Honda Integra scooter-motor

Voor tandwiel omgewisseld van 17T naar 16T en ketting opnieuw gespannen waarvoor het achterwiel 5mm naar achteren moest, klusje van niks en zo'n half uurtje werk.


Als de bout er af is kan je het tandwiel met een beetje friemelen gewoon van de as af trekken en Vice versa.



Het 16T tandwiel geplaatst en bout met 54Nm weer vast gezet.



Achteras los en dmv de spanners het wiel 5mm naar achter verplaatst, moer op de as weer vastgezet met 98Nm en vervolgens de spanners iets aangetrokken en de borgmoertjes van de spanners weer vast gezet, slijtage indicator stickertje heeft nu uiteraard geen waarde meer.



Nu is de SpeedoHealer aan de beurt, voornamelijk door de sierkappen is dit toch wel een tijdrovend klusje, juist omdat de snappers onder verschillende hoeken staan is hier voorzichtigheid geboden bij zowel demontage alsook montage.


Voor het gemak de stekker los gehaald en hier de onderbreking van de signaaldraad (Roze/Groen) met de gesoldeerde aansluitingen naar de SpeedoHealer.


En voorzien van waterdichte krimpkous met lijm.


Hier de + van de SpeedoHealer op de ononderbroken Roze/Blauw draad, krimpkous staat bovenin al klaar.
De - van de SpeedoHealer is het zelfde verhaal maar dan op de Groen/Rood draad.


Alles weer op z'n plek en met wat tyraps vastgezet, net uit het zicht zit er ook nog een trekontlasting dmv een tyrap.


De montage van de SpeadoHealer zelf onder het zadel aan binnenzijde rechter sier beplating met klittenband zodat we er wat makkelijker bij kunnen wanneer nodig.



SpeadoHealer ingesteld op -12% (heb ik vanaf een Duits forum) en dat blijkt na een ritje tussen de buien door spot-on te zijn :) elke snelheid tot iig 120km/h klopt exact met de TT 450 GPS waarde.
De Integra voelt duidelijk pittiger aan met optrekken en loopt verder probleemloos zoals voorheen, wel had ik een controle lampje branden (motorblokje) maar dat was na een stop en contact uit en weer aan verdwenen, waarschijnlijk de ecu even van slag door de iets afwijkende waardes als voorheen waar hij zich op in moest stellen.

Al met al een leuke klus met een goed resultaat :]

Note,
Volgens een Duits forum werkt de bak niet goed meer bij de 750 DTC als je enkel het tandwiel verkleind zonder ook de SpeedoHealer te installeren, iets met toleranties waar hij net buiten valt als je het voor tandwiel verkleint, waarschijnlijk gebruikt de 750 DTC ook de ABS waardes voor het overschakelen, maar goed zoals ik het nu heb werkt het iig prima ;)

Link naar dat topic, wel lid woorden als je plaatjes wil zien ;)
Kleineres Ritzel - NC750X | NC750S | Integra 750 | NC700X | NC700S | Integra 700 | CTX 700 | NM4 Vultus
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo.

Blij dat alles zover in één keer helemaal klopt, maar goed dat moet ook wel want het zou meer als slordig zijn als er draden worden geknipt terwijl het een ander kleurtje had moeten zijn.

Extra trek ontlastingen zijn ook altijd belangrijk met soft soldeerwerk :t

Als het goed is zou je ook gewoon heel simpel een nieuwe slijtage indicator/markering kunnen maken vanaf de nieuwe positie, de kleur afstand posities op je oude sticker kun je immers gebruiken als reverentie, en dat dan vanaf een nieuwe markering op de huidige plek.

Mocht het weer een keer spaak lopen met de ECU en het minder makkelijk is weg te krijgen dan kun je altijd nog mijn reset aantekening toepassen die in het kladblok staat van het pakketje wat ik je eerder heb toe gezonden.
Maar komt het te vaak terug dan is het niet meer verstandig om dat te gaan toepassen, en moet er even verder na gedacht worden, maar waarschijnlijk zal het niet zo'n vaart lopen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
De ECU is een beetje een duistere toverbox, dit omdat een electronisch schema ons nooit in de ECU laat kijken, draadjes zijn tot aan de ECU erg duidelijk wat ze doen en waar ze gaan daarna binnen in de ECU wordt het allemaal een klein beetje duister.

De ABS module is welliswaar gekoppeld aan de ECU maar het ABS systeem draaid voornamelijk bijna alleen op de ABS module, en in mindere maten op de rest van de motor.

Ik vermoed dat de (CPS) 'Crankshaft Position sensor' in de diverse versnellingen een verandering van rotatie snelheden opmerkt die uiteindelijk ook door de ECU wordt opgemerkt, wat de ECU vervolgens mogelijk niet in 1x heeft kunnen bolwerken, en uiteindelijk na het uitzetten en opnieuw aanzetten opnieuw is ingeleerd.

Maar het blijft wel een beetje abacadabra, ik kan er compleet naast zitten omdat de ECU dus enigsinds een toverbox blijft.


Stickertje zou ik voor de orginaliteit en (mocht je ooit nog eens terug willen) lekker laten zitten.
Om vervolgens zelf gewoon een mooie watervast stickertje te bedenken.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan, even mij wat meer in het DCT/ABS verhaal verdiept, het is inderdaad zo dat de DCT bak gekoppeld is aan de ABS unit, in een topic gelezen dat iemand voor de gein zijn 750DCT op een rollerbank wou laten testen tijdens een open dag bij een of andere dealer, in zijn geval weigerde de bak verder door te schakelen dan de 1e versnelling omdat het voorwiel niet draaide, ik heb dan ook zelf even m'n Integra op de middenbok gezet en inderdaad vertikt de bak dan om op te schakelen.

Na nog een flink ritje kan ik beamen dat de km/h teller exact GPS waardig is tot 171km/h, ohw en geen brandend motorblokje meer gezien in het display :)
 
Over het doorschakelen bij stilstaand voorwiel is eerder over gesproken op het forum. Een veiligheids idee?
Op verzoek van een jongen heb ik hem ook op de bok gezet. Maar dat is een test met stilstaand voorwiel.
Het onderwerp begon met de notificatie ( door Mario) dat de DCT niet goed zou schakelen bij verandering van kettingoverbrenging. Ik merk bij mij niks.
 
Roland, met stilstaand voorwiel schakelt de DCT iig niet maar er zal ergen een punt zijn dat hij wel zal gaan schakelen (tolerantie), met jouw 2,411 : 1 eindoverbrenging werkt het iig wel dus, maar het zou zo maar kunnen dat mijn 2,437 : 1 eindoverbrenging net buiten de tolerantie valt en niet zal werken, achteraf jammer dat ik het niet even zonder de SpeedoHealer heb geprobeerd om te kijken of hij bij mij dan nog zou schakelen.

Als er eens iemand langskomt waarbij de DCT niet wil schakelen na een voortandwiel wissel weten we iig de oplossing ;)
 
Bedoel je de tolerantie in rpm verschil tussen voor en achterwiel door de verandering van ketting ratio?
Dan zal het referentiepunt dus de standaard Honda ratio zijn? Waarom zou zo een kleine verandering zo een groot effect hebben.
Ik denk eerder dat de ketting ratio er niets mee te maken heeft maar dat het een veilgheids begrenzing is ( eerste versnelling) omdat de Integra geen ESP heeft.
 
Van die rollenbank wist ik ook was al bij de 700 zo en ooo bij de vfr1200 dct

En lekker pittiv in de s3 nu he met die 16
 
Laatst bewerkt:
Om hem op de test bank te zetten kan je de ABS uitschakelen door hem op de middenbok te zetten, starten, in d zetten, gas geven tot ABS lichtje aangaat, dan is de ABS uitgeschakeld.
Na uitschakelen , reset dit zichzelf.
Of zekering ABS uit trekken.
 
Bedankt voor de tip Jempie, gaan we eens proberen of dat werkt.

Ik had zelf ook al wat gevonden maar dat werkt net ff anders (nog niet geprobeerd)


- start the engine and ride a few yards/meters for ABS self check test passed and the ABS light goes off.
- stop, put on neutral but don't turn the engine off
- put the bike on central stand as your rear wheel is off the ground a bit
- put second gear on
- rev the engine to around 20 miles/h or 35 km/h so the ABS light comes on blinking (will stay like that while abs is disabled)
- don't stop the engine, get bike off the stand and ride on and have fun - ABS is off
- to turn ABS on again simply turn the engine off and on
 
Na nu z'n 800 heerlijke km weggedraaid te hebben maar eens een onderzoekje gestart hoe de ketting nu te onderhouden, voor het laatst (zonder auto) vanaf 1986 tot 1991 met ketting gereden op een Honda CBX550F waarvan ik de ketting onderhield met Duckhams Keenol Crease (pot heb ik nog steeds), vrij dik vet wat je met een kwastje opbracht, er ging dan toen ook meer naast dan dat het daadwerkelijk op de plek aankwam waar het eigenlijk moest wezen |(

Maar goed, tijden zijn veranderd dus er moet vast wel iets beters ontwikkeld zijn in de tussentijd, kwam dan ook bij toeval op Facebook het (volgens de ontwerper) unieke Ketting Smeer Systeem….DE KSS tegen, ziet er handig uit en dus ook maar besteld bij DMR webwinkel voor een 520 ketting, het is dus een 3D geprint spuit kopje wat het originele spuit kopje vervangt op een S100 Witte kettingspray spuitbus, kan wel proberen om uit te leggen hoe het werkt maar de video in onderstaande link kan dat veel beter ;)


Ik kan uiteraard mijn ervaringen nog niet delen maar het ziet er iig veelbelovend en handig uit, en het S100 witte kettingspray vet staat erg hoog aangeschreven dus daar kunnen we sowieso geen buil aan vallen :)
 
Laatst bewerkt:
Stukje video waarin ik ff snel moest invoegen vanuit een staande start na een plas pauze ;)

Dit is in S1 mode en niet te vergeten met een geijkte snelheidsmeter, 100km/h is ook echt 100km/h!! zonder de SpeedoHealer deed hij bij 100km/h eigenlijk maar 93km/h echte GPS kilometers , nu heeft hij 5,2sec nodig om op 93km/h GPS te komen in de S1 stand.

 
Laatst bewerkt:
Mario, als ik 90 k/h GPS rij dan zie
Ik precies 3000 toeren. ( in D6)
Welk toerental lees jij af bij die snelheid ?
Ik heb een 41 tands kettingwiel en jij een 16 tands aan de voorkant. Lijkt mij leuk het verschil tussen de resp
modificaties te zien.
Mijn integra is het model voor die van jou.
 
Roland, bij mij doet tie +/- 83/84km/h bij 3000rpm in zijn 6e

Ik vindt de D drive ook veel bruikbaarder nu met het 16T tandwiel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan