Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Caponord Catfish map gaat niet goed werken op de Futura, hier de vraag en reactie van Moto Abruzzo. Vraag beantwoord, doorverwezen naar Stanley Bobly mappings, ons wel bekend hier.

Message:
Hi Karl,
As an owner of a 2001 EU spec RST Mille Futura reading in on mapping and tune ECU I came across your page on the modifications to your Caponord, especially the tuning of it and fuel economy. Both bike have a lot in common as we know.
My question is if the Catfish map, based on a Futura, optimized for a Caponord, could be used also on the Futura model, or would I run into problems. Was thinking of using the map for no CO2 sensor, standard mufflers, so Map with none of the above. Aprilia Caponord ECU Maps
Hoping to hear from you I remain with kind regards,
Olaf ter Haar - The Netherlands

Since you have experienced and optimized the mapping I was wondering if a short answer would be applicable.


Hi Olaf,

Unfortunately I don’t think using a Catfish map in a Futura would work. The fuel/ignition and A/F maps are wildly different and of course the Capo is in a lower state of tune than the Futura.

I would suggest visiting the AF1 Futura forum or tracking down ‘Stanley Bobly’ on the AF1 Caponord forum (also from the Netherlands) as he also has a Futura and no doubt has re-mapped it.

I hope this helps.

Regards

KarlB M0ZRX

www.caponord.co.uk
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de fuut eens aan de tand gevoeld. Eindelijk eens echt kunnen rijden vdaag. Blijf erg tevreden over de zitpositie. De vering, vooral achter, is matig als je iets sportiever bochten gaat rijden. Is de achterdemper 1:1 te wisselen met een rsv? Volgens mij heb ik dat wel eens ergens gezien of gelezen...

Nee die passen niet, lengtes van de schokbreker achter is verschillend. Ga voor een 110 kg ipv de nu circa 90 kg veer en een service van je originele demper bij een zaak als Hyperpro. is mij erg goed bevallen en dan heb je meteen een goede schokbreken met zwaardere veer die weer mee kan. Heb een progressieve veer nu en hoef niets meer te verstellen met passagier en/of bagage en de achterkant voelt stukken stabieler aan. In- en uitbouwen is een kl.tenklus dus overweeg of je dit zelf wilt doen of laten doen.
 
Nee die passen niet, lengtes van de schokbreker achter is verschillend. Ga voor een 110 kg ipv de nu circa 90 kg veer en een service van je originele demper bij een zaak als Hyperpro. is mij erg goed bevallen en dan heb je meteen een goede schokbreken met zwaardere veer die weer mee kan. Heb een progressieve veer nu en hoef niets meer te verstellen met passagier en/of bagage en de achterkant voelt stukken stabieler aan. In- en uitbouwen is een kl.tenklus dus overweeg of je dit zelf wilt doen of laten doen.

Ah ok. Dan ga ik me daar maar eens op oriënteren. In- en uitbouwen moet wel lukken, op het moment is tijd de ontbrekende factor 😉
 
Ik heb 2 jaar rondgereden met een Sachs schokbreker van een rsv 1000 model 2001 -2003( gele veer). Lengte is perfect en instelbaar ,veerconstante is 95 kg en identiek aan Futura. Hiervoor moet je binnen spatbord met hittepistool vervormen. Ziet er trouwens wel okay uit ook verlies je de hydrailische veer voorspanning. Als je een harde veer hebt is de behoefte hieraan echter ook niet meer zo groot.

Een van de beste oplossing is ohlins dempervan 2001-2003 model kost circa 250 euro op markplaats. Werkt nog beter dan de rsv mille Sachs wat zo en zo een stap beter is dan de orginele.

Veerconstante achter is afhankelijk van gewicht 110 of 105 kg. Ik heb nog wel veren liggen.

Als je achter aanpast valt ook op hoe beroerd de voorkant is. Veeel te zacht gedempt. Veerconstante is 9.5 kg/cm. Deze is echter te reshimmen.

Ook hier zijn meerdere wegen naar Rome.
En niet iedereen heeft dezelfde voorkeur, budget en behoeftes naar een sportieve setting waarmee je mee kneedown kan rijden ( zoals ik).

Het is na 15 jaar haast altijd veel beter dan origineel.
 
Dat zijn twee verschillende verhalen 😉.
Maar de rsv veer past dus wel, ondanks het lengte verschil? De veerconstante, neem aan dat dat de druk van de veer is?
Dus 90 standaard rst en 95 standaard rsv?
Ik ga me daar maar eens een beetje in verdiepen. Voorvering vervangen moet zelf ook wel lukken, kwestie van demonteren, nieuwe veren erin en opnieuw opbouwen?
Alles op zijn tijd, en tijd is net iets wat ik weinig heb haha. Belangrijke is iig dat ik zsm de koppeling fix, dus even opzoek naar een webshop waar ze die keerring verkopen....
 
Er zijn 3 subtypes rsv Milles. De eerste 98-00 uitvoering met witte veer past niet.
Veerconstante 140 kg/cm

Type o1-03 past wel maar spatbord aanpassen.

Type 2004 en later schokbreker is 5 mm korter dan 01-03 type en verder identiek. Hoogte verschil is echter hinderlijk dus altijd voor 01-03 type kiezen.

Falco achtervering is van lagere kwaliteit dan rsv mille en afwijkende links.


Voorveer is aan de lichte kant(9.5). Een 10 of 10.5 veer is beter maar het grote probleem is de demping. De kleppen hebben extra Shims nodig om de demping te verzwaren. Het binnenwerk van de voorvork is overigens verder wel goed genoeg ( voor straatmotor)en maakt gebruik van 3 poort high flow kleppen( showa) Dikkere olie en hoger NIVO helpt maar beperkt.

Alternatief voor reshimmen is gebruik van rsv mille voorvork en 320 schijven. Kost wel meer maar voorvork is een stuk beter, helaas ook 15 mm korter.



Je herkend je Futura hierna overigens niet meer terug.
 
Futura rijdt wel erg stabiel. Denk als de voorkant lager wordt, door RSV veerpoten, en de achterkant hoger, door RSV schokbreker, de stabiliteit minder wordt en je wellicht een stuurdemper moet plaatsen.
Voor mij reden om de bestaande veer te reviseren, zou je ook moeten doen met een vervaningsexemplaar immers, een zwaardere veer en maximaal verlengen, dan komt de achterkant circa 6 mm hoger te staan. Was voor mij de beste optie prijs en stuurgedrag en inmiddels 10.000 km tevreden. Weggedrag werd er ook strakker van.
 
Bij mij zit de ballast aan de binnenzijde tegen de zijkant van de voorkuip aan geplakt. Ruimte genoeg daar, ik heb er alleen geen foto van bij de hand. Ik weet natuurlijk niet of alle ballasten qua grootte vergelijkbaar zijn.
 
Wil het linksysteem van de fuut testen, het achterwiel moet er toch af.
Vulringen heb ik binnen gekregen (Dankjewel!)....eh het vet was EP2, of niet?

(EP2 heb ik namelijk liggen, voor lagers en homokineten)
 
Pfff. Moet daarvoor de complete uitlaat eraf?
Ik zie trouwens 4 draaipunten. De drie aan de driehoeken en een in het blok.
Alle 4 Lagers?
 
full
 
Laatst bewerkt:
Nu dat ik de wielen eraf heb (nieuwe Michelin PR4) de remblokken eens goed bekeken.
één van de vier is duidelijk dunner.

(links dunner, foto is op de kop)

full


Heb ze dus allemaal schoongemaakt en met silikonenvet ingesmeerd.

(Hier is er één schoon)

full
 
Laatst bewerkt:
Nu dat ik de wielen eraf heb (nieuwe Michelin PR4) de remblokken eens goed bekeken.
één van de vier is duidelijk dunner.

(links dunner, foto is op de kop)]

Mijn remblokken hadden links precies dezelfde slijtage. Geen eenduidige verklaring voor kunnen
vinden. Ben benieuwd wat je aan slijtage tegenkomt bij je linksysteem. Aprilia had bij het linksysteem van mijn Futura 'n "vorm" van kopervet gebruikt. :?
 
Ik dacht dat het linksysteem maar drie lagers had en was dus verbaasd dat ik er 4 tegenkwam *D
Zonder de onderdemper er af te halen kom ik er kÖt aan, tenminste niet met een momentsleutel om de boel weer vast te zetten.
De as die door het blok gaat is aan de andere kant...vreemd, er hangt nog iets aan?
full
 
Grrretverdegretver....al de tweede foto die gedraait word?
In de galerij op de telefoon is hij gewoon goed om? :?
 
Laatst bewerkt:
Dat linksysteem kan wel wat onderhoud gebruiken. :+
Hier´n link om op´n simpeler manier de topkuip/ruit te demonteren.
 
Hmmm, nog eens bekeken vandaag.
Dit opgevallen:
full


Speling links en recht is niet gelijk...zal dus toch iets mis zijn.
Ik probeer volgens het WPHB het linksysteem te demonteren zonder de uitlaat eraf te halen.

Stap 1 en 2 lukken prima (behalve dat nergens staat dat de swingarm dus naar beneden komt en dus ondersteund moet worden)

Stap 3 is de Asi in het blok eruithalen....daar zit aan de andere kant nog de uitlaat aan.
Na veel geemmer heb ik het uitlaatschroefje eruit, maarja, die uitlaat zit er nog steeds, dus die as kan er niet uit. Doh!

Nouja, de driehoeken gaan eraf, en ik kan aan alle lagers behalve dat van de dogbone in het blok.
full



Dogbonelager achter is okay, busje draait en laat zich verschuiven, een beetje vet en weer in elkaar. Oké.

full



De voorkant heeft speling...is dit normaal? (dogbone in het blok dus) Is dit gewoon de speling op het asje? Ik kan dus de dogbone ca. 1mm heen en weer bewegen.

Lager in de achterbrug zit vast...moet dus vervangen worden.
Vooral is ook het busje waarop de naalden lopen verroest. :N

Zit onder in de veerpoot ook een lager?

Groeten

Xir
 
Laatst bewerkt:
Lager in de achterbrug...het busje liet zich dus niet vrijwillig bewegen.
full


en zo ziet het busje uit waarop de naalden lopen...zal moeten vervangen worden.
full
 
Is er iemand bezig geweest met het monteren van HID of LED lampen in de Futura koplampunit? Ben benieuwd hoe dit te doen is en of er voldoende plaats is voor de balast. Wat foto's e ervaringen zouden welkom zijn.

Ik heb de werkbeschrijving van het UK forum al bestudeerd. Zie http://www.apriliafutura.co.uk/downloads/documents/HID.pdf

ik ga denk ik led dimlicht plaatsen, groot licht doe ik denk ik niet, moet er dan immers 2 plaatsen en dat word wat duur.

het jammere is dat je ze meestal per 2 kunt kopen. of specifiek voor motor maar dan zijn ze ook duurder.
 
Hmmm, nog eens bekeken vandaag.
Dit opgevallen:
[afbeelding]

Speling links en recht is niet gelijk...zal dus toch iets mis zijn.
Ik probeer volgens het WPHB het linksysteem te demonteren zonder de uitlaat eraf te halen.

Stap 1 en 2 lukken prima (behalve dat nergens staat dat de swingarm dus naar beneden komt en dus ondersteund moet worden)

Stap 3 is de Asi in het blok eruithalen....daar zit aan de andere kant nog de uitlaat aan.
Na veel geemmer heb ik het uitlaatschroefje eruit, maarja, die uitlaat zit er nog steeds, dus die as kan er niet uit. Doh!

Nouja, de driehoeken gaan eraf, en ik kan aan alle lagers behalve dat van de dogbone in het blok.
[afbeelding]


Dogbonelager achter is okay, busje draait en laat zich verschuiven, een beetje vet en weer in elkaar. Oké.

[afbeelding]


De voorkant heeft speling...is dit normaal? (dogbone in het blok dus) Is dit gewoon de speling op het asje? Ik kan dus de dogbone ca. 1mm heen en weer bewegen.

Lager in de achterbrug zit vast...moet dus vervangen worden.
Vooral is ook het busje waarop de naalden lopen verroest. :N

Zit onder in de veerpoot ook een lager?

Groeten

Xir

Die axiale speling op het asje kun je dus verminderen door het monteren van de nylon ringen ertussen, op die manier blijft het vet ook beter in de lagers zitten.
Op de veerpoot zelf zit geen lager. Ze zitten in de dogbone en in de achterbrug, 3 punten dus.
full
 
De speling van de dogbone op de framebevestiging is overigens normaal. Het beperken van de ruimte op foto 1; (zaterdag 24 juni 18.20) gaat prima met het gebruik van de plastic ringen. Het beperkt ook het risico van invreten van de linkplaten op de schanierpunten. Maak je linkplaten en je dogbone ook even schoon zodat je ze op beschadigingen kunt checken. Als Aprilia ontwerp is dit dus 'n kutjepiel oplossing. Over het Pro-link systeem van mijn 33 jaar oude Honda is beter nagedacht.
 
Helaas heeft een collega motorrijder gemeend de geparkeerd staande Futura van mijn vader omver te rijden. Economisch total loss en opgekocht door een schademotorboer. De koffers zijn nog wel beschikbaar. Ze staan op marktplaats. Als je ze echt netjes wilt hebben zal er een nieuwe laklaag op moeten
full

full

laag op moeten.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan