Kymco DownTown 350

Over de balhoofdlagers o.a. het volgende:
1. Onderste lager zag bruin van het roest (dank U koning pekel)
2. Het zijn kleine kogeltjes in een komvormige schaal. Moeilijk afstellen en kwetsbaar.
3. Lagers zitten lager dan bij een motorfiets (alleen onderste lager was verroest)

Als ik het nogmaals moet vervangen wil ik kijken of ik een conisch rollager of een vast kogellager kan vinden. Het is een vrij dun lager, uit mijn hoofd 14mm. Bij montage heb ik het voor de zekerheid goed in het vet gezet. Ik heb ook een Suzuki motorfiets gehad, nieuw gekocht en meteen door pekel en sneeuw en 60k later verkocht en nog nooit een lager vervangen.

Je hebt wel een unieke shock.
 
Ja, mooie schokkerts he....kan ik van genieten, dat freeswerk.

Bij mijn Pan zaten er ook nog kogellagers in, heb je inderdaad eerder last van zware punten of een extreme rechtuitstand omdat een kogeltje een andere drukverdeling heeft dan een conisch lager.

Zo'n laatste is er daarna ook ingegaan, het nadeel is dat je zo'n ding een zekere voorspanning moet geven en dat hadden ze iets te enthousiast gedaan waardoor er niet prettig mee te rijden viel (wiebel wiebel), zou na een paar 100 km minder moeten worden en dat deed het dus niet waardoor ik weer terug kon.
 
Geen idee!

Ik heb de banden er vorige week woensdag om laten leggen, gelijk de shocks gedemonteerd en pas gisteren weer gemonteerd, mis nu nog de juiste bout voor de linkershock (door fout van Promax).

Metzeler Feelfree Wintec is 't geworden.
 
Ja, mooie schokkerts he....kan ik van genieten, dat freeswerk.

Bij mijn Pan zaten er ook nog kogellagers in, heb je inderdaad eerder last van zware punten of een extreme rechtuitstand omdat een kogeltje een andere drukverdeling heeft dan een conisch lager.

Zo'n laatste is er daarna ook ingegaan, het nadeel is dat je zo'n ding een zekere voorspanning moet geven en dat hadden ze iets te enthousiast gedaan waardoor er niet prettig mee te rijden viel (wiebel wiebel), zou na een paar 100 km minder moeten worden en dat deed het dus niet waardoor ik weer terug kon.
Die conische moet je ook stellen, maar dan stel je nog een rollager op een vlakke ondergrond. Wat er standaard inzit zijn iniminie kogeltjes die in een schaal vallen met een holling. Ik bleef stellen, of te strak waardoor je niet goed rechtuit kon rijden zoals je omschrijft, of speling. Uitendelijk heb ik ze met een hele lichte speling afgesteld en inmiddels staat de teller op 34k. Als ik ze helemaal spelingvrij afstel rijdt het niet goed je bent dan continue aan het bijsturen als je rechtuit wilt.

Bij mijn Yamaha 250cc motorfiets schijnen origineel ook van die lagers in te horen als de DT. Daar zitten nu conische in en die zijn wel gewoon af te stellen en rijden goed, geen speling en goed sturen en rechtuit.

Korte versie van het verhaal. Ik vind het niets wat Kymco er standaard in zet.
 
Dat klopt, die moet je stellen en gewone kogellagers zijn eigenlijk niet of nauwelijks af te stellen, zeker niet als ze versleten zijn.

Conische hoef je trouwens ook niet (vaak) meer te corrigeren als ze eenmaal goed staan.

Mijn conische waren dus na montage te strak gezet waardoor ik na een rit helemaal verrot was.
 
Versleten onderdelen stellen geloof ik niet zo in, daar zijn andere maatregelen voor.

Er zijn ook mensen die vaste kogellagers monteren in hun balhoofd. Het scheelt ook een beetje hoeveel ruimte je hebt en welke maat lagers je kunt vinden.

Een te strak afgesteld balhoofdlager rijdt inderdaad waardeloos.

Zelf heb ik goede ervaringen met een universele lagerboer met een groot assortiment. Voor mijn Yamaha heb ik daar alle lagers voor de hele motorfiets vandaan. Alleen het big-end had ik niet nodig want de krukas is het enige onderdeel dat niet uit elkaar is geweest. Maar dat zullen ze ook wel hebben.
 
Kun je zolang rijden met een andere bout of moet je wachten op je nieuwe shock?
 
Kuip neus moet er af, zijn lange doorlopende vorkpoten tot kroonstuk boven balhoofd, dus geen halfjes die je zo onder de kuip door er af schroeft.
En moet een tooltje maken om de kop doppen in te drukken.
Is wel even werk, maar wel een leuk klusje.
Maar zomaar kans dat je balhoofd het zwaarder krijgt te voorduren, door dat de vering stugger is.
Dat gezegd hebbende zal dat mogelijk ook wel eens een stuk beter uit kunnen pakken dan bij 99% van de scooters die halve vorkpoten hebben en eigenlijk meer belasting veroorzaken voor balhoofd lagers.

Mvg. Jan

Vroeg het me ineens af.....die poten hebben ook onderhoud nodig en eigenlijk elke 2 jaar, hoe doe je dat dan?
 
Vroeg het me ineens af.....die poten hebben ook onderhoud nodig en eigenlijk elke 2 jaar, hoe doe je dat dan?
Wat moet eraan gebeuren dan?

Bij de DT is de voorvork (de)monteren niet zoveel werk. Alleen moet je het net besproken balhoodlager bij montage weer stellen...
 
Zou niet weten waarom de poten onderhoud nodig hebben?
Is nergens voornodig zolang er geen keerring lek is.
 
Nou Jan, dit had ik dan niet van je verwacht hoor.....

Vuistregel is 20k of 2 jaar, er zit olie in die ook verouderd en waar vuil en vocht in terecht komt.
Weet niet of je wel eens poten omgekeerd hebt die nog nooit of amper geserviced zijn maar daar wordt je echt niet vrolijk van.

Kom een opmerking als die van jou erg vaak tegen helaas, wil je de rijeigenschappen en je materiaal behouden laat je ze gewoon servicen (of je doet het zelf).
'Ja maar ik merk geen verschil met 3 jaar terug', klopt want het sluipt erin...totdat ze geserviced zijn, dan merk je het ineens wel.

Een balhooflager hoeft niet gesteld te worden als de poten eruit zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motorfiets heb ik de vorkpoten uit elkaar gehad. Als ik naar de staat van het onderhoud kijk hoe ik hem kocht, geef ik je op een briefje dat die 35 jaar niet uit elkaar zijn geweest. Een meur die het gaf, daar geef ik je gelijk in. Nieuwe olie en keerringen erin, maar ik kan niet zeggen dat ik verschil merk. Nu is dat ook geen echte stuurfiets, dat kan ook schelen dat je er anders tegenaan kijkt.

De DT heeft "halve" pootjes die een geheel vormen met de onderste kroonplaat en de stuurpen. Die constructie is anders dan de motorfietsconstructie met twee kroonplaten waar de poten doorheen steken. Vandaar dat je het balhoofdlager moet stellen bij het terug monteren.
 
Het wordt niet voor niets aanbevolen, ook een stukje veiligheid waar je voorvork een hele grote rol in speelt, verkeerde zuinigheid om die niet te servicen, de kosten zijn het iig niet.

Bij de 350 vormen ze géén geheel met het kroonstuk en kunnen er los uitgehaald worden, zit dan toch handiger in elkaar dan bij de 300.
 
Ik zou er pas wat aan gaan doen als ik er wat van zou merken, tot dan doe ik er geen klap aan, en zeker niet van huis bij 20.000km.
Heb voor de rest weinig tot geen verstand van vering.
Misschien dat ik ooit nog een keer in een goeie bui de veren eruit haal en ze vervang voor een setje Bitubo +25% en dan misschien met wat knappe Öhlins olie er in, met misschien ietsiepietsie aangepaste viscositeit.

Bij DT300 moet je preventief het onderste balhoofdlager aan de buitenkant ook dik in het vet zetten er komt bij een DT troep en water tegen aan wat ellende gaat veroorzaken.
Dus gewoon goed conserveren kan geen kwaad
Bij de Xciting zit er onder het onderste kroonstuk ook netjes een beschermingsplaat zodat de onderkant afgeschermd is en er niets bij kan komen.

Ik heb overigens nooit van die dingetjes die je regelmatig hoort zoals roest en corrosie op remmen etc. door weersinvloeden
De boel wordt hier met regelmaat met perslucht schoon geblazen.
En daarnaast ben ik een meester in het conserveren (iets van mijn beroep)
 
Laatst bewerkt:
Dat zit dan bij de 350 inderdaad anders in elkaar.

Qua veiligheid zie ik het ook in perspectief. Beter dan nieuw zal het toch niet worden en zoals ik aangaf merkte ik bij mijn motor geen verschil. Dat was in mijn geval, misschien merk je het bij een ander type of hogere snelheden wel. No offence, dit is mijn ervaring met mijn motor.
 
Ik heb overigens nooit van die dingetjes die je regelmatig hoort zoals roest en corrosie op remmen etc. door weersinvloeden
De boel wordt hier met regelmaat met perslucht schoon geblazen.
En daarnaast ben ik een meester in het conserveren (iets van mijn beroep)
Aan welke weersomstandigheden wordt je scooter blootgesteld? Ik geloof ook zeker in conserveren. Maar bij dagelijks grote hoeveelheden natte pekel houdt dat, rekening houdend met constructie en materiaalkeuze, ook een keer op.
 
Zie het als een versleten schokdemper, er staan filmpjes op YT van auto's met versleten dempers en het effect ervan.
Is voor je motor niet anders en komt kritischer want 2 postzegels aan wegcontact.

Oude verzadigde en gore olie heeft een hele andere viscositeit waardoor je jezelf bij een noodstop geheid onderuit remt omdat de boel doorslaat of vastslaat.

Het zijn dingen waar ik niet op bezuinig, remmen, banden en vering/demping.
 
Geen idee!

Ik heb de banden er vorige week woensdag om laten leggen, gelijk de shocks gedemonteerd en pas gisteren weer gemonteerd, mis nu nog de juiste bout voor de linkershock (door fout van Promax).

Eindelijk 2 nieuwe gaffels ontvangen van Promax, er waren 2 verschillende gemonteerd waarvan 1 met de verkeerde draad zodat de OEM bout niet paste.

Promax wilde eerst dat ik de shocks weer retour stuurde voor montage maar kan zoiets prima zelf, dus shocks er weer onderuit en gaffel demonteren.
Voorspanningsverstelling helemaal terugdraaien (wel eerst even meten), veerschotel uitnemen, bumpstop omhoog schuiven, contramoer tegenhouden en gaffel losdraaien, montage in omgekeerde volgorde.
Zit allemaal degelijk in elkaar, geen speciaal gereedschap nodig.

Nu zit de OEM bout er weer in, staat toch net even wat mooier.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan