Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

De ene keerring kan met monteren scheef gezeten hebben of geplooit. Soms zie je dat pas als je het weer uit elkaar haalt. De vieze keerring lijkt het vuil aan één kant te hebben.
Even naar de lagerboer om voor 2 euro keerringen te halen.
Gelukkig is het relatief gemakkelijk opgelost. Denk je dat ik het koekvloeistof systeem moet spoelen?
Bedankt voor je advies.
 
Nee, waarom zou er vuil in het koelsysteem gekomen zijn? Ik zou niet gaan spoelen. Nu je de pomp er af hebt is het systeem ook al half leeg gelopen, is daar drek meegekomen?
 
We hebben afgelopen zaterdag de Jonne revisie gedaan. Alle rubbertjes, de mengbuizen en de gasnaalden vervangen. De eerste tank is leeg en hij is van 1:15 naar 1:20 gegaan. Bovendien rijdt hij veel soepeler. Hij stuurt ook beter maar dat zou ook kunnen doordat we de blok en subframe bouten weer vast gezet hebben.
 
Kijk, dat is een mooi resultaat.
Ik zal trouwens ook eens kijken naar de beschreven bouten bij mijn fiets.
 
Vandaag weer eens met de motor naar stage gegaan :)

Vanmorgen een collega-fundurist tegen gekomen in Landgraaf omstreeks 8:20. Iemand van hier?
 
Zucht....

Vandaag even een stukje rijden, de voorband voelde wat raar. Denk, even testen offroad.

Met ongeveer 20 km/h op mn snufferd, zelf helemaal in orde (alleen vet pissig op mezelf). Sta op, veeg mezelf en de motor af en kom tot de conclusie dat er niet veel aan de hand is.

Ik stap op en ik merk dat mijn stuur naar rechts staat bij het wiel rechtuit... Kut. Naar huis gereden. Weet niet of het stuur scheef staat (zoals met een trapfiets kan gebeuren) of dat de voorvork een tik heeft gehad...

Morgen waarschijnlijk even de motorzaak bellen... iemand nog tips ofzo hoe ik zelf e.e.a. kan checken?
 
Laatst bewerkt:
Je kan toch zien of het stuur recht staat tov de kroonplaat? Als dat allemaal parallel/haaks is kan je het volgende doen: onderste voorvorkbouten lossen, wiel tussen je benen en met het stuur recht zetten. Toevallig net zelf gedaan, irriteerde me mateloos aan die scheve kroonplaat bij rechtuit. (daarna weer vast zetten uiteraard).
 
Laatst bewerkt:
Het houdt maar niet op met die f650st. Na de nieuwe waterpomp keerringen te hebben geplaatst wou ik de olie aftapplug vast draaien. Kom ik erachter dat het schroefdraad van het blok gestript is B| . Dit moet bij de vorige eigenaar gebeurt zijn. De wph zegt dat het vast moet met 40nm, blijkbaar was dit veels te veel. Aprilia raadde destijds bij de helft aan voor hun Pegaso.

Hoeveel kost de repair kit van bmw? ~100 euro! Dit is voorlopig mijn laatste Europese motorfiets.

Hier meer info over dit probleem en hoe het voorkomen kan worden:
Sump Plug FAQ
 
Laatst bewerkt:
Hier in Brabant zeggen we:
As ge ut nie mir wit, gebruik dan PUR of kit
Gelukkig zijn er diverse aftap plugs van andere auto's en motoren (waaronder de k en r serie van bmw) die ook in de oil drain van de f650 passen. Pak em beet 90 euro goedkoper dan de reparatieset.
 
Neem de aftapplug van een K100 of versnellingsbak van de tweekleps boxer. Daarvan is de schroefdraad langer en het is een imbus zodat je niet te snel een grote sleutel met teveel moment pakt.
 
Neem de aftapplug van een K100 of versnellingsbak van de tweekleps boxer. Daarvan is de schroefdraad langer en het is een imbus zodat je niet te snel een grote sleutel met teveel moment pakt.
Ja dat had ik ook gedaan. Plug van de K serie gebruikt. Er lekt nu geen koelvloeistof meer maar wel een aantal druppels uit de oil drain, dit omdat de plug er een beetje scheef in zit. De plug kan niet strakker omdat die doordraait. Hopelijk kan ik ermee doorrijden tot de volgende oil change, dan ga ik informeren voor een helicoil o.i.d.
 
Hoi Oma :W, lang niet meer hier geweest.


Mijn F-je is weer gerepareerd, nu met een offroad stuur (HEER-LIJK) :] .

De voorband van mijn F-je voelde al een tijdje wat raar, spanning was goed, zag niks zitten dus ik dacht laat maar gaan.

Zie ik vandaag (nadat degene die me alles van het stuur heeft omgezet er op wees) een stuk ijzer in mijn voorband, het lijkt wel een ontzettend dikke spijker ofzo (Steekt iets boven het profiel uit, vrijwel in het midden van de band).

Morgen dit nog maar even fixen en dan gaat mijn ouwe trouwe F-je toch maar de verkoop in. In januari mijn volledige A gehaald en nu wordt het langzamerhand tijd voor iets dat net ietsje beter snelwegkilometers vreet (ik heb een DL 650 op het oog).

Helaas vindt moeders het niet goed als ik twee motoren in de garage zet, anders zou ik hem dolgraag houden :/
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma :W, lang niet meer hier geweest.


Mijn F-je is weer gerepareerd, nu met een offroad stuur (HEER-LIJK) :] .

De voorband van mijn F-je voelde al een tijdje wat raar, spanning was goed, zag niks zitten dus ik dacht laat maar gaan.

Zie ik vandaag (nadat degene die me alles van het stuur heeft omgezet er op wees) een stuk ijzer in mijn voorband, het lijkt wel een ontzettend dikke spijker ofzo (Steekt iets boven het profiel uit, vrijwel in het midden van de band).

Morgen dit nog maar even fixen en dan gaat mijn ouwe trouwe F-je toch maar de verkoop in. In januari mijn volledige A gehaald en nu wordt het langzamerhand tijd voor iets dat net ietsje beter snelwegkilometers vreet (ik heb een DL 650 op het oog).

Helaas vindt moeders het niet goed als ik twee motoren in de garage zet, anders zou ik hem dolgraag houden :/
Heb je de DL650 al? Ik was laatst deze fiets een beetje aan het researchen en las van eigenaren dat ze roestproblemen hadden. Begrijp wel heel goed wat je bedoeld met de wens voor een echte snelwegkilometer vreter als je een f650 rijdt. Mijn A haal ik volgend jaar en ben momenteel van plan om een honda blackbird te kopen.
 
Vanochtend een dom ongeluk gehad met een val tegen een stilstaande vrachtwagen. Ik wilde er langs rijden bij het stoplicht, maar mijn achterwiel pakte nog net de stoeprand mee. Ik stond bijna stil en langzaam viel ik om tegen de vrachtwagen. Ik probeerde nog overeind te blijven, maar dat was kansloos.

Vrachtwagenchauffeur zag het gelukkig en reed niet weg (daar was ik bang voor want dan zou ik onder de vrachtwagen zijn geeindigd). Hij zette de motor weer recht en ik werd uit mijn hachelijke positie bevrijd.

Geen schade aan vrachtwagen of motor, maar wel een pijnlijke rug. Je probeert de motor op te vangen maar als die over een bepaald punt heen is lukt dat niet. Ik ga daar nog wel een paar dagen plezier van hebben.

Mag duidelijk zijn dat de lol er wel af was en ik ben linea recta naar huis gereden.

Ook weer een leermomentje, ongeluk zit in een klein stoepje.......
 
Heb je de DL650 al? Ik was laatst deze fiets een beetje aan het researchen en las van eigenaren dat ze roestproblemen hadden. Begrijp wel heel goed wat je bedoeld met de wens voor een echte snelwegkilometer vreter als je een f650 rijdt. Mijn A haal ik volgend jaar en ben momenteel van plan om een honda blackbird te kopen.

Nee, de betreffende suzuki was al weg voordat ik de kans had om te gaan kijken :( . Tussen school, stage en werk door vind ik weinig tijd om naar motoren te gaan kijken.

Aanstaande vrijdag heb ik een korte dag op stage en dan ga ik naar twee R 1150 GS'en kijken... Het gaat in feite tussen de GS (1100/1150) en de vstrom (650). Zal wel eerst moeten testrijden om een keuze te maken.

Vanochtend een dom ongeluk gehad met een val tegen een stilstaande vrachtwagen. Ik wilde er langs rijden bij het stoplicht, maar mijn achterwiel pakte nog net de stoeprand mee. Ik stond bijna stil en langzaam viel ik om tegen de vrachtwagen. Ik probeerde nog overeind te blijven, maar dat was kansloos.

Vrachtwagenchauffeur zag het gelukkig en reed niet weg (daar was ik bang voor want dan zou ik onder de vrachtwagen zijn geeindigd). Hij zette de motor weer recht en ik werd uit mijn hachelijke positie bevrijd.

Geen schade aan vrachtwagen of motor, maar wel een pijnlijke rug. Je probeert de motor op te vangen maar als die over een bepaald punt heen is lukt dat niet. Ik ga daar nog wel een paar dagen plezier van hebben.

Mag duidelijk zijn dat de lol er wel af was en ik ben linea recta naar huis gereden.

Ook weer een leermomentje, ongeluk zit in een klein stoepje.......

Het scheelt dat je geen schade hebt, sterkte met je rug!
 
Ik heb gisteren een lekke achterband gehad met de F. Op 100km van huis. Het was direct wel duidelijk dat de band afgeschreven was, er zat een hele dikke houtdraadschroef in (8mm) en de karkasdraden kwamen langs de schroef uit de band zetten.
Ik heb er zoveel mogelijk lucht in gepompt en ben van pomp naar pomp rijdend naar huis gereden. De laatste 20km over het fietspad met 40 km/u omdat de rook van de band af kwam als ik harder ging rijden.
Verbazingwekkend hoe stabiel en gemakkelijk te controleren de F blijft in dit soort omstandigheden.

Zaterdag trouwens nog even 1 voorvork keerring vervangen. De oude wilde slecht los, ik heb de bovenkant van de onderpoot even heet moeten stoken voordat hij zich gewonnen gaf. Wat moet er trouwens belachelijk veel olie in de veerpoten. Ook nog een uitlaatpakking vervangen.

Volgende week een verse achterband er onder proppen en dan is hij weer helemaal klaar voor de winter.

Oja, en ik heb van die omvouw spiegeltjes besteld in China. Eens kijken of dat wat is. Ik heb ondertussen al 4 keer een spiegel gesloopt als ik een bospad meepik en een te krappe doorgang kies of gewoon weer eens omval. Ik vind offroad rijden heel leuk maar ik kan het voor geen meter namelijk.
 
Ik heb gisteren een lekke achterband gehad met de F. Op 100km van huis. Het was direct wel duidelijk dat de band afgeschreven was, er zat een hele dikke houtdraadschroef in (8mm) en de karkasdraden kwamen langs de schroef uit de band zetten.
Ik heb er zoveel mogelijk lucht in gepompt en ben van pomp naar pomp rijdend naar huis gereden. De laatste 20km over het fietspad met 40 km/u omdat de rook van de band af kwam als ik harder ging rijden.
Verbazingwekkend hoe stabiel en gemakkelijk te controleren de F blijft in dit soort omstandigheden.

Zaterdag trouwens nog even 1 voorvork keerring vervangen. De oude wilde slecht los, ik heb de bovenkant van de onderpoot even heet moeten stoken voordat hij zich gewonnen gaf. Wat moet er trouwens belachelijk veel olie in de veerpoten. Ook nog een uitlaatpakking vervangen.

Volgende week een verse achterband er onder proppen en dan is hij weer helemaal klaar voor de winter.

Oja, en ik heb van die omvouw spiegeltjes besteld in China. Eens kijken of dat wat is. Ik heb ondertussen al 4 keer een spiegel gesloopt als ik een bospad meepik en een te krappe doorgang kies of gewoon weer eens omval. Ik vind offroad rijden heel leuk maar ik kan het voor geen meter namelijk.

Met zo'n mooi weer met de motor over het fietspad moeten lijkt me een hel :/.

Ben benieuwd hoe die spiegeltjes het gaan doen. Wat heb je er nu op dan? Ik heb de originele en die kunnen behoorlijk wat hebben (alleen het geval weer naar boven terugdraaien).
 
Met zo'n mooi weer met de motor over het fietspad moeten lijkt me een hel :/.

Ben benieuwd hoe die spiegeltjes het gaan doen. Wat heb je er nu op dan? Ik heb de originele en die kunnen behoorlijk wat hebben (alleen het geval weer naar boven terugdraaien).

Beter met 40 over het fietspad op de motor dan helemaal niet op de motor toch?

Ik heb de originele spiegels al in de eerste week dat ik de F had kapot gereden. Ik schroef er op wat ik heb liggen. Of voor haast niks vind op een beurs. Nu zit er 1 Harley spiegel en 1 Honda spiegel op.
Die Harley spiegel is trouwens echt waardeloos. Boven de 120 draait hij altijd weg. Niet op het steeltje maar op het draaipunt achter het spiegeldeel.
 
Zaterdag de 7e dynorun gedaan; 50,5 rwhp. Hoeveel krukas pk dat is hangt af welk percentage je pakt. De dyno-meneer zei 12%, wat dan neerkomt op 56,3pk. Een beste verbetering tov de originele 48pk.
AW koppel is 56nm dus het koppel is 63nm op de krukas. Origineel is het 57nm.

Ik ga er vanuit dat de originele 48 pk's op de krukas gemeten zijn.

Er komt nog een andere uitlaatbocht op die op een ongetunede motor het vermogen verlegd van 48 naar 55. Welk effect het heeft op mijn 650 gaan we nog zien.

Vermogen gewonnen door de uitlaatnokkenas 1 tand ccw te draaien, sproeiers groter, uit- en inlaat aanpassen. Tevens resistors uit de bougiekapjes en iridium bougies.

Verbruik bij een kruissnelheid van 100kmh en 4500 toeren is 1/22,5. Verbruik bij 120-130 is 1/21. Stads verkeer en korte ritjes resulteert in 1/17. Standaard vertanding.
 
Laatst bewerkt:
Aanstaande vrijdag heb ik een korte dag op stage en dan ga ik naar twee R 1150 GS'en kijken... Het gaat in feite tussen de GS (1100/1150) en de vstrom (650). Zal wel eerst moeten testrijden om een keuze te maken.

Enn ze waren allebei al weg vandaag :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan