Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik

@PDV-MOTO Een tijdje gelden was er de gewoonte van een aantal opgeschoten pubertjes om met auto's te gaan staatracen. Dat was in het Rotterdamse havengebied. Het was best hinderlijk als je er langsreed. En er gebeurden regelmatig ongelukken (vooral met de jongelui zelf)
Maar toch heeft nooit iemand het bedacht om het Havengebied af te sluiten.
Wat er wel gebeurde was dat er gehandhaafd werd en na een paar keer was het over.

Het zelfde geldt voor de klaverbladracers in de "speeltuin" in Brabant. Handhaven en probleem is verdwenen.

Dus ipv de dijken af te sluiten, zouden de overheidsdienaren ook eens aan het werk kunnen gaan.

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als motoren die exorbitant veel lawaai maken aan de kant gezet worden, zoals de Duitsers doen: db killer er in of laten staan. Moet je eens zien hoe dat helpt.
En doe ook eens een paar keer een snelheidscontrole op de dijken. Nu stonden ze zondag weer bij de Shell bij Rhoon op de A15. Grote driebaansweg waar je 100 mag. Dat is een van de favoriete flitsplekken. Makkelijk scoren, maar draagt dat nu bij aan de verkeersveiligheid of het milieu?

Dat is mijn voornaamste probleem met dit soort afsluitingen.
 
Laatst bewerkt:
Nu stonden ze zondag weer bij de Shell bij Rhoon op de A15. Grote driebaansweg waar je 100 mag.

Ze staan daar al vanaf dat de weg na de grote verbouwing geopend is erg vaak. Momenteel staan ze nog vaker iets verderop langs de A29. Wat betreft de flitser op de A15 is dat echt de enige plek waar ik ze ooit zie staan. De parallelrijbaan (die buitenom het tankstation loopt) en ook de andere kant op (zowel hoofd- als parallel rijbaan) nog nooit een mobiele flitscontrole gezien. Het lijkt ook wel dat er daar geen plekken zijn waar ze makkelijk kunnen komen. Dat is natuurlijk wel een vereiste... als het teveel moeite kost kan een controle niet uit. Vandaar dat er langs de dijken ook niks gebeurt wat dit aan gaat.
 
Thx for the tips over de A15. ik kruis mijn vingers dat ik daar op de A15 nog geen foto heb, maar die 100km/h daar is inderdaad raar, zoveel ruimte.

(ben net weer terug in NL, moet even wennen; vmax 30-50-60-70-80-100-120-130????, dan trajectcontroles, en ook die sneaky verhoogde middenbermen... zucht).
 
Laatst bewerkt:
~[offtopic]

Tuurlijk moet er dan wat gebeuren dat snap ik ook wel.

Wanneer praten niet lukt ga je het dan maar verder kijken wat er aan wettelijke mogelijkheden zijn.
Je 'steelt' nu iets van je buurman en speelt voor eigen rechter.

Er zouden mooiere oplossingen kunnen zijn, helemaal mee eens. Maar eeuwig gedoe om wettelijk oid iets voor elkaar te krijgen lijkt me een lange weg van frustraties en verloren tijd. Niet op z'n minst bij de instanties die daar bij betrokken worden.

Als we het hele verhaal wat er aan vooraf gaat horen zijn we het vast met m eens.


[ontopic]

In jou optiek zijn de bewoners eigenlijk dus nog watjes, beetje normaal via de gemeente proberen.
Ze kunnen het beter samen oplossen, ook veel effectiever.
Mep een motorrijder van zijn motor en verkoop die in Duitsland, krijgt hij een baasje die er een normale uitlaat onderzet en de motor netjes poets enz.

Win win toch? En die motorrijder hier maar afvragen waar zijn motor is gebleven?
De confrontatie hoef je niet aan te gaan met die rijder, want dat is toch tot nu toe zinloos gebleken, borden enz.

Of is het toch eigenlijk, wanneer ik ergens last van heb moet het maar opgelost worden.
Wanneer ik vind dat iets moet kunnen, dan moeten anderen daar maar mee om leren gaan.

Die betreffende buurman met die katten vond het blijkbaar ook geen overlast.
Het is allemaal niet zo zwart wit en zelf ingrijpen is meestal op het hellend vlak gaan staan.

Plus het feit dat iemand erg gehecht aan zijn huisdier kan zijn, dat maakt het erger. Naja er zijn ook motorrijders die erg gehecht aan de motor zijn met naam en al, dus toch vergelijkbaar ;) :+

Het lijkt me vaker dan eens voorkomen dat er eerst een hoop frustraties worden verzameld.. dan als de maat vol is bellen en brieven sturen.. dan nog eens een traject om andere mensen te overtuigen van de ellende en ondertussen veranderd er niets omdat de mensen die daar lekker denken motor te rijden zich niet realiseren wat er speelt.

Komen frustraties niet vaak vanwege het gevoel van machteloosheid? Waarom dan niet eens een paar uur met wat buren daar gaan staan en in gesprek gaan met mensen.. ik zie daar echt het kwaad niet in.
 
Na eerst te hebben staan snoeven over hoe stoer je was, maak je nu de draai wanneer je ziet dat je populariteit er niet door toeneemt.

Maar ach, waarschijnlijk is het verhaal schromelijk overdreven, daar heb je namelijk wel vaker een handje van.

:W
Oké, het laatste woord hierover dan.

Ten eerste deed ik helemaal niet stoer. Ik overdrijf ook niet, nergens in.
Waren 16 katten, waarvan ik er 13 heb gevangen, en zoals iemand anders hier aanhaalt, een goed tehuis gegeven.
Dat ik er toen nog niet bij verteld had dat de man niet voor zijn katten zorgde en niks aantrok van de overlast, vond ik toen te veel informatie.

Is dat diefstal? Niet in België! Maar dat is iets wat jullie niet weten, en ook niet (kunnen) begrijpen. Als dieren van je buren op jouw terrein komen (al dan niet voor overlast zorgend) en jij wil dat niet, en de buurman handelt niet om dat te voorkomen, mag je die zelf verwijderen. Ja dat mag dus wel degelijk in België. En dat is maar logisch ook.

Op de lekdijk motoren gaan beschadigen ligt anders, dat is openbaar terrein.
Maar als jij je motor nu bijvoorbeeld in mijn tuin komt zetten (zonder toestemming bedoel ik dan, ik zal het er zelf maar bij zetten, want anders snap je dat ook eer niet), heb je wel een probleem, dan kan ik daarmee doen wat ik wil, gewoon omdat dat mijn privéterrein is, en jij die daar helemaal niet hoorde te zetten. Als ik die daar dan in brand steek kan ik enkel een boete krijgen voor illegaal vuur, maar niet voor vernieling van uw motor. Het is een stom voorbeeld, maar (misschien) snap je het nu wel.

Maar, moest het ooit zover komen dat er mensen op plaatsen als de lekdijk het heft in eigen handen nemen, wat niet juist is, begrijp ik wel hun reactie, ook al keur ik het af.

En nu volledig on topic: ik heb er alle begrip voor dat ze zulke wegen afsluiten voor motoren, en voor Quads. En voor alles wat overlast veroorzaakt. En ja, roekeloos rijdende motoren, en onnodig veel lawaai makende motoren, die ZIJN een vorm van overlast.

Het is niet omdat een motorrijder van zijn lawaai pijp houdt, en een openbare weg bekijkt als een circuit, dat andere mensen eronder moeten lijden.

Bye bye :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oké, het laatste woord hierover dan.

Ten eerste deed ik helemaal niet stoer. Ik overdrijf ook niet, nergens in.
Waren 16 katten, waarvan ik er 13 heb gevangen, en zoals iemand anders hier aanhaalt, een goed tehuis gegeven.
Dat ik er toen nog niet bij verteld had dat de man niet voor zijn katten zorgde en niks aantrok van de overlast, vond ik toen te veel informatie.


Is dat diefstal? Niet in België! Maar dat is iets wat jullie niet weten, en ook niet (kunnen) begrijpen. Als dieren van je buren op jouw terrein komen (al dan niet voor overlast zorgend) en jij wil dat niet, en de buurman handelt niet om dat te voorkomen, mag je die zelf verwijderen. Ja dat mag dus wel degelijk in België. En dat is maar logisch ook.


Op de lekdijk motoren gaan beschadigen ligt anders, dat is openbaar terrein.
Maar als jij je motor nu bijvoorbeeld in mijn tuin komt zetten (zonder toestemming bedoel ik dan, ik zal het er zelf maar bij zetten, want anders snap je dat ook eer niet), heb je wel een probleem, dan kan ik daarmee doen wat ik wil, gewoon omdat dat mijn privéterrein is, en jij die daar helemaal niet hoorde te zetten. Als ik die daar dan in brand steek kan ik enkel een boete krijgen voor illegaal vuur, maar niet voor vernieling van uw motor. Het is een stom voorbeeld, maar (misschien) snap je het nu wel.

Maar, moest het ooit zover komen dat er mensen op plaatsen als de lekdijk het heft in eigen handen nemen, wat niet juist is, begrijp ik wel hun reactie, ook al keur ik het af.

En nu volledig on topic: ik heb er alle begrip voor dat ze zulke wegen afsluiten voor motoren, en voor Quads. En voor alles wat overlast veroorzaakt. En ja, roekeloos rijdende motoren, en onnodig veel lawaai makende motoren, die ZIJN een vorm van overlast.

Het is niet omdat een motorrijder van zijn lawaai pijp houdt, en een openbare weg bekijkt als een circuit, dat andere mensen eronder moeten lijden.

Bey bey :W

Het is al te verleidelijk om op alle idioterie in te gaan maar vooruit, ik zal me inhouden.

Kun je wel even het wetsartikel aangegeven waarop jij baseert dat jij andermans bezittingen in bezit mag nemen, vervreemden of zelfs vernietigen enkel en alleen omdat je ze op jouw terrein aantreft?

Alvast bedankt!

p.s. 'Bey Bey' is wellicht de wijze waarop jouw vrouw je begroet, echter als afscheidsgroet is 'bye bye' hier gangbaarder.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, wat is er nu eigenlijk leuk aan om in het weekend, als het prachtig weer is en veel mensen erop uit trekken, met z'n allen door elkaar op zo'n dijk te gaan rijden? Ik begrijp het gewoon niet. Op dagen als tweede pinksterdag of hemelvaartdag als het mooi weer is ga ik lekker iets anders doen want rijden vind ik dan, zelfs in de Ardennen, geen zak aan, veel te druk. Ik heb dan wel gemakkelijk praten, ik heb meer dan genoeg verlof, ik ga wel op een dinsdag of donderdag...veel rustiger. Als er dan iemand is die zich stoort aan mijn demper heeft ie gewoon pech...gelukkig zijn de Franstalige Belgen een stuk gemakkelijker...
 
spoiler-alert: dat gaat niet wennen :+

Tell me about it.
Dammenroute ook alweer gereden, half uur achter caravan-treintje gezeten.
(en dan heb je nog kans dat tussen pakweg hellevoetsluis en brielle wat vriendelijke koekblikken je er links-langs laten, waarvoor Dank!)

off-the-record
Schouwen en brouwersdam: Er komt een dag dat ik tussen die middenbermsteentjes door slalom... maar daar zal tzt ook wel een muurtje komen.
/of-the-record.
 
De hond en kat gebruikte ik als metafoor, inmiddels zijn we een paar pagina's verder. Ik maak mij daar ook schuldig aan.

Als we alles verwijderen of verbieden waar iemand overlast van ondervindt hebben we bijvoorbeeld nooit meer last van files.

Zo zijn er ook relatief schone bussen, maar laatst trok een lijnbus op, hele straat stond onder de rook en hij liet een paar vierkante meter roet achter op het asfalt. Er zat een handvol mensen in de bus. Vanuit de milieubeweging wordt gestimuleerd om met het OV te gaan. Onderbouwd met archiefkasten vol rapporten en overval zijn regeltjes voor, hoe kan zo een bus er dan doorheen slippen, net als sommige vrachtwagens en busjes. Dit zijn gewoon mijn constateringen, een ieder mag daar zijn eigen mening over vormen het is een vrij land.

Nog iets anders, mijn collega die op de fiets door Amsterdam naar het werk komt heeft meer last van files dan ik op de motor. Nu moet ik wel zeggen dat de fietsers zich goed aan de verkeersregels houden, zeker in Amsterdam. Zullen we de stad dan ook maar afsluiten voor fietsers?

In (grote) groepen rijd ik niet graag en doordeweeks vind ik ook prettiger dan in het weekend of op feestdagen. Dat staat los van het feit of een ander daar overlast van ondervindt, ik vind het zelf prettiger. Maar iedereen vult zijn hobby op eigen manier in, als een ander in groepsverband wil rijden is dat helemaal prima.

Zo, ik ben mijn ei weer even kwijt. Als mensen hier overlast van ondervinden kunnen we natuurlijk ook het topic afsluiten voor motorrijders.
 
De cameras om de verkeersstromen te registreren/analyseren zijn weer weg.
Denk dat ze na de pilot weer 1x ingezet worden.
 
@PDV-MOTO Een tijdje gelden was er de gewoonte van een aantal opgeschoten pubertjes om met auto's te gaan staatracen. Dat was in het Rotterdamse havengebied. Het was best hinderlijk als je er langsreed. En er gebeurden regelmatig ongelukken (vooral met de jongelui zelf)
Maar toch heeft nooit iemand het bedacht om het Havengebied af te sluiten.
Wat er wel gebeurde was dat er gehandhaafd werd en na een paar keer was het over.

Het zelfde geldt voor de klaverbladracers in de "speeltuin" in Brabant. Handhaven en probleem is verdwenen.

Dus ipv de dijken af te sluiten, zouden de overheidsdienaren ook eens aan het werk kunnen gaan.

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als motoren die exorbitant veel lawaai maken aan de kant gezet worden, zoals de Duitsers doen: db killer er in of laten staan. Moet je eens zien hoe dat helpt.
En doe ook eens een paar keer een snelheidscontrole op de dijken. Nu stonden ze zondag weer bij de Shell bij Rhoon op de A15. Grote driebaansweg waar je 100 mag. Dat is een van de favoriete flitsplekken. Makkelijk scoren, maar draagt dat nu bij aan de verkeersveiligheid of het milieu?

Dat is mijn voornaamste probleem met dit soort afsluitingen.

Daar moet waarschijnlijk een burgemeester opdracht voor geven, en dat doen ze liever niet want de kans is groot dat dan blijkt dat het allemaal wel meevalt met de overlast.
Ze nemen maar al te graag aan dat die ene ouwe zuurpruim die 39 keer de politie belt als ie een bromvlieg voor het raam hoort vliegen gelijk heeft.
Het is enkel jaren geleden al gebleken dat de beroepsklager over schiphol de geluidsoverlast al melde voordat de vliegtuigen ivm vertraging oid ook maar in het Nederlandse luchtruim aangekomen waren.

Maar ik ben het wel met je eens, handhaven die hap, net als al die kut scooters/snorfietsen die te hard rijden en daarom maar op de rijbaan moeten.
Lekkere makkelijke oplossingen zijn dat.

We moeten maar massaal te hard gaan rijden, hopelijk maken ze voor ons ook een uitzondering. *O*
(maar dat zal wel weer niet :N )
 
Wat een heerlijk zeiktopic is dit geworden.

Al die narcistische egootjes of slachtoffertjes die ergens last van hebben, altijd die ander.

Wat een mentaliteit, wat een treurnis.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon voor eigen rechter spelen want de plietsie laat het een beetje afweten.
Iemand met 16 katten is gek en iemand met een reerpijp ook.
Ik had het wel geweten van een paar gegooide eieren komen ze wel aan het zweten.
 
Er rijdt ook wel eens een motoragent op de dijk. Flats een ei op zijn gele helm. Kunnen ze wel de humor van inzien toch?
 
Daar moet waarschijnlijk een burgemeester opdracht voor geven, en dat doen ze liever niet want de kans is groot dat dan blijkt dat het allemaal wel meevalt met de overlast.


Dat WIL de burgemeester wel, maar dat KAN hij niet. Hij heeft geen zeggenschap (meer) over bromsnor.

Gisteren maar ff gemeten/geteld.
Het stuk van de "weekend afsluiting" is 5,5km lang en liggen ~60 huizen aan. Waarvan ~de helft dicht aan de dijk.
Die "tellen" vwb B&W in hun besluitvorming. Niet de wandelaars/fietsers/motorrijders die er ook komen. Mijn zienswijze werd formeel afgewezen omdat ik -als motorrijder- geen "specifiek belang" had.

Op naar de evaluatie en de beslissing omtrent het vervolg (stoppen, voortzetten of -mark my words- uitbreiden)
 
De afweging algemeen/specifiek belang is een "tricky" politiek spel.

Je omschrijft duidelijk hoe de politieke wil op dit moment aan de kant van een kleine groep bewoners staat. Blijkbaar hebben we als motorrijders ons belang niet sterk genoeg kunnen benadrukken of hebben we ons onvoldoende kunnen verenigen. Dit geldt voor mij ook, het schrijft zo makkelijk op een forum maar wat doe ik er concreet aan.

Zomaar een voorbeeldje van het spel met de afweging algemeen/specifiek belang. Kenissen hadden hier in de buurt een boerderij die zoals vaak al generaties in de familie was. Het plan bestond om een vierbaans weg aan te leggen en die zou over hun land lopen. Ze konden vertrekken en hebben in die tijd een andere boerderij kunnen kopen in de Flevopolder. Inmiddels hebben ze die boerderij niet meer, maar dat terzijde. De weg is er destijds wel gekomen maar over het land van een andere boer en het werd een tweebaans weg. Afgelopen jaar (2016) is men begonnen met de verbreding van de weg naar vierbaans. Het gaat hier niet om een beetje overlast, de boerderij is het leven en bron van inkomsten voor een boer. Met dit soort gevallen ben ik echt trots op de politiek, goed werk afgeleverd mensen.

Terug naar de dijk. Dat we met uitzondering van een paar lokale of bezoekende motorrijders geen specifiek belang hebben valt nog te begrijpen. Ik draai hem echter om en heb de vraag hoe het zit met het algemeen belang om gebruik te mogen maken van een openbare weg. Voor het gebruik van die openbare weg zijn regels, die discussie is uitvoerig aan bod gekomen hier.

Moeten straks in overvolle treinen reizigers aantonen wat hun spefieke belang is om op dat tijdstip te riezen? Moeten automobilisten op een drukke zomerse zondag aantonen wat hun specifieke belang is om op die dag naar Zandvoort te gaan? Moeten bezoekers aantonen wat hun specifieke belang is om juist op die dag naar de keukenhof te gaan. Allemaal voorbeelden waar overlast ontstaat en de afweging algemeen/specifiek belang van toepassing is. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
 
Laatst bewerkt:
Oké, het laatste woord hierover dan.
Dan mag ik daar ook nog een laatste maal op reageren ;)

Maar als jij je motor nu bijvoorbeeld in mijn tuin komt zetten (zonder toestemming bedoel ik dan, ik zal het er zelf maar bij zetten, want anders snap je dat ook eer niet), heb je wel een probleem, dan kan ik daarmee doen wat ik wil, gewoon omdat dat mijn privéterrein is, en jij die daar helemaal niet hoorde te zetten. Als ik die daar dan in brand steek kan ik enkel een boete krijgen voor illegaal vuur, maar niet voor vernieling van uw motor. Het is een stom voorbeeld, maar (misschien) snap je het nu wel.

:') :')

Nee ik ben geen Belg, maar ben eens gaan zoeken, in Belgie heb je inderdaad wel een hoop wetten zeg :o :o :+

Ok prive terrein valt in dit geval onder het 'veldwetboek' (leuke namen daar :+ )

Kleine update voor je voor je wat gaat doen met spullen van een ander op jou prive terrein.
Je mag die motor niet eens van je eigen terrein afrijden (duwen)
Daarvoor zul je de politie moeten inschakelen om te laten takelen (dat geld moet je voorschieten en later terug vorderen op de eigenaar)
Zoek maar eens op de juridische fora, voorbeelden ten over.

Ik vermoed zo dat je iets meer op je kerfstok krijgt dan alleen illegaal vuur :P :+
En misschien snap ik het best ;)

Ik ben wel benieuwd welke wetten jij dan wel weet dat dat allemaal wel mag, ik wacht met spanning op het antwoord wat je Buellbloke gaat geven.

Maar inderdaad, loslaten maar beter.

Lekker gaan rijden :] alleen niet op de Lekdijk, dat is dan wel weer jammer
 
Gisteren op tv een stukje over geluidsoverlast door vliegtuigen. Daar vertelde iemand dat je in een stiltegebied eerder geluidsoverlast ervaart vergeleken met de stad. Omdat je in de stad toch al meer geluid hebt en dan valt het minder op. Op zich zit daar wel iets in dacht ik.

Als het zo hard is dat het pijn aan je oren doet en/of gehoorbeschadiging kan opleveren is natuurlijk iets anders, maar dan moet je het wel heel erg bont maken en er dicht op zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan