Yamaha XV Virago topic [deel II]

Hoi motorvrienden,

Graag doe ik een beroep op jullie expertise… ik kom er namelijk even niet meer uit.

Probleem: mijn Yamaha XV500 wil niet harder dan een km/h of 100. Hij begint in de 4de en 5de versnelling bij een bepaald toerental te stotteren en blijft daar in hangen. In de 1-2-3- trekt hij wel prima door voor een 494cc-tje.

Geprobeerd:
- Carburateurs al 2x uit elkaar gehad, gereinigd en teruggebouwd naar de originele specs uit het wph.
- Tevens de membranen intensief geïnspecteerd, ook niets.
- 2 verschillende vacuümgestuurde benzinepompen geprobeerd… nada. Rij nu zelfs zonder pomp, geen verschil.
- Vlotterhoogtes opnieuw afgesteld, niets
- Nieuwe bougies… niets.

Wellicht is het geen nieuw probleem en kan iemand me in de juiste richting wijzen.

PS: ik heb op deze motor nooit met de originele carburateurs gereden, alleen voorheen met een Mikuni BST40 van een KTM (projectje). Toen vielen deze problemen mij niet op.
Het voelt als een pit-limiter o.i.d. Ik lees op internet van alles, maar het probleem komt steeds net niet overeen met wat ik lees... en aangezien ik het probleem voorheen niet had, lijkt het me in de carburateur of benzine toevoer te zitten.

Het vreemde is gewoon dat de 1, 2 en 3 wel lekker rijdt…

Afgaande op je enige aanpassing van carbs, echt alleen de carbs veranderd? Geen nieuw of ander benzinefilter? of andere diameter of lengte slang?
 
Laatst bewerkt:
Afgaande op je enige aanpassing van carbs, echt alleen de carbs veranderd? Geen nieuw of ander benzinefilter? of andere diameter of lengte slang?

Zou je zeggen ja. Temeer omdat hij in die hogere versnellingen meer van alles nodig heeft. Zo dacht ik ook nog in de richting van luchtfilter/lucht aanzuig.

Ik zou het inderdaad zoeken in de combinatie brandstoftoevoer zoals boven beschreven en luchtaanzuig.
 
Echt alleen de carbs vervangen...
Het kan natuurlijk zijn dat ik 2x pech heb gehad met de vacuum gestuurde benzinepomp? Is de pomp te omzeilen zodat ik dat uit kan sluiten? Vanavond nog even zonder pomp gereden, dus tank direct op de carbs, probleem blijft hetzelfde (al lijkt me het logisch dat hij zonder pomp ook geen fut heeft om in de 4de of 5de versnelling op hogere snelheid te blijven accelereren)? Ik heb met en zonder benzinefilter geprobeerd... geen verschil.

Morgen weer verder... ben ook het viragotechforum aan het afstruinen.
 
Laatst bewerkt:
Ja kan zonder vacuumpomp. Alleen moet je dan wel alle ventielen afdoppen waar de vacuumslangen naartoe gaan. En je moet jezelf verzekeren van het feit dat de benzinekra(a)n(en) van je tank hoger zitten dan je carb omdat de benzine op 'eigen kracht' je carbs in moet kunnen lopen.

Ik ken de XV500 niet zou heel precies, maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. Een van de eerste modificaties die XV750 (ver)bouwers doen is al die vacuum rommel eraf halen. Brengt alleen maar problemen met zich mee.

Ik reed ook met mijn vorige built gewoon zonder. Netjes de ventieltjes overal afgedopt en ik reed op 1 kraan in plaats van twee. Wel belangrijk was bij mij inderdaad een groot genoege kraan en grote benzineslangen.
 
Dag Allen, Een kleine update betreffende het ontchromen. Uiteindelijk is dit gelukt volgens een tip op een andere forum. Heb een haakse slijper met korrel 120 gebruikt en zachtjes zonder te drukken tegen de kop van de slijper gehouden. Dit werkte dik prima! Hierna tot 1200 geschuurd en gepolijst met een gemodificeerde slijpbank. Resultaat een spiegelend dekseltje :]

Verder heb ik net een volledige pakkingset binnen gehad (ebay) Het viel me op dat de koppakking anders was. Zie namelijk een soort o ring voor de nokkenasketting en een crush O ring . Heeft iemand die ook een koprevisie uitgevoerd heeft dit ook meegemaakt? De ring lijkt namelijk dikker dan de oude pakking
 
Dag Allen, Een kleine update betreffende het ontchromen. Uiteindelijk is dit gelukt volgens een tip op een andere forum. Heb een haakse slijper met korrel 120 gebruikt en zachtjes zonder te drukken tegen de kop van de slijper gehouden. Dit werkte dik prima! Hierna tot 1200 geschuurd en gepolijst met een gemodificeerde slijpbank. Resultaat een spiegelend dekseltje :]

Verder heb ik net een volledige pakkingset binnen gehad (ebay) Het viel me op dat de koppakking anders was. Zie namelijk een soort o ring voor de nokkenasketting en een crush O ring . Heeft iemand die ook een koprevisie uitgevoerd heeft dit ook meegemaakt? De ring lijkt namelijk dikker dan de oude pakking

Een soort o ring voor de nokkenasketting? Ik weet dat de voetpakking verschilt bij de 700 vs de 750. Je ziet op de exploded view van de 700 en 750 de verschillen. Er gaat een O ring om je cilinder wand, dat weet ik ook. Vaak zie je die over het hoofd. En verder zit er een o ring achter de timing tandwielen deksel... Of bedoel je iets anders?
 
Dag Chiefpep,

Dit betreft de pakking tussen de kop en de cilinder. Inmiddels ben ik achtergekomen dat de pakking set die ik gekregen heb van een 1 gen 750 is.... Ik snap niet waarom zij dit aanleveren(ben er al achteraangaan)had namelijk om een 700 gevraagd. Blijkbaar hebben de blokken voor '83 een groef waarin de o ring tussen valt aan de zijde van de timing tandwielen waar de ketting langsloopt. Ik denk misschien dat wij hetzelfde bedoelen. zal vanavond anders een foto maken hiervan.
 
Iemand een idee hoe die dunne pijpjes uit de demper te halen?
wiuN7Pul.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan beter op zoek gaan naar een setje laser uitlaten en deze origineel laten.
Geven een mooi donker geluid.

Aan de andere kant worden de milieu eisen steeds hoger.

Ga maar in rotjeknor rijden met open pipes, dan heb je zo €300 + te pakken.
 
Uitlaat en collector zien er ook nog erg goed uit eigenlijk dus het zou zonde zijn.
Maar omdat ik een open luchtfilter heb moet er ook wat meer lucht uit kunnen en het geluid is wel erg lief.
Een setje open uitlaten met bochten is ook nog een optie eventueel.
 
Gisteren een proefritje gemaakt. De motor liep beroerd met het open filter. Na terug plaatsen van het originele luchtfilter ging het een stuk beter.
Ik mis alleen vermogen. In zijn eerste en tweede versnelling wil het nog wel vooruit hoewel ik veel meer koppel verwacht. Daarna is het voorbij. De motor haalt met moeite 110 en op schakelen heeft geen zin.
Hij loopt verder wel mooi en houdt ook niet in.

Morgen eens beginnen met nieuwe bougies en daarna verder zoeken.
Iemand nog tips?

W4xWwEFl.jpg
 
Ik vind het heel moeilijk om zelf de Virago af te stellen. Had zelf Dyno stage II sproeiers icm K&N open filter en zelfgemaakte uitlaat. Toen de motor weggebracht naar Mobu Motors om hem echt goed af te laten stellen. Een van de beste tuners in NL volgens verhalen en zelf ook gemerkt. Ze waren er alsnog lang mee bezig om hem goed te krijgen. Maar liep daarna dan ook perfect!

Zo ga ik het bij mijn huidige project weer doen.
 
Hier is alles nog origineel nu. Dus uitlaten, filter en carburateurs is niks aan gedaan.
Het enige dat ik veranderd heb is de benzinekraan. Die is van vacuum naar normaal gegaan vanwege de nieuwe tank.
De aansluitingen op het inlaatspruitstuk heb ik natuurlijk afgedicht.
 
Dat je een andere benzinekraan hebt geplaatst moet niet uitmaken, maar is alles wel goed afgedopt?

Ik nijg toch naar valse lucht.

Laat de motor warmlopen en spuit dan remmenreiniger op de afgedopte delen en de rubbers.

Als de xv toch anders gaat lopen moet je daar toch naar kijken.

Er willen trouwens nogal eens haarscheurtjes in de rubbers zitten en dan loopt de motor ook voor geen meter.
 
Laatst bewerkt:
Ga ik doen maar het is niet dat de motor voor geen meter loopt. Er zit alleen geen fut in. In zijn twee gaat het goed tot de 90 km/h trekt ie lekker door maar daarboven wordt het rap minder.
Het blok loopt verder mooi rustig, zeker stationair. Vaak is dat met valse lucht ook niet het geval. Reageert ook goed op het gas.
 
Hm.... heb je je (lucht)sproeiers per ongeluk gewijzigd?

Wat zegt het wpb? Ik kan nl niets raadplegen ivm vakantie in het buitenland.
 
Oké, dan maar vanuit Spanje even hard op denken.

Loopt ie op 1 cilinder? Zijn de bochten even warm/heet?
Breuk in de bougiekabel? Dan met warme motor even besproeien met water. Als het gaat knetteren dan heb je daar een mogelijke verklaring.
Carburateur rubbers met haarscheurtjes? Zie vorige opmerking.
Carburateur verstopt? (sproeiers of gasnaald vast) de boel loshalen en schoonmaken.


Hoe dan ook, je zult alles opnieuw na moeten lopen.
 
Laatst bewerkt:
OK, vandaag nieuwe bougies er in en hij trekt normaal op en liep als een dolle. Liep? Yep, het was van korte duur. De motor begon slechter te lopen en het lijkt alsof er veel te weinig benzine of veel te veel lucht is. Bougies controleren en die zijn spierwit. Veel te weinig benzine dus.

Ik heb ook de hoofdsproeiers nog gecontroleerd voor de zekerheid en die zijn allebei mooi schoon en open dus daar zit het probleem niet.

Even aan de gang geweest met remmenreiniger en daar reageert de motor op wat er op duidt dat er valse lucht wordt aangezogen.
De inlaatrubbers zitten ook vol met scheurtjes dus ik denk dat ik die maar eens ga vervangen om te beginnen.

Wat wel positief is dat het vermogen er weer was en de motor even lekker liep. dus dat geeft aan dat er niets ernstigs aan de hand is.

Vulcanrider bedankt voor het meedenken vanuit het ongetwijfeld warme Spanje.
 
Hallo Allemaal,

Sinds kort rij ik Virago XV 535 (1992). Sleutelen ga ik vast nog wel leren, daar heb ik nu geen vraag over, maar ik zou graag met andere Virago rijders in contact willen komen om eens (of liever nog meerdere keren) samen te rijden. Ik heb me aangemeld bij Belgian Dutch Virago & Star Forum maar daar krijg ik geen reactie (account wordt niet actief gemaakt). Misschien slaapt die club.

Vandaag reed ik een rit in Brabant en Belgie met ook een Virago rijder (750) en die zou ook graag met andere Virago rijders in contact willen komen om af en toe samen te kunnen toeren.

Weten jullie iets voor ons, is er een levendige Virago toerclub of hebben jullie zin om iets dergelijks vrijblijvend te starten? Gewoon een keer in de maand ergens afspreken en rijden maar.

Groetjes, Syl
 
Laatst bewerkt:
Misschien een open deur, maar waarom heb je een club nodig om te rijden?

Je kan met een maatje of alleen rondtuffen.

Zelf vindt ik het best wel prettig om met regelmaat alleen erop uit te trekken. Daarnaast kan je je eigen tempo rijden.

Ouwe hoeren kan je op een terras.

Geniet van je motor en koop een werkplaatsboek voor het geval dat je wat onderhoud wilt doen. Moeilijke issues kan je hier plaatsen.



:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Net een voorvorkkeerring vervangen en nu nieuwe olie er op maar hoeveel?
Het enige dat ik heb gevonden is 228 ml maar dat lijkt me te weinig.
Iemand hier die het weet?
Het is een 93 XV750.
 
Terug
Bovenaan Onderaan