KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag ben ik eigenaar van een 2012 Duke 690.

[afbeelding]

Optisch helemaal netjes en zoals het zich laat aanzien, is hij motorisch ook tip top.
Weinig km, paar Power Parts en een Leo Vinci slip on demper (zonder DB-killer).
Helemaal blij mee, want ik was gestopt met rijden en had mijn laatste KTM recentelijk verkocht. Het voelde toch naakt zonder motor en vandaar weer wat leuks gekocht.

Het enige wat mij tegenvalt is het geluid. Nu lees ik veel op het formum over een zogenaamde katvervanger, maar weet nu niet wat wijsheid is. Welke katvervanger of linkpipe moet ik hebben? Standaard mapping en LV slip on zonder DB.

Alvast bedankt voor de reacties en tot horens/ziens.

Edit: Iemand toevallig nog een katvervanger te koop? Levertijd van die Fresco is volgens de site 2/3 weken |(

Fresco of Leovinci zijn prima katvervangers, zijn regelmatig op marktplaats of 2dehands.be te vinden. Persoonlijk vond ik de combi van katvervanger en geen db killer een beetje teveel van het goede, rij nu met db killer en dat gaat prima.

Zo te zien heb je een 2012 model, en dien je dus de originele mapping te behouden (tenzij je de race nokkenas gaat plaatsen)
veel plezier ermee! :]
 
Dank voor de info. Inderdaad 2012. Het behouden van de originele mapping scheelt weer een ritje naar de dealer :t
Nu nog een geschikte katvervanger vinden, al lees ik links en rechts ook dat het wel erg luid wordt zonder db killer (want die heb ik niet).
Fresco of Leovinci zijn prima katvervangers, zijn regelmatig op marktplaats of 2dehands.be te vinden. Persoonlijk vond ik de combi van katvervanger en geen db killer een beetje teveel van het goede, rij nu met db killer en dat gaat prima.

Zo te zien heb je een 2012 model, en dien je dus de originele mapping te behouden (tenzij je de race nokkenas gaat plaatsen)
veel plezier ermee! :]
 
Dank voor de info. Inderdaad 2012. Het behouden van de originele mapping scheelt weer een ritje naar de dealer :t
Nu nog een geschikte katvervanger vinden, al lees ik links en rechts ook dat het wel erg luid wordt zonder db killer (want die heb ik niet).

Hij wordt erg luid idd, ik vond hem met akra en db killer al erg luid. Zonder gaat dus nog een tandje harder.
 
Met mijn GRP uitlaat (inclusief decat) klinkt hij aangenaam (zeker niet stil) MET db killer. Zonder db killer is hij echt oorverdovend, ik vind het geen plezier om mee te rijden, tenzij zeer korte afstanden ;-)
 
Ok, dan is een katvervanger dus eigenlijk alleen te doen met een db-killer.
Dat voelt gek. Je gaat dan een katvervanger kopen voor meer geluid en draait er een db killer in voor minder geluid. Het is dan een overweging om het te laten zoals het nu is. Originele kat met open demper van Leovince.

edit: alhoewel het verlies van 4kg natuurlijk ook een aangename bijkomstigheid is :]
 
Laatst bewerkt:
Verschil is dat hij met originele decat als een scooter klinkt
en met decat en db-killer als een echte motor

Was er maar iemand die er goedkoop eentje kon leveren :P

Net even olie en filters besteld, zodat hij dit weekend op vers sap rond kan :]

@Joris: Dat moet een bak herrie geweest zijn!
 
Laatst bewerkt:
De standaard cat zonder einddemper klonk minder luid dan de huidige uitlaat (zonder catalysator) zonder DB killer :-D
Het geluid met de nieuwe uitlaat is wel mooier omdat hij minder schel klinkt.
 
Ik heb een langere leovince demper van een 990 erop gezet. Zonder cat. Echt nog een bak herrie.
Zelfs met db killer.

denk dat ik de cat er weer tussen zet.
full
 
Met DB-killer klinkt hij met een akrapovic best oké zonder cat. Heb nu de db-killer eruit om lekker de hooligan uit te hangen. Heb alleen al een week niet meer gereden :(
 
Ik heb een langere leovince demper van een 990 erop gezet. Zonder cat. Echt nog een bak herrie.
Zelfs met db killer.

denk dat ik de cat er weer tussen zet.
[afbeelding]


Waardevolle info. Nagenoeg dezelfde setting en eigen waarneming. Conclusie... niet doen dus zo'n Fresco.
Dan blijft de Leovince cat over, tenzij daar net zo'n bak herrie uit komt natuurlijk.
Misschien iemand die dat ervaren heeft?
 
Ik vind het ook lastig om iets over het niveau van het geluid te zeggen. Ik reed altijd standaard.
Ik zag pas een smc met akra en dat klonk mooi. Ik denk dat mijn duke nu vergelijkbaar niveau geluid heeft.

de dempers van smc zijn volgens mij ook wel 10 tot 15 cm langer dan die van een duke.

Ik moet er nog wat aan wennen denk ik.

Eigenlijk zou je eens 2 machines naast elkaar moeten zetten.
 
Waardevolle info. Nagenoeg dezelfde setting en eigen waarneming. Conclusie... niet doen dus zo'n Fresco.
Dan blijft de Leovince cat over, tenzij daar net zo'n bak herrie uit komt natuurlijk.
Misschien iemand die dat ervaren heeft?

heb zowel de fresco als de leovince gehad, uiteindelijk de leovince gehouden ivm nettere afwerking. geluid is nagenoeg hetzelfde. Het kleine tussendempertje wat ertussen zit doet niets af aan 't geluid is mijn ervaring.
 
Een mooie tussenoplossing in mijn GPR demper met decat, die wordt geleverd met cat, maar kan je er eenvoudig uithalen (en terugsteken indien gewenst).
Ik heb wel nog niet met de meegeleverde cat gereden dus ik kan niet zeggen of die veel geluid tegenhoudt.

Ohja, de demper kost een kleine 600 euro ;-)
 
heb zowel de fresco als de leovince gehad, uiteindelijk de leovince gehouden ivm nettere afwerking. geluid is nagenoeg hetzelfde. Het kleine tussendempertje wat ertussen zit doet niets af aan 't geluid is mijn ervaring.

check, feitelijk dus gelijkwaardig volume/gebrul

scheelt natuurlijk wel een paar kg ballast

kan de duke goed gebruiken, want echt springerig is hij bepaald niet

ander tandwiel doet wellicht wonderen?
 
Laatst bewerkt:
check, feitelijk dus gelijkwaardig volume/gebrul

scheelt natuurlijk wel een paar kg ballast

kan de duke goed gebruiken, want echt springerig is hij bepaald niet

ander tandwiel doet wellicht wonderen?

Hier heb ik ook aan zitten denken, ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Ga waarschijnlijk gewoon overstappen naar een 990SM(r), die is wel springerig :+
 
Hier heb ik ook aan zitten denken, ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Ga waarschijnlijk gewoon overstappen naar een 990SM(r), die is wel springerig :+
Maar die is ook stukken zwaarder en dus minder makkelijk om te gooien. Ik heb inmiddels 7 motoren gehad en gek genoeg heb ik op de lichtste (ktm 530 exc) misschien wel het meeste plezier gehad. Ding was wendbaar, explosief en kwam zelfs in de 3e versnelling nog op het gas alleen omhoog.
Dat springerige mis ik nu een beetje.
 
Maar die is ook stukken zwaarder en dus minder makkelijk om te gooien. Ik heb inmiddels 7 motoren gehad en gek genoeg heb ik op de lichtste (ktm 530 exc) misschien wel het meeste plezier gehad. Ding was wendbaar, explosief en kwam zelfs in de 3e versnelling nog op het gas alleen omhoog.
Dat springerige mis ik nu een beetje.

Precies hetzelfde had ik op mijn LC4 640. ook in de derde versnelling nog omhoog, dacht dat deze hetzelfde gedrag zou hebben, maar krijg hem in z'n 2 al niet meer omhoog. Alleen als ik precies op het juiste moment de koppeling laat schieten.

Had de motor gekocht met 32Kw, dus kon het ook niet testen bij de proefrit :(
 
Precies hetzelfde had ik op mijn LC4 640. ook in de derde versnelling nog omhoog, dacht dat deze hetzelfde gedrag zou hebben, maar krijg hem in z'n 2 al niet meer omhoog. Alleen als ik precies op het juiste moment de koppeling laat schieten.

Had de motor gekocht met 32Kw, dus kon het ook niet testen bij de proefrit :(
Volgens mij moet het ook met deze Duke geen probleem zijn om hem op het gas ophoog te zetten. Vind ik persoonlijk veel fijner/veiliger voeler dan met een koppeling. Alleen moet de overbrenging even aangepast worden.
Het vervangen van het achtertandwiel is het makkelijkst denk ik, maar ik weet niet hoeveel tandjes er dan bij moeten en of het dan nog past met de huidige ketting. Misschien is het slimmer om het voortandwiel op 15 tanden te zetten.
Ervaringsdeskundigen in de buurt?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ENORM veel threads over te lezen op het net.
De 15-42 word erg veel aangeraden. Past met standaard ketting maar je zal wel het stelblokje aan je achterwiel (waar je dikke bout op zit) moeten omdraaien.

Ik overweeg zelf ook nog een kortere vertanding om hem wat heftiger te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan