MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Proficiat met je pensioen Megane.
Wel een grote verandering van 600CC naar 125CC.

Ja, Rotgerbo het zal rap beginnen veranderen. Ik moet minstens tot mijn 63 werken om op prepensioen te gaan. En voor een volledig pensioen tot 67. Het is niet meer normaal.
 
Hallo Maxiscooter rijders , heb in de maand April me een tweedehands maxsym gekocht
( 600i sport) ben van Leuven en dat valt zeer goed mee ,ook is dat men éérste motor-
voertuig . gr :]
 
Allé vooruit dan maar ... ik volg Rik56 dan maar vwb outing.
Ik heb me recent ook een Maxsym 600 aangeschaft en dit meer owv praktische redenen.
4 jaar geleden mijn auto verkocht en ondertussen alles met de fiets afgehaspeld. Af en toe met heimwee aan m'n auto teruggedacht maar als ik dagelijks meer en meer files voorbij fiets ... heu, toch maar niet terug een auto.
Dan maar een scooter ... en geen motorfiets meer. Ooit meerdere gehad maar letterlijk en figuurlijk van afgestapt owv minder goeie ervaringen en herinneringen, persoonlijk weliswaar.

M'n Maxsym staat voorlopig nog op stal ... het "roos" formulier ga ik a.s. maandag ondertekenen en dan maar wachten op de nummerplaat.
Het is dus louter bij een testrit van ca. 20 minuten gebleven maar die was dus overtuigend genoeg om de knoop door te hakken en mijn grijze ros van 3 jaar met 4,2 miljoen meters mee naar huis te brengen.
full


Ik heb n.a.v. de search in het Maxsym 400 & 600 topic al wel wat gelezen maar zit toch nog met enkele vragen die ik graag hier had afgevuurd ... maar dat zal voor morgen of zo zijn.

Jo ... nog 16 jaren te arbeiten.
 
Bedankt voor de verwelkoming Gerome en Megane.

Mag ik vragen, aangezien ik een broertje dood heb aan kuisen, of er hier Maxsym rijders zijn die er al aan gedacht hebben, misschien reeds gedaan, om het voorste spatbord te verlengen ... ik vind hem eigenlijk net niet lang genoeg aangezien de onderkant van het spatbord net niet onder het "kuipgedeelte" komt.
Is dit een diy-gebeuren of kan je een bestaande spatbordverlenger kopen.

2de vraagje als ik mag ... mijn Maxsym is 3 jaar en 4 maanden oud en heeft dus 4200km.
Aangezien hij nog maar 1 oliewissel heeft gehad alsook het huidige oliepeil net onder de helft tussen het min en het max streepje staat, had ik graag nu al een oliewissel gedaan.
Het is mijn bedoeling om qua onderhoud zoveel mogelijk zelf te doen ... heeft er iemand enige suggestie welke olie ik best gebruik ? Ik heb het vermoeden dat er toch wat olieverbruik is ... de vorige eigenaar was een nog ouder man als ik ;) die me niet wist te vertellen of het oliepeil sinds het eerste onderhoud was gezakt.

Bovver :t

Jo
 
kuisen wa is da ???? ik spuit hem af das al wat ik er aan doe.Heb onder tussen wel al 45000km mee,
en ik gebruik semi-synthetische 10w40
 
10w40 staat in de handleiding. Als die olie er al drie jaar inzit zeker vervangen. Er is blijkbaar niet veel mee gereden.
Van rijden wordt hij vuil daar gaat zo een spatlap niets aan veranderen.
Op dit forum moet wel al eens een onderhoudsschema zijn gepasseerd. Even zoeken. Of googlen. Makkelijk te vinden. Op youtube staan ook genoeg filmpjes.
Tip: open de buddyseat met de knop aan het stuur. Niet met het contactslot. Die gaat blijkbaar makkelijk stuk.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week de kaap van 40000km overschreden met mijn Maxsym 400i (versie 2011). Bolt nog altijd heerlijk. Hier ook zelf onderhoud met 10W40 half-synthetische olie om de 5000km.
 
Bedankt voor de vlugge reacties.
Hebben jullie een favoriete webwinkel waar je terecht kan voor onderdelen/onderhoudsprodukten van de Maxsym of is het bij de plaatselijk dealer te doen om de ingrediënten aldaar te gaan sprokkelen ?
Weet iemand of de oliefilter van de 400 en de 600 gelijk zijn ?
 
Weet iemand of de oliefilter van de 400 en de 600 gelijk zijn ?

Koop je 'None OEM' b.v. de "Hiflo HF972", dan zijn ze gelijk aan elkaar, uiteraard geld dit dan ook voor een Sym OEM filter.
Gemiddelde 'None OEM' prijs is circa 3,50 euro (soms zelfs nog goedkoper)

BQG5o1.png


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo, wat ouder dan jaar, en nog maar 4200 km, dat zijn een paar toertjes rond de kerk, echt niet veel,
Is eigenlijk nog ingereden.
nu de nieuwste Maxsym, moeten om de 6000 km nieuwe olie, en verder gewoon effen het schema volgen denk ik. Veel plezier eraan,
Is een goede machine met wat kleine onvolmaaktheden,
 
@Jominushan & @Rik56
Welkom en veel plezier en veilige kilometers met jullie MaxSYM.
Bij mij zijn de oliefilters dezelfde als toen ik met een MaxSYM400 reed. Zoals Jan(WebEngine) aanhaalde kan je universele kopen die passen op verschillende merken. Je vindt trouwens op RAD een tool om te zien welke filter je kan gebruiken.
Dus remblokken en de kartonnen oliefilter vind je gemakkelijk bij RAD.
Voor onderdelen kan je bij een dealer of online bij Easyparts.be terecht.
Olie, transmissieolie, remvloeistof en koelmiddel vind je overal, alleen best de specificaties van SYM volgen qua eigenschappen.
Zoals Stefan(Gerome) aanhaalde kan je genoeg tips en info hier vinden op de 3 delen van de MaxSYM.
Voor de 400 was het periodiek onderhoud alle 5000 km, bij de 600 alle 6000 km. Voor de volledigheid kijk je gewoon in je onderhoudsboekje, waar je alles in vindt.
Als je veel meer wil kennen van een MaxSYM lees je de volledige Service Manual van de MaxSYM400. Je kan deze voor het grootste deel ook gebruiken voor de 600, omdat veel zaken identiek zijn. De service manual linken vind je hier op het forum, of als je even googled. Succes. :) ;)

@Rik56
Jij bent uit mijn buurt. Misschien komen we elkaar wel eens tegen of als je zin hebt om eens mee te gaan toeren, laat maar iets weten.


Dit weekend heb ik met Erik(ehooghe) met zijn Burgman 650 een heerlijke rit gereden in de Vlaamse ardennen. Was een heerlijke rit met lunch op de markt in Oudenaarde. Mijn MaxSYM600 reed weer heerlijk zijn kilometers. Ik denk dat ik niet ga veranderen, comfort is heel belangrijk voor me, en de prestaties zijn voldoende als je je aan de toegelaten snelheden houdt. Heeft helemaal geen moeite in Nederland of Frankrijk om lange afstanden 130 km/u GPS te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Hoy Eddy, we hebben zeker een zalige rit gereden en elk voor de helft voorrijder en achterrijder. De Vlaamse ardennen en de Zwalmstreek zijn de moeite om te rijden. Soms wat kassei en bochtenbaantjes maar met leuke stopplaatsen. Gaan zeker nog een keertje de buurt verkennen.

Erik. (de grijze duif) :W :W
 
Misschien dat Dirk van de Dr. Pulley shop Duitsland een aantal losse setjes verkoopt, anders weet ik het ook niet.
Ze staan zeker niet in zijn webshop, maar je kunt hem wel een mail sturen en het in het Engels aan hem vragen, tenzij je Duits kan want dan in het Duits
Heb er zelf ook wel eens over nagedacht waar ik dat zou kunnen halen.
Ik kan voor mijzelf in principe ook wel bij Alex Wu (baas TechPulley)
aankloppen, ik doe namelijk wel eens zaken in opdracht van hem.
Meestal gaat het dan om Yamaha onderdelen die ik hier koop en naar hem in Taiwan opstuur.

Maar hij zelf is voor de rest geen verkoper aan particulieren, hij verkoopt alleen aan winkels en webshops.
 
Mijn Duits schrijven is ook 3X niks.
Maar Dirk is heel makkelijk in zijn Engels en het begrijpen van buitenlandse mensen, hij heeft met ontzettend veel buitenlandse mensen contact omdat hij Europa's hoofd leverancier is van Dr. P. en nu ook van TechPulley.
Is ook een persoonlijke vriend van Alex Wu, Dirk Diestel heeft dan ook zelf jaren lang in Taiwan gewoond.
Heb ze gezamenlijk op een fotootje uit mijn Messenger chat staan in Taiwan.
Maar hij woont nu al weer diverse jaren aan de Bodensee in Duitsland.
Heb hem zelf eens in Duitsland tijdens een meeting ontmoet


YQjNOg.png
 
Laatst bewerkt:
Beste Madeiros,
er wordt op deze pagina niet over een luchtfilter geschreven.
Het is zoals Jarolo zegt, je haalt diverse dingen door elkaar heen.

Om het even helemaal duidelijk voor je te maken heb ik van alle aanwezige filters even screenshots gemaakt.

Nr. 3 Oil Filter
1P3uRw.png


Nr. 6 Oil Filter Screen
pMSqa8.png


Nr. 2 Air/C Element (luchtfilter)
bTlHyT.png



Nr. 3 Oil Filter is een 'fijn oliefilter', en koop je nieuw zodra dat staat vermeld in jou periodieke onderhoudsbeurt

Nr. 6 Oil Filter Screen is een 'grof oliefilter', deze hoef je telkens enkel maar te kuisen en niet zoals nr. 3 nieuw te kopen.

De laatste Nr. 2 Air/C Element ook wel gewoon luchtfilter genaamd koop je wel nieuw zodra dit staat vermeld in jou periodieke onderhoudsbeurt

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan