Honda PCX 125/150 deel 5

Ik heb nu 500 km gereden. Veel woon werk. Dat is 4 x 3 km. Tussen de middag even naar huis eten! Geweldig met de pcx. Op 80 km wegen voelt die wel klein na de shadow 1100. Voelt niet echt lekker. Dat ligt niet aan de scooter, maar aan mij denk ik. Kom ik hier op vakantie een motorzaak tegen met een Burgman 200 te koop. Een mooie witte van 2014 met 7000 km. Rijd ook lekker. Iets groter, iets sneller. Ook iets zwaarder en duurde, ook in gebruik. Hij komt na onze vakantie thuis. De pcx gaat nog niet weg dus voorlopig dus twee scooters. Ben benieuwd welke de meeste kilometers gaat maken. De witte burg. of de zwarte pcx.
 
Even een vraagje ik heb een andere uitlaat besteld voor mijn pcx maar deze lijkt dus niet te passen ....
Ik heb een Honda Pcx jf47 van 2014 esp versie.
Maar de uitlaatbuis klopt helemaal niet in het boekje staat dat hij zou moeten passen iemand ervaring mee ?
zo ziet de buis eruit ...

https://s1.postimg.org/6o19cnfvj/335407426_3-uitlaat-tecnigas-4scoot-06-39-106-11.jpg

Weet er toevallig ook iemand waar ik een vervang zwarte achter spoiler kan vinden omdat er bij aankoop een koffertje opstond en nu zit ik met lelijke gaten in de cover ?
 
Laatst bewerkt:
Ik verkoop mijn grijze Honda PCX125esp uit 2012.
Mijn vraagprijs is €750 de krukaslagers zijn versleten.
Voor meer info en foto's mail rogerkluck@gmail.com
 
kga voor de michelins gaan maar nog altijd op offerte aan het wachten :-(

gisteren voor eerste keer met veel wind gereden en was bijna niet doenbaar....wel vrij veel rukwinden ed maar toch voelde me echt onveilig en was 40-50km/h en hinderend voor overige verkeer

vandaag weer tegenvaller...stond nog op 2 streepjes (al efkes) en naar werk gereden (22km)...wou vanavond starten en reserve pinkt...kon niet meer starten
dus 'hopelijk' dien ik gewoon benzine bij te vullen en is het niks ergers
 
heb 305km gereden met tank....laatste keer stond die niet op reserve en 8,3l getankt...dacht dat er niet zoveel inging
 
Even terugkomend op de storing van mijn PCX:

Contact opgenomen met de dealer en deze biedt aan dat ik hem langs kan brengen dan wordt het waarschijnlijk onder garantie verholpen.

@Bulldozer:
Bedankt voor de tip! Ik heb de ecu gereset en die laat ik nu ongeveer 15 minuten stationair lopen om in te leren.
Hopelijk is het dan al verholpen.

En anders dus naar de dealer..
Wordt vervolgd ;)
 
Ik heb nog twee HS5 lampen blauw (wit licht) 12V35/30W te koop in originele ongeopende verpakking.
Voor twee tientjes (excl. verzendkosten) zijn ze voor jou.
Voor foto zie marktplaats, zoek op Honda PCX HS5
 
Dloofk,
Ja, windgevoelig zijn ze wel. Maar het waaide dan ook wel heel erg hard. Meestal is het goed te doen.

Ik hoop dat de reset heeft gewerkt, Maarten. Maar zeker fijn dat de dealer het anders wil oplossen. :Y
 
Na de beurt van de PCX (vorige maand) hoorde ik een lichte piep, (remsysteem was uit elkaar geweest i.v.m nieuwe voorblokjes en achterband wissel) dus denk dat het daar van komt.

De piep is niet echt weggegaan, dacht eerst zal wel de nieuwigheid zijn)
Maar nu heb ik heb ook al een tijdje het idee dat mijn achterrem aanloopt (het verbruik is slechts 1 op 43, (waar ik normaal met zelfde rijstijl 1 op 46 haalde)
en als ik hem op de motor af laat remmen en dan daarna de rem (achter) gebruik dan hoor ik een beetje een schrapend geluid.
Met remmend op de voorrem is het ook, i.v.m. het gecombineerde remsysteem (wel minder)

- Wat denken jullie dat dit is??
(lijkt mij dat er iets niet lekker zit bij de trommelrem),
- En wat kan ik eraan doen? Moet het hele wiel eruit achter? Denk in elk geval morgenavond maar even naar de dealer rijden (die heeft het in principe niet helemaal perfect terug gezet)
 
Motor op de middenbok. Draait het wiel vrij rond? Anders de remkabel achter iets losser stellen. Is erg simpel.

Het schrapend geluid kan de lager achter zijn. Daar zijn wel wat filmpjes op youtube van. Een bekend euvel bij de pcx.
Hoeft ook geen grote kostenpost te zijn. Daar zijn complete setjes voor te bestellen. Face-plate-driven geloof ik.
Een forumgenoot heeft hier in deel 4 of 5 ook iets over geschreven meen ik.
 
Heb net even de PCX een bezoekje in de parkeergarage gebracht;) Het achterwiel draait wel rond, heb de achterrem iets losser gedraaid, lijkt iets uit te maken, draait iets losser. Maakt geen schrapend geluid bij het ronddraaien, dat je wel iets hoort lijkt me niet meer dan normaal.

Dacht bij problemen met de lagers dat je hem dan echt 'goed' moet horen bij het verplaatsen.

Vanmiddag terug naar huis nog maar even opletten of ik nog steeds merkbaar geluid hoor.
 
Het PCX- achterwiel maakt vrij veel herrie als je hem vrij draait. Dat is de tandwieloverbrenging. Dat is normaal.

Schrapende geluiden zijn niet normaal.
Lagers die kapot zijn maken vaak in het begin schrapend geluid en later begint het te knakken. Maar dat merk je wel. Er kan ook niet veel mis gaan dus niet te bang voor zijn..

Mocht je dat nog niet gedaan hebben dan zou je de transmissie-olie kunnen verversen. Dat is ongeveer 200cc. Daar kun je de motorolie voor gebruiken 10w30 volsynthetisch.

Dat piepen KAN veroorzaakt worden doordat je achter- zijkant van je remblokken niet ingesmeerd zijn met kopervet. Dan gaat het piepen bij remmen. Dat is verder niet schadelijk. Maar nogmaals, dat KAN de oorzaak zijn.
 
Nee het schrapende geluid is er zeker niet met het wiel op de middenbok i.c.m. stilstand.

Het is ook niet met op de motor afremmen, maar alleen hakt het erin met remmen (lijkt het)

Ik ga het zo even testen, maar denk dat alsnog morgenavond even langs de monteur rijden wordt voor een korte check of er eventueel iets aan de hand is.
 
Ff checken of het achterwiel weer goed is vastgezet. Even alle bouten van de uitlaat nalopen. Bij montage van een nieuwe achterband zijn ook de uitlaat en dat aluminium-ophang-'ding' er af geweest.

Misschien zit de schokbreker los. Dat wil ook nog weleens wat geluid maken. Kun je ook eenvoudig checken en daarmee sluit je eenvoudig uit waar het i.i.g. NIET door veroorzaakt wordt.
 
Heb gisteren de achterrem 4 slagen losser gezet. (en vanmorgen nog twee slaagjes)
Het is zeker niet dat ik het 'niet meer' hoor, maar het is zeker wel minder geworden.

Daar komt bij dat het verbruik verbeterd is, van 1 op 43, naar 1 op 45/46 zeker, soms 1 op 47, dus de rem stond sowieso te strak afgesteld.

Aangezien ik nog wel af en toe iets hoor, vraag ik me af of het bijvoorbeeld kan dat de rem 'moe' geworden is en de remschoenen of iets dergelijks versleten kunnen zijn bij 20.000 km.
 
Nee. Hij moet los als je het wiel vervangt. Degene die je band verwisseld heeft, heeft hem te strak aangedraaid.

En jazeker kunnen je achterremschoenen slijten. Maar de kans om dat te bekijken had je het beste toen het wiel er uit was.

Maar dat merk je wel hoor. Kost ook niet veel want is een trommelrem. Volgens mij verkopen ze zelfs de complete trommel inclusief schoentjes.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik nog wel af en toe iets hoor, vraag ik me af of het bijvoorbeeld kan dat de rem 'moe' geworden is en de remschoenen of iets dergelijks versleten kunnen zijn bij 20.000 km.

Even een controle uitvoeren via de rem slijtage indicator, dan heb je de juiste indicatie.
Druk hiervoor de remhandel op stuur in, vervolgens zouden de remschoenen op zijn als de pijl indicator op de rem-arm gelijk staat met de indicator op de remtrommel

Staan "Arrow & Reverence mark" bij ingeknepen remhandel op stuur tegen over elkaar dan zijn
je remschoenen toe aan vervanging

P0lqCI.png
 
Laatst bewerkt:
Maximaal 100 km/u op de teller van een originele PCX 150, bouwjaar 2016.
Bij wie grijpt de begrenzer ook zo snel in, dus ook brug af niet sneller te krijgen.
 
Maximaal 100 km/u op de teller van een originele PCX 150, bouwjaar 2016.
Bij wie grijpt de begrenzer ook zo snel in, dus ook brug af niet sneller te krijgen.

Andere Vario en/of zwaardere rollers erin en het is over.
Maksor Scooterparts kan je verder helpen.
Of hier een paar pagina's terug lezen.
 
Maximaal 100 km/u op de teller van een originele PCX 150, bouwjaar 2016.
Bij wie grijpt de begrenzer ook zo snel in, dus ook brug af niet sneller te krijgen.
Ik zou eerst eens even het forum lezen voor je de vragen stelt waar al heel veel over geschreven is.
Succes. :]
 
Hangt van je km stand af. Als je riem aan z'n eind is gaat ie ook minder hard.met lege banden of een aanlopende rem of een dik persoon ook trwns😜
 
Ik zit toch nog met 2 tal zaken waar ik wat ik nog tips bij kan gebruiken. Heb ze al eens gesteld, maar heb toch nog geen hulpbiedende tip gevonden.

- Eerste is het schrapend geluid dat van achter komt bij stapvoets rijden. Werd gezegd variorollen, maar wat zou dit dan kunnen veroorzaken? Heb de vario losgehad en zie geen slijtage aan de rollen zelf. Is allemaal nog standaard.

Geluid is alleen hoor bij stapvoets rijden en is er soms wel en soms niet...

- Tweede is het "klik" geluid bij gebruik van de voorrem. Ik hoor dit geluid steeds bij inknijpen van de voorrem ergens voor onder het stuur.

Ik merk nergens speling en dit geluid hoor ik alleen bij de voorrem!! Als ik de motor tegen een muur zet en hem hard door zijn vering duw, hoor ik het geluid niet. Ook met de combi rem van links heb ik hier ook geen last van.

Zou dit ergens veroorzaakt kunnen worden door het onderdeel dat links en rechts met elkaar verbind? Ik ben technisch niet bekend met de werking hiervan bij de pcx, maar wellicht weet iemand te verklaren waarom dit klik geluid alleen hoorbaar is bij de voorrem en elders gewoon niet.

Heel verhaal ,maar wellicht komt het iemand bekend in de oren!

Pcx rijd verder tip top, alleen ben ik allergisch voor geluiden die ik niet kan verklaren O-) O-)
 
Die klik die je hoort komt meer als waarschijnlijk
bij de 'CBS' hoofdremcilinder vandaan
Die bevindt zich onder de neus en heeft naast de hydraulica ook een aantal mechanische onderdelen.

De klik komt mogelijk van één van de volgende mechanische onderdelen:
• Delay Spring
• Equalizer
• Knocker


Screenshot PCX 'CBS' hoofdremcilinder
JFDG98.png


Screenshot PCX 'CBS' hoofdremcilinder in onderdelen
Vy85BF.png


PCX Equalizer
MGFR1S.png


PCX Knocker
L59PuZ.png


Screenshot 'CBS' Compleet gecombineerd remsysteem van de PCX
4V1qxn.png


Misschien hoort dat wel zo, of juist niet?
Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen want ik heb geen PCX.
Dit weten anderen PCX rijders je dan wel te vertellen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan, je verhaal klinkt wel als iets verklaarbaars. Dankjewel. Jammer dat de pcx zo ingepakt met plastic, maakt even de boel nader bekijken stuk lastiger.

Ik ga er wel mee aan de slag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan