500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Lassen is wel een beetje zonde als je frame net gepoedercoat is.
Maar zijn dat gaten met schroefdraad daar boven in je frame? dan kan je daar een mooi beugeltje aan vast maken. wel wat zaag, buig en boor werk.
 
Oké, oké, ik heb jullie advies opgevolgd. Gisteren 3 K&N luchtfilters besteld en die lelijke zwarte box weer uit de motor gesloopt. Toen had ik ook ruimte om de regulator aan de voorkant van de accubak te hangen, dus daar heb ik een ophang-plaatje voor gemaakt.
En ik ben bezig geweest met het begin van de oplossing voor het plaatsen van het zadelslot. Foto's volgen gauw!
 
Goed zo.
Ik hoop wel dat je echte K&N's hebt en geen cheap-off Delo's...die dingen zijn ruk.
Begin ermee je naalden een tandje hoger te hangen zodat het middengebied rijker wordt.
Dan proefondervindelijk kijken of ook je hoofdsproeiers groter moeten.
Ik kom meestal uit op #135 voor de hoofdsproeiers. (Of #145 bij oudere Mikuni's).
Maar dat is er fiets-afhankelijk en wordt ook door de uitlaat beinvloedt.
 
Ik zou beginnen met de standaardafstelling. Mijn Triples liepen daar perfect op met K&N filters. Was wel met Megatondempers dus meer lucht er in en er uit.
 
Oké, ik houd deze tips in mijn achterhoofd. Eerst maar eens verder bouwen en een kabelboom in elkaar vlechten. Zal nog wel even duren voordat de uitlaten eronder gaan...
Maar, langzame vooruitgang is ook vooruitgang... ;)
 
Als je maar niet stil :P staat. K&N filters hebben meestal +/- 10 grotere hoofdsproeiers nodig, maar kijk eerst maar hoe die er mee rijdt. Een te arm mengsel is niet zo gezond en kost vermogen, maar kijk eerst maar hoe die loop en pas je sproeiers aan als dat nodig is.
succes met bouwen en lekker door gaan, De eerste plofjes zijn de mooiste :Y
 
Deze heb ik op mijn werk uit het vuilnis gehaald:

full


Slijptol erin en wat gaatjes (ook 1 aan de voorkant, geeft wat meer stabiliteit):

full


Aftekenen:

full


En met de figuurzaag, boormachine en dremel aan de slag (oh en afwisselend een hoop frustratie en geduld...):

full


Het past bijna, maar mijn zin was op. Nu nog iets maken dat ik het vast kan zetten aan de onderkant. Hier heb ik al een idee voor.

Hier nog een foto van de bevestiging van de regulator. En m'n nieuwe luchtfilters mooi in beeld!

full


Nog een bergje spullen bij me afgeleverd. O.a. toerentellerkabel en seals, die lekte behoorlijk bij het andere blok.

full


Nieuwe boutjes voor de carburateurs. Die waren niet meer compleet en veel koppen versleten. Gelijk de naalden gecontroleerd, die staan in de middelste stand.

full
full


Eén van de bevestigingsbouten van het blok aan de voorkant was dolgedraaid. Bovendien waren dit niet de originele, ze waren te lang en kwamen voor het oliefilterhuis terecht. Dus ook nieuwe voor besteld, inclusief passende moeren. Dat denk je dan tenminste... Daar mag ik dus nog aan gaan slijpen. Ietsje minder vlees aan twee kanten kunnen ze wel hebben lijkt me.

full
full


Wel vandaag nog het oliefilterhuis op zijn plaats gezet. En voor de lol de tank en zijkapjes erop. Lijkt net bijna af zo...

full


Er zijn nog knipperlichtmontagebeugels naar me onderweg. En als ik het zadelslot af heb kan ik verder met het achterspatbord en achterlicht. Dan het voorlicht op zijn plaats en dan zou ik met de kabelboom kunnen beginnen. Of de remmen, of de vloeistoffen, of de zadelpan, of het voorspatbord, of... Oké, dat zien we dan wel weer. Welterusten.
 
Uhm, die motorbevestigingsbouten he (leuk woord voor Scrabble), die zitten echt maar met een of twee wikkelingen 'vast', dat kan nooit de bedoeling zijn. Zeker niet omdat de punt van de bout altijd iets afloopt heb je daar geen of amper houvast. Beter even wat langere bouten gebruiken ipv de moeren afslijpen...
 
Uhm, die motorbevestigingsbouten he (leuk woord voor Scrabble), die zitten echt maar met een of twee wikkelingen 'vast', dat kan nooit de bedoeling zijn. Zeker niet omdat de punt van de bout altijd iets afloopt heb je daar geen of amper houvast. Beter even wat langere bouten gebruiken ipv de moeren afslijpen...

Sorry voor de verwarring. Dit is de nieuwe bout met de oude moer en die passen niet op elkaar. Die foto is alleen om te laten zien dat die moer daartussen hoort te zitten en dat de nieuwe daarvoor te breed is. De bouten die er zaten waren niet origineel, te lang en staken voor het oliefilter uit.
Komt goed. :)
 
Zijn de nieuwe boutjes voor je carbs JIS boutjes ? Of zijn het "mooie" oude ?

Overigens begint het weer ergens op te lijken.

Aanvullende vraag, waar heb je de K&N filters vandaan ?
 
Zijn de nieuwe boutjes voor je carbs JIS boutjes ? Of zijn het "mooie" oude ?

Overigens begint het weer ergens op te lijken.

Aanvullende vraag, waar heb je de K&N filters vandaan ?

Geen idee Wim, boutjes heb ik besteld bij CMSNL. Die zaten wel in Yamaha zakjes trouwens... En ik heb een mooi passend bitje in m'n doppenset. ;)
De luchtfilters heb ik uit Engeland, via Ebay bij JD Motorsport. Ze passen wel net aan, bij de brede rubberen rand raken ze elkaar.
 
Je geeft aan het filterhuis weer gemonteerd te hebben; heb je de oude zonder of al een nieuwe versie mèt vuldoppie?
Vergeet niet het oliefiltercompartiment voor te vullen, anders loopt je blok de eerste belangrijke slagen droog..!!

Als je 100% zekerheid wilt hebben straks blok afvullen tot halverwege, zodat de krukas onder staat, bougies eruit en kicken totdat de olielamp uitgaat.
Dan blok aftappen totdat peil klopt en zien of het beest starten wil.
 
Je geeft aan het filterhuis weer gemonteerd te hebben; heb je de oude zonder of al een nieuwe versie mèt vuldoppie?
Vergeet niet het oliefiltercompartiment voor te vullen, anders loopt je blok de eerste belangrijke slagen droog..!!

Als je 100% zekerheid wilt hebben straks blok afvullen tot halverwege, zodat de krukas onder staat, bougies eruit en kicken totdat de olielamp uitgaat.
Dan blok aftappen totdat peil klopt en zien of het beest starten wil.

Ah, is het een vuldoppie! Ik dacht een leegloopdop en vond het al niet logisch dat ie aan de (hoge) voorkant zat. Maar andersom paste het niet...

En bedankt voor de olietips. Een tijd geleden heb je er ook één gegeven m.b.t. de oliepomp. Ga ik allemaal opvolgen. Eerst de carterpan nog zwart spuiten en de oliepomp plaatsen.

Voorlopig nog even bezig met het netjes maken van het zadelslot. Gaat een hoop tijd in zitten!
 
Ik heb weer vorderingen te melden!
De knipperlicht beugels was een leuk idee, maar bij het draaien van het stuur komen deze tegen de tank, of tegen het frame. Hier moet ik dus iets anders op verzinnen (lees maken...).

Het zadelslot heeft nog een schuur- en spuitbeurtje nodig en dan moet ik nog iets maken dat de kabel netjes weggewerkt en te bedienen is. En de randen werk ik af met een rubberen klemrand, dan is gelijk mijn lak beschermd. Dit is het voorlopige resultaat:
full

full

full


Het te grote achterspatbord heb ik op lengte afgezaagd, met de figuurzaag. Ik heb de ronding van de achterkant met patroonpapier overgenomen voor de voorkant. Die moet ik nog wel netjes glad maken, maar zo kon ik wel een begin maken met bevestigen en het achterlichtje plaatsen. Spatbord zit nu dus nog maar op 1 plaats vast, maar ik wil het netjes (recht en symmetrisch enzo) doen en de zin was gisteren op. Het wigje komt ook nog een mooiere voor, maar voor een eerste probeersel ben ik toch al wel tevreden met het resultaat.
full

full

full
 
netjes weer Dani.
Echter een heel klein stukje opbouwende kritiek:
De boutjes van het slot zou ik iets langere voor kiezen, tenminste als je wil dat de zelfborgende moertjes ook iets doen...
 
Haha, dat commentaar had ik net op mijn werk gekregen van een collega. Komt goed, het is intussen al weer tig keer uit elkaar geweest.
 
Nog iets vergeten te melden: de twee nieuwe bouten die het blok op zijn plek houden zitten nu ook goed vast. Van de moeren aan twee kanten 1 mm afgeslepen en toen pasten ze wel.
 
Zou nou eerst je achterrempomp monteren, anders wordt het ècht pielen...

En hoe ga je je koplamp ophangen?
Als je de originele oren gebruikt moet de voorvork weer los uit de kroonplaat..
 
Zou nou eerst je achterrempomp monteren, anders wordt het ècht pielen...

En hoe ga je je koplamp ophangen?
Als je de originele oren gebruikt moet de voorvork weer los uit de kroonplaat..

Oh ja, die rempomp moet ook nog... Bedankt voor de tip. Ik zit een beetje tegen de schoonmaak- en spuitklus van de remmen aan te hikken... Misschien morgen maar eens aan beginnen.

Net wel 2 extra gaten in het spatbord geboord om 'm goed vast te kunnen zetten.

En de koplamp is een volgende uitdaging. Dat is een Bateslamp met ondermontage. Die voorvork gaat voorlopig niet meer uit elkaar. Hoop ik. You never know, weet ik inmiddels... *D
 
Gisteren eerst het spatbord verder vastgezet. Foto's hiervan komen later. Vergeten te maken en het regent nu... Wonderwel ging het in één keer zoals ik in mijn hoofd had. Toch wel eens leuk voor de verandering! Meteen het wigje aan de achterkant netjes op maat gemaakt. En ik ben tevreden met het resultaat! :)
Ook nog even getest met de knipperlichten aan de achterkant. De aan het frame gelaste oogjes zitten wat dicht op de schokbrekers en er zit te weinig ruimte tussen oog en spatbord. Gelukkig heb ik laatst voor een paar euro beugeltjes besteld bij een grote Aziatische webshop. *D Die komen nu goed van pas. De "knipperbouten" heb ik alvast op maat afgezaagd en netjes gevijld. Nu nog boutjes aanschaffen om de beugels vast te zetten. Dan kan ik dit ook weer afvinken!

En ja TripleXS, bedankt voor de inspiratie! Gisteren toch maar de zak met remonderdelen in gedoken. En wat bleek, de achterremklauw en rempomp/reservoir waren al zo goed als verfvrij! Daar dus mee verder gegaan en na schoonmaken, spuiten (met remklauwlak) en afbakken in de oven, vandaag de onderdelen weer in elkaar kunnen zetten. Met een nieuwe zuiger, boutjes, ontluchtingsnippel en rubber hoes. De rest is met de challenge al vervangen. Ook fijn dat de lak niet meteen verdwijnt als er een druppel remvloeistof op valt!

Onderdelen aan de "waslijn":

full

full


En het resultaat van vandaag (waar ik ook blij mee ben, zat er echt tegenaan te hikken... nog twee klauwen te gaan :X ):

full


Verder nog de leidingen schoongemaakt en nieuwe banjobouten besteld. Die oranje mogen de prullenbak in... Lijkt niet veel, maar was toch weer een flinke middag werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan