VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas, geen slang op voorraad. Weet niet waar je woont, maar mijn adres voor de leidingen zat nabij Noordwijk.

Wil je de banjo welke op de adapterplaat gemonteerd zit controleren?

Als je op mijn foto kijkt zie je dat ik een plat kantje aan de banjo heb gemaakt. Mogelijk is dat bij jouw banjo niet gedaan. Als de banjo niet is afgevlakt kan het oliefilter daar teken komen en niet volledig afdichten.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond haakse banjo eraf gehaald en nieuwe alu afdichtringen erop gemonteerd,
Motor ff laten lopen en... hij lekte bij het nieuwe oliefilter en via de haakse banjo druppelde de olie.
Geprobeerd met olietang wat vaster te draaien maar bleef lekken.
Gelukkig twee HIFLO oliefilters besteld bij de Motul olie.
Ander filter ingesmeerd met verse olie en gemonteerd en... probleem opgelost!
Vraag me toch af wat er met dat ander oliefilter gebeurd is.
 
Afgelopen december de koppakking van de voorste bank vervangen.

Ondanks dat ik een tijd geen enkel probleem heb gehad heb ik nu toch weer problemen met de koelvloeistof. Veel moeite om aan te slaan.

Tevens heb ik op het moment blijkbaar een koelvloeistof verbruik van een liter per 100 km of meer.

Laatste wat langere ritje heb ik na afloop de volgende video kunnen maken.

Ik moet nog eens kijken of ik de kopbouten nog eens na kan halen om dit minder te maken, ik ben echter bang dat dit niet afdoende zal zijn.

Tevens sluit de respectievelijke uitlaatpijp niet perfect aan op de kop.

Video

mvg

db
 
Zie ik het goed? Lekt ie KVS bij de uitlaat kraag?

Is de cilinderkop niet gescheurd ?

Ja, de lekkage komt in ieder geval uit de buurt van de uitlaatpoort, een geschuerde kop is inderdaad waar ik een beetje bang voor ben op het moment.

Tot ik de pakking vorige winter had vervangen had ik iets soortgelijks, koelvloeistof lekkage naar de cilinder waardoor ik water op de zuiger kreeg te staan waardoor de startmotor niet meer rond ging.

Nadat ik de pakking heb vervangen heb ik meerdere maanden zonder problemen kunnen rijden tot recentelijk de motor zo begon te dampen na het uitzetten. Tevens begon de motor rond dezelfde tijd erg lastig te starten, duurt vaak een minuut voordat de motor start.

Nu heb ik al zeer lang dat deze motor start op twee cilinders en dat enkele seconden later de andere bank ook mee gaat spelen.
Nu is het echter starten voor een minuut, dan komt er 1 cilinder bij, daarna een tweede en dan vervolgen de laatste twee er ook bij, dan kan ik weer gewoon rijden.

De vraag is, zoek ik een andere motor, ik heb best wel wat goede onderdelen aan deze motor zitten, of zoek ik een ander motorblok.
Ik heb als voordeel dat een motorblok zo lelijk als de nacht mag wezen, zolang deze maar goed loopt :)

db
 
Die motor dampt als een drugstoerist :+

Meet eerst eens de compressie, of beter nog; leen een compressie lekkage tester.
Dan hoor je een lek sissen of bubbelen, en weet je meteen waar je aan toe bent.

Ik wil je wel een andere cylinderkop (zonder kleppen/nokkenassen) aan de hand doen voor de oudijzerprijs als je de motor nog eens wilt opengooien en avontuurlijk genoeg bent om alles over te zetten :P
 
kopbouten ietsje nagetrokken, zal geen verschil maken, ze zaten allemaal netjes op het goede moment vast.

Uitlaatpijp losgehad, waar deze in de 4in1 komt enigszins bewerkt om makkelijker te passen. Nieuwe pakkingring er tussen gefrommeld, draad aan de middenkant van het blok met nagenoeg geen weerstand uit de kop getrokken, pijp weer weggehaald, helicoil gezet (succesvol), pijp weer gezet. netjes uitgelijnt zodat hij nu beter zou afsluiten.

Bougies getrokken, foto volgt indien gewenst. Zien er niet slecht uit, koffie verkeerd.

koelpomp geinspecteerd, geen bijzonderheden aangetroffen.

Ik wilde net beginnen met het koelsysteem weer terug te bouwen toen het begon te regenen en ik het een goed moment vond om te gaan ontbijten.

db
 
Die motor dampt als een drugstoerist :+

Meet eerst eens de compressie, of beter nog; leen een compressie lekkage tester.
Dan hoor je een lek sissen of bubbelen, en weet je meteen waar je aan toe bent.

Ik wil je wel een andere cylinderkop (zonder kleppen/nokkenassen) aan de hand doen voor de oudijzerprijs als je de motor nog eens wilt opengooien en avontuurlijk genoeg bent om alles over te zetten :P


Hmm, ja, caliber snoop dog.

Ik weet niet of ik zo avontuurlijk ben, ik heb geen gereedschap om kleppen te trekken of zetten.

Lektest zou eens leuk zijn om te doen, vraag me af of ik ook niet voldoende te weten kan komen door het koelsysteem op druk te zetten :)

db
 
Ik heb hem weer in elkaar zitten, koelsyseem volledig gevuld met kraanwater, ontluchten is niet mogelijk, er blijven luchtbellen naar boven komen. Voor nu maar de dop van het reservoir onder het zitje er af gelaten zodat hij het lucht via die route kwijt kan zonder het reservoir leeg te drukken.

Ik denk dat ik voorlopig maar gewoon op pad ga met een flesje water mee, dan kan ik in ieder geval eenvoudig weer bijvullen. :)

In tussen maar even in de gaten houden wat de opties zijn, een compleet andere er bij kopen, of een motorblok. Motorsloop.be heeft er twee liggen voor €350 p/s. Misschien in het najaar dat de complete motoren weer wat goedkoper worden. Dan kan ik de onderdelen die de moeite waard zijn overzetten naar dat exemplaar. (achterveer, remleidingen, voorveren, remmen, eventueel de uitlaat)

db
 
Laatst bewerkt:
Zoals die op het filmpje erbij staat zou ik er niet verder mee rijden. 1L op 100 km is echt teveel, dan is 30% van je koelcapaciteit weg. Dat is vragen om (nog meer) problemen onderweg.

F is vgm een stuk lastiger te vinden dan een magna of sabre, daarvoor liggen de blokken voor het oprapen.

Zou een complete kop van een Sabre/Magna niet passen? Alvorens daar aan te beginnen zou ik wel de rest van het blok even goed nalopen.

Die 4 in 1 is wel nice trouwens.
 
Ik wil de mijne weer kwijt, hij heeft z'n doel gediend(mad max-achtig festival in Tjechië).

https://www.facebook.com/media/set/...073741882.100000680054582&type=1&l=1d62c4f1c2
Ben nu op vakantie, maar wil er daarna best ff over babbelen. Richtprijs 200-250, dan heb ik m'n kosten er voldoende uit. Ik wil dan alleen de meeste accessoires er af halen, maar ik vermoed dat dat geen issue zal zijn :p.
Hij loopt in het hogere toerengebied niet lekker(veel trillingen) ik vermoed dat de carburateurs(nog steeds) niet goed zijn, ondanks 4 nieuwe membranen, icm een te beperkende eigenbouw collector en 4 in 1. Olieverbruik was ca. 1/2 liter op 2000km. De boven radiator is afkomstig van maximus, en in best goede staat, de onderste is aardig verbouwd. Er zit een sluiting in de fan-aansluiting, deze draait nl continue. Dit gebeurde tijdens mn reis naar Tsjechië. Bougies geven allevier een nette kleur en compressie was (koud) allevier iets onder 10 bar geloof ik. Om eerlijk te zijn heb ik gewoon geen zin om er tijd in te steken om m goed lopend te krijgen, ik begin liever aan weer iets nieuws leuks.
Kilometerstand compleet onbekend, toen ie in mijn bezit kwam zat er al geen teller meer op.
 
Ik wil de mijne weer kwijt, hij heeft z'n doel gediend(mad max-achtig festival in Tjechië).

https://www.facebook.com/media/set/...073741882.100000680054582&type=1&l=1d62c4f1c2
Ben nu op vakantie, maar wil er daarna best ff over babbelen. Richtprijs 200-250, dan heb ik m'n kosten er voldoende uit. Ik wil dan alleen de meeste accessoires er af halen, maar ik vermoed dat dat geen issue zal zijn :p.
Hij loopt in het hogere toerengebied niet lekker(veel trillingen) ik vermoed dat de carburateurs(nog steeds) niet goed zijn, ondanks 4 nieuwe membranen, icm een te beperkende eigenbouw collector en 4 in 1. Olieverbruik was ca. 1/2 liter op 2000km. De boven radiator is afkomstig van maximus, en in best goede staat, de onderste is aardig verbouwd. Er zit een sluiting in de fan-aansluiting, deze draait nl continue. Dit gebeurde tijdens mn reis naar Tsjechië. Bougies geven allevier een nette kleur en compressie was (koud) allevier iets onder 10 bar geloof ik. Om eerlijk te zijn heb ik gewoon geen zin om er tijd in te steken om m goed lopend te krijgen, ik begin liever aan weer iets nieuws leuks.
Kilometerstand compleet onbekend, toen ie in mijn bezit kwam zat er al geen teller meer op.

Zeker interesse, ik heb een technisch niet slecht chassis en een blok dat bijna klaar is :)

Eerder op de avond nog wel een stukske wezen rijden 35 km, bij thuiskomst dampte hij niet....

tot ik met de noodstop er op de motor even rond had getornt. Toen begon hij alsnog een beetje te dampen.

db
 
Laatst bewerkt:
Hoi VF enthousiastelingen :W heeft iemand toevallig nog een schokdemper liggen voor een 1000F, of weet iemand een andere type wat past?
 
Hoe trekken jullie de lock nuts bij het kleppen stellen op het juiste moment? Door de hoek van de moertjes kan er geen dopje 10 op met momentsleutel. Er past alleen een sleutel 10 op.

Dit is bij een vf750f.
 
Hoi VF enthousiastelingen :W heeft iemand toevallig nog een schokdemper liggen voor een 1000F, of weet iemand een andere type wat past?
Ik heb er een liggen voor een VF1000 FE. Ik kan die zelf helaas niet gebruiken voor mijn F2 (FF) want bovenste bevestigingspunt is net wat anders (iets te breed).
 
Hoe trekken jullie de lock nuts bij het kleppen stellen op het juiste moment? Door de hoek van de moertjes kan er geen dopje 10 op met momentsleutel. Er past alleen een sleutel 10 op.

Dit is bij een vf750f.
Ik heb een boutje met moertje in bankschroef gezet en daar een ingestelde momentsleutel opgezet.
Een paar keer aan- en losdraaien en dan heb je ongeveer het gevoel van benadering.
 
Projektje voor de komende weken: wilde mn v65 magna even starten na een tijd stilstand maar helaas.
Geen vonken bij de bougies en een benzinestraal bij de aansluiting op de carbs.
Elektrisch alles doorgemeten en alles is volgens de specs. Mogelijk de cdi units en die heb ik nog liggen maar de carb's zijn uiteraard als eerste aan de beurt.
Demonteren dus en nagaan wat er niet klopt of kaduuk is. Demontage is niet zo'n punt hoewel er best wat werk in zit.
Montage.. dat is altijd weer een feest bij deze machines.
Motor is rijdend weggezet, maar eens zien hoe of wat de komende tijd.
Ik hoef me voorlopig niet te vervelen da's wel duidelijk.
 
Projektje voor de komende weken: wilde mn v65 magna even starten na een tijd stilstand maar helaas.
Geen vonken bij de bougies en een benzinestraal bij de aansluiting op de carbs.
Elektrisch alles doorgemeten en alles is volgens de specs. Mogelijk de cdi units en die heb ik nog liggen maar de carb's zijn uiteraard als eerste aan de beurt.
Demonteren dus en nagaan wat er niet klopt of kaduuk is. Demontage is niet zo'n punt hoewel er best wat werk in zit.
Montage.. dat is altijd weer een feest bij deze machines.
Motor is rijdend weggezet, maar eens zien hoe of wat de komende tijd.
Ik hoef me voorlopig niet te vervelen da's wel duidelijk.
succes Jaap

Ik wil de mijne weer kwijt, hij heeft z'n doel gediend(mad max-achtig festival in Tjechië).

https://www.facebook.com/media/set/...073741882.100000680054582&type=1&l=1d62c4f1c2
Ben nu op vakantie, maar wil er daarna best ff over babbelen. Richtprijs 200-250, dan heb ik m'n kosten er voldoende uit. Ik wil dan alleen de meeste accessoires er af halen, maar ik vermoed dat dat geen issue zal zijn :p.
Hij loopt in het hogere toerengebied niet lekker(veel trillingen) ik vermoed dat de carburateurs(nog steeds) niet goed zijn, ondanks 4 nieuwe membranen, icm een te beperkende eigenbouw collector en 4 in 1. Olieverbruik was ca. 1/2 liter op 2000km. De boven radiator is afkomstig van maximus, en in best goede staat, de onderste is aardig verbouwd. Er zit een sluiting in de fan-aansluiting, deze draait nl continue. Dit gebeurde tijdens mn reis naar Tsjechië. Bougies geven allevier een nette kleur en compressie was (koud) allevier iets onder 10 bar geloof ik. Om eerlijk te zijn heb ik gewoon geen zin om er tijd in te steken om m goed lopend te krijgen, ik begin liever aan weer iets nieuws leuks.
Kilometerstand compleet onbekend, toen ie in mijn bezit kwam zat er al geen teller meer op.

Dirtbag heeft zojuist de VF meegenomen om het hart een 2e (of 3e 4e 5e?) leven te geven.
 
Dankje.
Mocht je weer met vf750 blokken gaan bouwen dan even een gil geven. Weet iemand die zn garage leeg wilt maken en er div. heeft liggen voor projekten waar ie mee stopt.
 
Laatst bewerkt:
Yup, ik heb hem nu nog even op de aanhanger bij mijn moeder staan anders werd het wel een beetje krap tijd voor ik naar mijn werk moest.

Ik ga hem dus demonteren, blok overzetten naar mijn VF en de onderdelen die mij aanstaan in doosjes bewaren.

db
 
Op zoek naar een Magna V30... liefst eentje die al een beetje verchopt of verbobbert is. Mijn vriendin past er ook op zeker met een lager zadeltje. Wil er een topding van maken met nieuwe vering, carburatiekitje en kortere vertanding net als mijn huidige magna. Wil wel een goede basis dus moet ik goed zoeken denk ik, er wordt een hoop takkezooi aangeboden. Opgepoetste strond, net ook weer 250km voor niks gereden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan