Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hoi Bowler, ik heb afgelopen winter datzelfde lagertje vervangen. Het is wel een bijzonder lagertje, een zogenaamd bol-lager. Zonder kogeltjes. Er moet 1 borgring uit en na een nacht met flink wat kruipolie kan je hem met een dop en in de bankschroef eruit drukken. Daarna rustig verder eruit tikken. Dat wel met beleid, anders beschadig je de demper en dan ben je verder van huis.
Ik heb niet het originele lager erin gezet, maar een andere, goedkopere. Je moet dan alleen wel de twee sluitingen aanpassen. Daar heb ik iemand voor gevonden die dat voor me heeft willen doen. Ik zal in mijn archief nagaan wie dat ook alweer was en stuur je wel een PB, Bauke

Hey Bauke,

bedankt voor de tips! Ik ga vanavond eerst eens kijken of het lager speling heeft, dacht dat het een ander soort lager was. Even schoonmaken en bekijken of hij vervangen moet worden, anders gewoon weer invetten en monteren met nieuwe seals en bout :)

@Raymond
ook bedankt voor de tips :)
 
Laatst bewerkt:
Wat een lekker rijweertje deze dagen zeg. Wel vanochtend een goeie ruitenwisservloeistofdouche gehad met open vizier.. :') en toen een paar vliegen in mn neus. Toen toch maar het vizier dicht geklapt haha

Rijdt weer als nieuw met die ronde banden :]
 
Heren (en dames?),

Er is vast al veel over geschreven,maar met welke tandwielverhouding rijden jullie?

De vorige eigenaar van mijn Suup heeft de boel aangepast voor off-road gebruik naar (schrik niet) 14-49! Dat accelereert als een kogel, maar relaxed met deellast rijden is anders.

Standaard is 16-46, maar zijn er nog andere verhouding die bij voornamelijk asfaltgebruik fijn zijn?
 
Ga je daar zelf ook heen of is het export?
Ga zelf ook. Op naar het volgende avontuur, verhuizen naar een derde wereld land ;-)
En omdat hij >25 jaar oud is, is hij relatief eenvoudig te importeren (hoeft dan niet aan alle DOT en EPA eisen te voldoen).
Zodra hij aankomt, begint het circus om hem op kenteken te krijgen.
Voor die tijd moet ik ook nog een rijbewijs regelen
 
Heren (en dames?),

Er is vast al veel over geschreven,maar met welke tandwielverhouding rijden jullie?

De vorige eigenaar van mijn Suup heeft de boel aangepast voor off-road gebruik naar (schrik niet) 14-49! Dat accelereert als een kogel, maar relaxed met deellast rijden is anders.

Standaard is 16-46, maar zijn er nog andere verhouding die bij voornamelijk asfaltgebruik fijn zijn?

Ik weet dat mensen met tdm vertanding rijden, dutchdude dacht ik. Geeft juist iets minder acceleratie maar lagere toeren op hoge snelheid. Ik vind zelf de originele verhouding het fijnst. Ik rij voornamelijk woon werk maar af en toe wil ik de gebaande paden af voor wat spielerei
 
Ik weet dat mensen met tdm vertanding rijden, dutchdude dacht ik. Geeft juist iets minder acceleratie maar lagere toeren op hoge snelheid. Ik vind zelf de originele verhouding het fijnst. Ik rij voornamelijk woon werk maar af en toe wil ik de gebaande paden af voor wat spielerei

Ik rij ook met de originele vertanding. Op hogere snelheid mis ik dan soms wel een versnelling, maar op lagere snelheden vind ik het erg prettig.

Het lager van m'n schokbreker heb ik gisteren kunnen draaien, schoonmaken en opnieuw invetten, dus ik hoef hem niet meer los te halen (wat ook niet lukte trouwens :P )
 
Heren (en dames?),

Er is vast al veel over geschreven,maar met welke tandwielverhouding rijden jullie?

Ik rij met een wat ongebruikelijke tandwielverhouding 17/45 en een 525 ketting. Het mooie van een groter voortandwiel is dat het slijtding op de achter brug amper slijt. Ook off-road heb ik geen problemen en het rijdt wat lager in de toeren. Ach, details: eigenlijk merk ik amper verschil...
 
Thanks voor de antwoorden heren! Als je een niet standaard tandwielverhouding wilt, kun je dat dan aangeven bij de shop waar je een kettingset koopt of zoek je losse tandwielen (die kan ik op ebay wel vinden ) en scoor je ergens anders een losse ketting?

525 ketting gaat denk ik niet passen op mijn Suup. Ik rijd nu met Supermotard wielen en een 160 achterband. Er is maar heel weinig ruimte tussen band en achterbrug. Ik houd het bij de ori 520 ketting.
 
Hallo,
Ik ben deze week, op weg naar het werk, het dekseltje van het gereedschapsvakje achteraan kwijtgeraakt... Mn gereedschapssetje en mn 2 reservebougies zaten er nog in. Heeft iemand nog eentje op overschot? Zo ja, hoe los je dit dan op met de sleutel?
 
Hallo,
Ik ben deze week, op weg naar het werk, het dekseltje van het gereedschapsvakje achteraan kwijtgeraakt... Mn gereedschapssetje en mn 2 reservebougies zaten er nog in. Heeft iemand nog eentje op overschot? Zo ja, hoe los je dit dan op met de sleutel?
No kidding, je bent nr 3 al deze week.
Ik had er eentje maar die gaat morgen per postduif naar Brabant.

Hoeveel zou het kosten om die klepjes te laten printen?

Die slotjes zijn ondingen, de moer trilt los en het klepje gaat open en weg. :W

Masterruud had op zijn suup een aangepaste die er niet zo snel afvliegt.
Zal daar binnenkort even foto`s van posten.
 
Op de Suup van Klickstart zit ook een zelfgemaakt klepje, die dingen vliegen er inderdaad vaak af!
Misschien kan Klickstart hier fotoos zetten van haar nieuwe klepje, we hebben het met een boutje gemonteerd.
Doei,
Doudou
 
Bedankt, ik ben s benieuwd naar jullie oplossingen!
Nu ik hier toch bij de experts zit... Ik rij nu al een tijdje met mn super tenere, het is een model van 1990, ik heb zojuist de carburators volledig vernieuwd en ze start en rijdt perfect. Maaaar.... Tussen 100 en 110 in zn 5 zit er een ratelingetje die van de linker kant van het blok blijkt te komen. Als je rustig snelheid opbouwt maakt ie het geluidje niet. Het duurt maar heel even, maar is wel heel duidelijk aanwezig. Verder hoor je niets verkeerd meer. In zn 1,2 en 3 doet hij het niet.
Wat zou dit kunnen zijn?
 
Mijn oplossing met scharniertjes;
full


Stukkie alluminium, rubberdoek aan de binnenzijde geplakt. Kofferslotje en scharniertjes bij de bouwmarkt vandaan.
Zit al een aantal jaar en voldoet prima.
 
Bij mij sluit hij nu zo:
ogdvaynysvwlo.jpg

Masterruud had er een dikker stukje op gezet, ik heb er een gleufje in geslepen zodat hij borgt.
Om hem open te maken moet ik op het dekseltje drukken (en het sleuteltje omdraaien uiteraard).

Wel handig dat ik vele stukken van de suup los heb liggen om foto`s te maken.
 
Zo te zien zou je eigenlijk het klepje moeten omdraaien. Als ie nu wat los gaat zitten komt de wind eronder en schiet ie los. Dus de scharnieren bij het zadel.
 
Hoeveel zou het kosten om die klepjes te laten printen?

Even research gedaan.
Het printen zelf kost maar een eurotje of 4.

Voorzover het goede nieuws........

Het minder leuke nieuws is dat het 1e exemplaar vele duizenden eurotjes kost.
Dus als iemand nu die 1e wil kopen doe je de rest een groot plezier.
 
@Dré: hele nette oplossing :t

Even research gedaan.
Het printen zelf kost maar een eurotje of 4.

Voorzover het goede nieuws........

Het minder leuke nieuws is dat het 1e exemplaar vele duizenden eurotjes kost.
Dus als iemand nu die 1e wil kopen doe je de rest een groot plezier.
Want... ? Om het te scannen en in "print-opdracht" om te zetten ? Ik ken een hobby-3D-printer, zal eens vragen of hij iets kan betekenen..
 
Laatst bewerkt:
3D modelletje maken in Sketchup en dan naar een printservice gaan? Die zetten het dan om naar de juiste software om te printen. Bij ons op het academie architectuur doen ze dat voor maquettes.
Ik heb helaas geen origineel dekseltje meer van de suup, anders had ik de tekening wel gemaakt.
 
Ik zal vandaag eens kijken of ik m kan uittekenen, heb mijn Suup toch uit elkaar liggen en ben sowieso al bezig met diverse dingen zelf maken (radiator gril etc.). Heb ook nog een kennis met meerdere 3d-printers dus die wil vast wel helpen. Als t wat wordt zal ik wel even een fotootje plaatsen :t
 
Ik heb standaard wat bagagebinders er over. Werkt prima en ik kan altijd bv mijn voering uit mn motorjas kwijt

2mwb3te.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, even wat opgemeten etc en dit is eruit komen rollen. Moet het nog even uitproberen of het past (slotje komt ook gewoon van internet) maar zo kan het dus worden. Iemand eventueel interesse? Ik ga er sowieso 1 voor mezelf laten printen :t

2qn3a1k.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan