Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik mijn recent aangeschafte tig machine ook maar weer op mp zet. Geduld is al op! Krijg geen mooie gecontroleerde vlamboog.

Maak eens even een fotootje van hoe alles ingesteld is?
Dan kan ik even kijken hoe alles bij mij ingesteld staat (zelfde machine)
Ook even laten weten hoeveel liter/minuut Argon je gebruikt.

En wat voor materiaal probeer je te lassen.
En maakt de aardeklem goed contact?
 
Zal eerdaags eens foto maken.

@racingralph. Ik ben klaar met lassen haha. Heb ook mensen die voor mij kunen lassen maar dacht hrt leuk zelf te doen , bezig met motor aanhangertje opknappen.
 
Waar woon je ?
Heb je niemand (andere MFer ?) in de buurt wonen die kan TIG lassen ?
Met een beetje uitleg en wat oefenen, moet je de basis toch redelijk snel onder de knie kunnen hebben.

Ik ben wel eens met een collega bezig geweest die nog nooit TIG had gelast.
Na een uurtje kwamen er toch wel redelijke lassen onder zijn vingers weg.
Maar als je een beginneling een TIG apparaat geeft die niet goed ingesteld is, dan word het vaak lastig ja.....
 
voorkant%20stap%20voor%20stap%20tig%20lassen%20klein.jpg


Ik heb samen met mijn tig apparaat bovenstaande boek gekocht. Na een pin brander is dit mijn eerste echte lasapparaat, voor de rest heb ik in mijn leven op school een beetje autogeen gelast en mig.

Nu ga ik absoluut niet zeggen dat ik nu goed kan lassen maar ik red me wel met tig lassen.

De projectjes die ik heb gedaan tot dusver zijn de uitlaat van mijn VF750F en ik heb een nieuw maaidek voor een zitmaaier gelast waarbij ik alle draaiende onderdelen over heb gezet op nieuw staal.

db
 
Waar moet ik mijn reduceerventiel op instellen van menggas 85/15 op een mig/mag machientje? Waarschijnlijk ook een kwestie van uitproberen maar wat is een goed startpunt?

Hoe weet ik of ik goed zit, merk je dat duidelijk aan het lassen?
 
Ik heb nog een vrij nieuwe gekeurde 20 ltr fles staan met 85/15 co2 menggas die bijna leeg is die ik niet meer nodig heb.

Iemand interesse om hem te kopen?

Rene

(Ik neem aan dat het een 20 ltr fles is, ca 20 cm doorsnede en ongeveer een meter hoog)

Stuur maar een PB-tje
 
Laatst bewerkt:
Je hebt 4 keuze mogelijkheden voor de lasstroom te weten 1-min, 1-max, 2-min, 2-max.
Dacht ik zo nog uit mijn hoofd wetend van een zelfde hobbyapparaat dat ik lang geleden gebruikt heb. Enige nadeel daar aan vond ik dat er bij die van mij altijd spanning op de lasdraad bleef staan en als je dan per ongeluk ergens massa raakte dat je een fijne vonkenregen kreeg zonder dat je een laskap oid voor je ogen had. Oja en de lasdraad ging vaak vast zitten in het lasneusje want dat was het enige contactpunt waar er spanning/stroom op de lasdraad komt. Heb er nu 1 met een stalen liner waar de lasdraad door loopt en dan krijgt de draad onderweg al spanning/stroom en brand niet/nauwelijks nog vast in de lastip/neusje of hoe dat ding ook heet.
 
zou normaal op de machine toch ergens een tabel met knopstanden/ampere's/metaaldiktes enz moeten staan ?
anders in het boekje ?

Niks te vinden, boekje is lang geleden al verdwenen ben ik bang. Ik heb het machientje gekregen in ruil voor een klusje.

Je hebt 4 keuze mogelijkheden voor de lasstroom te weten 1-min, 1-max, 2-min, 2-max.
Dacht ik zo nog uit mijn hoofd wetend van een zelfde hobbyapparaat dat ik lang geleden gebruikt heb. Enige nadeel daar aan vond ik dat er bij die van mij altijd spanning op de lasdraad bleef staan en als je dan per ongeluk ergens massa raakte dat je een fijne vonkenregen kreeg zonder dat je een laskap oid voor je ogen had.

Zo'n vermoeden had ik inderdaad. 2 standen leek me al wat weinig. Zal er eens mee experimenteren. Bij deze blijft er inderdaad ook spanning op de draad staan, schok ik de eerste keer ook even van toen ik hem aantikte. Maar als je het weet en er rekening mee houdt lijkt het me niet zo'n probleem.
 
Even vooropgesteld: ik ben een leek op las gebied.
Dat gezegd te hebben, heb ik de volgende vraag.

Mijn vader heeft een hele oude (ik schat >25 jaar) elektrode lasapparaat. Een groot zwaar ding en max. 160A op krachtstroom.
Mijn vader kan daar heel netjes mee lassen en ik, redelijk (vind ik zelf :P ).

Nu wil ik zelf ook wel een lasapparaat, maar dan iets compacter.
Kan ik bijvoorbeeld zo'n las inverter, net zo "goed" lassen? Of juist moeilijker/gemakkelijker? Of spelen er ook nog andere factoren mee, bij zo'n inverter?
Link: L0002.9160 - MIG/MAG lasapparaat MW160E - De web-shop van Rustbuster (Veenendaal)

Zo'n MIG/MAG/MMA inverter leek mij wel handig omdat je dan kunt kiezen tussen MIG/MAG (wat wat gemakkelijker lassen is voor een leek, maar als nadeel een gasfles) en MMA (handig voor als je buiten moet lassen, wat in mijn geval vaker voor zal komen).

Wat is jullie advies?


Edit: link aangepast
 
Laatst bewerkt:
mijn ervaring is dat inverters mooier/beter lassen dan de oude gewikkelde lastransformatoren, (wat door (de meeste) oude rotten in 't vak vierkant wordt tegengesproken)

maar zou je niet beter voor de combinatie electrode/TIG opteren?
bied mijns inziens betere opties voor het fijnere RVS werk.
 
mijn ervaring is dat inverters mooier/beter lassen dan de oude gewikkelde lastransformatoren, (wat door (de meeste) oude rotten in 't vak vierkant wordt tegengesproken)

maar zou je niet beter voor de combinatie electrode/TIG opteren?
bied mijns inziens betere opties voor het fijnere RVS werk.

TIG lassen is voor mij een brug te ver. Vandaar MIG. Dat is wat simpeler voor de niet geoefende lasser.
MIG en MMA hebben beide hun voor- en nadelen, vandaar een combi apparaat.

Maar ik neig toch ook wel naar alleen een mooie MIG inverter. Een ESAB Caddy. :9~
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan