Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

zow meld ik me hier ook even.
heb een "ouwe" k1200S gekocht, 2007 en 90 000 km en het bekende probleem met de koppeling :X
was ook een goede prijs natuurlijk.
rijdt anders echt fantastisch!!
ik heb al een boel motorfietsen gehad, ook al eens een R1100S..maar dat was het niet ..rijwielgedeelte fantastisch ..motorblok was m'n vriend niet..
maar ik had nog nooit zo'n stabiele fiets gekend! dus begon ik te zoeken naar een 4 cilinder met hetzelfde rijwielgedeelte...
kwam ik uit op een K1200RS ..maar het is een S geworden ..
wat een fiets!! het gewicht verdwijnt ..en het blok ..pfieuw .. beresterk zeg!! ik dacht dat m'n bandit hard ging ..maar dit is gewoon te gek!
ik dacht dat m'n Ducati scherp stuurde ... :N
helemaal gek van die duolever...en die remmen :}
ik begrijp niet dat ze zeggen dat je moet werken om de fiets om te gooien..ik wil gewoon knietje leggen met dat ding alsof het erom vraagt ...terwijl ik helemaal geen kneedown kan! :')
ik kan hier wel nog een tijdje doorgaan met de k1200S op te hemelen maar ik vroeg me gewoon af of het nodig is om dat "probleem" met de koppeling te bekijken ..fiets rijdt anders gewoon LEKKER!
enkel bij stationair rammelt die..anders voel ik geen probleem, schakelt goed ..
ik vertel mezelf gewoon dat het niet als de Ducati is
O-)
foto's volgen wel nog :) eerst nog een remus demper erop :+
Mijn K1300 koppeling hoor je ook rammelen, ook bij lage toeren. Heeft ie altijd gehad en hij staat inmiddels op 25k dus geen worries! :] En JA, de K1200 en 1300erds zijn feestbeesten! *O*
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog interesse in een origineel fly screen (ruitje) voor de K 1300R? Betreft de grote (hoge) versie voor VEEL bescherming!
[/imgatt]
full
 
Sorry als het wat dom klinkt maar waar kan het motorolie peil worden afgelezen op de K1200R?
 
Je zitje. Het is een transparant/wittige slang die ter hoogte van je rempompje achter loopt. Op het (zwarte) olietankje staat je min/max niveau.
 
Laatst bewerkt:
Het volgende, ietwat warrige, verhaal staat in het boekje.
Motorolie

Motoroliepeil controleren

Oliegebrek kan de motor doen vastlopen en daardoor tot een ongeval leiden. Op een correct motoroliepeil letten.

Na een langere standtijd van de motorfiets kan zich olie in het carter verzamelen die vóór het aflezen in het oliereservoir moet worden gepompt. Daartoe moet de motorolie op bedrijfstemperatuur zijn. De controle van het oliepeil bij koude motor of na een korte rit leidt tot een incorrecte interpretatie van de olievoorraad.
Voor een correcte aanduiding van het motoroliepeil mag het peil alleen na een langere rit worden gecontroleerd.

Het oliepeil is afhankelijk van de olietemperatuur. Hoe hoger de olietemperatuur, des te hoger is het oliepeil in het oliereservoir. Het oliepeil direct na een langere rit controleren.
- De bedrijfswarme motorfiets rechtop houden en erop letten dat de ondergrond vlak en stevig is
met OA (optionele accessoire) Middenbok:
- De bedrijfswarme motorfiets op de middenstandaard plaatsen en erop letten dat de ondergrond vlak en stevig is.

- De motor één minuut stationair laten draaien.
- Contact uitschakelen.
- Het oliepeil bij de aanduiding 1 aflezen.

Bij een oliepeil onder de MIN-markering:
- Motorolie bijvullen.
Bij een oliepeil boven de MAX-markering:
- Motorolie aftappen.
Of die één minuut stationair draaien nou komt in plaats van de langere rit is na meerdere keren lezen nog steeds onduidelijk.

Maar aflezen bij warme motor lijkt de rode draad te zijn, evenals vlak nadat ie gedraaid heeft. Gewoon maar aflezen als je afstapt na een lange rit.
 
OK oliepeil gecheckt, bedankt voor de info. Is wel goed verstopt....
Nu we toch bezig zijn, waar kan het koelvloeistof peil worden gecheckt?
 
volgens mij heb jij behoefte aan een werkplaatshandboek ? ;)

kun je downloaden bij bmw motorrad
mocht je problemen hebben pm mij even
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het volgende, ietwat warrige, verhaal staat in het boekje.Of die één minuut stationair draaien nou komt in plaats van de langere rit is na meerdere keren lezen nog steeds onduidelijk.

Maar aflezen bij warme motor lijkt de rode draad te zijn, evenals vlak nadat ie gedraaid heeft. Gewoon maar aflezen als je afstapt na een lange rit.

Hij moet altijd een minuut station hebben gedraaid. Als je hem na het rijden direct uitzet ligt een gedeelte van de olievoorraad nog in het blok omdat het peil in de tank rap zakt zodra het toerental verhoogd is. Als je hem meteen uitzet wordt die olie niet meer teruggepompt.
 
Heb het ook aan mijn broek.2 weken geleden lampje remmen aan.Na winterstilstand gewoon gestart en het brande.Naar dealer geweest,laten uitlezen en fout ABS-pomp.Gereset en bij het naar huis rijden(45km) is het niet meer gaan branden.Ze zeiden wel dat de fout waarschijnlijk weer zou terugkomen.Gister terug gekomen van vakantie (niet met de motor),motor gestart,en jawel het brande weer.Na ritje van +/-30km en verschillende malen opnieuw starten blijft het branden.
Toch raar na zo een langere stilstand(winter) in 1 keer dat probleem.Vorig seizoen 4000km gereden en de fout heeft zich geen enkele keer voor gedaan(Vorig jaar begin seizoen bij aankoop nog groot onderhoud,inclusief remolie gehad)
Gebeld naar dealer,en gelukkig wordt de ABS-pomp over 2 weken onder garantie (had nog garantie tot 17/6/2017) hersteld.Geloof ergens gelezen te hebben dat het rond de €1600 was indien je geen garantie hebt.

Ik ben van plan een K1200s uit 2005 te kopen. Het enige wat mij tegenstaat is het ABS-pomp probleem. Want als die niet meer werkt dan doen de remmen het ook niet...schijnt...Hoe veilig kan ABS zijn vraag ik mij dan af. Die ABS-pomp is namelijk ook nodig voor de rembekrachtiging. Klopt dit verhaal?
 
Ik ben van plan een K1200s uit 2005 te kopen. Het enige wat mij tegenstaat is het ABS-pomp probleem. Want als die niet meer werkt dan doen de remmen het ook niet...schijnt...Hoe veilig kan ABS zijn vraag ik mij dan af. Die ABS-pomp is namelijk ook nodig voor de rembekrachtiging. Klopt dit verhaal?

Broodje aap verhaal. Er is een modificatie geweest voor alle K1200 en K1300 abs systemen. Als daarna gewoon het onderhoud is gedaan volgend "het boekje" is er niets aan de hand.
 
lijkt mij ook sterk wanneer abs niet werkt dat je geen remmen meer hebt, zelfs als je rembekrachtiger er mee ophoud dan kun je immers ook nog remmen alleen wat harder knijpen
 
Bij de oudere modellen is de rem bekrachtiging en abs geregeld via de abs pomp. Vanaf 2006 of 7 is dit aangepast. Storing betekent dan dat beide niet werken, maar de remmen werken wel maar dan zonder rem bekrachtiging. Jaarlijks vloeistof vervangen en af en toe de abs gebruiken voorkomt problemen.
 
Laatst bewerkt:
als je een bekrachtigd systeem hebt, en dat valt uit, houd je dezelfde hoeveelheid "eind rem" over als je hebt terwijl je remt met het contactslot uit. Bijna nada dus.
 
Heb het vorige maand aan de hand gehad.Rem blijft gewoon werken,je merkt er niet veel van.Heb trouwens model van 2007.Alleen de gedachte dat je geen ABS hebt en dat het niet werkt is niet plezierig.Georgiosus,hoe laat je af en toe de ABS werken? Het lijkt me dat het net als bij een auto altijd automatisch werkt.
 
Abs even laten werken lukt mij eigenlijk alleen door even hard met alleen de achter rem te remmen. Je voelt het in je pedaal. Voor remt ie zo hard dat het mij niet lukt.

Bij de modellen vanaf 2007 werkt je rem bekrachtiging gewoon, ook al is er een abs storing.
 
Laatst bewerkt:
ABS kun je aan het werk zetten door op een zand- of grindpaadje bij niet al te hoge snelheid de voorrem te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Blij te horen dat de remmen hoe dan ook nog werken! De afgelopen twee motorfietsen die ik had, hadden geen ABS. Bij hevig remmen had ik toen alleen gripverlies bij glad/nat wegdek. De motorbanden pakten meteen weer grip zodra ik de remmen losliet. Geen ongelukken gelukkig.
Overigens wil ik wel adviseren te gaan oefenen op een noodstop. Gewoon vol in de angers op droog/nat wegdek. Het ABS grijpt wel in. Dit hebben we toch ook allemaal gedaan tijdens onze praktijklessen?
Het integrale remsysteem op deze motorfiets vind ik zeer veiligheid verhogend. Je benut namelijk je maximale remvermogen.
 
Heb het vorige maand aan de hand gehad.Rem blijft gewoon werken,je merkt er niet veel van.Heb trouwens model van 2007.Alleen de gedachte dat je geen ABS hebt en dat het niet werkt is niet plezierig.Georgiosus,hoe laat je af en toe de ABS werken? Het lijkt me dat het net als bij een auto altijd automatisch werkt.

Het gaat om modellen van voor 07 die een bekrachtigd systeem hebben. 2007 en later gaat er alleen een lampje branden als het ABS het niet meer doet, je merkt geen verschil qua bedienkracht.

Abs laten werken is vrij simpel, pedaal danwel hendel vol inknijpen tot ie gaat regelen (merk je in de hendel).
 
Laatst bewerkt:
Het hangt denk ik ook van de storing af. Bij mijn 2005 heb ik wel eens ABS storingen gehad waarbij het ABS het niet deed (kapotte sensor) maar ook daarbij bleef de bekrachtiging gewoon werken.
Als de pomp naar de vaantjes gaat, dan is het natuurlijk wel afgelopen met de bekrachtiging. Vooral op tijd je remvloeistof vervangen.
 
De K1300 gaat weer plaats maken voor een andere motor.. dus wie snel beslist.. anders ruil ik em in

Binnenkort ook een paar losse onderdelen te koop:

Standaard demper
Originele spiegels
Olie gril cover wunderlich(niet geinstalleerd geweest)
Ram mount (ipv bmw logo)
Touring ruit
Donkere smoke ruit
 
Terug
Bovenaan Onderaan