2012 bmw maxi scooter

Ik was er al bang voor dat het aardig wat werk zou zijn, maar zoals jij het beschrijft is het heeel wat. Interval van de bougies 40.000km? Da's lang.
Kijk maar wanneer je tijd hebt.

Alvast bedankt

Greets
John
 
40.000 is prima voor de bougies niks mis met BMW's advies,
dat kan gewoon, rij zelf ook lang met bougie (iridium) als test.

Heb het toch even uitgewerkt voor je omdat je dit ook kunt gebruiken als inleiding kleppenstellen/checken.

service interval bougies
AI93tu.png



Alle Bougies vervangen BMW GT:

Voorbereiding:
01_ Tankdop Uitbouwen
02_ Buddyseat openen
03_ Afdekking midden verwijderen
04_ Kuipzijdeel rechtsboven uitbouwen
05_ Treeeplankinzetstuk en treeplankopzetstuk rechtsvoor uitbouwen
06_ Kuipdeel rechts uitbouwen
07_ Kuipzijdeel rechts uitbouwen
08_ Treeplankinzetstuk en treeplankopzetstuk rechts midden uitbouwen
09_ Treeplankinzetstuk en treeplankopzetstuk rechtsachter uitbouwen
10_ Treeplank rechts uitbouwen
11_ Treeplankopzetstuk linksvoor uitbouwen
12_ Kuipzijdeel links uitbouwen
13_ Luchtgeleiding uitbouwen
14_ Koelvloeistofexpansiereservoir losmaken
15_ Radiateur losmaken en laten zakken

Hoofdwerkzaamheden:
16_ Bombines verwijderen en Bougies uitbouwen

Info:
Aanhaalmomenten

Speciaal gereedschap
________________________________________________________________

Heb ze op de MF server gezet dat loopt mooi, "Open & Download" :t
 
Laatst bewerkt:
Okee, bedankt Jan.
Zoals gewoonlijk weer hartstikke uitgebreid. Die info kan ik nergens krijgen. Super

Het is heerlijk motor/scooter weer dus eerst lekker genieten.

Fijn weekend

Grtn
John
 
Geen dank.
Info op deze manier is idd. uniek, om te beginnen al omdat het eigenlijk helemaal geen PDF materiaal is.

Zeker mooi weer ik stijg danook zo op mijn hemelpaard :]

Mvg. Jan
 
Das bijna vragen naar de bekende weg hé wie dat weet ;)

Kuipdeel rechtsboven waar BMW logo opzit uitbouwen, dan zie je hem vanzelf zitten.

Spanningsregelaar zit vast aan kuipsteun met 2 torx boutjes: M6x25 aanhaalkoppel 8Nm.


Wat is je storing?
En red je het zo of wil je nog meer van me weten?

Mvg. Jan
 
Je bedoelt de kuip waar de accu ook achter zit?

Schaammodus aan/ accu verkeerd aangesloten...donkere garage...weinig licht...haast.../schaammodus uit.

Resultaat: accu kapot en nu gaat acculampje branden als motor tijdje loopt.

Rare is dat de motor hard ging piepen toen ik op contact zette. Daarna snel polen goed aangesloten en motor startte gewoon weer. Alleen na paar weken bleek accu leeg en gaf de lader foutmelding tijdens laden. Nieuwe accu zit er inmiddels in...nu spanningsregelaar maar vervangen en hopen dat het daar bij blijft.
 
'BAM', op de MF file server ge-upload,"Open & Download" :t
en zoom lekker in voor levens grote plaatjes :9

Werkzaamheden t.b.v. Spanningsregelaar uitbouwen BMW C 650 GT

Uitbouw voorwerkzaamheden:
01_ Kuipzijdeel rechtsboven uitbouwen

Hoofdwerkzaamheden:
02_ Spanningsregelaar uit-inbouwen

Inbouw eindwerkzaamheden:
03_ Kuipzijdeel rechtsboven inbouwen

BMW werkt alleen met foutcodes, en dan wordt direct al vervangen na het lezen van een corresponderende foutcode.
Alle foutcodes lopen voor de garagist lekker simpel voor hun via de diagnose stekker en bijpassende diagnose interface tool: b.v. de "GS-911 USB Enthusiast"
Maar ik zou je nog wel bij kunnen staan met wat normale nuchtere adviezen als je evt. wat door zou willen meten, want het blijft uiteindelijk gewoon elektronica met waardes die algemeen het zelfde zijn voor brommers, en dat kan 'denk ik' ook gewoon zonder BMW's bla bla.
Maar misschien weet je dat zelf ook allemaal wel?

Succes gewenst, cheers Jan

p.s.
ETK was bij mij bekend
 
Laatst bewerkt:
1000 maal dank!!

Nu gaat het me wel lukken. Multimeter heb ik en enige kennis van electronica is er ook wel. Hopelijk heeft deze de klap opgevangen en is de dynamo gespaard gebleven.

Nogmaals dank! Ik laat nog weten hoe het afloopt.
 
Geen dank

hopelijk heeft deze de klap opgevangen en is de dynamo gespaard gebleven.
Stator door laten fikken red je denk ik niet met polarisatie wissel aan accu zijde.

Eerder denk ik ook dan aan b.v. een kapotte gelijkrichter in de spanningsregelaar, maar dat zou je misschien moeten ruiken in je schuur of anders straks als je gaat ruiken aan de spanningsregelaar.
Maar ook dat hoeft niet percé kapot te gaan, kan ook iets met canbus zijn of stukje bedrading?
Nou ja eerst maar eens gaan kijken of je kunt gaan meten wat het voltage is bij lopende motor aan ±5000tpm. en met licht aan.

Best jammer dat BMW de enige van alle scooters is die geen wiring-diagram heeft dat zou voor mij een stuk prettiger zijn om op afstand naar te kijken omdat je dan elk draadje kunt volgen... het blijven rare snuiters bij Beemer.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Nou echt een karweitje voor iemand met hele kleine handjes hoor. Maar goed, heb hem eruit. Kon er weinig aan ruiken. Misschien is de geur al weg want het is zeker wel 2 maanden geleden dat het gebeurde. Daarna nog geen tijd gehad om te rijden.

Vanmiddag toch maar een nieuwe (160 euro) besteld bij de dealer want dan kon ik het morgen nog ophalen. Monteur vertelde dat er 3 fases in gaan, zijn 3 gele draden, iedere draad moet x aantal voltage (wisselstroom) geven bij draaiende motor. Andere stekker zit een rode en bruine draad aan. Lijkt mij logisch...plus en min gelijkspanning.

Als ik nu dus meet met multimeter op de uitgang van de afgekoppelde regelaar, plus en min dus, dan zegt de ohmmeter dat deze verbinding hebben met elkaar. Dat lijkt me niet goed.
Morgenvroeg de nieuwe ophalen en monteren.
 
Het gaat niet om weerstand (ohm) meten, maar in eerste instantie om voltage.
Maak ik nou op uit e.a. dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe het vanaf hier werkt??

En is het nu zo dat je nou een verspreking tussen ohm = weerstand en het daadwerkelijke laad voltage meten maakt?

Ik heb nu geen tijd, morgen avond zal ik jou monteurs uitspraak middels het standaard principe via screenshot onderbouwen en verder denken over jou situatie, en je proberen te begeleiden, tenzij ik je niet goed begrijp en je alles wel snapt ?

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog een beenkleed liggen voor de bmw c600 2012 model iemand intresse voor ik naar marktplaats ga?
 
Het gaat niet om weerstand (ohm) meten, maar in eerste instantie om voltage.
Maak ik nou op uit e.a. dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe het vanaf hier werkt??

En is het nu zo dat je nou een verspreking tussen ohm = weerstand en het daadwerkelijke laad voltage meten maakt?

Ik heb nu geen tijd, morgen avond zal ik jou monteurs uitspraak middels het standaard principe via screenshot onderbouwen en verder denken over jou situatie, en je proberen te begeleiden, tenzij ik je niet goed begrijp en je alles wel snapt ?

Cheers Jan

Ik verspreek me niet. Heb het daadwerkelijk over ohm. Ik had de voltages wel willen meten maar dit dient natuurlijk te gebeuren met draaiende motor. Zoals ik al zei, het is allemaal zo krap daar dat ik geen mogelijkheid zag om de boel te meten met draaiende motor.
Je moet sowieso al iemand erbij hebben want als de motor op de standaard staat kun je hem niet starten. Plus om er überhaupt bij te kunnen komen moet de accu eruit, dus kun je dan niet starten.

Weerstand meten moet je niet te letterlijk nemen. Gaat erom dat aan de uitgang van de regelaar de 2 contacten plus en min, rood en bruin, in verbinding staan met elkaar. Ik doe dat altijd zo op de ohm stand, dan begint de multimeter de piepen als er contact gemaakt wordt.
 
Links of rechts om moet je er toch aan kunnen werken, ook in de kleine ruimte.
En je kunt toch gewoon ook starten op de middenbok?
Probeer je eigenlijk alleen de behoeden voor dat je geld uit gaat geven
en het heel misschien iets anders is.
Ik zal voor je duimen dat het is opgelost met een nieuwe spanningsregelaar/gelijkrichter :t

Hier even een voorbeeldje van mijn Kymco schema en dat ziet er dan zo'n beetje het zelfde uit als bij jou, is gewoon een basis principe wat je veelal in vergelijkbare situaties terug ziet.

Rechts de 3 gele draden met wisselspanning vanuit de (ACG) = stator
En links de spanningsregelaar/gelijkrichter, de 3 fases gaan er in en dan komt er op de rode plus en op de groene min/massa draad ± 14-14,5 volt uit.

o65R8M.png
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig alles weer opgelost. Motor laadt weer netjes met 14 volt, zelfs stationair. Nog even besproken met monteur bij de dealer en hij zei al dat er waarschijnlijk dan een diode opgeblazen was en zodoende de plus en min sluiting maakt.

Dat op de middenbok starten wist ik niet. Ook nooit geprobeerd eigenlijk.

Toch bedankt voor je uitleg en meedenken weer! :t
 
Yup starten op middenbok kan altijd.
Op de jiffy niet, want daar zit inprincipe het zelfde elektronische circuit op als dat van de dodemansknop, dus bij uitklappen jiffy slaat motor af, daarnaast zit er dacht ik bij de BMW ook nog een handrem functie op de jiffy.

De diodes zitten links op tekening uit mijn vorige bericht in de spanningsregelaar er zitten er in totaal 9 in (dat zijn die driehoekjes)

Zelf zou ik ten aller tijde eerst gaan meten, er niet bij komen staat namelijk niet in mijn woordenboek, ik vindt altijd wel een mogelijkheid voor ik daadwerkelijk overga tot het kopen van een onderdeel, in dit geval heeft het gelukkig voor jou wel goed uitgepakt.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb uiteindelijk ook een C600 Sport gekocht, geen nieuwe maar wel een met weinig Km´s op de teller.

Mijn afweging was tussen de Honda integra (gebruikt) Nieuw dalen ze veel te snel in waarde, De Nieuw Kymco AK550 en dus de gekochte C600 Sport.

De AK550 is ook een geweldige machine maar de BMW C600 Sport kon ik niet laten staan met de condities die ik kreeg :-)

Ik heb wel een ARROW Demper gekocht / besteld want het standaard geluid van de bmw is niet zo mooi helaas. Misschien t.z.t. nog de Cat vervangen voor een openpijp.. scheelt nog best wat gewicht.

Grt,
Stephan
 
Gefeliciteerd Stephan, zeker ook een mooie scooter :)

Zit zelf zwaar in dubio of ik nu wel moet gaan voor de AK550 of dat het toch een nieuwe Integra 750 gaat worden :?
 
Misschien t.z.t. nog de Cat vervangen voor een openpijp.
Vind je dat mooi qua geluid? Op een scooter klinkt een volledig open systeem snel irritant omdat je constant toerental draait met acceleratie. En ik weet níet of je dan een brief moet schijven aan de lambdasonde/injectie zodat ze weten dat er geen cat meer in zit.

Begrijp mij niet verkeerd, ik hou ook van een donker geluid. Maar dan wel donker en niet hard schel.

Gefeliciteerd met je aankoop.
 
Gefeliciteerd Stephan, zeker ook een mooie scooter :)

Zit zelf zwaar in dubio of ik nu wel moet gaan voor de AK550 of dat het toch een nieuwe Integra 750 gaat worden :?


Bedankt Mario.. :)

Ja de Integra heb ik ook naar gekeken..ik vind hem zelfs wat beter qua zit positie als de X-ADV met mijn 1.90, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend qua voorkeur.

Alleen voor de volle nieuwprijs van 10.758 euro zou ik hem niet aanschaffen..heb begrepen dat ze snel dalen in waarde..maar als je dat niet zo erg vindt is het een mooie Machine.

Grt,
Stephan
 
Iets wat snel daalt in waarde koop je bijvoorbeeld van een jaar oud met weinig km. Maar als iedereen zo denkt worden ze nieuw niet verkocht...
 
Terug
Bovenaan Onderaan