OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Ah, nu zijn we toch weer terug op een olietopic!
Waarom zijn HIFLO filters goed? Waarom zijn ze beter als een Fram, Mann of Champion filter? Omdat de motorboer ze verkoopt? Of bezitten deze filters specificaties die ze goed maken? Filteren ze beter bij een hogere flow?
Tot dan is het bijgeloof.

Hier een mooi filmpje over de mogelijke verschillen tussen 2 filters:

Met hier een iets uitgebreidere test (en een verrassing, voor mij althans, vwb K&N, FRAM en Bosch - ik had een andere uitkomst verwacht)

En deze 2, waarom ik voortaan kies voor HiFlo-filters
(wel erg Amerikaans maar worden interessante dingen genoemd)

(ik versta er weinig van maar ik vind de beelden wel interesssant omdat ze laten zien hoe een oliefilter werkelijk werkt en Hiflo vs OEM)

Enfin, veel informatie te vinden op het net
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een mooi filmpje over de mogelijke verschillen tussen 2 filters:

Met hier een iets uitgebreidere test (en een verrassing, voor mij althans, vwb K&N, FRAM en Bosch - ik had een andere uitkomst verwacht)

En deze 2, waarom ik voortaan kies voor HiFlo-filters
(wel erg Amerikaans maar worden interessante dingen genoemd)

(ik versta er weinig van maar ik vind de beelden wel interesssant omdat ze laten zien hoe een oliefilter werkelijk werkt en Hiflo vs OEM)

Enfin, veel informatie te vinden op het net
En nu waar het om gaat bij een oliefilter? Ik zie ook wel die doorgezaagde filmpjes maar wat zegt dat? Ja er zitten verschillen in materialen en kleur maar wat doet dat er toe?
Een oliefilter moet filteren. hoeveel filtert een filter? hoeveel partikeltjes en hoe groot? Hoeveel de eerste 500km en hoeveel na 5000km? Wat is de flow en wat is het drukverschil?
En dat moet je natuurlijk tegen de eisen van de motorfabrikant houden. Maar als ik zie dat hetzelfde filter op verschillende merken en modellen past denk ik dat de eisen niet zo heel strak zijn.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, de (uit)werking van het oliefilter zie je alleen deels terug in het laatste filmpje.

Het ging mij oa om de gebruikte materialen bij de 'topmerken'
Ik heb gelukkig nog nooit een oliefilter kapot gedraaid (knock on wood, doe vandaag een oliewissel bij de Duc van een vriend) maar zie toch liever een wat dikkere buitenwand

En ik ben verbaasd over mijn vooringenomenheid met bv Bosch en K&N (dat zal wel goed zijn, want er staat Bosch / K&N op de verpakking, toch?)

Vandaar de filmpjes, maar je reactie vind ik dus ook wel terecht


Overigens ontbreekt in het eerste filmpje bij het goedkope non-OEM filter volgens mij wel de anti-drain backvalve, zoals hij elders wordt genoemd.
Misschien is dat wel een vrij cruciaal verschil tussen oliefilters
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als ik zie dat hetzelfde filter op verschillende merken en modellen past denk ik dat de eisen niet zo heel strak zijn.
:^

Ik heb drie totaal verschillende motorfietsen, Aprilia RSV4, Cagiva Raptor 1000 en een Suzuki GSX-F, en bij alle gaat er een K&N 138 op.
Nu kijk ik naar een GSX-R1000.. en weer hetzelfde filter.
Handig! :+ *O*
 
Laatst bewerkt:
Gaat niet om die paar centen, maar om het gevoel dat je door die motordealer genaaid wordt .
Bangmakerij werkt blijkbaar.
Motordealer zegt: Wil jij voor een paar euro het risico lopen dat je kostbare motor in de soep draait?
Als je dan genaaid de deur uitloopt wordt je uitgelachen.


Zozo jammer dat je op deze manier in het leven staat :X
Wie ben jij om alles beter te weten dan een motordealer??
Je steeds genaait voelen lijkt mij niet fijn, vooral als je juist niet genaait wordt.
 
Hou op joh, dealers naaien je waar je bijstaat..
Doen ze hand in hand met de Nederlandse distributeurs.


OEM pomp 550,- ex montage, ex btw bij dealer
OEM pomp 400,- ex btw bij de onderdelen boer in het dorp
OEM pomp 160,- inclusief verzenden bij de Duitse dozenschuiver onderdelen boer


Zelfde nummers, zelfde pomp, zelfde fabrikant..


( gezien de levertijd bij alle 3, vermoed ik dat ze alle 3 uit hetzelfde magazijn komen. )


Voor service of kennis hoef je ook niet meer naar een dealer, stond hier een monteur van
een dealer een draaipunt vast te lassen omdat ie de borgring kwijt was.

Prutsers.


Er zullen best nog een paar goeie over zijn, maar heb eerlijk gezegd veel moeite om nog
een fatsoenlijke te vinden
 
Ik vond het eerste filmpje al van een enorme onkunde getuigen. Gaan ze er een punt van maken dat de returgaatjes kleiner zijn als OEM.
Wat moet er nu door de retourgaatjes? Maximaal dezelfde hoeveelheid per tijdseenheid als er door centrale buis gaat. Een blinde kan zien dat die retourgaatjes een veelvoud aan oppervlak hebben als de aanvoerkant.
Ja, OEM heeft grotere gaatjes maar dat voegt niets toe. Net als dunner of dikker blik. Het blikje moet 10 bar kunnen weerstaan Je kunt wel een blikje ontwerpen dat 20 bar kan weerstaan maar het voegt niets toe.
 
Uit vloeistoffen :+ :t

Ik heb het dan ook over de echte synthetische motorolie niet de hydrocrack synthetische motorolie.

Achtergrondinformatie over de soorten verkrijgbare motorolie

Hydrocracked en moleculair veranderde basisolie, deze zijn niet gemaakt uit echte synthetische basisolie maar zijn zo zuiver en geraffineerd dat zij daarvoor kunnen doorgaan. Het is legaal om hydrocracked olie op petroleum basis als synthetisch te bestempelen hoewel zij niet automatisch dezelfde prestatie zullen hebben als echte synthetische olie zoals PAO (Poly Alfa Olefins) en Esters. Hydrocracking omvat het breken en fragmenteren van moleculaire structuren van de olie in zeer stabiele structuren met als resultaat een eindproduct dat een beter viscositeitsbehoud, een betere temperatuurbestendigheid en een betere weerstand tegen oxidatie heeft. Hydrocracked olie bevat nog steeds verontreinigingen maar deze zijn minimaal en dit proces kan worden gebruikt om een zeer breed scala aan ruwe oliesoorten te veranderen in goed presterende basisolie.

Synthetische basisolie heeft weinig gemeen met basisolie op petroleum basis. Synthetische basisolie is speciaal geproduceerd en laag voor laag opgebouwd met maar een doel, optimale smering, terwijl minerale basisolie geschikt is gemaakt om aan zijn taak te voldoen. Bij synthetische basisolie bepaald de fabrikant eerst voor welk doel het uiteindelijke product gebruikt gaat worden. Zodra dat is bepaald wordt er onderzoek gedaan naar welke smeereigenschappen het best geschikt zijn om aan het uiteindelijke doel te voldoen. Pas dan wordt er begonnen met het fabriceren van de basisolie.
In eerste instantie lijkt het fabriceren van synthetische basisolie eenvoudiger dan het fabriceren van basisolie uit ruwe olie. Materialen met een laag moleculair gewicht worden onder chemische reactie samengevoegd om materialen met een hoger moleculair gewicht te vormen met zeer specifieke smeereigenschappen. Het is niet nodig om verontreinigingen te verwijderen of de structuur te veranderen om dat er vanaf het begin af aan geen verontreinigingen zijn. Ervaring is echter zeer belangrijk bij het fabriceren van goede synthetische basisolie. Synthtische basisolie op de juiste manier gefabriceerd heeft de volgende voordelen over basisolie uit ruwe olie: betere smeereigenschappen bij zowel lage als hoge temperaturen, betere oxidatie en extreme temperatuurbestendigheid, betere wrijvingseigenschappen en een langere levensduur van de olie.

Leuk stukje tekst alleen jammer dat het niet klopt.

Een copy-paste geeft niet altijd de waarheid weer.
 
Leuk stukje tekst alleen jammer dat het niet klopt.

Een copy-paste geeft niet altijd de waarheid weer.

Zelfs banken , advocaten, politici ,dokters en vrouwen :+ spreken onwaarheden , grotendeels zal het wel kloppen.

Er zit niets maar dan ook helemaal geen druppel van een plantaardige olie in full-synthetische olie.
 
Laatst bewerkt:
Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.
 
Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.
Kan.
Maar er is nauwelijks een goede reden om van half naar vol te gaan, als half voorgeschreven is.
 
~
Overigens ontbreekt in het eerste filmpje bij het goedkope non-OEM filter volgens mij wel de anti-drain backvalve, zoals hij elders wordt genoemd.
Misschien is dat wel een vrij cruciaal verschil tussen oliefilters[/quote

Klopt. voorkomt het leeglopen van het filter dat betekent dat eerst het filter weer gevuld moet worden en dan pas je krukas lagers olie krijgen.
Jij blij dat je 5 euro uitgespaard hebt. :')
 
Kan.
Maar er is nauwelijks een goede reden om van half naar vol te gaan, als half voorgeschreven is.
Circuitgebruik? Veel korte ritten?

Ik had zelf al enige jaren geleden condensvorming in de olie, totdat ik op volsyntheet overstapte.
Woon~werk was maar zeven kilometer. Een half jaar later in het vervolg - zes jaar op de (trap)fiets gegaan - trouwens. :)
 
Laatst bewerkt:
Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.

Kan zijn dat de koppeling dan iets kan gaan slippen, teminste bij mijn V-max wel. Met half syntheet geen tot minder last van.
 
Kan zijn dat de koppeling dan iets kan gaan slippen, teminste bij mijn V-max wel. Met half syntheet geen tot minder last van.
Geen tot minder last. Je hebt last of geen last he. ;)

Misschien even de originele oude meuk eruit en versterkte koppelingsveren erin. :?
Een V-max kan wel lekker aan de koppeling sleuren. :9~
 
Laatst bewerkt:
Klopt. voorkomt het leeglopen van het filter dat betekent dat eerst het filter weer gevuld moet worden en dan pas je krukas lagers olie krijgen.
Jij blij dat je 5 euro uitgespaard hebt. :')
Als jij een oliefilter kan vinden zonder anti-drain valve, dan zal het wel een gewoon naakt papieren filter zijn. :+ :+

 
Laatst bewerkt:
Circuitgebruik? Veel korte ritten?

Ik had zelf al enige jaren geleden condensvorming in de olie, totdat ik op volsyntheet overstapte.
Woon~werk was maar zeven kilometer. Een half jaar later in het vervolg - zes jaar op de (trap)fiets gegaan - trouwens. :)

Dank jullie wel voor de reacties. Als ik in mijn auto boekje kijk zie ik dat zowel half- als volsynthetisch voldoen. Stel dat ik 2 dezelfde motoren heb waarbij ik bij de een altijd volsyntheet gebruik en bij de ander half syntheet, is het dan zo dat die ene met volsyntheet theoretisch meer km kan maken voordat deze stuk gaat? of maakt dat geen verschil? (als de omstandigheden en verversingstermijnen hetzelfde zijn)
 
Dank jullie wel voor de reacties. Als ik in mijn auto boekje kijk zie ik dat zowel half- als volsynthetisch voldoen. Stel dat ik 2 dezelfde motoren heb waarbij ik bij de een altijd volsyntheet gebruik en bij de ander half syntheet, is het dan zo dat die ene met volsyntheet theoretisch meer km kan maken voordat deze stuk gaat? of maakt dat geen verschil? (als de omstandigheden en verversingstermijnen hetzelfde zijn)
Je hebt goede half syntheten, en minder goede volsyntheten. :+
Ik zag wel eens een Duitse test waarbij de goedkopere Castrol en Motul oliën betere waarden noteerden dan hun duurdere broer of zusje.

Maar in theorie heeft een volsyntheet een betere standtijd - blijft dus langer van kwaliteit.
En een volsyntheet kan betere tegen hoge temperaturen. (Verbrand minder snel)
Denk onder meer aan de oliefilm tussen nokkenas en slepers, in het bigend, etc, etc.
 
Het filter hoef je natuurlijk niet droog te monteren. Gewoon in bak olie duwen voor de montage of het huis mét filter driekwart vullen met olie en monteren.
Bang voor vieze handjes? Handschoenen voor weinig te koop bij de action. :+
 
Laatst bewerkt:
Het filter hoef je natuurlijk niet droog te monteren. Gewoon in bak olie duwen voor de montage of het huis mét filter driekwart vullen met olie en monteren.
Bang voor vieze handjes? Handschoenen voor weinig te koop bij de action. :+
Technoflex of huismerk van Louis? :+



Ik vul alles lekker hoor. :Y



In het blok kan ook wat .. :+

 
Laatst bewerkt:
Circuitgebruik? Veel korte ritten?

Ik had zelf al enige jaren geleden condensvorming in de olie, totdat ik op volsyntheet overstapte.
Woon~werk was maar zeven kilometer. Een half jaar later in het vervolg - zes jaar op de (trap)fiets gegaan - trouwens. :)

Die condensvorming is er dan nog wel degelijk, alleen zie je het bij sommige synthetische olie minder goed.

Nog steeds even schadelijk jammer genoeg :+
 
Kan je bij een oliewissel voor een ander soort olie gaan die wel voldoet aan de specificaties?
Bijvoorbeeld van half-synthetische olie naar volsynthetisch? Ik kan daar niet echt duidelijkheid over vinden, want hier en daar lees ik dat het geen probleem is, maar volsynthetische olie zou een meer reinigende werking hebben.


Bij moderne motorfietsen (dus geen oldtimer en/of extreem hoge km standen) is dit GEEN probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan