R1150GeSpann

Hmm, zo'n verstelbare reactie stang hoeft niks duurs te zijn toch?
Gewoon zoiets maken als er schoorstang van een span. Zelfde idee..

Bedankt voor de input!
 
Hmm, zo'n verstelbare reactie stang hoeft niks duurs te zijn toch?
Gewoon zoiets maken als er schoorstang van een span. Zelfde idee..

Bedankt voor de input!
Het gaat natuurlijk niet om het principe. Het moet er gelikt uitzien en er moet Wunderlich of Teuratech op staan. CNC gefreesde eindstukken en liefst in een kleurtje geanodiseerd. Het merk duidelijk zichtbaar en onuitwisbaar gefreesd of ge-etst, dat kost nu eenmaal wat.
 
Het gaat natuurlijk niet om het principe. Het moet er gelikt uitzien en er moet Wunderlich of Teuratech op staan. CNC gefreesde eindstukken en liefst in een kleurtje geanodiseerd. Het merk duidelijk zichtbaar en onuitwisbaar gefreesd of ge-etst, dat kost nu eenmaal wat.

Ooh,is dat het? Nou als ik dan tzt zelf wat maak zet ik er gewoon met dikke lasrups wat op. Ook sjiek toch.
 
Als ze een GS of andere BMW 4v van naaf/fusee besturing voorzien, hoe doen ze dat dan met de stuurstang? Normaal balhoofd kun je eenvoudig de 2 kroonplaten met stukjes pijp fixeren. Bij de 4v heb je geen onderste plaat en zit de bovenste op kantelbaar lager. Toch?

Hoe zit dat? Iemand?
 
Volgens mij scharnieren de vorkpoten in de kroonplaat en zit de kroonplaat gewoon normaal gelagerd in je balhoofd.

Anders even het topic van Slijptol opduikelen
 
Slijptol had een constructie waarbij eerst een stang naar links achter ging. Ergens onder tank aan frame met een draaipunt geloof ik.

Zou willen weten wat de manier is om meteen naar voren te gaan. De punten waar de triangel op het frame zit zou ik willen gebruiken voor de bovenste 2 armen van de naafbesturing. Zodoende vervalt de onderste kroonplaat. Anders zou die te gebruiken zijn, veer ertussenuit én stang ertussen.

Edit; toch Slijptol z'n topic maar eens doorgespit en op één van de eerste foto's is ergens te zien dat ie door het bovenste lager een pen naar onder heeft gemaakt die op het frame afsteund met een lagering. Een soort balhoofdpen dus. Dit hoeft niet zo zwaar uitgevoerd te worden, is enkel om te sturen en vangt de kracht van de voorvork niet meer op.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind slijptol zijn manier best wel mooi, maar ik zou het zelf denk ik eerder zoals hieronder doen:

DSC08120.jpg


Die armpjes zou je direct aan de bovenste kroonplaat kunnen maken.
Moet je natuurlijk nog wel een goede plek voor je koplamp vinden.

Ik denk wel dat de armpjes vrij lang/ lomp moeten worden, maar dat ligt er ook een beetje aan hoe hoog je hem op zijn wielen wil gaan zetten.
 
Laatst bewerkt:
weet ik niet, ik heb voorvorkplaatjes gegoogled.

Het gaat mij alleen maar om de verbinding tussen het stuur en het fuseelichaam.

Met de term zijn er wel betere plaatjes te vinden. :)

custom-ducati-tt3-difazio-leaves-you-speechless_12.jpg


niet op de stangkoppen letten, het gaat hier om de globale constructie
 
Ook bij de laatste foto hebben ze het T-stuk gebruikt, de onderste plaat dus.
De BMW 4 kleps heeft die niet.

Allemaal prachtige constructies, maar mij veel te fancy. Ik zoek iets wat er ook degelijk uit ziet (dit zal best goed zijn hoor).

Edit, bij de laatste foto krijg je toch wel een hele vreemde zijwaartse belasting op de stangkoppen. Kan nooit lang goed gaan. Gewoon recht trekken en duwen is meer mijn keuze. Zoals de besturing die enigma nu bouwt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ook dat ze de onderste hebben gebruikt, maar dat kan net zo goed de bovenste zijn, maakt voor de werking niks uit. (Evenals hoe fancy het eruit ziet)

Edit: je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het maakt. Dat is het mooie van een zijspan. Als je er maar gelukkig mee bent :)
 
Laatst bewerkt:
Edit: je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het maakt. Dat is het mooie van een zijspan. Als je er maar gelukkig mee bent :)

Alle input is welkom! Mij gaat het specifiek om de telelever-voorkant van de 4V's (heet dat zo?). Makkelijkst is gewoon, 2 stukken pijp ipv vorkpoten, net onder het T-stuk uitkomend en dan aan de linker een duw/trekstang naar voren.
Maar ja, die onderste plaat is er dus niet.

Slijptol, als je meeleest.. Klopt het dat jij een pen door het bovenste lager hebt gemaakt en die vanonder op het frame afsteund ? Dat zou bij de GS ook kunnen. Aan beide kanten van het frame zit onder de tank een bout. Normaal zitten daar ook de valbeugels aan vast.
 
Dat klopt bijna.
Het bovenste lager is een fuseekogel en die heb ik vervangen door een kogellager in een aluminium huisje.
Aan de onderkant had ik ook zoiets wat met 2 buisjes werd afgesteund naar het frame.
De lagerhuisjes en de pen heb ik nog ergens liggen.
De buisjes zijn naar Habsu zijn magazijn gegaan
 
Dat klopt bijna.
Het bovenste lager is een fuseekogel en die heb ik vervangen door een kogellager in een aluminium huisje.
Aan de onderkant had ik ook zoiets wat met 2 buisjes werd afgesteund naar het frame.
De lagerhuisjes en de pen heb ik nog ergens liggen.
De buisjes zijn naar Habsu zijn magazijn gegaan

Dus het bovenste lager t.p.v. balhoofd is een kogel bij een 1100?
Ik heb mijn 1150 nooit uit elkaar gehaald, maar het lijkt bij mij alsof de binnenpoten met kogels aan de kroonplaat vast zitten en het balhoofd een normaal lager. (1 vrijheidsgraad)
 
Bij mijn 1100 was het zo'n zelfde ding als bij de verbinding met de triangel.
Ik heb ze nooit doorgezaagd maar volgens mij waren dat fuseekogels
 
Bij mijn 1100 was het zo'n zelfde ding als bij de verbinding met de triangel.
Ik heb ze nooit doorgezaagd maar volgens mij waren dat fuseekogels
Nu je het zegt, op ADV heeft een verhaal gestaan van een reiziger die de draad uit zijn voorframe gerammeld had, dat was inderdaad iets fusee achtigs met M32 fijne draad of zo.
 
M34x1,5 om precies te zijn. :)
Ik heb daar nog binnendraad voor gedraaid want een tap is er niet voor te vinden
 
Terug
Bovenaan Onderaan