Honda PCX 125/150 deel 5

Vandaag de PCX weggebracht voor een nieuwe riem. De begrenzer kwam bij 104 km/h al in en dat vind ik wat vroeg. Ik heb Dr Pulley sliders in een standaard variator. Daar liep hij 118 km/h mee toen ik de sliders net gemonteerd had bij 6000 km.

Nu na 19.500 km dus een nieuwe riem. Wow... dat geeft een verschil. Ik heb er net naar huis 122 km/h mee gereden en dan is de begrenzer mijn frontale oppervlak en gewicht. Er zit dus nog meer in.
Hij pakt nu ook weer sneller en soepeler op bij wegrijden van stilstand.

Kosten: € 117 voor de riem en € 59 voor een uurtje werk.

Ik ben weer blij. Op naar de 40.000 km!
 
Voila eerste rit van 45km achter rug.. Veel wind en regen dus al gedoopt :-)
Al bij al rijdt die wel beter dan mijne sym en ondanks laag windscherm minder gevoelig als je aan het rijden bent
Wekt meer vertrouwen vind ik alvast
 
@dloofk: De irc-banden zijn origineel. Worden eigenlijk gemaakt voor de Aziatische markt (hoge temperaturen). Het rubber is bij zomers- droog weer in ons klimaat redelijk goed bruikbaar maar rond het vriespunt met glad wegdek is het al bij meerdere forumleden misgegaan. Meestal uitglijders bij stevig remmen maar sommigen gleden ook in de bocht weg.

De meningen zijn wat verdeeld. Ik was ook een tijdje sceptisch maar na een paar glibberpartijen in de herfst van 2016 heb ik ook maar gauw andere banden gemonteerd en ik ben helemaal om. Het geeft een veel beter rijgedrag, zeker als je de grens een beetje opzoekt. Ik zou er dus niet te lang mee blijven rondrijden.

@ernst33
Klinkt goed. Ik heb de sliders al een tijdje in huis maar ben nog niet aan montage toegekomen. Ik word nu wel erg nieuwsgierig. Aangezien alle onderhouds-taken aan de PCX wel afgerond zijn en mijn brug nu alleen als parkeerplaats wordt gebruikt beginnen mijn vingers eigenlijk wel te jeuken..

Ik zal één en ander proberen te delen op het forum. Het verschil in topsnelheid lijkt per PCX wel verschillend. Bij de 1 is het 115km/h en bij de ander is 122km/h haalbaar. Ik ben benieuwd wat de mijne straks doet.

Welk gewicht sliders gebruiken jullie?
Ik heb 15.5 gr geloof ik.
 
@ernst33
Klinkt goed. Ik heb de sliders al een tijdje in huis maar ben nog niet aan montage toegekomen. Ik word nu wel erg nieuwsgierig. Aangezien alle onderhouds-taken aan de PCX wel afgerond zijn en mijn brug nu alleen als parkeerplaats wordt gebruikt beginnen mijn vingers eigenlijk wel te jeuken..

Ik zal één en ander proberen te delen op het forum. Het verschil in topsnelheid lijkt per PCX wel verschillend. Bij de 1 is het 115km/h en bij de ander is 122km/h haalbaar. Ik ben benieuwd wat de mijne straks doet.

Welk gewicht sliders gebruiken jullie?
Ik heb 15.5 gr geloof ik.

@maarten1973: De monteur wist ook niet zo goed met de sliders om te gaan. Hij had z eerst verkeerd gemonteerd en kwam toen maar tot 95 km/h. Toen is hij op internet gaan kijken en heeft ze omgedraaid. Hij was zelf verbaasd dat hij daarna 122 km/h haalde. Is wel een PCX150 van 2013.

Op het doosje van de slider staat 17g 2015. Ze zijn dus 17 gram. Wel vreemd dat er 2015 staat terwijl ik een model 2013 heb. Heb deze op aanraden van Maksor erin gezet en voldoet dus prima.

Ik zou ze zo snel mogelijk monteren. Geeft net een beetje extra :]
Succes.
 
Ik begrijp dat de 17gr rollers in jouw type PCX tot 122km/h komt.

De nieuwere varianten halen dat niet. Hoeft van mij ook niet. Ik ben al tevreden over de standaard uitvoering van de PCX. Een iets gunstiger toerental voor koude start en een iets hogere topsnelheid maken het voor mij helemaal af.

Ik heb er echter geen haast mee. Eigenlijk wilde ik met de hele operatie wachten tot de wintermaanden maar een steeds terugkerende storing bleef roet in het eten gooien waardoor ik vorige week al de kleppen heb gesteld.

De storing ontstond een aantal maanden geleden. Telkens ging het gele lampje branden en knipperde code 29 wat stond voor de IACV intake air controle valve. Voor de mensen die meelezen komt het misschien bekend voor..

Ik dacht het probleem opgelost te hebben door een aansluiting iets te verzetten maar na enkele dagen kwam de storing toch weer terug. Aanvankelijk liep de motor nog prima maar uiteindelijk viel de motor zelfs uit bij stilstand en liet zich alleen starten met veel gas.

Uit wanhoop heb ik vorige week alles vrijgemaakt om die storing te kunnen verhelpen. Dat zijn dezelfde handelingen als wanneer je kleppen wilt stellen..
Dat heb ik dus mooi even gecombineerd en ook dát was nodig want de inlaatklep stond erg strak.

Ik zal verderop in het topic wat foto's plaatsen en uitleggen wat ik uiteindelijk gevonden heb... cliffhanger!!!
 
:W De IACV

full
 
Toen ik die had opengeschroefd vond ik van binnen een zwart, olie-achtig laagje (zichtbaar boven de pijl) dat ik verwijderd heb met een wattenstaafje.

Hierna netjes dichtgemaakt.
Nu ongeveer 200km gereden zonder storing. De PCX loopt weer als een zonnetje. :]

Het is dat ik zelf enigszins uit de voeten kan met motorvoertuigtechniek maar deze grap wil je toch liever niet net buiten je garantie-periode? Verder ben ik helemaal tevreden over de PCX hoor. Ik hoop dat het hier bij blijft.. :?



full
 
Wat betreft die snelheden, is dat op de teller of GPS?
Mijn 150 loopt met 15 grams rollers loopt 117 op GPS en 125 op de teller.
Anders vergelijken we appels met peren.
 
Ik zal beide meten als ik eerdaags de sliders erin heb.

125 km/h op de teller is toch al een fikse winst nietwaar? Bij mij slaat bij 108km/h op de teller de begrenzer al in. Ik ben benieuwd..
 
Wat betreft die snelheden, is dat op de teller of GPS?
Mijn 150 loopt met 15 grams rollers loopt 117 op GPS en 125 op de teller.
Anders vergelijken we appels met peren.
Snelheden op de teller. Had even geen GPS bij de hand |(
De GPS is ongeveer 10 km/h lager.

Maar 112 GPS snelheid geeft mij net even meer mogelijkheden op de snelweg om een vrachtwagen in te halen
 
Laatst bewerkt:
Snelheden op de teller. Had even geen GPS bij de hand |(
De GPS is ongeveer 10 km/h lager.

Maar 112 GPS snelheid geeft mij net even meer mogelijkheden op de snelweg om een vrachtwagen in te halen

Absoluut, met 112 zoef je er voorbij. :]
 
qua banden nemen jullie wat er in boekje staat of bestellen jullie breder/smaller (heb het bij honda dealer gevraagd en zegt dat ik op 200€ moet rekenen voor michelin )
is het zelf makkelijk te doen als je wiel uithaalt om oude band eraf te krijgen en nieuwe erop (lijken mij vrij dun) of moet dit ook uitgelijnd worden


betreft onderhoud wanneer zou ik olie/filters moeten doen (heb ergens onderhoudsinterval gevonden op het web maar geraak er niet echt zo aan uit en weet niet of het voor recent model is)

morgen wat kledij kopen en mogelijks toch ander ruitje

al bij al heel tevreden..tov mijn sym gaat die wat trager vanaf 80 vooral maar maakte ook veel lawaai dus beleving was misschien anders...onderin heeft de pcx veel meer kracht en leuk als je straatje inslaat dat die goed vooruit gaat
 
Banden kun je beter laten doen.
Kleine/smalle banden kunnen erg moeilijk zijn. Bovendien kun je moeilijk balanceren.

Wielen demonteren en op de velg laten monteren is vaak goedkoper. Kostte mij inclusief balanceren 120 euro voor en achter.

De maat aanhouden uit het boekje. Michelin citygrips zijn goed maar ook de heidenau bandjes zijn prima.

De onderhoudsinterval van het oude- en het nieuwe type zijn gelijk.
Youtube heeft een aantal prima instructie-video's.
Bijvoorbeeld van youtube-gebruiker 'precision cutdown'.

Veel succes met de PCX. Hoogstwaarschijnlijk ga je er veel probleemloze kilometers mee maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik was iets van €100,- kwijt voor 2 stuks Michelin citygrips. Zelf de wielen uit de scooter gehaald en de bandjes bij de motorzaak erop laten leggen.
Dit is goed te doen. Wel even de centrale moer van het achterwiel losdraaien als de scooter nog op de wielen staat. Met de scooter op het middenbok gaat het achterwiel meedraaien.

Ik heb het onderhoudsschema op Photobucket staan, maar zie dat ook ik wat problemen daarmee heb. Weet niet precies wat er loos is met Photobucket.
 
Dat weet ik wel.
Photobucket laat je geen foto's meer plaatsen op externe sites en bombardeert je met reclame.
Ook zijn al je reeds geplaatste foto's verdwenen.

Met heel veel moeite mn foto's kunnen opslaan en een andere site gevonden.
imgbb.com.

Foto's uploaden en plaatsen, net als photobucket maar dan sneller.
Ook met je mobiel
 
Laatst bewerkt:
Waar moet ik rekening mee houden als ik nieuwe vario rollen wil plaatsen?

Welke maat moet ik dan hebben? Wil de originele vervangen namelijk.
 
Waar moet ik rekening mee houden als ik nieuwe vario rollen wil plaatsen?

Welke maat moet ik dan hebben? Wil de originele vervangen namelijk.
Neem contact op met Maksor in Zwolle. Contactgegevens kan ik zo gauw niet vinden.
Hij kan je precies vertellen wat je nodig hebt in jouw machine.
Heb ik hele goede ervaringen mee zoals in mijn eerdere posts te lezen is.

Succes.
 
Ik heb ze ook van Maksor. Laten monteren kan ook, dat heb ik gedaan. Ik kon in Ommen terecht bij een professionele motormonteur.
 
En kostprijs? De moeite waard

Een hele nieuwe Dr. Pulley vario plus 15 grams rollers was €160, inclusief montage. En daarmee won ik 15km topsnelheid. Voor mij zeker de moeite waard.

Maar je kan het ook zelf doen.
Of alleen de zwaardere rollers erin laten zetten. Op een PCX 125 adviseert hij 13 gram.
 
Hebben alleen andere sliders ook zin op het 2016 model? Vind het niet nodig om een nieuwe vario erin te zetten maar als andere rollen ook wat helpt zou dat ook mooi zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan