Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

De eerste link (uit 2012) zegt dat er uitdagingen zijn bij recycling wanneer alle accu types gemengd worden aangeboden, dat is al opgelost gelukkig.
Ik lees niks over in beton storten.

De 2e link legt uit dat de elektrische auto bij slim laden juist het elektriciteitsnet kan stabiliseren. Prima, dus dan zijn die piekbelasting maatregelen van vroeger ook niet meer nodig. Dubbele winst!
 
Ik weet niet of het geschetste beeld te negatief is. Er worden hierboven een aantal zaken realistisch voorgesteld, volgens mij dan.
Zelf ben ik qua opleiding en werk afkomstig uit de energie-opwekking, en ben zodoende goed op de hoogte van de grootte en hoeveelheid energie die wij er doorheen draaien, iets wat veel mensen ondanks de beste bedoelingen helaas niet altijd door hebben.
Wat mij onder andere zorgen baart is dat wij tegenwoordig veel aan "stellingenwerk" doen; we stellen dat we vanaf een bepaald jaartal dit of dat niet meer zullen gebruiken. Moet je niet doen, en is ook niet nodig, want als je gewoonweg begint met opzetten van alternatieve energiesystemen dan worden bijvoorbeeld kolencentrales automatisch uitgefaseerd, ze zijn dan op zeker moment gewoonweg niet meer nodig. Plompverloren een kolencentrale sluiten is volgens mij niet de weg, als je bijvoorbeeld een centrale van 1200 megawatt stil zet, dan zullen die 1200 tot de laatste watt toch ergens anders vandaan moeten komen, en dan niet alleen als het waait of als de zon schijnt, maar op elk moment van de dag (en nacht!).
Ik weet ook niet of mensen zich dat voldoende realiseren; je kunt bijvoorbeeld een dagje gaan protesteren tegen de komst van een windmolen, als je 'savonds nat en koud thuis komt dan gaat het licht aan als je op het knopje drukt, de centrale verwarming snort er vrolijk op los, en je haalt het eten uit de vriezer. Tref je deze apparaten na een dagje demonstreren allemaal levenloos aan als je thuis komt dan bel je na twee dagen de energiemaatschappij om te vragen wanneer die molen er komt, desnoods in de eigen tuin.
Maar goed, zo ver is het nog niet, we zitten momenteel nog in de fase waarin we op tv de ijskap zien smelten waarna we de volgende dag net zo vrolijk een versmalling in de weg aanbrengen zodat vervolgens al het verkeer af moet remmen en opnieuw op moet trekken, met andere woorden, we zien het verband tussen die twee nog niet, en denken nog steeds in de comfortabele positie te verkeren dat we dat niet hóeven te zien. Maar dat duurt niet zo lang meer. Vandaar mijn plannen voor een elektrische motor (toch het onderwerp van dit topic, niet dan ? :-) ).
 
Inderdaad JeeeVeee, je weet pas wat je mist als je het niet hebt.

Als er ergens een langdurige stroomstoring is komt het in het nieuws en komt het volledige openbare leven tot stilstand, en iedereen weet hoe vervelend het is als net voor het eten de stroom de hele avond uitvalt.

Maar het is- en wordt de energievorm van de toekomst, dat staat vast. Er zijn grotere revoluties geweest die we meegemaakt hebben, zoals de opkomst van het internet in de jaren 90, waar we nu ook niet meer zonder kunnen, en deze horde en evolutie zal ook genomen worden, maar nog met een aantal zaken die uitgezocht en opgelost moeten worden.

Ik ga maar eens een proefrit maken op een elektrische motor, wie weet ben ik dan laaiend enthousiast.
 
Heel interessante verhalen, erg leerzaam.
Bedankt.
Wat er zijdelings mee te maken heeft:
Of het nu gaat om olie, gas, elektriciteit, auto of koelkast:
We gebruiken veel te veel energie.
En dat gaat waarschijnlijk nog meer worden, met steeds meer airco, domotica...
Daar zit een bijkomend knelpunt, er zal een bovengrens bereikt worden aan de haalbare productie en transport van elektriciteit, tenzij er zonnepanelen komen op letterlijk elk dak. En dan is er misschien nog niet genoeg.

Evengoed zou ik best een elektrischee motor willen hebben!
 
...Met interesse volg ik dit onderwerp, met zowel een technische als een emotionele kant....
Even zonder alles te quoten....

De bezwaren die je noemt over actieradii en laadtijden zijn op dit moment al grotendeels achterhaald; dat was in 2010 nog een argument geweest, nu speelt dat technisch gezien eigenlijk al niet meer.
Het probleem dat op dit moment nog wel speelt is de prijs, een elektrische motor of auto is nog duur waardoor deze technieken nu nog niet voor de massa beschikbaar zijn maar dat zal ongetwijfeld veranderen, er wordt heel hard aan gewerkt.


Dat je schakelen en koppelen mist lees ik vaker maar ik begrijp het niet. Als ik met de tractor rijd mis ik het kolenscheppen en de ketel opstoken toch ook niet ?
Ik val in herhaling maar schijnbaar is het nodig...

Schakelen bij een benzinemotor doe je niet omdat je het leuk vindt, je doet het omdat je anders domweg niet met zo'n ding kunt rijden.
Een benzinemotor is van zichzelf niet geschikt om een wielvoertuig aan te drijven, hij kan er met veel poespas min of meer geschikt voor gemáákt worden en jij hebt je handen er dan vol aan om al die technische toestanden goed te bedienen zodat de motor doet wat jij wilt en de zaak op gang blijft.

Dit vind ik compleet en totaal achterhaald. Het kan op zoveel manieren beter maar sommigen leven blijkbaar liever met ouderwetse techniek van dik een eeuw geleden.

Ga gewoon rijden met een elektrische motorfiets en dan kom je er achter wat je al die jaren moeilijk gedaan hebt en wat je gemist hebt.
Elektrisch rijdt beter dan de beste verbrandingsmotor met de beste automatenbak ooit zal kunnen, en kijk dan eens hoeveel eenvoudiger elektrisch is....



Die energiediscussie is ook al oud.
Als iedereen elektrisch gaat rijden gebruiken we nog maar een fractie van de energie die nu nog voor het verkeer nodig is; dat komt gewoon door het enorm veel hogere rendement van de elektrische aandrijving.
Zelf gebruik ik elektriciteit die de zonnepanelen teveel leveren en ik anders zou terugleveren aan het net. Dat lijkt me niet echt een grote belasting van het elektriciteitsnet en een hoger rendement is bijna niet mogelijk.

Maar dat kan niet iedereen, wat we wel kunnen is er slim mee omgaan. Alles kan digitaal gekoppeld worden, voertuigen kunnen zolang ze aan de lader gekoppeld zijn niet alleen laden maar ook terugleveren, afhankelijk van de fluctuerende elektriciteitsprijzen en wat de eigenaar goed vindt. Dat gebeurt nu al op kleine schaal in Utrecht en dat soort initiatieven zal vast navolging vinden.

Eind 19e eeuw moesten de eerste automobilisten naar de apotheek om brandstof voor hun automobiel te kopen.
Zouden ze zich toen ook zorgen gemaakt hebben over de apothekers van het jaar 2017 ? Of die apothekers wel genoeg brandstof zouden kunnen leveren en of hun ezeltjes niet door hun rug zouden gaan met al die zware vaten ?

De "experts" wisten vast zeker dat de automobiel geen lang leven beschoren zou zijn.


Wat ik natuurlijk bedoel, de ontwikkelingen staan niet stil. De techniek is continu in ontwikkeling, er worden steeds nieuwe dingen bedacht en dingen die we nu als probleem zien spelen straks helemaal niet meer.


Dat geldt ook voor die batterijen, sommigen weten heel zeker dat elektrisch niet de toekomst is omdat er voor al die batterijen niet genoeg Lithium zou zijn...
Ik geloof helemaal niet dat nieuwe batterijen over 20 jaar nog Lithium bevatten. Tegen die tijd zijn er heel andere batterijen met heel andere materialen; maar dat kan ik nu nog niet bewijzen, dat gaan we vanzelf zien.

Volgens mij verwar je batterijen met radio actief afval. Dat is nogal een verschil.

Batterijpakketten die niet meer goed genoeg zijn voor een auto krijgen een tweede leven in een thuisbatterij, Renault Nissan werkt met huurconstructies en neemt ze in als ze onder de 75 % capaciteit komen, dan krijgen ze een tweede leven als thuisbatterij waarin de energie-gewicht verhouding immers niet belangrijk is.
Als ze echt op zijn worden ze heus wel gerecycled, fabrikanten zouden wel gek zijn om al die materialen weg te gooien.

De fabrikant die de meeste hybrides tot nu toe gebouwd heeft doet al aan recycling van de batterijen sinds de produktie van hun allereerste hybride model 20 jaar geleden.

Er zullen elders in de wereld ongetwijfeld dingen mis gaan met betrekking tot batterijen en het milieu maar kijk dan voor een eerlijk vergelijk ook eens wat de verbrandingsmotor in al z'n facetten wereldwijd aanricht.
 
Laatst bewerkt:
Klop, toen ik van motor naar scooter ging rijden, kreeg veel commentaar (jij ben snelheid duivel gaat op een scooter) en nu al weer jaren elektrisch rijd kreeg ook commentaar (is toch voor ouwe mensen)
Kan je verzekering, elektrisch rijden heeft een hoog fun gehalte althans maak er dagelijkse fun van, want die dingen trekken als een tierelier.
Gassen bij een stoplicht tegen een benzine scooter of wielrenners mag ik graag plagen of in de polder een scooter zoek rijden dat is gewoon fun spielerei voor grote kinderen.

Batterijen, mijn nog half volle oplaadbare batterijen gebruik ik leeg in de klokjes en de gas aansteker en daarna laad ik ze weer op.
Zag laatst accus met zee zout oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Dat onderwerp is al meermalen aan bod gekomen, o.a. hier: Hybride in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic..."

Voorlopig geeft Zero al 5 jaar garantie op de batterij.

En of ie minder wordt; ach, een kennis van mij weet zeker dat een batterij na 1 ½ jaar de helft van z'n capaciteit kwijt is, en hij kan het weten want hij heeft er nog nooit mee gereden.

Allemaal indianenverhalen, de mijne is drie jaar, staat nu over 38.000 km en ik merk nog niets van enige teruggang.
 
Hier ook nog geen sprake van achteruitgang. Op het andere forum zijn mensen die al een ton hebben aangetikt zonder noemenswaardig verlies.
 
Je kunt meten of er over de tijd minder KwH er naar binnen gaan om een bepaald percentage te laden, dat gaat prima met zo'n elektriciteitsmeter in het stopcontact.

In de App kun je de capaciteit aflezen, ik neem aan dat ie dat telkens opnieuw berekent maar dat is mijn aanname.

Zelf baseer ik mij gewoon op het percentage dat ik gebruik in de ritten die ik doorgaans maak, dat blijft steeds in dezelfde buurt.
 
Zelf baseer ik mij gewoon op het percentage dat ik gebruik in de ritten die ik doorgaans maak, dat blijft steeds in dezelfde buurt.
Ah ja, dat is bij nog als in het begin :) Maar nu, in de vakantie, met een vrijwel lege snelweg... gaat het wel eens iets harder O-)
 
ik vind elektrisch rijden ook wel interessant,
maar zoals eerder aangegeven zijn de beperkingen,
accu, actieradius en kosten,
als fabrieken nou eens samen rond de tafel gaan zitten,
en samen een accu ontwikkelen, waar ieder tevreden mee is..
dat zou deze zomaar uitwisselbaar kunnen zijn en kan je, in plaatst van te laden een accu wisselen, vijf minuten en je bent weer op weg, lijkt dan echt echt op tanken.. (=auto)

maar dat zal wel mijn positieve instelling zijn,
ook voor motoren,
waar moet je die accu's kwijt en hoe ver kom je??
ik zou graag nog eens de woestijn door willen..
maar niet met een elektrische fiets..
ben benieuwd waar we zijn over 10, 20 jaar...
iedereen een fusie centrale in zijn wijk???
 
Over de levensduur van batterijen gaan verschillende verhalen.
Toen ik nog bij de fietsenmaker werkte was de algemene idee dat een batterij ongeveer 1000 laadcycli verdraagt.
Ondertussen zou de capaciteit wel wat minder worden.
Maar daar zijn veel wisselende factoren: laad je hem bij na elke rit? trek je hem steeds ver leeg? Rij je vaak met maximaal verbruik?
Dat kan allemaal meespelen, en natuurlijk ook de kwaliteit van de batterij, ik kan me zomaar voor stellen dat op fietsen, en dus ook op motorfietsen, niet elke fabrikant de zelfde kwaliteit batterij zet.
Het blijft dus een interessante vraag, en de kans is groot dat er steeds betere batterijen ontwikkeld worden.
Dat hebben we al gezien: 20 jaar geleden waren we blij met NiCad's, toen kwam er de betere Ni-MH, nu de Li-ion.
Daar kan natuurlijk nog veel gebeuren.
Of de brandstofcel, waarmee waterstof wordt omgezet in electriciteit....
Misschien op een solofiets lastig, met een tank die iets van 300 bar moet verdragen, maar er zijn al spannen op LPG, daar kan dus ook nog wat geprobeerd worden.
Doei,
Doudou
 
Een tijdje terug vroeg ik of het niet een idee was een aggregaatje in een topkoffer te steken als 'range-extender'. Er werd toen gezegd dat die niet voldoende zou kunnen leveren.

Jo1rNJL.jpg

Kennelijk werkt 't voor auto's wel? :+
 
Dat is vast een benzineaggregaat met Euro 6... :+


Maar het kan dus wél.

Het hangt er van af hoeveel vermogen de lader vraagt. De mijne vraagt maar 1300 Watt, dat kan dus ook met zo'n aggregaatje of een gewoon stopcontact en daarmee krijg je zo'n i3 ook wel vol, het duurt alleen wat langer.

Ik las van iemand die met een Tesla Model S op vakantie ging naar Italië, daar zijn nog maar heel weinig laadgelegenheden. Toch heeft ie zich gered want je kunt een Tesla ook laden op een normaal éénfase, 230 V stopcontact. Dat duurt veel langer en het is zeker niet geschikt voor onderweg maar na een avond en nacht aan het snoer bij je vakantiehuisje kun je de volgende dag toch weer een eind rijden.

Die i3 is ook leverbaar met range extender, het motortje van de C650 motorscooter gekoppeld aan een dynamo. Hij heet dan i3 REX. Het tankje is maar 9 liter, waarschijnlijk om Outlander praktijken te voorkomen.

Nu is zo'n aggregaatje natuurlijk een low tech ding maar het kan ook anders...

full


Dit is een turbinemotortje, het lijkt wel een Auxiliairy Power Unit van een vliegtuig. Zo'n ding is goed in één toerental waarop ie het zuinigst is, ideaal dus voor een range extender. Nadelen zijn er ook hoor, zelfs in de auto heb je gehoorbescherming nodig...


full


Nog een afkoppelbare range extender.
Ik vind het eigenlijk best slim. Normaal rijd je vol elektrisch. Moet je veel verder dan koppel je de aanhanger aan...
 
Laatst bewerkt:
Geinig, ik vond het gewoon een grappig plaatje en moest weer even aan dit topic denken. Dank voor je uitgebreide reactie! :}

Deze auto staat trouwens wel als een echte BMW geparkeerd... zie ik nu. :)
 
Dat is vast een benzineaggregaat met Euro 6... :+


Maar het kan dus wél.

Het hangt er van af hoeveel vermogen de lader vraagt. De mijne vraagt maar 1300 Watt, dat kan dus ook met zo'n aggregaatje of een gewoon stopcontact en daarmee krijg je zo'n i3 ook wel vol, het duurt alleen wat langer.
Bij een Zero kun je via de controller laden, dus als je een 90-110V DC aggregaat hebt kun je goed snel laden. Maar langs de kant van de weg zijn hier genoeg laadmogelijkheden waar je met 20 minuten weer onderweg kan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan