konig 500c classic racer na revisie bij Ruud Freriks van Tovami op de testbank heeft gehad.
Resultaat 90 achterwiel pk's. Dat is over de 100 krukas pk's. :o :t

Niet slecht voor wat als basis een buitenboord motor is geweest. *O*

Mooi spul :}
 
Gister een eerste proefrondje gedaan op de jawa 634 8-)

Blokje liep netjes, al moest ik even wennen aan de omgekeerde bak...
Wegrijden in z'n 4 gaat toch minder dan in z'n 1.

Remmerij nog wel even goed nakijken, de snelheid in km's is nu nog de remweg in meters :X
full
 
Hier weer een update:

Miele: Die loopt, alleen valt telkens na een seconde of 20 weer uit.. Ik verdenk het brandstofsysteem. De benzinekraan is niet helemaal oke en volgens mij de vlotternaald + zitting ook niet helemaal. Die wil ik gaan vervangen hopelijk is hij dan helemaal oke.

GT750: Ik heb de originele tank opgeknapt en gespoten 8-) Deze winter wil ik de motor verder nalopen, remzuigers vervangen, hier en daar een likje verf, en deze tank + zijkapjes erop *O*
full


Jawa 634: Ook hiervan was het lakwerk niet top en ontbraken de stickers.. Kapjes en tank hebben ook een nieuw verflaagje gekregen. Ook deze motor wil ik vd winter verder nalopen. De remmen zijn niet top en ik wil nog even vaststellen of de krukaskeerringen goed zijn of niet..
full


Project zündapp is inmiddels ook afgerond, nu wachten op de zomerse dagen ;)
full

full




Nog meer nieuws: er staat ook een befaamde 6 cilinder in de garage die wat aandacht nodig heeft.
Ik zal dit topic er niet mee vervuilen, want dit is natuurlijk een 2-takt topic })
 
Laatst bewerkt:
Weer even een up-date, met de kortere dagen worden de avonden (in de garage) weer langer.

Jawa 634 weer in elkaar gemeubeld en lekker gereden, nog even de puntjes op de i qua remmerij en laadsysteem. Linker uitlaat rookt ook stevig dus waarschijnlijk ook een krukaskeerringetje vervangen..

22519856_1473986349353043_7389708267183177699_o.jpg


Vanavond een revisie setje in de fichtel&sachs carb vd miele gezet, motortje viel aldoor na 20sec uit en leek brandstof tekort te hebben.
Nu snort het blokkie heerlijk en loopt ook mooi stabiel stationair.
Heb een klein accutje gevonden voor in t gereedschapstrommeltje, draadboompje is ook in de maak
 
Laatst bewerkt:
Gister de miele weer uit winterslaap gehaald, 15sec aanfietsen en ze pruttelde weer vol levenskracht.
Meteen een klein 10km ommetje gemaakt en dat ging helemaal prima
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan