Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Dank je Dico, zijn geloof ik dezelfde die Bauke er nu op heeft zitten, en heb van hem ook begrepen dat ze niet de meest solide spiegels zijn.. dat komt ook terug in de "Bewertungen" op de Duitse Louis site.. vandaar dat ik nog even verder zoek.. liefst naar "Adventure" uitvoeringen.. die in meerdere richtingen verstelbaar zijn (heb van Raymond aantal foto's via wotsep gekregen [grazi !])
Graag gedaan :)
 
MT-07-03.jpg


Dat lijkt meer op de nieuwe Z7
Ofwel zijn nieuwe motor

proto T7
https://www.youtube.com/watch?v=ygHqXg6ZmFU
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand dital eens meegemaakt?
Ik was bang dat m'n krukaslagers er aan waren nadat ik met een nare tik in m'n blok geconfronteerd werd. Om de eenvoudigere oorzaken eerst te checken wilde ik kijken of de tandwielen nog in de juiste timing stonden. Na het verwijderen van het kleppendeksel trof ik dit aan:
[afbeelding]
4 losgetrilde boutjes....

André, pfff!!!! Ik hoop dat je geluk gehad hebt. Ik ben dit nog nooit tegen gekomen, ook niet op het Duitse en Engelse Suupforum. Nu heb jij geloof ik een 4TX-blok, dus vraag Pieter eens, of kijk op een TDM- of TRX-forum.

Oorzaken volgens mij:
- of niet of niet goed vastgezet deze boutjes,
- of een ander probleem in je blok levert vibraties (bv. een nokkenasketting met een [klink-]schakeltje wat niet de bocht om wil). Ik weet hier echter te weinig van af.

Volgens mij hebben wij een jaar of 4-5 geleden de Haynes-manual gebruikt. Ik weet niet of in de tussentijd je kleppen weer gesteld zijn, maar check anders op een TDM-forum wat de aanhaalmomenten van een 4TX zijn. Verder moeten de bouten van de lagerschalen iha op volgorde aangedraaid worden. Je zal de andere 2? waarschijnlijk eerst moeten losdraaien. Check ook of je nokkenas niet een tand is versprongen.

Loctite is volgens mij niet nodig (check de manual, weet ik niet uit m'n hoofd) en kan de olie kanalen verstoppen als het afbrokkelt en in de olie terecht komt. Wil je per se Loctite gebruiken, ontvet dan bouten en boutgaten. En hou me svp op de hoogte.
 
Het was 2013 dat je me geholpen hebt met de kleppen.
Sinds die tijd is de boel niet meer los geweest, althans niet volledig dus :+
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het lostrillen 4 jaar nodig heeft gehad :?
Ook voor de 4TX is het 10nm en ook pieter had geen ervaring met losgetrilde nokkenassen.
Ik heb weer iets unieks maar of ik daar nou happy van wordt....

Heb nu wel weer een tijdje op een 750 suup kunnen rijden, (van m'n broer) is toch best wel heel anders.
Het viel mij op dat de 750 bij 4000 toeren klinkt alsof ie overuren draait terwijl de 850 dan veel rustiger klinkt.
En de kortere versnellingen in het 750 blok, voor offroad beter natuurlijk maar op de weg probeer ik iedere keer naar z'n 6 te schakelen die er natuurlijk niet is. Dus, als ik heel eerlijk ben bevalt, mede ook doordat ik 'm voornamelijk voor woonwerk gebruik (125km p dag op 80km/100km wegen en half snelweg) het karakter van de 850 mij toch wat beter. Kan me wel goed voorstellen dat, wanneer je meer kortere (stads) ritjes maakt de 750 de voorkeur heeft.
 
Vandaag nog gebeld met Offroadcentrum in Vaassen, helaas hadden zij geen spiegels meer liggen.. nog even tips en aanraders gevraagd, en daarna toch maar besloten de spiegel bij KEDO te bestellen
 
Los trillen na 4 jaar is een mogelijkheid, maar ik kan me niet voorstellen dat ik vergeten ben de bouten op moment te zetten (zijn eigenlijk de enige bouten die zuiver op moment gezet moeten worden bij kleppen stellen). Verder had ik toen een vrij nieuwe gekalibreerde momentsleutel van Tengtools bij me, dus daar zal het ook niet aan gelegen hebben. Je kan nog kijken of je nokkenaskettingspanner beschadigd is, misschien kan je daar iets uit op maken. En voor de rest zou ik het ook niet weten, probeer het met Google ....
 
[afbeelding]

Wie o wie is iemand en kent iemamd die mij tegen betaling kan helpen om deze jonge motorisch weer up to date te maken? Mijn dank zou groot zijn.

Gr. Peter

Iemand van de FJR-club, die het onderhoud van mijn Div en FJR doet en straks ook de ST. Een 'echte' monteur, geen Beun de Haas maar hij vraagt niet de hoofdprijs. Overigens een groot fan van de ST. Als je interesse hebt stuur even een PB.
 
Iemand van de FJR-club, die het onderhoud van mijn Div en FJR doet en straks ook de ST. Een 'echte' monteur, geen Beun de Haas maar hij vraagt niet de hoofdprijs. Overigens een groot fan van de ST. Als je interesse hebt stuur even een PB.
Bedoel je Peter S ? :) goeie kerel, goeie monteur, doet 'm de groeten..
 
Afgelopen weekend naar de Moezel geweest op de suup.
Was een mooi tripje (±1500km) om de upgrades te testen.

llvcu0xqfg3vq.jpg

Vrijdag, ergens in de buurt van Nijmegen kwam ik een span tegen en volgens mij was het een gele suup.
Maar dat kan natuurlijk ook een look a like geweest zijn. :$

Zijn er nog suuprijders die op vakantie gaan met de motor?
 
Jazeker, in september een weekje de bergen in, grensgebied Frankrijk-Italië. De 1e 900 km smokkelen we, dan mogen ze meerijden op de aanhanger🤣
 
Ja ja, Klickstart, die van jou staat daar echt niet meer in de modder van W****k.
Die hebben we er met behulp van een geimproviseerd schepje, een afgebroken stuk van een plastic stoel, dat daar lag, weer uitgegraven.
Het blijft wel een prachtige foto!
Doei,
Doudou
 
Goedemiddag heren,

ik zit er aan te denken om lager nr 3 te vervangen, maar was benieuwd of dat jullie al eens gelukt is. Ik krijg de borgringen namelijk niet er uit.

23.jpg


Verder was ik benieuwd of jullie weten wat voor lager dit is? Is het een normaal kogellagertje, of is het een speciaal lager dat ook nog wat andere bewegingen kan opvangen?

Mvg,
Timon
 
Dat lagertje piept zeker?

Ze kosten best wel duur, meen iets van €70

Ja, hij piept ja '(

En de bout die er doorheen gaat heeft een slijtplek en moet vervangen worden.

Ik las ergens dat sommigen hem uit elkaar halen en opnieuw invetten, maar daarvoor moeten zeker ook de veerringen er uit?
 
Dat piepen is schuren en dat is niet goed voor dat lagertje.
Die veerringen moeten er idd uit, 1 is genoeg dacht ik.
Reken maar dat er het nodige vuil inzit, goed schoonmaken, eventueel in de kruipolie laten weken om hem los te krijgen.
Daarna goed invetten als de speling minimaal is.
Is de speling te groot dan zal je naar alternatieven moeten zoeken.
Nomis heeft er meen ik eens een oplossing voor gevonden.
Ergens in het archief staat wel hoe en wat.
 
Dat piepen is schuren en dat is niet goed voor dat lagertje.
Die veerringen moeten er idd uit, 1 is genoeg dacht ik.
Reken maar dat er het nodige vuil inzit, goed schoonmaken, eventueel in de kruipolie laten weken om hem los te krijgen.
Daarna goed invetten als de speling minimaal is.
Is de speling te groot dan zal je naar alternatieven moeten zoeken.
Nomis heeft er meen ik eens een oplossing voor gevonden.
Ergens in het archief staat wel hoe en wat.

Ik heb hem al wat schoon kunnen maken en hij draait wel al weer met wat nieuw vet, maar heb het lager er niet uit gekregen. Moet dit lager ook kunnen kantelen of is het een normaal kogellager?
 
Vandaag de KEDO spiegel maar eens uitgeprobeerd, die voldoet prima :t maar ben onderweg offroad wel 't dekseltje, dat achterop 't kontje zit, verloren.. ;(

Nu mijn vraag of er iemand is die nog zo'n dekseltje heeft liggen.. of desnoods nog op z'n 2e of 3e (sloop-)Suup ? Ik zou er enorm blij mee zijn :}
 
Hoi Bowler, ik heb afgelopen winter datzelfde lagertje vervangen. Het is wel een bijzonder lagertje, een zogenaamd bol-lager. Zonder kogeltjes. Er moet 1 borgring uit en na een nacht met flink wat kruipolie kan je hem met een dop en in de bankschroef eruit drukken. Daarna rustig verder eruit tikken. Dat wel met beleid, anders beschadig je de demper en dan ben je verder van huis.
Ik heb niet het originele lager erin gezet, maar een andere, goedkopere. Je moet dan alleen wel de twee sluitingen aanpassen. Daar heb ik iemand voor gevonden die dat voor me heeft willen doen. Ik zal in mijn archief nagaan wie dat ook alweer was en stuur je wel een PB, Bauke
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan