Honda MSX125

Halo iedereen,

Wil me binnenkort een tweedehands msx kopen.

De goesting is er gekomen nadat een collega van me zijn exemplaar bij had op werk.
Zat al langer te denken aan een pcx maar de door de msx te zien was ik verkocht.

Nu zal ik waarschijnlijk gaan voor het eerste model vanwege de aankoopprijs en omdat de nieuwe nog zeer weinig worden aangeboden maar ook nog te duur zal zijn.

Ik vroeg me af of er verschil zit in de diverse bouwjaren van het eerste model ?
Dus is er verschil tussen een 2013 model en 2016 model ?
 
In de verschillende bouwjaren van het eerste model zit geen verschil. Alleen de allereerste oplage hadden een iets andere bedrading geloof ik wat ze daarna direct aangepast hebben, maar zelfs dat weet ik niet helemaal zeker. Verder als je kijkt naar het rijwielgedeelte, motorblok en cosmetisch is er helemaal niks veranderd. Sterker nog alle modellen van 2012 tot nu hebben exact hetzelfde motorblok, ook de nieuwe sf modellen.

Pas dit jaar bij de MSX125SF hebben ze echt een verandering gegeven aan de MSX naast de cosmetische verandering in 2016 en daarbij hebben ze het complete wiring-harness veranderd.
 
Gisteren even mijn ketting en tandwielen gewisseld van de MSX. 14 tandjes voor en 37 achter. Dat was eigenlijk zo gepiept en het ding gaat als de brandweer!
Ik had het setje besteld bij MLM-parts. Niet al te duur, snelle levering (zelfs in België) en de installatie was erg eenvoudig. Alleen de montage van de achterwielen bij Honda....daar moet ik nog steeds aan wennen, met die spacers die er steeds uitvallen....Dat gaat bij mijn Suzuki GSX 1400 eenvoudiger.

29934892uu.jpg


29934893lz.jpg


29934894iq.jpg


Nu nog op zoek naar een bagagerekje. Iemand suggesties?
 
In de verschillende bouwjaren van het eerste model zit geen verschil. Alleen de allereerste oplage hadden een iets andere bedrading geloof ik wat ze daarna direct aangepast hebben, maar zelfs dat weet ik niet helemaal zeker. Verder als je kijkt naar het rijwielgedeelte, motorblok en cosmetisch is er helemaal niks veranderd. Sterker nog alle modellen van 2012 tot nu hebben exact hetzelfde motorblok, ook de nieuwe sf modellen.

Pas dit jaar bij de MSX125SF hebben ze echt een verandering gegeven aan de MSX naast de cosmetische verandering in 2016 en daarbij hebben ze het complete wiring-harness veranderd.

Bedankt voor de info !

Enig idee wat voor km's die blokjes aankunnen ?
een 2dehands met 11.000km is dat veel of niet ?
 
Toch maar weer een wat kleiner achtertandwiel besteld. Vorige week heb ik een nieuwe kettingset met een 14T en een 37T achtertandwiel gemonteerd. De MSX trok als een lier en de topsnelheid was toch nog 105 km/u. Maar erg veel toeren. Nu komt er toch weer een 35T tandwieltje op. Ik had voor de zekerheid een ketting met 110 schakels gekocht, maar die kon ik gewoon met 4 schakels (106) inkorten. Het achterwiel staat dan wél helemaal in de voorste stand. Met het 35T tandwiel kan het achterwiel weer een stukje naar achteren.

Vraagje: zijn er meer mensen geinteresseerd in een kettingspanner van PSD? Ik vond de verzendkosten vrij hoog, maar als we meerdere stuks tegelijk kopen....
Gedeelde lasten....

https://www.perfectstrangerdesigns.com/product-page/chain-adjusters
 
Ik heb nu Michelin Pilot Pure eronder liggen in een maatje groter:140/70-12. Het effect van de grotere maat is ongeveer hetzelfde als een tandwiel minder op het achterwiel. Hierdoor is hij merkbaar trager geworden, ik ga snel een tandwiel naar beneden aan de voorkant (totaaleffect +- 1 tandwiel erbij achter).

De hendels laten nog even op zich wachten, maar die komen vanzelf wel :)
 
Bedankt voor de info !

Enig idee wat voor km's die blokjes aankunnen ?
een 2dehands met 11.000km is dat veel of niet ?

Het grootste probleem waar het blokje tegenaan lopen is oververhitting. Zodra de motor origineel is en je er gewoon mee rijd kan hij zeker 100.000 km mee. Waarschijnlijk veel meer, maar er zijn geen complete cijfers van dus ik schat het 'strak' in. Ik baseer het puur op de kilometerstanden die mensen doorgegeven op verschillende indonesische en amerikaanse fora.

Orginele MSXjes die puur gebruikt worden voor stunten, dus wheelies en stoppies en dergelijke krijgen allemaal te maken met 'oil-starvation'. Afhankelijk van hoe veel je er mee stunt loopt de schade van een warm en droog lopend motortje op. Alleen is zijn cilinderkoppen, cilinders en zuigers bij elkaar zo'n 500 euro in totaal. Dus daar zitten de kosten niet echt aan om dat te laten.

MSXjes waar er van alles aan veranderd wordt zoals big bore kits, uitlaten, inlaten e.d. hebben een veel kortere levensduur. Op de fora zie je dat gasten die dat doen ongeveer tussen de 20 en de 30.000km er mee rijden voordat het blokje opblaast of stuk loopt. Maar er zijn ook gasten die de 80.000-100.000 aangetikt hebben met een 164-171cc big bore kit. Die hebben er alleen allemaal extra geld ingestopt om de afr te monitoren, aan te passen en het blokje te koelen met een oliekoeler en pomp e.d.

-

De enige msxjes waar ik mij 'druk' om zou maken zijn de msxjes die slecht onderhouden zijn, of waar van alles aan veranderd is om hem sneller te maken. Mijn tip: Koop geen msx die 'opgevoerd' is als je doel niet is om er aan te gaan sleutelen. Koop alleen een verbouwde msx als het je leuk lijkt om te beginnen met sleutelen.
 
Toch maar weer een wat kleiner achtertandwiel besteld. Vorige week heb ik een nieuwe kettingset met een 14T en een 37T achtertandwiel gemonteerd. De MSX trok als een lier en de topsnelheid was toch nog 105 km/u. Maar erg veel toeren. Nu komt er toch weer een 35T tandwieltje op. Ik had voor de zekerheid een ketting met 110 schakels gekocht, maar die kon ik gewoon met 4 schakels (106) inkorten. Het achterwiel staat dan wél helemaal in de voorste stand. Met het 35T tandwiel kan het achterwiel weer een stukje naar achteren.

Vraagje: zijn er meer mensen geinteresseerd in een kettingspanner van PSD? Ik vond de verzendkosten vrij hoog, maar als we meerdere stuks tegelijk kopen....
Gedeelde lasten....

https://www.perfectstrangerdesigns.com/product-page/chain-adjusters

Zodra je je voortandwiel veranderd loopt de kilometerteller niet meer gelijk aan de werkelijke snelheid. Bij een snelheid van 100km/h moet je er ong 8/9 vanaf trekken. Je kan het laten corrigeren door een SRD oftewel een Speedometer Correction Device. Of had je het met de TomTom gemeten?
Maar dan nog vind ik 95km/h halen niet tegenvallen, valt mij heel erg mee. Maar fijn is het niet voor je motortje. En ik zei al dat hij als een malle zou optrekken haha.

En hmm. op zich vind ik het wel een mooie kettingspanner. Ben er al eerder naar aan het kijken geweest maar dan naar een 5cm stretch met adjuster, maar besloten om hem toch niet te doen. Ik ben er wel voor in om zo'n kettingspanner te kopen. Het stellen begint echt een beetje irritant te worden haha.
 
Zodra je je voortandwiel veranderd loopt de kilometerteller niet meer gelijk aan de werkelijke snelheid. Bij een snelheid van 100km/h moet je er ong 8/9 vanaf trekken. Je kan het laten corrigeren door een SRD oftewel een Speedometer Correction Device. Of had je het met de TomTom gemeten?
Maar dan nog vind ik 95km/h halen niet tegenvallen, valt mij heel erg mee. Maar fijn is het niet voor je motortje. En ik zei al dat hij als een malle zou optrekken haha.

En hmm. op zich vind ik het wel een mooie kettingspanner. Ben er al eerder naar aan het kijken geweest maar dan naar een 5cm stretch met adjuster, maar besloten om hem toch niet te doen. Ik ben er wel voor in om zo'n kettingspanner te kopen. Het stellen begint echt een beetje irritant te worden haha.

Wijkt je snelheid niet altijd af zodra je iets verandert aan de drive ratio? Ongeacht of dit voor of achter is? Met mijn grotere band leg je immers meer afstand af per omwenteling, same goes voor een groter tandwiel achter.
 
Wijkt je snelheid niet altijd af zodra je iets verandert aan de drive ratio? Ongeacht of dit voor of achter is? Met mijn grotere band leg je immers meer afstand af per omwenteling, same goes voor een groter tandwiel achter.

Ja je hebt helemaal gelijk. Klein denkschrijffoutje van mij: de snelheid wordt gemeten op de omwentelingen van het voortandwiel. Als je voortandwiel een rondje maakt leg je met een grotere achterband inderdaad meer afstand af.

De afwijking die ik gericht naar Cardiobiker noem komt wel ergens vandaan :P. Bij het veranderen van de tandwielratio naar -1 +2 kan je 10%-afwijking aanhouden. De speedometer geeft dan dus 10% extra snelheid weer. Bij een aanpassing van -1 +2 bij de grom heb je 14 tanden voor 36 tanden achter.
Aangezien Cardiobiker naar -1 +3 gegaan is geldt een afwijking van 10% zeker voor hem.

Ratio weergegeven:
15t voor ,34t achter - is ratio 2.27
14t voor, 36t achter - is ratio 2:57
14t voor, 37t achter - is ratio 2:64
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik 15t 35t wat een ratio van 2:31 is en ook daar moet eigenlijk een correctie van afgehaald worden. Alleen dat is ongeveer 2 procent. Dat vind ik een stuk minder schokkend. Daar zou ik zo'n SRD niet voor aanschaffen.

En uiteraard geldt hier ook voor dat de band dan wel de stock maat moet hebben.

m_in_sc is een kerel die best wel wat technische kennis heeft. Hij zegt in de 6e post van het topic dat je bij een 140 achterband het beste een 16t voor en 36t achter kan hebben als het gaat om werkelijke snelheid.

Sprocket sizes 14T FRONT, 36T REAR - What do you guys think?
 
Gelukkig kan ik het allemaal nog volgen :p
De afwijking vind ik niet heel spannend, 1 keer met GPS rijden en snelheden onthouden en je weet genoeg. Anders de afwijking onthouden en snel even hoofdrekenen. Het gaat mij om het rijden en niet om precies accuraat op de teller te rijden (anders had ik al lang een srd gekocht :)) Ik ga naar 14/34 en hoop vooral een verschil te voelen.

Motorcycle gear/rpm/speed calculator
Ik gebruik deze website voor het gemak
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig haha en mooie site.
Het grootste nadeel vind ik wel dat de kilometer teller uiteindelijk niet meer klopt. En ik begon mij er op een begeven moment gewoon een beetje aan te ergeren dat het niet klopte. (voordat ik weer naar 15t 34t ging). Mijn max snelheid was toen101 op de teller, maar dat was dan maar +/- 90 in het echt. Maar het lag dan ook misschien meer aan het feit dat mijn max maar 90km/h was.
 
N-rijder merci voor de heldere uitleg.

Ik ga hem alleen gebruiken in de vrije tijd wat mee te toeren op provinciale wegen.
Buiten een uitlaat misschien is er geen interesse voor motorisch te tunen.
 
Gisteren een servicebeurtje laten doen bij B-zone in Geel omdat ik als nederlander in België woon.Normaal doe ik gewoon alles zelf, maar omdat er nog geen stempel stond in het onderhoudsboekje van de eerste eigenaar en de 1000 km beurt wilde ik dat toch een keer laten doen. Ik heb nu 1900 km op de klok. Keurige zaak, werd vlot geholpen en moest uiteindelijk
€ 81,20 betalen. Dat vind ik nog meevallen.

Een vraagje: om de hoeveel km moet de oilspinner en screen gereinigt worden? De MSX heeft nou eenmaal geen oliefilter.
 
Het vervangen van de olie en schoonmaken van de oliespinner is volgens de werkplaatshandboek:

Voor de olie:
De allereerste beurt moet na 1000km
Daarna kan een interval van 4000km of elk half jaar aangehouden worden.

Voor de oliespinner/oil centrifugal filter:
Elke 12.000km

En er is eentje die ik ook wel interessant vind en dat is dat ook de sparkplug elke 5000km vervangen moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig haha en mooie site.
Het grootste nadeel vind ik wel dat de kilometer teller uiteindelijk niet meer klopt. En ik begon mij er op een begeven moment gewoon een beetje aan te ergeren dat het niet klopte. (voordat ik weer naar 15t 34t ging). Mijn max snelheid was toen101 op de teller, maar dat was dan maar +/- 90 in het echt. Maar het lag dan ook misschien meer aan het feit dat mijn max maar 90km/h was.

Ik stoor me daar ook continu aan, maar zolang kilometer tellers nog niet met ingebouwde GPS functie werken en ik als student niet al voertuigen waar ik in rijd kan aanpassen moet ik het hier maar mee doen :+
 
Laatst bewerkt:
Het vervangen van de olie en schoonmaken van de oliespinner is volgens de werkplaatshandboek:

Voor de olie:
De allereerste beurt moet na 1000km
Daarna kan een interval van 8000km of elk half jaar aangehouden worden.

Voor de oliespinner/oil centrifugal filter:
Elke 12.000km

En er is eentje die ik ook wel interessant vind en dat is dat ook de sparkplug elke 5000km vervangen moet worden.

Mijn wphb geeft aan iedere 4000km en dat vond ik al conservatief, maar nieuwe olie is nooit verkeerd, lekker mijn grom verwennen :Y (om nog maar te zwijgen over de uren die het kost om 4000km te rijden binnen een jaar)
Zeg gemiddeld 60 km/h: 67 uur :o
 
Waarom zou Honda voor dit huidig blokje gekozen hebben onder de MSX en niet om bvb de motor van een PCX te gebruiken ?
Die is toch net weer wat perfomanter en zeer zuinig in gebruik.
Mij lijkt die ook wat moderner te zijn.
 
Daar weet ik niet genoeg van, zijn de blokjes niet identiek? (zal wel niet O-))

Ik heb vandaag mijn hendels binnen gekregen, maar helaas twee koppelingshendels in plaats van een rem- en koppelingshendel. Ik heb ook altijd geluk :Y

Die éne zit dan weer fantastisch en ziet er goed uit, nu nog wachten op de andere voor het totaalbeeld.

Vandaag ook een 14tands tandwiel gemonteerd, wat een wereld van verschil. Ik zou het iedereen aanraden! Na het monteren van mijn grotere achterband was mijn grom nogal traag geworden, klimmen door de toeren ging moeizaam en een verschil in top speed had ik niet echt gemerkt. Na het monteren van dit tandwiel trekt die stukken beter, alleen van de topsnelheid heb ik niks gemerkt (misschien íets trager). Een mooie upgrade (en goedkoop) *O*

Gisteren een eerste tourtocht op de grom gemaakt, een rondje Nederland. Van Nijmegen naar Cadzand (Zeeland) via Antwerpen en terug via Dordrecht naar mijn ouderlijk huis in de provincie Utrecht. Al met al bijna 600km(588) in toch wel 13 uur op het zadel. Alles binnendoor waar kon, maar met de stevige wind mee was een stukje snelweg ook wel te doen (als 100km/h op een uitgestorven snelweg in Zeeland de norm is). Met wind tegen en het originele tandwiel erop had mijn grom wel wat moeite met het behalen van wat voor snelheid dan ook en ik bleef hangen op 85km/h op de teller (volgas!). Dit was minder leuk op provinciale eenbaanswegen met ongeduldige vakantieblikkers achter me. Desondanks heerlijk uitgewaaid aan de kust en een onvergetelijk ritje gemaakt. :]
 
Jee Roelof...dat is me nogal een tocht! Is dat een beetje te doen op de MSX? Ik ben een poos geleden ook nog een paar dagen op de camping in Cadzand geweest, maar vond het een behoorlijke afstand om te rijden, zelfs met mijn camper. (zeg maar vanuit Eindhoven).
Maar het lijkt me wél een heel mooie tocht als je een beetje binnendoor kunt rijden.
Complimenten !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan