CBX1000 topic

Ik zou niet eens beginnen aan een los blok te kopen,meestal komen die uit oude barrels
en ben je aan de beurt met een dure revisie.
Een blok uit een schade motor is wel te overwegen als de km stand niet te hoog is.
Maar dan nog blijft de vraag hoe is de algemene toestand,het zal niet de eerste keer zijn
dat de versnellingsbak kapot is gegaan door een schade.
 
Hey hey,

Ik ben al een tijd geïnteresseerd in een fiets met een CBX 6 cilinder blok.
Het plan is om er sportief mee te gaan rijden.
Het budget is echter niet eindeloos... 10.000 euro heb ik niet.
Ik overweeg om eerst maar eens op zoek te gaan naar een compleet 'knap' blok (dus met carbs, ontsteking, draadboom etc.)
Dan wil ik het blok weer laten reviseren, en in de tussentijd op het gemak een rijwiel bij elkaar schrapen.
Ik denk daarbij aan een wat modernere setup zodat het wat strakker stuurt dan het origineel.

Ik ben benieuwd naar jullie input.
Waarvoor dank bij voorbaat.

Koop` net wat hier eerder al geopperd is een goed draaiend ding , anders ga je het moeras in .
En koop zo`n ding niet voor het sturen , want dan kom je bescheten uit. eerste type zag je onder het rijden de vork flipperen (dun / te licht ) en frame stelde geen drol voor .
En dat de dingen toen zo snel waren is ook een beetje overdreven , het geluid was wel een 10 !
Zou ook voor type 2 gaan , ondanks de iets mindere verzamelwaarde momenteel , maar die trekt nog wel bij . B|
 
Laatst bewerkt:
Dank voor d terugkoppeling heren (ga er voor t gemak van uit dat dat voor iedereen opgaat hier 😎)

Ik blijf ver van losse blokken vandaan dankzij jullie...

Nu nog een 'lopende' fiets (jaja, ik weet het 🤗....) zien te vinden voor een beetje bescheiden prijs ...🙄
Ik heb geen haast, dat scheelt hopeljk...
 
Er staan er genoeg op Marktplaats voor redelijke bedragen,super goedkoop en nog goed zal je
niet meer vinden,ze zijn nu eenmaal gelieft bij veel mensen.Ook een nette Pro link is al
niet goedkoop meer te vinden.Rond de 5000,- koop je een redelijk exemplaar,een mooie
zit daar al ruim boven.Maar als je toch wil gaan verbouwen zou je een technisch goede maar
optisch niet zo,n mooie moeten zien te vinden.
Dit is bijvoorbeeld nog een hele aardige zo te zien,niet veel km,s en nog redelijk netjes.
https://www.marktplaats.nl/a/motore...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=7
 
Laatst bewerkt:
Koop` net wat hier eerder al geopperd is een goed draaiend ding , anders ga je het moeras in .
En koop zo`n ding niet voor het sturen , want dan kom je bescheten uit. eerste type zag je onder het rijden de vork flipperen (dun / te licht ) en frame stelde geen drol voor .
En dat de dingen toen zo snel waren is ook een beetje overdreven , het geluid was wel een 10 !
Zou ook voor type 2 gaan , ondanks de iets mindere verzamelwaarde momenteel , maar die trekt nog wel bij . B|

nou nou, een beetje liever mag je wel over zo'n icoon praten hoor :o

nee, het is geen super strakke stuurfiets, maar het is dan ook een fiets uit het einde van de jaren 70.
je moet ze leren waarderen. Toen ik de mijne 20 jaar terug kocht en met mijn 21 jaar ook echt dacht er wel even sportief mee te gaan sturen ben ik best wel eens op de koffie gekomen (gelukkig nooit erger dan het hart in de keel en de broek bijna vol...)
de mijne heeft niet zo heel veel modificaties: wel een stabilisator tussen de voorpoten en de achterbrug is vervangen door een vierkant koker exemplaar.
Staat nog wel op de originele wielen en remmen (wel stahlflex) en nu ik zelf 20 jaar ouder ben en vooral zelf een stuk gedoseerder rijdt kan ik het veel beter waarderen dan destijds.
nee, het het moet idd een stukkie rustiger dan wanneer ik op mijn ST4 stap, maar een tikkie vlot sportief sturen is echt geen probleem hoor.
Lekker vlot rijden, genieten van het geluid en het mooie koppel en af en toe even doorhalen zodat die zo gruwelijk lekker begint te krijsen en dan ook nog eens een schop onder je hol geeft die alleen maar harder lijkt door de tekortkomingen van het rijwielgedeelte :9~

ik heb al heel vaak met de gedachte gespeeld om ook de mijne een rijwieltechnische upgrade te gaan geven en had zelfs alle onderdelen daarvoor al thuis liggen voorpoten,achterbrug en wielen en remmen van een thunderace omdat die echt de dikste RSU poten en achterbrug heeft die ik kon vinden), maar kan het nog steeds niet over mijn hart verkrijgen om er echt wat aan te gaan doen. Dus een deel van die onderdelen heb ik inmiddels al weer gekannibaliseerd voor andere projecten
full
 
Ik heb een bijna nieuwe eerste type gehad,en inderdaad als je binnen de beperkingen
van het rijwielgedeelte blijft dan kan je er nog redelijk sportief mee rijden.
Dat hij uit de jaren 70 stamt is verder geen excuus ,in die tijd waren er veel beter sturende
motoren.Om er een paar op te noemen de Laverda,s 1000,de Suzuki 1000,Moto Guzzi Le Mans.
Maar met zijn 6 cilinder blok blijft het een uniek en speciale motor waar we Honda dankbaar voor
mogen zijn om zoiets uit te brengen.Ik zou er best wel 1 weer willen,maar vind ze te duur geworden.
 
Laatst bewerkt:
nou nou, een beetje liever mag je wel over zo'n icoon praten hoor :o

nee, het is geen super strakke stuurfiets, maar het is dan ook een fiets uit het einde van de jaren 70.
je moet ze leren waarderen. Toen ik de mijne 20 jaar terug kocht en met mijn 21 jaar ook echt dacht er wel even sportief mee te gaan sturen ben ik best wel eens op de koffie gekomen (gelukkig nooit erger dan het hart in de keel en de broek bijna vol...)
de mijne heeft niet zo heel veel modificaties: wel een stabilisator tussen de voorpoten en de achterbrug is vervangen door een vierkant koker exemplaar.
Staat nog wel op de originele wielen en remmen (wel stahlflex) en nu ik zelf 20 jaar ouder ben en vooral zelf een stuk gedoseerder rijdt kan ik het veel beter waarderen dan destijds.
nee, het het moet idd een stukkie rustiger dan wanneer ik op mijn ST4 stap, maar een tikkie vlot sportief sturen is echt geen probleem hoor.
Lekker vlot rijden, genieten van het geluid en het mooie koppel en af en toe even doorhalen zodat die zo gruwelijk lekker begint te krijsen en dan ook nog eens een schop onder je hol geeft die alleen maar harder lijkt door de tekortkomingen van het rijwielgedeelte :9~

ik heb al heel vaak met de gedachte gespeeld om ook de mijne een rijwieltechnische upgrade te gaan geven en had zelfs alle onderdelen daarvoor al thuis liggen voorpoten,achterbrug en wielen en remmen van een thunderace omdat die echt de dikste RSU poten en achterbrug heeft die ik kon vinden), maar kan het nog steeds niet over mijn hart verkrijgen om er echt wat aan te gaan doen. Dus een deel van die onderdelen heb ik inmiddels al weer gekannibaliseerd voor andere projecten
[afbeelding]

Vindt iedereen z`n eigen motor niet een icoontje ? _O- Ze hebben betere uitgebracht bij Honda , oa de CB1100R serie.
Die vond ik veel beter rijden en sneller, en is nu nog veel iconischer. ;)
Icoon: Honda CB1100R
 
Laatst bewerkt:
Ja maar is geen 6 cilinder en dat maakt een CBX toch iets speciaals hoe goed die 1100 ook
is,het is met zijn 4 cilinder niets bijzonders,is ook een jaren 80 ontwerp en geen jaren 70.
Was ook nog eens een veel duurdere motor.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar is geen 6 cilinder en dat maakt een CBX toch iets speciaals hoe goed die 1100 ook
is,het is met zijn 4 cilinder niets bijzonders,is ook een jaren 80 ontwerp en geen jaren 70.
Was ook nog eens een veel duurdere motor.


Ik heb hem vroeger met veel plezier ingeruild op de CB1100rc .. ;) en die later weer voor z`n opvolger . _O-
Èèn icoon op het erf is genoeg .. O-)
 
Ik heb hem vroeger ingeruild voor een Katana 1100,veel beter sturende fiets en liep ook harder,maar
toch als ik nu zou kiezen zou ik de CBX nemen.
 
Nee helaas allang niet meer,ik heb ook de 750 gehad.

}) 650 foutje bedankt ..

PS - Zie nu pas dat ie er ook in 750 was , ik meende altijd van alleen dat gekke 650 ding ..

de 750 uitvoering is de mooiste geweest als ik het zo zie ...
 
Laatst bewerkt:
Van de 750 zijn er 2 uitvoeringen geweest,de eerste leek op de 1100,de 2e was alleen voor de Japanse markt en had een andere kuip met opklapbare koplamp.
Naast de 650 was er ook nog een 550 Katana die er op leek.
Maar het waren allemaal derivaten van het oorspronkelijke ontwerp,wat mij betreft zijn de eerste 1100 en 750 de echte Katana,s ontworpen door het DuitseTarget design.
 
Laatst bewerkt:
Van de 750 zijn er 2 uitvoeringen geweest,de eerste leek op de 1100,de 2e was alleen voor de Japanse markt en had een andere kuip met opklapbare koplamp.
Naast de 650 was er ook nog een 550 Katana die er op leek.

Was de 650 niet een cardanfiets?
 
Hallo,ik ben in het bezit van een CBX1000 1979 die totaal gereviseerd moet worden.
Heb in de rubriek te koop nieuwe voetsteunrubbers gezet die ik heb gemaakt.
Zal als de revisie start wat fotoos plaatsen van het ding :<)

groet wim
 
Aan de prijs van die rubbertjes kan je wel afleiden dat het een dure revisie word :+ ;)
Maar zien er netjes uit en heel wat goedkoper dan een hele nieuwe voetsteun.
 
Laatst bewerkt:
ach het is net hoe je het bekijkt,als je nagaat dat ze er niet meer zijn en dat ik op eigen initiatief een matrijs heb laten maken (die is pas duur, 20kg staal behandeld door gereedschapmaker nadat een engineer een computermodel had uitgewerkt) dan zijn die rubbers eigenlijk goedkoop.

maar ik snap je wel hoor,als china wat namaakt omdat daar omzet in zit dan is het goedkoper.
als er beperkt verkocht wordt is het een ander verhaal.

die revisie gaat wel geld kosten maar doe alles zelf dus geen loonkosten.kan pech hebben met het blok natuurlijk dus dat is een lastige faktor.
 
Je kan geluk hebben,maar ga er maar van uit dat het prijzig gaat worden,ook al
doe je het zelf,als je het goed wil doen.
Daartegenover staat dat het geld waard is,goedkoper zullen CBXen niet meer worden,eerder duurder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan