Het Grote SV650S 99-02 Topic deel 16 The Summer edition

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tevéél ontkoppelen is technisch prima, maar schakelt niet zo lekker, en dat krijg je vaak als je 'zomaar' ahv de vrije slag aan het eind van de handle afstelt.
Schakelen gaat het lekkerst als de boel op het randje van net ontkoppeld is. Bij net niet ver genoeg ontkoppeld schakelt ie prima tijdens rijden, maar heb je de kans dat ie doorschiet rond de vrij. Wat jij nu hebt dus. Afstellen per halve slag van het steldingetje voor de lengte van de buitenkabel en je moet de goede instelling kunnen vinden.

En anders: maak een keer een ritje naar de Veluwe. :P
 
Laatst bewerkt:
Gelijk heb je!
Beter stel je hem onder als je de tijd hebt, kan je de hendel doen tijdens een ritje. Ik heb helaas door een combi stuur en te lange kabel (vermoedelijk een S of andere suzuki) alleen de stel mogelijkheid onder.
 
Ziet er goed uit Roger! Daar ga je vast veel plezier van hebben.

En een leuk / uitgebreid artikel Prut Potje, hopelijk kom ik ook ooit zo ver.

Momenteel weer problemen met de versnelling in neutraal te krijgen bij een draaiende motor...

Gisteren lukte het maar toen viel de motor uit en kon ik deze pas na 3 pogingen starten...

Er zit wel kettingvet op het stiftje door mijn scott oiler, weet niet of dat een probleem is?

Tips zijn welkom! :D

Dit heb ik dus ook soms, en dan weet ik dat het tijd is om het oliepeil te controleren :P
Wanneer de olie aan de lage kant is, of als de olie oud is, dan speelt dut venomeen wel eens op
 
Leuk verhaal, 'prut-potje.'
Echt een prut potje rijdt je niet op rond.

Leuk dat er voor de volgers van dit topic heel veel bij ons al bekende info de revue passeerde.
Ook mooi te zien dat je gewoon met motorpak aan de inspectie volgt. ;)

Ook bewonderenswaardig hoe weinig slijtage er aan de slijtagedelen is in een slordige 75 dkm, eigenlijk.
Dit zal ongetwijfeld met jouw jaarlijkse zéér grote beurt te maken hebben, maar betekent ook dat het goed is geproduceerd en bedacht.
Weer bewezen dat onderhoud (en warm rijden van de motor) loont!
Ik ben benieuwd hoe lang je met je blok gaat doen voor er iets (lees: big-end lagers) gereviseerd moeten worden.

Die van mij staat nu op 78 dkm en is op op 24 dkm gekocht. Zelfde ordegrootte als die van jou en hij krijgt vergelijkbaar onderhoud (alleen kleppen stellen doe ik niet zelf). Afgezien van de manco's die jij ook hebt ervaren heeft die van mij verder ook eigenlijk nog niets, alleen wat olielekkage langs de kunststof koppelingsdeksel en niet echt lekker lopen na 3 maanden winterse condities. Ook die benzinemeter heb ik op dezelfde manier kapot gehad. Model-specifieke dingetjes allemaal blijkbaar.

Leuk al die overeenkomsten.

wel grappig inderdaad dat veel van de gebreken SV "standaard" zijn.
Inmiddels zit ik over de 81k, en volgende week ga ik op vakantie waar ik 5k in 12 dagen ga rijden :)

Gaat al snel richting de ton! *O*
 
Even wat nostalgie, deze kwam ik laatst nog tegen. Sta ik ook nog een paar keer in met m'n eerste SV. Die hield 't uit met 25 kW set tot 102.377 km. Daarna was blokje op (mede dankzij de 25 kW gasschuiven welke erin zaten...)

Anyway de link in 't blad;

https://dl.dropbox.com/s/aliubm37851ub4q/SV%20Artikel.jpg?dl=1
 
Even wat nostalgie, deze kwam ik laatst nog tegen. Sta ik ook nog een paar keer in met m'n eerste SV. Die hield 't uit met 25 kW set tot 102.377 km. Daarna was blokje op (mede dankzij de 25 kW gasschuiven welke erin zaten...)

Anyway de link in 't blad;

https://dl.dropbox.com/s/aliubm37851ub4q/SV%20Artikel.jpg?dl=1

HOE DAN!
27.000 km in het jaar! :O :} :}
 
Leuk gebruikersverslag van de SV !!

102 dkm, maar ..... 1 liter olie op 800 km!! :}
Voor 800 km is zo'n 40 liter benzine nodig.
olie:benzine is dus zo'n 1 op 40.
Dus hetzelfde olieverbruik als een tweetakt. :]
Dan is het inderdaad tijd er 'iets' aan te doen of 'm weg te doen.
Mijn SV zit nu op maximaal een liter per 10 dkm, al is het verbruik lastig te bepalen doordat er waarschijnlijk meer weglekt dan verbrand wordt, maar 't loopt de spuigaten nog niet zo uit als bij jou.
Over een dikke 20 dkm hoop ik die van mij ook op een ton te hebben, dus ik ben benieuwd wat me te wachten staat.
Was jouw olieverbruik bij 80 dkm ook al hoog of was het daar nog acceptabel?
 
Laatst bewerkt:
mijn verbruik is ongeveer 500 ml op 10k
Heb er nu 20W50 erin zitten, en schakelt nu SUPER soepel :o
Ik wou dat ik dat eerder gedaan heb!
Ben benieuwd wat het verbruik nu doet.
 
mijn verbruik is ongeveer 500 ml op 10k
Als ik mijn lekkage eraf trek waarschijnlijk ook zoiets.
Voor beide vrij normaal tot zeer netjes gezien de km-stand. Na de vakantie ga ik een poging wagen de aansluiting van koppelingdeksel op carter lekdicht te krijgen.

Heb er nu 20W50 erin zitten
Voor 's zomers een prima idee!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij draait de mijne ook zo'n 7k rpm in de 6de versnelling bij 130km/u.
Maar ik heb geen idee hoe mijn verhoudingen zijn... Dan moet ik tanden en schakels gaan tellen.
Waar ik eerder dacht dat de SV650S meer toeren zou draaien bij dezelfde snelheid met dezelfde tandwielverhouding blijkt helemaal niet waar. Kon ook bijna niet want de blokken en bakverhoudingen zijn hetzelfde.
De ketting-tandwiel set van de N heb ik een tijdje geleden vervangen door 15/49.
De SV650S blijkt zelfs voor nog een tandje kleiner : 14/49, de kleinste eindreductie die in standaard kettingwielen leverbaar is.

Vergelijkend warenonderzoek:
Op de SV650N (met 15/49): 4900 rpm in zes = 100 echte km/uur = 108 op snelheidsmeter
Op de SV650S (met 14/49): 5400 rpm in zes = 100 echte km/uur = 103 op snelheidsmeter.

Naar analogie: De N draait 6 krpm bij 120, de S draait bij die snelheid 6400 rpm.
Verschil door het ene tandje is 8%, dus dit is binnen de afleesfout. Daarnaast afgelezen op de toerentellers van twee verschillende motoren waarin ook nog wat verschil zou kunnen zitten.

Huhhh .... ????
Even wat anders.

Tijdens het tellen van wat ik nou eigenlijk op beide SV's heb kwam ik erachter dat de achterbrug van mijn S zo'n 2 cm korter is dan die van mijn N
Beide fietsen staan op nieuwe tot zeer jonge kettingen en hebben beide nog 5-6 streepjes over achter de kettingstelplaatjes aan de zijkant van de achtervork.

De N heeft 15t / 49t en 112 schakels ketting.
De S heeft 1t / 49t en 108 schakels ketting.

Een verschil van 4 schakels kan nooit te verklaren zijn met 1 tandje meer of minder op het voorste tandwieltje.
Daarom de lengte gemeten van hart achterswingas naar hart achteras en dan kom ik op 55.6 voor de N en op 53.6 voor de S. Heel vreemd .....
Dit zou niet origineel moeten zijn, want uit informatie die ik eerder van Jos Smit motoren ontving mbt de ketting-tandwielset die er origineel ophoort:
"De SV650N heeft een 1 maat langere ketting (110 schakels ipv. de 108 van de sv650s) en een 1 tand groter achtertandwiel (45 ipv. 44)."
Met een 108 schakels ketting in mijn N vork zou ik er nóóit een 49t achterkettingwiel in kunnen krijgen.

Mijn N is van 1999 en de S van 2001 (denk ik).
Die laatste is import (kenteken 2002), maar ik weet niet uit welk land.
Zijn er ook originele achtervorken gemaakt die 2 cm korter zijn voor bepaalde landen?
Waarschijnlijk voor een land met veel haarspeldbochten? 8-)

Langer = stabieler, korter is wendbaarder toch?
 
Laatst bewerkt:
dat hele verhaal hierboven :P _O-
Langer is stabieler rechtuit inderdaad, maar moeilijker om te gooien.

Onze SV's nemen de snelheid op aan het voorwiel, dus het verschilt met bandenmaat, en zelf hoever de banden versleten zijn!
Verschil tussen nieuwe banden, en oprijden tot aan slicks maakt ongeveer 3% verschil in de snelheid. op de teller.
en dus ook 3% verschil in de toeren :P
Dit uitgaande van 8 mm profiel
 
dat hele verhaal hierboven :P _O-
Ja, ik zou er nog even op terugkomen zodra ik het had uitgezocht dus dan direct ook maar het hele verhaal ;)
snelheidssensor in het voorwiel is niet echt wat ik bedoelde. Logisch dat daar een klein verschil in zit. Met mijn winterbanden (110/80-17 voor) is het ook iets anders. Ik heb met de GPS de snelheid gemeten, en daaran gerelateerd. 't Ging meer om het toerentalverschil dat ik DACHT te hebben tussen de twee SV'v, maar dat bleijkt niet waar te zijn. Ik dacht dat de S op originele tandwielen stond, maar dat bleek niet zo. Beide hetzelfde dus.

Die kortere achtervork vind ik wel bijzonder. Daar had ik nog nergens iets van vernomen en is voor de origineel in NL geleverde SV's ook niet het geval. Hij zal wel uit een bochtiger land dan NL waar je 'm meer moet omgooien dan in NL zijn geimporteerd ;)
Ook handig voor op het circuit dan..
 
HOE DAN!
27.000 km in het jaar! :O :} :}

Door toen elke werkdag 170 km p/d te rijden (woon - studie) en de motor te gebruiken voor (toer)ritjes, vakanties, etc.


Leuk gebruikersverslag van de SV !!

102 dkm, maar ..... 1 liter olie op 800 km!! :}
Voor 800 km is zo'n 40 liter benzine nodig.
olie:benzine is dus zo'n 1 op 40.
Dus hetzelfde olieverbruik als een tweetakt. :]
Dan is het inderdaad tijd er 'iets' aan te doen of 'm weg te doen.
Mijn SV zit nu op maximaal een liter per 10 dkm, al is het verbruik lastig te bepalen doordat er waarschijnlijk meer weglekt dan verbrand wordt, maar 't loopt de spuigaten nog niet zo uit als bij jou.
Over een dikke 20 dkm hoop ik die van mij ook op een ton te hebben, dus ik ben benieuwd wat me te wachten staat.
Was jouw olieverbruik bij 80 dkm ook al hoog of was het daar nog acceptabel?

Dat weet ik echt niet meer, versleet bougies bij 't leven (wat al aangaf dat er niet echt iets goed was) en moest aardig wat olie erbij kieperen. Maar naast dat 't blokje op was, was ook de shock lek en meerdere zaken waren op. Hij is overgenomen door een handelaar en niet veel later is 't kenteken toen geschorst. Ofwel echt einde oefening.
 
Een vraagje over de SV, hoop dat iemand het weet :Y

Weet iemand de afmetingen toevallig van de uitlaatpakkingen en de uitlaatpakking ringen van de SV?

Respectievelijk onderdeelnummers: 14181-22D01 en 14771-32E00: KLIK!

Ik kan deze wel op die onderdeelnummers bestellen, maar die zijn echt belachelijk duur bij de motorzaak. En overal kan ik uitlaatpakkingen los bestellen, maar moet de exacte maten weten. Ik wil liever niet de boel uit elkaar halen voordat ik het nieuwe spul binnen heb.
Hoop dat iemand het toevallig weet!
Bedankt alvast!
 
Nou ik krijg de motor in neutraal....

Maar wat zou er aan de hand zijn wanneer ik kan schakelen zonder koppeling... ik vrees namelijk het ergste... :N

Daarnaast voel ik zo nu en dan bij mijn linker voet alsof er iets schaaft...

Ik moet wel de koppeling hendel inhouden om daadwerkelijk te ontkoppelen.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik krijg de motor in neutraal....

Maar wat zou er aan de hand zijn wanneer ik kan schakelen zonder koppeling... ik vrees namelijk het ergste... :N

Daarnaast voel ik zo nu en dan bij mijn linker voet alsof er iets schaaft...

Ik moet wel de koppeling hendel inhouden om daadwerkelijk te ontkoppelen.
Dat laatste klinkt logisch. . en schakelen zonder koppeling kan eigenlijk ook altijd wel. In de racerij doen ze niet anders (maar gaat het ook geen ton mee). Bedoel dat als je 'm op de bok hebt met draaiende motor dat je zo kunt schakelen. dat klopt. rijdend kan het ook.
Kom een keer voor een ritje naar de Veluwe zou ik zeggen (even PBen).
Mijn vakantie met zoon, SV en tent zit er na 4300 km weer op, maar ik ben nog vrij.

Een paar sfeerpiccies. 't Is tòch het Summer Edition topic, niet? 8-)

full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste klinkt logisch. . en schakelen zonder koppeling kan eigenlijk ook altijd wel. In de racerij doen ze niet anders (maar gaat het ook geen ton mee). Bedoel dat als je 'm op de bok hebt met draaiende motor dat je zo kunt schakelen. dat klopt. rijdend kan het ook.
Kom een keer voor een ritje naar de Veluwe zou ik zeggen (even PBen).
Mijn vakantie met zoon, SV en tent zit er na 4300 km weer op, maar ik ben nog vrij.

Een paar sfeerpiccies. 't Is tòch het Summer Edition topic, niet? 8-)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zelfde hier, mijn 2 week vakantie door de alpen met de SV zitten er ook op!

4930 km
1 op 20.3
243 liter verbrand





 
Laatst bewerkt:
Zelfde hier, mijn 2 week vakantie door de alpen met de SV zitten er ook op!
4930 km; 1 op 20.3; 243 liter verbrand
Fraaie plaatjes hoor. Tirol is net even wat hoger en langer qua passen.
Staat zeker nog op mijn lijstje, want is er in de afgelopen weken niet van gekomen.
Ruim 90.000 km op de klok nu??

Maar . . . nu heb ik toch ook een koppelingsdingetje.
Voorheen draaide mijn wiel nooit mee als ik opgebokt de motor in de versnelling zette en de koppeling ingetrokken hield.
Tijdens de laatste vakantie bemerkte ik dat de bak de vrij een beetje wilde overslaan zoals Danton het ook beschreef. Volkomen normaal door rek van de binnenkabel en een beetje uitsluiten van het bochtje bovenaan de buitenkabel. Normaal gesproken 1/4 - 1/2 slag langer maken van de buitenkabel en opgelost.
Dat heb ik nu weer gedaan, maar merk dat nu mijn achterwiel meedraait met ingetrokken koppeling en de bak in een versnelling.
Om te testen het aangrijpingspunt veer te 'hoog' in autotermen gezet, en dan nog draait het wiel mee. De koppeling moet in deze stand van de handel bij volledig ingetrokken gegarandeerd ontkoppeld zijn.
Ik krijg de logica niet helemaal doorgrond.
Ik gebruik dezelfde olie als altijd, en de olie is warm tijdens het boven beschreven fenomeen. Mijn andere SV doet het niet bij dezelfde afstelling van het aangrijpingspunt.

Is dit teken van slijtage van de koppeling zelf?
 
Laatst bewerkt:
Dat, of mogelijk toch een afstelling van je stiftje. Die druk je namelijk in, maar kan ook verder versleten zijn, dus nog iets meer (of op beide plekken afstellen).
Kabels rekken idd soms te ver uit en dan is het klaar, dan is de rek op. Maar dat de koppeling slipt of door draait is ook niet gek als de voering een beetje op is. Al zou ik dat in zijn neutraal niet verwachten.
 
Fraaie plaatjes hoor. Tirol is net even wat hoger en langer qua passen.
Staat zeker nog op mijn lijstje, want is er in de afgelopen weken niet van gekomen.
Ruim 90.000 km op de klok nu??

Maar . . . nu heb ik toch ook een koppelingsdingetje.
Voorheen draaide mijn wiel nooit mee als ik opgebokt de motor in de versnelling zette en de koppeling ingetrokken hield.
Tijdens de laatste vakantie bemerkte ik dat de bak de vrij een beetje wilde overslaan zoals Danton het ook beschreef. Volkomen normaal door rek van de binnenkabel en een beetje uitsluiten van het bochtje bovenaan de buitenkabel. Normaal gesproken 1/4 - 1/2 slag langer maken van de buitenkabel en opgelost.
Dat heb ik nu weer gedaan, maar merk dat nu mijn achterwiel meedraait met ingetrokken koppeling en de bak in een versnelling.
Om te testen het aangrijpingspunt veer te 'hoog' in autotermen gezet, en dan nog draait het wiel mee. De koppeling moet in deze stand van de handel bij volledig ingetrokken gegarandeerd ontkoppeld zijn.
Ik krijg de logica niet helemaal doorgrond.
Ik gebruik dezelfde olie als altijd, en de olie is warm tijdens het boven beschreven fenomeen. Mijn andere SV doet het niet bij dezelfde afstelling van het aangrijpingspunt.

Is dit teken van slijtage van de koppeling zelf?

Wanneer het olie koud is, dan heeft deze een grotere frictie coëfficiënt, waardoor dit kan gebeuren.
Doet de motor het ook als deze koud is?
 
Wanneer het olie koud is, dan heeft deze een grotere frictie coëfficiënt, waardoor dit kan gebeuren.
Doet de motor het ook als deze koud is?
Ja, ook. En dan iets meer 'klakken' bij inschakelen van de versnelling dan bij warme olie. Je zou verwachten dat het bij warme olie minder zou moeten zijn door een lagere wrijvingscoëfficiënt, dus vandaar getest bij warme motor.

Mooie vakantiecompilatie, op de valpartij na. Geen schade afgezien van optische ??
Het is trouwens in Oostenrijk praktisch verboden om met een dashcam oid te filmen ivm. de privacy, maar die opmerking komt nu te laat. ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan