CBX1000 topic

Wat voor olie gooien jullie in de CBX?
10w40 half synthetisch of mineraal? En gaat er per beurt echt 5,5 liter in?
Ligt er aan hoeveel km,s de motor al heeft gelopen en op welke olie,een motor die al
een hoge km stand heeft en altijd op mineraal of half syntheet heeft gereden daar
moet je geen volsyntheet in gooien,de kans is dan heel groot dat het olieverbruik flink
toeneemt na een paar 1000km.
 
op advies van Six Center in nieuwleusen gebruik ik altijd volledig mineraal.

Ik gebruik het ook in mijn GL fietsen. Motoren uit die tijd (jaren 70) zijn nog niet bedoeld voor een volsyntheet.
 
Bij mij heb ik er castrol vol synthetisch 10W50 in,geen problemen tot nu toe.
Hoeft ook geen probleem te zijn,als je motor nog in een heel goede conditie is.
Het probleem van synthetische olie is de goede reinigende werking,het lost kool op
die bij oudere motoren nog voor extra afdichting zorgt van de olieschraapveren.
Daardoor kan het olieverbruik flink toenemen,mijn motor ging van 1 liter op 3500km
naar 1 liter op 1500km na overschakeling op synthetische olie.
 
Bij de bmw K modellen is dat ook een bekend 'probleem' die lopen het best op mineraal, ook ivm het behouden van de aanslag in het blok.

Volgens mij heeft de CBX bijna 70K gelopen, eerst maar eens kijken hoe die loopt voordat ik de olie ververs. Wilde sowieso niet voor vol synthetisch gaan, eerder mineraal of half synth.
 
Bij de bmw K modellen is dat ook een bekend 'probleem' die lopen het best op mineraal, ook ivm het behouden van de aanslag in het blok.

Volgens mij heeft de CBX bijna 70K gelopen, eerst maar eens kijken hoe die loopt voordat ik de olie ververs. Wilde sowieso niet voor vol synthetisch gaan, eerder mineraal of half synth.
BMW K modellen waren te goed gemaakt,deed je daar vanaf het begin synthetische olie in
dan duurde het vele tienduizenden km,s voordat hij ingereden was,gevolg was behoorlijk wat
olieverbruik in die periode,met minerale olie kreeg het blok tijd om in te lopen en werd
het olieverbruik sneller minder.
Te goed gemaakt hadden de CBX geen last van,olieschraapveren waren hooguit
van redelijke kwaliteit te noemen,zeker bij de eerste modellen een probleem.
De prolink uitvoering is heel wat beter gemaakt,dat blok gaat ook veel langer mee.
 
Laatst bewerkt:
Zag vandaag op Assen een cbx rijden,iemand van hier ?

Wilde een praatje maken maar zag alleen een motor

zonder rijder op het paddock :)

Groet Marc
 
Op zich een mooi ding, ik vind alleen de uitlaten te ver van de fiets afstaan van de achterkant gezien.
 
BMW K modellen waren te goed gemaakt,deed je daar vanaf het begin synthetische olie in
dan duurde het vele tienduizenden km,s voordat hij ingereden was,gevolg was behoorlijk wat
olieverbruik in die periode,met minerale olie kreeg het blok tijd om in te lopen en werd
het olieverbruik sneller minder.
Te goed gemaakt hadden de CBX geen last van,olieschraapveren waren hooguit
van redelijke kwaliteit te noemen,zeker bij de eerste modellen een probleem.
De prolink uitvoering is heel wat beter gemaakt,dat blok gaat ook veel langer mee.

Motor staat al een aantal jaar stil, eerst maar eens kijken wat voor leven dr überhaupt in zit. Compressie meting etc etc geen haast
 
Blijft hangen op 10 mille maar inderdaad die uitlaten lijken erg ver uit te steken, dat is jammer.
Persoonlijk vind ik het hele apparaat niks geef mij maar het origineel,of als het toch
iets speciaals moet zijn een Martin cbx,een Egli cbx of Nico Bakker cbx.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand wat voor sportieve banden
er te koop zijn voor onder de `80er cbx ?

Binnenkort toe aan een nieuw setje :)

Moto plus nummer 8 ;)

full
 
Net een dag te laat dit overzicht. Gisteren net een setje Dunlops besteld en vandaag al op de mat liggen.
Die had ik er 15jaar geleden ook al om gelegd en die waren prima bevallen en komen ook dus niet slecht uit de test 👍

Alleen na 15 jaar gaven ze met nat wegdek geen grip meer (en waren ook best kaal inmiddels)
Ik heb me nu voorgenomen om ze wat sneller te verslijten ;)
 
Bij Honda,s uit die tijd is een band met stijve zijwang zeer belangrijk,enigste banden die dat hadden waren de origineel gemonteerde Bridgestone .
Dat scheelde een heel stuk in rechtuit stabiliteit.
 
Laatst bewerkt:
Hey hey,

Ik ben al een tijd geïnteresseerd in een fiets met een CBX 6 cilinder blok.
Het plan is om er sportief mee te gaan rijden.
Het budget is echter niet eindeloos... 10.000 euro heb ik niet.
Ik overweeg om eerst maar eens op zoek te gaan naar een compleet 'knap' blok (dus met carbs, ontsteking, draadboom etc.)
Dan wil ik het blok weer laten reviseren, en in de tussentijd op het gemak een rijwiel bij elkaar schrapen.
Ik denk daarbij aan een wat modernere setup zodat het wat strakker stuurt dan het origineel.

Ik ben benieuwd naar jullie input.
Waarvoor dank bij voorbaat.
 
ik denk dat je dan ver boven de €10.000 uit gaat komen. (volgens mij kost revisie al snel in de buurt van de 4kE alleen aan onderdelen)

Kan je beter een complete nette CBX kopen voor ergens tussen de 6-7 duizend en dan maar hopen dat het heel blijft...

Een CBX is in tegenstelling tot de meeste andere honda's niet bepaald bulletproof en ik ervaar het zelf toch wel als kwetsbare mechanica, dus voor probleemloos sportief afbeulen kan je beter wat anders kiezen

Maar als je het echt graag wilt, dan gewoon eens een bakje koffie gaan drinken bij Bert Vonderman van Sixcenter in Nieuwleuzen. Dan ben je gelijk goed voorgelicht en waarschijnlijk nog enthousiaster over je eigen plannen ;)
 
Een CBX was vroeger al 1 van de duurste motoren wat onderdelen betreft,inmiddels
zijn die prijzen meer dan verdubbeld,even goedkoop een cbx reviseren is dan ook niet te doen.
De goedkoopste optie is dan ook inderdaad 1 aan te schaffen die al gereviseerd is.
Het rijwielgedeelte is juist het zwakke punt,een heel ander frame zou wel een oplossing zijn,
maar dan vlieg je over de 10000 heen.
Wil je een redelijk goed sturende cbx ga dan voor de pro-link uitvoering,die is al heel wat
beter dan de gewone uitvoering,de blokken zijn ook een stuk beter dan de voorgangers.
Op MP staan er wel een aantal te koop voor niet al te gekke bedragen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reactie.
Als ik een willekeurige CBX ga bekijken, waar moet ik dan in het bijzonder op letten bij het beoordelen van het motorblok?
 
Hard tikken,of een hard kloppend geluid,geen ratels,geen blauwe walmen uit de uitlaat.
Draai ook even de oliepijlstok eruit en kijk of je geen witte drap ziet en of je geen benzine lucht ruikt.
En natuurlijk geen lekkage tussen de cilinder en kop of elders.
Een rammelende koppeling komt vaak voor bij die blokken,maar kan geen kwaad.
Helemaal 100% garantie heb je niet,een lektest geeft een beter beeld van de toestand
van een blok,maar dat is bij een particulier een moeilijk verhaal.
 
Laatst bewerkt:
niks op RG-gamma aan te vullen.
een rijdende motor is een stuk beter op het blok te beoordelen dan een los liggend blok
 
Terug
Bovenaan Onderaan