Honda X-ADV

Vandaag eerste servicebeurt van 1000km laten doen.
Olie & filters.
Ik heb ook de mooiere rubber/RVS voettreden laten plaatsen.

Dat ziet er heel wat mooier uit vind ik.

full
 
Vervolg geteste helmen onder het zadel:

Schuberth J1 maat 58/59: past
Shark Drak : past
Shark Eveline Series 3: past niet
Caberg Downtown 2 maat 58: past
MHR racing integraal maat XS: past
Nolan n 86 medium: past
Hoc st medium: past
Schuberth C3pro medium: past
Schuberth C4 medium: past
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het stoplicht voor het eerst een X-ADV live mogen aanschouwen....is een serieuze kanshebber hier om mijn sh300i vd troon te stoten. vooral de spaakwielen met echte spaken konden mij ernstig bekoren.

Nu lees ik overal enthousiaste reviews maar hollander als ik ben zou ik ook graag wat kritische noten van jullie horen.

wat viel jullie in minder positieve zin aan deze scooter op?
 
Gisteren heb ik ca 40 km op een demo mogen rijden.

Wat beviel: looks (ik vind hem supercool), rijgemak (kind kan de was doen), sturen (zeer neutraal), off road eigenschappen (echt waar), bodemspeling, bruikbare powerband (vooral tussen 2000 en 4000), rijmodi (veel: d, s1, 2, 3), verbruik (1:25), ruitje (verstelbaar, hoogste stand geschikt voor snelweg), bescherming tegen de elementen (als een scooter).

Wat beviel minder: bagageruimte (mijn systeemhelm past niet), tank (actieradius max 275 km, tenzij je stalen zenuwen hebt), hoogte (wie < 175 is, kan niet bij de grond), zithouding (luier dan een Integra), remmen (doet mijn Silverwing beter), prijs (het is een heel dure Honda NC variant).

En toch heeft Honda voor elkaar gekregen dat ik er een wil!
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi,ga je hem deze week nog bestellen. Mooi verslagje heb je gemaakt.

Groeten.
 
Wat niet beviel was dat je voeten niet helemaal binnenboord kunnen, op de hoogte van je die knokkels aan grote teen zijde zitten 2 stomme bobbels in de opstaande voeteplanken, en ik heb gewoon schoenmaat 43
Opslagruimte was lullig zoals eerder door mij aangehaald paste mijn helm niet.
Maar zou e.a. voor liefnemen want het is een fantastische verschijning.

Maar toch jammer dat je voeten in gestrekte toestand enigzins buitenboord hangen, daar was gisteren op de AK550 testrit totaal geen spraken van.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb er ook op gereden, rijdt reete strak dat wel, maar ondanks dat hij een scooter look heeft merk je daar weinig van als je er op rijdt, schouders en benen vangen flink wat meer wind als op elke andere scooter wat zich met regen zal vertalen in een nat pak, en inderdaad die voetenruimte voorin is erg beperkt zeker als je maat 46 hebt.

Voor mij persoonlijk is het vlees noch vis.


Honda NC750X DCT heeft er denk ik veel van weg als je er eenmaal op zit maar kost wel €5000 minder.
 
Kijk mannen dat zijn zaken die ik kan meenemen in mijn overwegingen. Tis een bulk geld voor een (inderdaad Mario de Roos) vlees noch vis scooter/motor.

Allen die looks...zo gaaff
 
Looks is zeker niks mis mee ;)

Maar voor mij iig zijn de praktische kanten minstens net zo belangrijk, en met een prijs gelijk aan het top segment moet je wel concurreren met het top segment.
 
En de wegligging/vering niet vergeten... Super. Zowel op mooie als op slechte wegen.

Remmen vind ik heel goed , lekker opbouwend ,zacht in het begin, heel goed te doseren wat ik heel belangrijk vind, krachtig als nodig, maar dan moet je wel wat hard knijpen.
Kan niet geloven dat je met een silverwing sneller stil staat. Die rem je te snel in de ABS. Bij de minste oneffenheid in de weg stuitert hij. Bij mijn Tmax sloeg de vering dicht bij hard remmen met de voorrem.
Heb op scooter moeten leren ook meer achter te remmen.


Logisch dat je door een breed stuur meer wind vangt. Je kan het zonder kosten altijd wat inkorten.

Voet ruimte erg beperkt noemen vind ik overdreven. Minder dan op andere idd ja, toch in de breedte.

Bergruimte idd, nog steeds minder. Voor mijn gebruik genoeg.

Hoogte ook idd. Afstand zadel tov grond is groot. 2cm lager leggen is geen probleem. Lagere zadel zal ook beschikbaar worden in Europa. Hoogte zadel tov heb ik liefst zo veel mogelijk, zodat de knieën niet te hoog komen.

Tractiecontrole ook voor volgend jaar.

Rijmodes vind ik echt overdreven en niet nodig.

Bij sportief rijden + 150km/h mis je kracht in 6de versnelling. Maar hoe dikwijls rij je dat...

Ik kan er ontspannen rustig mee rijden zonder dat hij je uitdaagt en toch ook heel sportief als je het wil. Waarbij toch verwonderlijk zuinig blijft.

Nog vis nog vlees,tja . Maar wel multifunctioneel. Dat merk je bij elke verkeersdrempel of slechte weg en zo zijn er veel tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
Looks is zeker niks mis mee ;)

Maar voor mij iig zijn de praktische kanten minstens net zo belangrijk, en met een prijs gelijk aan het top segment moet je wel concurreren met het top segment.

Ik kom van een BMW C650GT, deze scooter uit het "top" segment heeft me zoveel in de steek gelaten qua betrouwbaarheid, service en kosten dat ik toch wel een kanttekening wil maken bij jouw opmerking.

De service kosten van de X-ADV liggen een pak lager. Service interval interval is om de 12.000km in plaats van om de 10.000 bij de BMW en andere scooters. De service bij 20.000/40.000 km kost al snel een goeie 1000€ bij de BMW.

Als je de "total cost of ownership" bekijkt over 4 tot 5 jaar komt de X-ADV al heel wat goedkoper uit!
Dat was voor mij een belangrijk punt omdat ik bijna elke dag rij en gemakkelijk 10.000 km per jaar doe met de motor.

Betrouwbaarheid zal nog moeten blijken maar de Honda motor is niet nieuw en de DCT koppeling heeft haar deugdelijkheid al bewezen denk ik.

Opbergruimte is minder, dat is helemaal juist. Mijn helm past onder het zadel wat al een heel belangrijk punt is for mij. De topcase is heel praktisch en is gemakkelijker te bedienen en te monteren/demonteren dan bij mijn BMW.
 
Ik ben het helemaal eens met de mening van Jempie.

Wat vind ik voor verbetering vatbaar:
  • Schouders krijgen wel wat meer wind
  • Benen kunnen niet volledig worden gestrekt
  • Opbergruimte beperkt- een uitklapbaar systeem zoals op de BMW C600Sport had ook wel handig geweest!
  • Claxon mocht iets minder bescheiden zijn
  • Uitlaat mag iets minder gedempt
  • Tractiecontrole had wel gemogen (met aan/uit voor offroad)
  • Windbescherming is minder goed dan op mijn BMW - vooral de armen en schouders worden nat in de regen
  • Ketting vraagt iets meer onderhoud

Wat vind ik goed:
  • Zithouding en comfort van het zadel - beter dan de Integra en minder druk op de polsen dan op de NC750-X
  • Verbruik -20% lager dan mijn BMW C650GT
  • Onderhoudskosten - 56% lager dan mijn BMW C650GT
  • LED lichten zijn zeer goed
  • Automaat schakelt zalig. Ik rij nagenoeg constant in "D" mode, als ik moet inhalen op de snelweg druk ik gewoon even op de "-" knop.
  • Vering kan meer aan dan "gewone" scooter, stoepje op en af rijden is geen probleem terwijl het heel comfortabel blijft.
  • Wegligging is uitstekend, het 17' voorwiel spoort als een trein!
  • Remmen stellen zeker niet teleur. Goed te doseren een krachtig genoeg.
  • Vermogen is voldoende voor mij, al zouden een paar PK extra wel nog meer "fun" bieden.
  • Spiegels staan goed, je hebt prima zicht naar achter en ze trillen niet zoals op de BMW (waarmee je trouwens geen goed zicht hebt naar achter)
  • Handkappen houden de wind goed af van de handen en met de handvat verwarming maakt dat op koude dagen wel een verschil.
  • Keyless startsysteem is een verademing. Geen gedoe met sleutels
  • Autonomie is voldoende, iets kleinere tank dan op de BMW, maar ik rij er verder mee!
  • Persoonlijk vind ik de X-ADV er veel beter uitzien in het echt dan op de foto's... veel nieuwsgierige blikken...
  • Rijden met passagier is nauwelijks merkbaar in rijgedrag en prestaties

Zo, dat is dan voorlopig mijn lijstje van "plus en min".

Hopelijk komen er zijkoffer kits op de markt die de bergruimte nog wat kunnen verbeteren alhoewel ik momenteel voldoende heb onder het zadel en met de topcase. Als je wat langer wil reizen dan dagelijks woon-werkverkeer is extra kofferruimte wel handig.
Er komt een hele reeks speciale X-ADV accessoires van Tucano Urbano, een beenkleed, rugzak, handschoenen, regenkledij allemaal met X-ADV logo. Daar kijk ik alvast naar uit.
Als tractiecontrole via een software update zou kunnen, dan zou dat heel mooi zijn.

Voorlopig wegen de voordelen en het rijplezier heel goed op tegen de "nadelen", maar dat is voor ieder een persoonlijke keuze.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg geteste helmen onder het zadel:

Schuberth J1 maat 58/59: past
Shark Drak : past
Shark Eveline Series 3: past niet
Caberg Downtown 2 maat 58: past
MHR racing integraal maat XS: past

Nolan n 86 medium past makkelijk.
Hjc st medium past makkelijk.
Schubert c3pro medium past.
 
Domi63
- Er is toch een led voorzien onder het zadel.?
- Onderhoudskosten idd. En veel gemakkelijk zelf te doen. Herstelling versnellingsbak tja ...
- Met passagier rijdt hij ook super goed. Hier komt de luie, koppelrijke motor goed tot zijn recht.

Perfect is hij niet, maar daar geloof ik niet in. Kon hij maar eens een 1000 toeren meer maken.
 
Die begrenzer is heus wel.aan te passen ls je je portomone trekt.
Dan zal hij over de 200 lopen met gemak en dus ook makelijk over de 180 gps gaan ruim.
Als het mijn scooter was dan zou naast de tandwiel de toerenbegrenzer als eerst aanpakken.
 
Domi63
- Er is toch een led voorzien onder het zadel.?
- Onderhoudskosten idd. En veel gemakkelijk zelf te doen. Herstelling versnellingsbak tja ...
- Met passagier rijdt hij ook super goed. Hier komt de luie, koppelrijke motor goed tot zijn recht.

Perfect is hij niet, maar daar geloof ik niet in. Kon hij maar eens een 1000 toeren meer maken.

Jempie, je hebt helemaal gelijk! Er zit een LED lampje in de koffer, bij mij is dat blijkbaar losgekomen en achter de opening gevallen. Het lampje zit nu ergens in de ruimte van het zadelslot. Ik ga eens langs bij de dealer maandag om het terug op zijn plaats te zetten.

Ik heb nu ook al meermaals met een passagier gereden en je merkt dat nauwelijks. Met mijn BMW was het zeker duidelijk voelbaar bij het sturen en optrekken. Met de X-ADV is dat nagenoeg niet merkbaar in rijgedrag en prestaties.
 
Ik heb dat LED lampje in de kofferruimte eens bekeken en blijkt dat het met een soort lijm wordt vastgekleefd tegen de achterkant van de koffer onder het zadel. Ik heb die connector met LED opgevist en hem terug op zijn plaats gezet.
Ziehier enkele foto's.

Ik vermoed wel dat dit terug zal loskomen, we zullen het moeten in de gaten houden...


full
 
Laatst bewerkt:
Die begrenzer is heus wel.aan te passen ls je je portomone trekt.
Dan zal hij over de 200 lopen met gemak en dus ook makelijk over de 180 gps gaan ruim.
Als het mijn scooter was dan zou naast de tandwiel de toerenbegrenzer als eerst aanpakken.

Heb al met de 2 van de bekendste ecu tuners van Nederland gebeld maar niets. Eentje zou eventueel een powercommander kunnen leveren...
Wel gevraagd voor nc of integra, omdat er ander sowieso nog geen info is. Geen kom me helpen.

Met de rapid-bike evo module kan je begrenzing opschuiven.
Maar dat zou alleen werken als je manueel met de flippers zou schakelen... melden ze me uit Duitsland en niet op de automaat standen. In Frankrijk kreeg ik ook geen response.
Honda ecu zou moeilijk zijn.

Als je iets weet hoor ik het graag.
Met wat geluk slaat hij aan op Aziatische markt en komt er nog wat.

De overbrenging is al korter dan op de integra. integra 750 is 17-39 en er wordt veel naar een 16 gegaan of 41 achter wat mijn voorkeur zou zijn.

De x-adv heeft 17-38 maar een kleiner achterwiel, zou ongeveer 4% korter zijn, weet het niet meer.

Ik vind de overbrenging eigenlijk wel leuk om te toeren, met het beschikbare koppel.

Zou naar 39 kunnen gaan achter.

Ik gebruik Gearing Commander ⚙ om uit te rekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan