Honda MSX125

Wat voor banden hebben jullie onder de MSX liggen? Ik lees overal dat de Vee Rubbers levensgevaarlijk zijn in de regen. In Nederland dus geen overbodige luxe lijkt me en een complete set is net zo duur als een enkele band voor mijn Diversion.
 
Ik weet van een andere rijder dat hij een Bridgestone ML50 op zijn MSX heeft. Het is een band die het goed doet op verschillende soorten wegdekken omdat het een agressief profiel heeft. Als ik geregeld zandpaadjes zou rijden of offroad zou gaan had ik deze denk ik gekozen.

Zelf heb ik Michelin City Grips er op liggen en ben daar heel erg tevreden over. Ik heb de winter er gewoon kilometers op gemaakt en heb met regen en ijzel gereden zonder problemen.

Ik weet ook dat redelijk was buitenlandse msxjes met de City Crips rond rijden.

Ik heb 1 keer een slippertje gemaakt op een nat wegdek bij het afrijden van een rotonde. Dit deed ik met een 183cc cilinderkop en leunde tot mijn stepje in. Gebeurde toen bij +/- 4500 toeren. Ik kon hem makkelijk overeind houden. Maar dat is het enige waar ik zelf tegen aangelopen ben. Ben dus erg tevreden over deze banden.
 
Bedankt, ik vind het ook wel mooier dan de originele uitlaat. Daarom ook dat ik hem gekocht heb.
Intussen is hij al verkleurd door de works afwerking, ziet er mooi uit :).

Maar,dus als ik er gewoon nog wat mee ga rijden zal het vanzelf beter worden, da's mooi.
Dan ga ik vlug nog de airbox mods doen. Dan kan de ECU zich aanpassen aan alle nieuwigheden.
Ik wist niet dat het zolang duurde. Heb intussen toch al een 60 km gereden.

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Grotere sproeiers zijn misschien een idee. Maar daar weet ik ver van genoeg vanaf om hier direct in te springen.

Het is lastig omdat je met veel factoren te maken heb. Ik zelf heb een tijdje aangeklooit met een big bore kit en ben een beetje bezig geweest met het 'tunen' van het blokje. Daarna ben ik terug gegaan naar originele bore maar heb er een dubbele uitlaat opgezet met een cold air intake. Daarna heb ik inderdaad het een en ander moeten aanschaffen en instellen om te zorgen dat hij netjes en gewoon goed loopt. (self plug, ik heb een aantal filmpjes op mijn youtube kanaal staan waar ik er mee bezig ben)

Zoals ik het nu begrijp heb je alleen de uitlaat verandert? Voor de rest is hij origineel? De muffler/db-killer zit ook wel nog gewoon in de Yoshi?

Met een full-exhaust win je over het algemeen 1 tot 2 pk op de Grom. Dat is fijn, maar je verliest wel een beetje koppel met een full-exhaust en juist die koppel heb je nodig voor je topsnelheid. Als je ECU de verhouding zuurstof en brandstof ook nog eens niet goed kan regelen verlies je weer wat vermogen.

Er is één ding wat je sowieso moet doen: Het resetten van je ECU. De ECU zal de eerste 100-150 kilometer dan zo efficient mogelijk kunnen aanpassen aan de omstandigheden en dus ook de verhouding zuurstof en brandstof. Waarschijnlijk heb je dit nog niet gedaan nadat je deze uitlaat erop gezet hebt.

Reden: De ECU heeft namelijk een standaard MAP vanuit de fabriek. Bij het inrijden van de motor gaat hij allemaal verschillende kleine mapjes maken, waarbij real time invloeden gebruikt om die verschillende mapjes te maken. Tijdens het rijden gaat hij kijken welke mapjes het beste overeenkomt met de real-time invloeden en dan gebruikt hij de informatie van deze gemaakte mapjes. Als je zoiets als een uitlaat veranderd zonder de ECU te resetten zal hij de oude mapjes gebruiken en daarmee niet optimaal werken. Waarschijnlijk loopt je motor nu ook iets te arm en dat heeft veel gevolg bij je top snelheid. Zodra arm lopen een beetje is kan de ECU na een reset compenseren. Als blijkt dat het iets meer dan een beetje is zal je moeten gaan tunen. Het is verstandig dat nog even uit te stellen

Als je de airbox mod doet zal hij 100% gegarandeerd nóg armer gaan lopen. Dit zal je ecu hoogstwaarschijnlijk niet kunnen corrigeren.

Nu zijn er een aantal opties die je kan doen. Stap 1 is het resetten van de ECU. Als je dit gedaan heb zal je na 100 kilometer wel een verschil moeten merken. Voordat je iets extra's gaat doen aan de motor zou ik zorgen dat dit gedaan is. Misschien win je geen topsnelheid (waarschijnlijk wel), maar als dat zo is zal je merken dat hij wel lekkerder rijdt.

Waarschijnlijk zal je topsnelheid dus wel iets omhoog gaan, maar zal de motor moeite hebben om in de 4e versnelling hoog in de toeren te komen (omdat hij de koppel mist voor de eindoverbrenging van het vermogen). Het niet meer hoog in de toeren komen kan opgelost worden door het voortandwiel (origineel 15t) naar 14t te veranderen of achter (34t naar 35t of 36t). (klein nadeel aan het aanpassen van het voortandwiel is dat je kilometer teller tot 6 km/h kan afwijken)
Ik heb ook nog wel een 14t tandwiel hier liggen voor je. Ik wil hem ook best gratis naar je opsturen en als het werkt en je wilt hem houden kan je dan een 10tje naar mij overmaken.

Er is nog een hele hoop wat ik je kan vertellen over hoe de ECU werkt, wat je opties zijn en wat je kan doen om hem sneller te maken (alles heeft helaas wel een prijs, mijn hulp is wel weer gratis btw), maar ik denk dat je hiermee al een heel stuk verder komt. Als je meer wilt weten zal ik natuurlijk zoveel antwoord op je vragen geven. Helaas weet ik niet alles, maar ik heb inmiddels meer dan een jaar ervaring met een probleemgeval haha.
 
Laatst bewerkt:
Heb er Michelin City Grip Winter onder liggen.
Plaatje van de mijne:

full
 
Dan zal ik natuurlijk ook nog even mee doen met een foto
Mijn Honda MSX125 uit 2013.
5segw6mmfpvvj.jpg

Dubbele Blackwidow uitlaat en cold air intake. Je ziet ook dat de luchtbox er niet meer op/in zit.
 
Het is lastig omdat je met veel factoren te maken heb. Ik zelf heb een tijdje aangeklooit met een big bore kit en ben een beetje bezig geweest met het 'tunen' van het blokje. Daarna ben ik terug gegaan naar originele bore maar heb er een dubbele uitlaat opgezet met een cold air intake. Daarna heb ik inderdaad het een en ander moeten aanschaffen en instellen om te zorgen dat hij netjes en gewoon goed loopt. (self plug, ik heb een aantal filmpjes op mijn youtube kanaal staan waar ik er mee bezig ben)

Zoals ik het nu begrijp heb je alleen de uitlaat verandert? Voor de rest is hij origineel? De muffler/db-killer zit ook wel nog gewoon in de Yoshi?

Met een full-exhaust win je over het algemeen 1 tot 2 pk op de Grom. Dat is fijn, maar je verliest wel een beetje koppel met een full-exhaust en juist die koppel heb je nodig voor je topsnelheid. Als je ECU de verhouding zuurstof en brandstof ook nog eens niet goed kan regelen verlies je weer wat vermogen.

Er is één ding wat je sowieso moet doen: Het resetten van je ECU. De ECU zal de eerste 100-150 kilometer dan zo efficient mogelijk kunnen aanpassen aan de omstandigheden en dus ook de verhouding zuurstof en brandstof. Waarschijnlijk heb je dit nog niet gedaan nadat je deze uitlaat erop gezet hebt.

Reden: De ECU heeft namelijk een standaard MAP vanuit de fabriek. Bij het inrijden van de motor gaat hij allemaal verschillende kleine mapjes maken, waarbij real time invloeden gebruikt om die verschillende mapjes te maken. Tijdens het rijden gaat hij kijken welke mapjes het beste overeenkomt met de real-time invloeden en dan gebruikt hij de informatie van deze gemaakte mapjes. Als je zoiets als een uitlaat veranderd zonder de ECU te resetten zal hij de oude mapjes gebruiken en daarmee niet optimaal werken. Waarschijnlijk loopt je motor nu ook iets te arm en dat heeft veel gevolg bij je top snelheid. Zodra arm lopen een beetje is kan de ECU na een reset compenseren. Als blijkt dat het iets meer dan een beetje is zal je moeten gaan tunen. Het is verstandig dat nog even uit te stellen

Als je de airbox mod doet zal hij 100% gegarandeerd nóg armer gaan lopen. Dit zal je ecu hoogstwaarschijnlijk niet kunnen corrigeren.

Nu zijn er een aantal opties die je kan doen. Stap 1 is het resetten van de ECU. Als je dit gedaan heb zal je na 100 kilometer wel een verschil moeten merken. Voordat je iets extra's gaat doen aan de motor zou ik zorgen dat dit gedaan is. Misschien win je geen topsnelheid (waarschijnlijk wel), maar als dat zo is zal je merken dat hij wel lekkerder rijdt.

Waarschijnlijk zal je topsnelheid dus wel iets omhoog gaan, maar zal de motor moeite hebben om in de 4e versnelling hoog in de toeren te komen (omdat hij de koppel mist voor de eindoverbrenging van het vermogen). Het niet meer hoog in de toeren komen kan opgelost worden door het voortandwiel (origineel 15t) naar 14t te veranderen of achter (34t naar 35t of 36t). (klein nadeel aan het aanpassen van het voortandwiel is dat je kilometer teller tot 6 km/h kan afwijken)
Ik heb ook nog wel een 14t tandwiel hier liggen voor je. Ik wil hem ook best gratis naar je opsturen en als het werkt en je wilt hem houden kan je dan een 10tje naar mij overmaken.

Er is nog een hele hoop wat ik je kan vertellen over hoe de ECU werkt, wat je opties zijn en wat je kan doen om hem sneller te maken (alles heeft helaas wel een prijs, mijn hulp is wel weer gratis btw), maar ik denk dat je hiermee al een heel stuk verder komt. Als je meer wilt weten zal ik natuurlijk zoveel antwoord op je vragen geven. Helaas weet ik niet alles, maar ik heb inmiddels meer dan een jaar ervaring met een probleemgeval haha.

Blijkbaar zat de uitlaat er niet goed op.
Na losmaken en terug vastmaken rijdt hij terug zoals voor de installatie van de uitlaat.
Nu weet ik niet of ik de airbox mods terug ongedaan moet maken?
Ik heb de interne buis verwijderd en de buis omgedraaid naar voor.
Ook een nieuwe NGK bougie gestoken ipv de denso (deze was zwartgeblakerd)

Verder ben ik er nog niet aangeweest.

Ik heb trouwens ook al een reset van de ecu proberen doen. Maar het check engine lampje begint niet te pinken.
ook niet na loskoppelen van de temp sensor trouwens ... of was het de nokkenassensor die links zit?
 
Laatst bewerkt:
Ja als de uitlaat er niet goed opzit dan verliest hij backpressure/uitlaatdruk/achterdruk en wordt er dus minder zuurstof door het blokje heen getrokken. Als de fuel injector gewoon brandstof blijft inspuiten met minder zuurstof krijg je een rijk mengsel. Hij was dus zwart geblakerd doordat het mengsel te rijk was. Dus je hebt er nu een NGK cpr6ea-9 in zitten?

Oh die airbox mod is al vrij beperkt, als je verder niks gedaan hebt aan het filter, dus ook geen gaten in geboord heb of het metalen rekje er achter weg zou ik het op zich wel aandurven. Beter is natuurlijk wel het terugdraaien.

De temperatuursensor zit links onder in de cilinder. Maar die gebruik je voor het resetten van je TPS (throttle respons sensor) niet voor het resetten van je ECU. Voor de reset van je ECU heb je alleen de gashendel en dat dingetje onder het zadel, geen idee hoe het heet, nodig.
 
Ik zag gisteren ochtend in Utrecht, tuindorp een witte rijden met MH kenteken. Iemand van hier ?
 
Ja als de uitlaat er niet goed opzit dan verliest hij backpressure/uitlaatdruk/achterdruk en wordt er dus minder zuurstof door het blokje heen getrokken. Als de fuel injector gewoon brandstof blijft inspuiten met minder zuurstof krijg je een rijk mengsel. Hij was dus zwart geblakerd doordat het mengsel te rijk was. Dus je hebt er nu een NGK cpr6ea-9 in zitten?

Oh die airbox mod is al vrij beperkt, als je verder niks gedaan hebt aan het filter, dus ook geen gaten in geboord heb of het metalen rekje er achter weg zou ik het op zich wel aandurven. Beter is natuurlijk wel het terugdraaien.

De temperatuursensor zit links onder in de cilinder. Maar die gebruik je voor het resetten van je TPS (throttle respons sensor) niet voor het resetten van je ECU. Voor de reset van je ECU heb je alleen de gashendel en dat dingetje onder het zadel, geen idee hoe het heet, nodig.
ik heb alleen de buis die achter de filter zit weggehaald en de inlaatbuis naar voor gedraaid. Filter en netje achter filter zijn nog steeds hetzelfde, ook geen gaten geboord ofzo.
ik heb mij de ngk cpr7ea-9 aangeschaft, omdat deze beter zou zijn als je lang op hoge snelheid rijdt, en ik rij hele tijd volle gas.

De temperatuursensor loskoppelen en de motor aanzetten en afzetten zou waarschijnlijk een error triggeren zodat je het lampje van de motor wel krijgt, zodat je kan resetten.
Maar geen van de 4 manieren die ik geprobeerd heb, werken...
 
De mijne loopt 105-110 met open uitlaat. Inlaattraject volledig origineel gelaten en ook direct na montage geen enkel probleem gehad.
 
ik heb alleen de buis die achter de filter zit weggehaald en de inlaatbuis naar voor gedraaid. Filter en netje achter filter zijn nog steeds hetzelfde, ook geen gaten geboord ofzo.
ik heb mij de ngk cpr7ea-9 aangeschaft, omdat deze beter zou zijn als je lang op hoge snelheid rijdt, en ik rij hele tijd volle gas.

De temperatuursensor loskoppelen en de motor aanzetten en afzetten zou waarschijnlijk een error triggeren zodat je het lampje van de motor wel krijgt, zodat je kan resetten.
Maar geen van de 4 manieren die ik geprobeerd heb, werken...

Over die buis zou ik mij niet druk maken (zolang hij er goed opgezet is. Ik heb er overigens ook een CPR7EA-9 opgezet vanwege inderdaad het volgas rijden. Het is opzich niet nodig maar kan geen kwaad.

Het lampje waar je het over hebt is het MIL-lampje wat staat voor Management Information Light. Die hoeft niet aan te staan om de ecu te resetten. Sterker nog, die wil je uit hebben op het moment dat je gaat resetten. Voor je gaat resetten moeten alle motor-problemen opgelost zijn. Een error veroorzaken is dus hartstikke onnodig en kan alleen maar voor meer problemen zorgen.

Wat je moet doen is:
1: De codes clearen die in de ECU staan. Dit MOET gebeuren anders reset de ECU niet.
2: De ECU resetten
3: (en daarna kan je (eventueel) de TPS resetten, maar dat is bij jou niet nodig)

Er is één ding wat ik even wil weten: Zodra je het contact draait en de motor aan gaat. Gaat dan het mil-lampje branden en daarna weer uit? En welke 'manieren' heb jij het resetten dan geprobeerd?

ps: waar woon je in de buurt? Ik heb hier de engine reset-connector liggen
 
De mijne loopt 105-110 met open uitlaat. Inlaattraject volledig origineel gelaten en ook direct na montage geen enkel probleem gehad.

Dat is ook een mooie snelheid.

Zodra je inlaat en uitlaat veranderd en dat heeft Bennie nu gedaan dan is een ecu reset minimaal gewenst. Maar omdat de inlaat aanpassing zo enorm minimaal (omdraaien van een snorkel) is is het waarschijnlijk niet nodig. Toch kan het geen kwaad om te doen.

Je zal niet zo snel een problemen krijgen als je 1 van de twee aanpast. De "problemen" komen pas zodra je inlaat en uitlaat gaat aanpassen zonder minimaal de ECU te resetten. Bij het aanpassen van inlaat en uitlaat gaat er zoveel meer zuurstof door het blokje heen dan alleen bij een inlaat of uitlaat aanpassing. Het gevolg is een te arm mengsel en de gevolgen van een arm mengsel zijn niet direct merkbaar maar laten zich wel zien in slijtage met kans op oververhitting en opblazen van het blokje.

Bij een aanpassing aan de motor die iets doet met het AFR circuit is een ECU reset eigenlijk altijd wel goed om te doen, maar niet perse nodig als het om 1 van de twee.

En onthoud, niet elke motor is hetzelfde. Van de 50 Groms zijn en lopen er geen twee hetzelfde. Er zijn ook genoeg gasten die een origineel blokje zonder mods hebben opgeblazen en visa versa.
 
Ik ben zelf van Gent. Dus het is misschien wat omslachtig om daarvoor naar België te komen?


En ik heb deze video gevolgd (in de comments kan je ook meer zien dan in de video)

Ik heb zelf een reset geprobeerd met een paperclip en een koperen stroomkabeltje omdat het niet lukte met de paperclip.
Als je de video bekijkt verwacht je toch zeker dat het MIL lampje dan toch aangaat zoals in de video.
Maar goed, eigenlijk ben ik blij dat er geen problemen zijn.
Mijn MIL lampje gaat even aan in het begin dat ik het contact aanzet, samen met alle andere dashboard instrumenten.
En daarna blijven alle lampjes, indicatoren uit.

Indien er toch een andere manier voor bestaat wil ik deze gerust proberen.
Vandaag gereden en hij reed normaal. Dus dat is al leuk, maar een ECU reset mag zeker wel.
Ook de buis zal ik binnenkort terug in de luchtfilter steken. Misschien best de reset erna doen.
 
De mijne loopt 105-110 met open uitlaat. Inlaattraject volledig origineel gelaten en ook direct na montage geen enkel probleem gehad.
Mooi, de mijne kan ook die snelheid halen, maar alleen bergaf.
Op een vlakke baan kan hij makkelijk 90-95 halen, maar daarna wordt het moeilijk.


Ziet er intussen trouwens zo uit:

19944648_853783054771654_3654602661868944920_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Over die buis zou ik mij niet druk maken (zolang hij er goed opgezet is. Ik heb er overigens ook een CPR7EA-9 opgezet vanwege inderdaad het volgas rijden. Het is opzich niet nodig maar kan geen kwaad.

Wat is voordeel van dit type bougie cq het nadeel van het originele bougie? Ik zag dit inderdaad in de handleiding staan maar kon niet plaatsen waarom je hier een voordeel bij zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als je het hebt over de meest gangbare bougies voor de MSX heb je het over de NGK CPR6EA-9 en de NGK CPR7EA-9. Hoe hoger het getal in type nummer hoe kouder de bougie is.

Dus in dit geval is:
NGK CPR6EA-9 is de warme bougie
NGK CPR7EA-9 is de koude bougie

De bougie werkt het meest optimaal bij een bepaalde temperatuur. Wat wil zeggen dat hij dan alle brandstof compleet verbrand. Die temperatuur moet binnen bepaalde grenzen blijven. Buiten deze grenzen is het schadelijk voor de motor. Het verschil in deze bougies zit hem in de isolatieneus. De isolatieneus binnen in de warme bougie is langer en houd daarbij warmte vast.
De isolatieneus van de koude bougie is korter en verliest daarmee makkelijker warmte.

Dat brengt beide voordelen en nadelen met zich mee, maar kort samengevat. Als de bougie te warm wordt kan je last krijgen van voor-ontsteking door de hitte in de cilinderkamer. Als je veel hoog in de toeren/sportief rijdt wordt het blokje warmer en kan dat dus schade veroorzaken, je kan dit voorkomen door over te schakelen naar een koudere bougie.

Het kan alleen ook zo zijn dat de bougie TE koud blijft. Ook dat is niet goed voor het blokje want dan gaat hij vervetten.

Wat ik zelf denk is dat het bij een stock bore msx eigenlijk helemaal niet zoveel uitmaakt. Anders zou Honda zelf wel een koudere bougie erin gezet hebben. Nu heb ik alleen mijn inlaat en uitlaat aangepast en een temperatuur meter geinstalleerd die liet zien dat de olie te warm werd, 125+ graden celcius. Nu met de koude bougie komt hij daar nooit meer bij en zit ik op een warme dag bij 112-115 graden celcius. (Bij langdurig boven de 120 graden kan je koppakking smelten) Maar ook hiervoor geldt. Als je het laat zo als het is zal je ook niet snel problemen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, een helder verhaal mét achtergrondinfo :}

Ik heb inmiddels alle filmpjes over de problemen met de grom gekeken, het zat niet mee zeg. Ik houd dan ook een eventuele bore swap achter als allerlaatste upgrade. Het kan goed gaan maar vaak doet het dat ook niet.

Vandaag weer een heerlijk ritje gemaakt, wat een plezier geeft zo'n klein ding zeg!
 
Als je het hebt over de ...

Nu heb ik alleen mijn inlaat en uitlaat aangepast en een temperatuur meter geinstalleerd die liet zien dat de olie te warm werd, 125+ graden celcius. Nu met de koude bougie komt hij daar nooit meer bij en zit ik op een warme dag bij 112-115 graden celcius. (Bij langdurig boven de 120 graden kan je koppakking smelten) Maar ook hiervoor geldt. Als je het laat zo als het is zal je ook niet snel problemen krijgen.
kan je eens een foto tonen van jouw temp meter?
Ben benieuwd wat je juist gedaan hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan