Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Ik zit met spanning te wachten op de eerstvolgende app (eigenlijk kan Scenic het al) die het navigeren met GPX routes biedt. Ik weet dat Navigon binnenkort (half mei) met de nieuwe app Cruiser voor motorrijders komt. Wordt volgens mij best een mooie app waarbij ook veel gedaan is aan energiebesparing. De TomTom Go app slurpt bijvoorbeeld best veel stroom. Maar ben nu toch wel een beetje teleurgesteld, ik lees op Startseite - Navigon:

'F: Können wir Routen von Portalen wie z.B. Alpenpässe, Schotterpisten und andere Ziele (nicht nur) für Motorradfahrer - Alpen-Motorrad-Guide einbinden?
A: Zum Start der App im Mai werden wir noch keine GPX-Files einbinden können.'

Oftwel, er zal bij de eerste release nog geen mogelijkheid zijn om routes in te laden. Wie is dan wel de eerste TomTom (kan nog geen GPX inladen) of MyRoute-app (kan nog niet in-app navigeren)? Voor mu zal dit echt bepalend zijn of ik terug ga naar een dedicated systeem of het bij de iPhone houd.

Sygic kan het al, je moet alleen ff weten hoe. Zelf een tour over de Veluwe uitgezet en met iPhone op t stuur en headset perfect gereden. Vorige week een tour door Luxemburg, ging ook perfect. Komende zondag nog een tour uitgezet op dezelfde manier, ga er van uit dat dit ook gewoon goed gaat.

Als t zo blijft werken zie ik geen reden om een duur systeem bij te kopen :Y
 
Sygic kan het al, je moet alleen ff weten hoe. Zelf een tour over de Veluwe uitgezet en met iPhone op t stuur en headset perfect gereden. Vorige week een tour door Luxemburg, ging ook perfect. Komende zondag nog een tour uitgezet op dezelfde manier, ga er van uit dat dit ook gewoon goed gaat.

Als t zo blijft werken zie ik geen reden om een duur systeem bij te kopen :Y

Ik ken de methode met Sygic. Nadeel is daar dat je altijd een computer voor nodig hebt, om de route om te zetten naar een Sygic formaat. Sygic kan geen gpx aan. En ik dacht dat het aantal waypoints beperkt is. Of heb ik dat mis? Kortom, sygic is prim maar het kan beter. Ik hou het voor nu even bij Scenic.
 
Laatst bewerkt:
Het wachten is op de update van tomtom go mobile.
Op Android kan ik alles met de tomtom, maar daar hebben jullie nog ff niks aan.
 
Ik ken de methode met Sygic. Nadeel is daar dat je altijd een computer voor nodig hebt, om de route om te zetten naar een Sygic formaat. Sygic kan geen gpx aan. En ik dacht dat het aantal waypoints beperkt is. Of heb ik dat mis? Kortom, sygic is prim maar het kan beter. Ik hou het voor nu even bij Scenic.
Klopt, je hebt een computer nodig. Klopt ook, het kan niet enorm veel routepunten aan, maar als je een beetje handig bent red je het een heel eind. Ik heb diverse toertochten opgezet van enkele 100en kmers en nog nooit een teveel aan routepunten gehad
 
Afgelopen dagen in de eifel rondgereden met de Tomtom Go app op mijn Android. Route inladen en rijden dmv van een GPX bestand werkt super en klopt ook gewoon volledig met wat op de computer staat.
Op de terugweg een stuk laten berekenen met de kronkelroute functie. Vind die functie toch maar zo zo... Toch vaak dat ik door dorpjes gestuurd werd. Waar inderdaad bochtjes waren maat niet hetgene wat ik zoek als motorrijder. Volgende keer toch maar lekker alle routes op de computer voorbereiden en importeren. Ben over die functie gewoon dik tevreden.
 
Afgelopen dagen in de eifel rondgereden met de Tomtom Go app op mijn Android. Route inladen en rijden dmv van een GPX bestand werkt super en klopt ook gewoon volledig met wat op de computer staat.
Op de terugweg een stuk laten berekenen met de kronkelroute functie. Vind die functie toch maar zo zo... Toch vaak dat ik door dorpjes gestuurd werd. Waar inderdaad bochtjes waren maat niet hetgene wat ik zoek als motorrijder. Volgende keer toch maar lekker alle routes op de computer voorbereiden en importeren. Ben over die functie gewoon dik tevreden.
Maar dat was niet met een iPhone?
 
Maar dat was niet met een iPhone?


Nee klopt, dit was met een android. Wel grappig om te lezen.. Ongeveer 3 jaar terug ben ik overgestapt naar android vanwege dat gesloten systeem van de iPhones. Toendertijd had android al meer mogelijkheden dan iPhones. Blijkbaar is dat strakke dichte apple systeem nog steeds aanwezig. Jammer want verder zijn het super telefoons
 
interessant topic, Is het een idee in het start bericht een opsomming te maken welke apps er beschikbaar zijn voor iPhone en android.
 
Nee klopt, dit was met een android. Wel grappig om te lezen.. Ongeveer 3 jaar terug ben ik overgestapt naar android vanwege dat gesloten systeem van de iPhones. Toendertijd had android al meer mogelijkheden dan iPhones. Blijkbaar is dat strakke dichte apple systeem nog steeds aanwezig. Jammer want verder zijn het super telefoons

Klopt. Ik heb de iPhone van mijn werk en dus weinig keus. Ik hoop wel dat TomTom doet wat ze beloven en snel die MyDrIve functionaliteit inbouwen in de iPhonr versie.
 
Die cruiser ap bied wel de mogelijkheid tot het downloaden van een route, eens kijken of het zo werkt zoals ik hoop dat dat het doet.

Het kost ook maar een paar euro per maand, misschien toch maar eens een vakantie lang gaan proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ah. En toch is het goed nieuws. 100 routepunten is altijd nog meer dan Sygic, die er 48 aan kan. Of TomTom, waarbij het nog helemaal nog niet mogelijk is op de PC een route te maken. Dank voor de links.
Graag gedaan, als je een beetje doorhebt hoe het werkt vertel het dan. Ik wil zelf ook kijken of het me lukt.
Die gast gebruikt een tooltje om het voor cruiser om te zetten, dat heeft hij zelf geschreven had ik begrepen.

Toch vind ik het jammer dat TT zo achterblijft met de iOS applicatie terwijl het met een Android wel kan. Ik betaal net zoveel voor een mindere uitvoering zo...
 
Graag gedaan, als je een beetje doorhebt hoe het werkt vertel het dan. Ik wil zelf ook kijken of het me lukt.
Die gast gebruikt een tooltje om het voor cruiser om te zetten, dat heeft hij zelf geschreven had ik begrepen. <edit> Ik zie nu dat hij een tooltje heeft om GPX om te zetten naar een Cruiser bestand </edit>

Toch vind ik het jammer dat TT zo achterblijft met de iOS applicatie terwijl het met een Android wel kan. Ik betaal net zoveel voor een mindere uitvoering zo...


Ik ben al een beetje aan het experimenteren. Het lukt me alleen nog niet om de route te openen op de iPhone. Hij laat geen Cruiser icoon zien. Als ik er uit ben, plaats ik hier wel even de stappen in het Nederlands. Dat tooltje is volgens mij een soort schil om Google maps.

Ik baal ook van TomTom. Ik weet dat er aan gewerkt wordt, maar ze kunnen niet zeggen wanneer het mogelijk komt. Overigens blijft ook dan die Cruiser app wel extra functionaliteit bieden. Je kunt in de app bepalen hoe bochtig je route wordt. Dus wel leuk voor het plannen van routes 'on the go'.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al een beetje aan het experimenteren. Het lukt me alleen nog niet om de route te openen op de iPhone. Hij laat geen Cruiser icoon zien. Als ik er uit ben, plaats ik hier wel even de stappen in het Nederlands. Dat tooltje is volgens mij een soort schil om Google maps.
Hij pakt een route met zesduizend punten en decimeert die tot 61, daarvoor gebruikt hij dat tooltje, dan op een of andere manier lepelt hij hem via mail naar de telefoon als een cruiser bestand.

Ik baal ook van TomTom. Ik weet dat er aan gewerkt wordt, maar ze kunnen niet zeggen wanneer het mogelijk komt. Overigens blijft ook dan die Cruiser app wel extra functionaliteit bieden. Je kunt in de app bepalen hoe bochtig je route wordt. Dus wel leuk voor het plannen van routes 'on the go'.
Ik overweeg ook die navigon eerst maar eens een jaartje te nemen of ik koop de applicatie gewoon voor die zes tientjes. Die rondritfunctie is gewoon leuk. Eenmaal een rondrit gemaakt deel je die met een andere gebruiker door deze te mailen. Heb je alsnog dezelfde route.

Tom Tom gebruik ik voor m'n werk totdat ze eindelijk die aanpassing gedaan hebben. Heb toch een driejarig abbonement afgesloten.
 
Ik heb op de Mac een route gemaakt met Motorplaner.de, en die gedownload als bestand voor Cruiser. Opgeslagen in Dropbox en vandaaruit op de iPhone in Cruiser geopend. Werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dat tooltje over een route willen laten gaan, deze is nu 255 punten, zodat ik die kan terugbrengen naar 100 en dan eens kijken wat ervan overblijft in cruiser app. Ik doe het op een iPad. Als dat zou lukken dan maakt het een stuk eenvoudiger. Ik kon de route vrij eenvoudig uit de cloud halen.

Weet jij of er zoiets is wat je op een ipad kan gebruiken? Of is dat tooltje van hem op een of andere manier te gebruiken?
 
Ik zou dat tooltje over een route willen laten gaan, deze is nu 255 punten, zodat ik die kan terugbrengen naar 100 en dan eens kijken wat ervan overblijft in cruiser app. Ik doe het op een iPad. Als dat zou lukken dan maakt het een stuk eenvoudiger. Ik kon de route vrij eenvoudig uit de cloud halen.

Weet jij of er zoiets is wat je op een ipad kan gebruiken? Of is dat tooltje van hem op een of andere manier te gebruiken?

Probeer eens het volgende op de iPad:

- ga naar Motoplaner.de
- Kies Laden/import
- selecteer een track vanuit je cloud (Drive, Dropbox of OneDrive)
- sla de route weer op als Cruiser bestand in de cloud
- Openen met Cruiser

Mij is het nog niet gelukt met een TomTom bestand. GPX bestand heb ik nu even niet bij de hand.
 
Probeer eens het volgende op de iPad:

- ga naar Motoplaner.de
- Kies Laden/import
- selecteer een track vanuit je cloud (Drive, Dropbox of OneDrive)
- sla de route weer op als Cruiser bestand in de cloud
- Openen met Cruiser

Mij is het nog niet gelukt met een TomTom bestand. GPX bestand heb ik nu even niet bij de hand.
Dat heb ik ook al geprobeerd maar dat lukt niet omdat een track geen routepunten heeft.
En als je deze opent als route, ik sla beide meestal op, dan zijn het er weer teveel. Dat tooltje van hem, werkt alleen op een Mac geloof ik, haalt het teveel aan veelal onnodige punten weg. Vraag me niet hoe maar in zijn tutorial lijkt het te werken.
 
Ah. En toch is het goed nieuws. 100 routepunten is altijd nog meer dan Sygic, die er 48 aan kan. Of TomTom, waarbij het nog helemaal nog niet mogelijk is op de PC een route te maken. Dank voor de links.
Dat sygic er maar 48 aan kan was vroeger misschien zo, maar dat is achterhaalde informatie. Ik programmeer ze regelmatig met meer (wel max 100, maar dat heeft andere redenen) en mis dan bij het rijden geen enkel punt. Heb nog nooit getest hoeveel hij wel precies aankan, maar in de richting van 150 geeft ie ook nog de hele route aan (alleen trok Mn oude iPhone het navigeren dan niet. Ik heb nu een nieuwe 7, dus maar eens opnieuw testen).

Ik heb sygic hier eens over gemaild en kreeg als reactie dat ze het zelf niet eens weten. Dit is namelijk een functie die niet echt officieel ondersteund wordt.

Dus als er mensen zijn die sygic wegens te weinig punten links laten liggen, kijk er rustig nogmaals naar 😊
 
Probeer eens het volgende op de iPad:

- ga naar Motoplaner.de
- Kies Laden/import
- selecteer een track vanuit je cloud (Drive, Dropbox of OneDrive)
- sla de route weer op als Cruiser bestand in de cloud
- Openen met Cruiser

Mij is het nog niet gelukt met een TomTom bestand. GPX bestand heb ik nu even niet bij de hand.
Op de laptop is het prima te doen, een eerste indruk is dat het gelukt is. Natuurlijk moeten we de routes eerst nog maar eens gaan rijden om te kijken of het 100% 1:1 overgenomen is.

Werkwijze was eenvoudig.

. Zij pland een route in myroute en slaat die op als track & route met punten.
. Ik log in op mijn laptop en haal het .gpx bestand op en zet deze op buroblad.
. Open motoplaner.de en importeer het bestand.
. Selecteer linksonder de navigon cruiser extensie
. Exporteerknop
. Opslaan als op buroblad met een naam
. Mail bestand naar telefoon
. Open mail, tik bijlage die opent in cruiser

En dan gaan.

Voor de komende vakantie mezelf even dag voor dag de route mailen en dan zijn ze volgens mij nog op te slaan in de applicatie ook.
Betekend dus dat ik vlak voor de vakantie cruiser ga kopen voor een periode van een maand.

Nu maar even MotoGP kijken.
 
Op de laptop is het prima te doen, een eerste indruk is dat het gelukt is. Natuurlijk moeten we de routes eerst nog maar eens gaan rijden om te kijken of het 100% 1:1 overgenomen is.

Werkwijze was eenvoudig.

. Zij pland een route in myroute en slaat die op als track & route met punten.
. Ik log in op mijn laptop en haal het .gpx bestand op en zet deze op buroblad.
. Open motoplaner.de en importeer het bestand.
. Selecteer linksonder de navigon cruiser extensie
. Exporteerknop
. Opslaan als op buroblad met een naam
. Mail bestand naar telefoon
. Open mail, tik bijlage die opent in cruiser

En dan gaan.

Voor de komende vakantie mezelf even dag voor dag de route mailen en dan zijn ze volgens mij nog op te slaan in de applicatie ook.
Betekend dus dat ik vlak voor de vakantie cruiser ga kopen voor een periode van een maand.

Nu maar even MotoGP kijken.

En dit is op een Iphone?
 
Terug
Bovenaan Onderaan