Het Super Tenere 1200 topic

maar ehh, zijn er nog gegadigden voor een ritje of rit?
16 aug. 2 nachtjes richting eifel/ardennen? - hotel
of eind aug, begin sept. 7 a 8 dagen rit richting frankrijk 50% klein asfalt en 50% onverhard. lees gravel en softcore offroad.
gewoon allroad dus niks extreems.- kamperen
 
Mooi zo'n SuperTenere!

Zojuist met windkracht 6 a 7 naar huis gereden. Ik woon bij de kust dus op de viaducten was het best winderig. Geen enkel probleem dus!

Ik kwam eigenlijk best nog wel veel motoren tegen. Het waren wel bijna allemaal zware allroads of BMW K modellen. Eigenlijk dezelfde types die je in de winter tegenkomt. Voor me reed een BMW1200GS. Daar moest ik natuurlijk wel even voorbij :] :] :]
 
Over er even voorbij gesproken:

Gisteren stond ik op de (N18) Twente-route vooraan bij de verkeerslichten. Komt er met een hoop lawaai een motor, racer achtig type, naast me staan. De berijder had zich in een leren Ducati pak geperst, met in grote letters zijn voornaam op de rug.

Bij groen heb ik een fractie van een seconde ingehouden, de Ducati-man ging er gelijk vandoor.
Hij weet nu dat hij nooit een Super Tenere (in de S modus) moet onderschatten.
 
Leuk! Leuk! Leuk!

Een ST lijkt lomp (klopt) en traag (klopt niet). Hier heeft de A44 een brug. Soms gaat deze open (natuurlijk altijd als ik naar een afspraak moet ...). Alle motoren verzamelen zich vooraan bij de slagboom. Als de slagboom opengaat, en de rode lichten doven dan hebben we een lang stuk lege snelweg voor ons. Het moment voor een spannende dragrace!

Mijn ST doet altijd mee voor de hoofdprijs. Maar de leukste prijs is de frustratie die bij de racers ervan druipt als ze me later passeren. Overigens is een BMW GS dan ook flink snel ...
 
dan heb je zeker geen te losse rechterpols gehad,
mooie cijfers inderdaad.
(of zat uw vriendin achterop die regelmatig op de snelheidslimieten wees? (zou bij mij zeker zo zijn, als ik met vrouw toer heb ik een blauwe plek in mijn rechterzij :] ) :X )

Dus : omwille van lijf en leden, vrouw thuis laten ;) :]
 
Leuk! Leuk! Leuk!

Een ST lijkt lomp (klopt) en traag (klopt niet). Hier heeft de A44 een brug. Soms gaat deze open (natuurlijk altijd als ik naar een afspraak moet ...). Alle motoren verzamelen zich vooraan bij de slagboom. Als de slagboom opengaat, en de rode lichten doven dan hebben we een lang stuk lege snelweg voor ons. Het moment voor een spannende dragrace!

Mijn ST doet altijd mee voor de hoofdprijs. Maar de leukste prijs is de frustratie die bij de racers ervan druipt als ze me later passeren. Overigens is een BMW GS dan ook flink snel ...
dat heb je met die koppelbeesten hé.
(nietwaar Derud? :W )
 
afgelopen weekend naar de Ardennen geweest en wat Allroad weggetjes bereden! aanrader!


full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Zo, een half jaar en 9000 km heb ik de super tenere nu in bezit. Tijd voor een update.
Ik rij deze vrijwel alleen op het asfalt, en ik rij vrij sportief.

Ik heb lang zitten experimenteren met de vering, maar ik heb het eindelijk zo ver dat de motor super wendbaar is, en de vering geen krimp meer geeft onder mindere omstandigheden. Ik heb er Michelin Pilot Road 4 Trail onder zitten. De achterband begint hard te slijten in het midden. Tijdens de grote beurt in de winter wordt die vervangen.

De motor heeft altijd bakken met koppel beschikbaar. Meestal rij ik in de toermodus. Als het wat vlotter mag (inhalen) schakel ik even in de sportmodus. Ik vind dat echt een groot verschil geven.

Het standaard ruitje geeft belachelijk veel turbulentie. Ik heb een laag MRA sportruitje geprobeerd. Beter in de volle wind dan in turbulentie. Dat bevalt redelijk goed. Toch heb ik er nu ook een hogere ruit op gezet van Givi. Dat bevalt ook goed, maar geeft wat turbulentie achter op mijn helm. Uiteindelijk ook nog een MRA spoilertje daar op gezet, en nu is het eindelijk perfect. Het enige gevaar is dat ik nu 30-40 km/h harder rij als ik niet op de teller kijk.

Ik ben niet onder de indruk van de knipperlichten. Eerst had ik gele glaasjes er op zitten. Daar heb ik al eens witte van gemaakt, en tijdens het uitwisselen blijken er standaard 10W lampjes in te zitten. Fel is anders. Dat kon nog wel eens led gaan worden. Ik heb nog wat kleine maar felle leds liggen van Rizoma. Aan de ene kant te klein voor zo'n grote fiets, aan de andere kant heb ik ze al en ze waren duur genoeg. Dat wordt iets voor een koude winteravond in de garage.
Maar ja, ik moet de steunen voor het ruitje ook gaan verstevigen want onder wat hogere snelheden beweegt die hoge ruit me te veel. Ook een winterprojectje.

Ik heb van een ABS plaatje zelf een dashboardje gemaakt. Getekend, uitgezaagd, en gebogen. Nu heb ik de loze ruimte onder de tellers netjes afgedekt. Hierbij heb ik zelfs gebruik gemaakt van de originele montage punten. Ook heb ik hierin een robuuste schakelaar opgenomen om de ABS uit te schakelen. Pas twee keer gebruikt, maar wel mooi dat dit er nu op zit.

De motor geeft geen krimp. Hij start altijd alsof het zijn laatste keer is, maar door tijdens het starten een klein beetje gas te geven, start hij altijd. Brandstofverbruik zal rond de 1:18 zitten overall, maar dat zou ik moeten nakijken voor een exact getal.

Al met al een motor die me bijzonder veel vertrouwen geeft, en altijd een grijns op mijn gezicht. :)
 
Is er iemand die haakse ventielen geplaatst heeft ?
Op de achter velg zal het geen probleem zijn, maar de voor velg lijkt
me het niet echt mogelijk door de opstaande randen.
Welke diameter heeft het ventielgat ?

Gr, Sus
 
Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl

Wat een trieste examinator en wat een dappere jongedame. Kan iemand zich hier het filmpje herinneren van een hele kleine gast die wonderen verrichte in een youtube filmpje op een Super Tenere? Ik zoek me suf maar kan het filmpje niet vinden.
 
kan me er toch wel iets bij voorstellen, zijn klein vrouwtje op een ST van 265 kg. is vragen om problemen.
als je net wat te schuin staat met je korte beentjes , hou je m niet meer.
 
Wat daar juist gebeurt is weet niemand...
Eenzijdig het verhaal van Naomie als waarheid nemen lijkt mij wat voorbarig.



lengte speelt volgens mij geen rol... als je kan bewijzen dat je kan rijden heb je recht op een rijbewijs...
 
Wat daar juist gebeurt is weet niemand...
Eenzijdig het verhaal van Naomie als waarheid nemen lijkt mij wat voorbarig.
lengte speelt volgens mij geen rol... als je kan bewijzen dat je kan rijden heb je recht op een rijbewijs...

Lengte speelt volgens mij ook geen rol. Heb zelf een kennis die een verlaagde CB600F heeft vanwege haar geringe lengte.
Lijkt me eerder dat de examinator haar niet geschikt vond voor het verkeer. Dat kan uiteraard ook discriminerd zijn.
Ik hoop voor haar dat ze volgende keer wel slaagd.
 
Wat daar juist gebeurt is weet niemand...
Eenzijdig het verhaal van Naomie als waarheid nemen lijkt mij wat voorbarig.



lengte speelt volgens mij geen rol... als je kan bewijzen dat je kan rijden heb je recht op een rijbewijs...

Bij nader inzien zou ik het verhaal van de examinator ook graag willen horen / lezen. Het verhaal heeft zeker 2 kanten. Neemt niet weg dat ik benieuwd ben of iemand hier nog herinnert op welk filmpje ik doel mbt. die kleine coureur die zo goed overweg kon met een Super Tenere?
 
zag in WSBK ook die kleine met zijn Panigale,(Marco Melandri)
ging onderuit, zette hem weer recht en viel er aan de andere kant weer af.

niet dat die heren niet met hun bike overweg kunnen, verre van...
 
Zo, net 2 garages in de buurt en de dealer een prijsindicatie gevraagd voor de 40.000 onderhoudsbeurt. Dan gaan we eens kijken wie dat mag gaan doen de komende winter. Schijnt nogal een ingrijpende en dure beurt te zijn inclusief de klepspeling controle/correctie.

Verder wil ik dat de hele motor sowieso wordt nagekeken omdat ik geen onderhoudshistorie heb.
Rest me wel nog een vraagje: De handleiding vindt dat de remleidingen vervangen moeten worden. Op zich prima. Maar kan ik dan beter voor staalomvlochten remleidingen gaan als die voor dit model ook beschikaar zijn? Ik heb er geen ervaringen mee en heb nu eigenlijk al veel gevoel en vertrouwen in de remmen. Ik zou dan ook niet weten wat ik moet antwoorden als me dit zou worden gevraagd. Iemand tips?
 
Terug
Bovenaan Onderaan