Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Nu ja, dat is deel van de zaak.
Die electriciteit moet ergens vandaan komen.
Zonnepanelen op je dak, voor je motor/auto en huis?
Zonnepanelen op je werkplek?
Zonnepanelen op alle openbare gebouwen (Kijk, daar heeft onze overheid al jaren veel kansen laten liggen....)
Verplicht zonnepanelen op alle nieuwbouw... (Daar heeft de overheid ook veel laten liggen....)
Daar kan nog heel veel, maar dan moet het wel worden gedaan.
Een vriend van me heeft al zonnepanelen op z'n huis, en leeft bijna energie-neutraal.
Ik woon in een huurhuis, dat bestemd is voor de sloop, dan is het weer anders.
Er zou veel gedaan kunnen worden voor de electriciteit, maar dan moet het wel eens gedaan worden he!
Doei,
Doudou
 
Toevallig tijdens het radio jornaal gehoord dat het net het niet trekt als er meer electrisch gerden wordt, één elektrische auto opladen is gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 10 gezinnen per dag.

Het komt dus wel, maar er moeten nog wel hobbels genomen worden.
Dat klinkt me vet onwaarschijnlijk in de oren.
Wie heeft de kennis om dat eens voor te rekenen?
 
Toevallig tijdens het radio jornaal gehoord dat het net het niet trekt als er meer electrisch gerden wordt, één elektrische auto opladen is gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 10 gezinnen per dag.

Het komt dus wel, maar er moeten nog wel hobbels genomen worden.
Doemdenkers heb je altijd. Aan de andere kant wordt er gedacht aan een smart grid. Waarbij al die batterijen de pieken en dalen opvangen in het net.
Ik denk wel dat we er zo langzamerhand achterkomen dat wisselstroom voor de toekomst niet zo handig is. We verliezen pakken energie met het gelijkrichten van netstroom voor al onze gelijkstroom laders en led lampen.
Edison gaat op de lange termijn toch zijn zin krijgen.
 
Ha, halflive. Daar heb je een punt.
Wisselstroom is handig voor transport, op lange lijnen.
Dat mag iedereen eens uitzoeken, trafo-verliezen, omlaag transformeren, enzo.
Als je met zonnepanelen werkt, heb je altijd gelijkstroom.
Dat kan makkelijk geregeld worden voor je huis-acccu, voor motor of accu.
Als je in huis Ledlampen hebt, die hebben graag gelijkstroom. Elke accu, welk type dan ook, gelijkstroom.
Er kan nog veel gebeuren, er kan nog veel ontwikkeld worden, en dat is al bezig.
Doei,
Doudou
 
Toevallig tijdens het radio jornaal gehoord dat het net het niet trekt als er meer electrisch gerden wordt, één elektrische auto opladen is gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 10 gezinnen per dag.

Het komt dus wel, maar er moeten nog wel hobbels genomen worden.
Lijkt me nogal uit de lucht gegrepen Koch-gesponsorde prietpraat, heb je een link naar het fragment?
Het meeste laden gebeurt toch 's nachts en er zijn al projecten om de auto te laden als het net het minste belast is of hem zelfs als thuisaccu te gebruiken. Zoveel hoeft Jan Modaal überhaupt niet te laden iedere dag, de gemiddelde ww-afstand was toch iets van 30km ofzo?

Als je kijkt naar deze cijfers dan gebruiken huishoudens maar 20% van alle energie in Nederland, en dat is uit 2013 dus nog midden in de crisis.
 
Nu ja, dat is deel van de zaak.
Die electriciteit moet ergens vandaan komen.
Zonnepanelen op je dak, voor je motor/auto en huis?
Zonnepanelen op je werkplek?
Zonnepanelen op alle openbare gebouwen (Kijk, daar heeft onze overheid al jaren veel kansen laten liggen....)
Verplicht zonnepanelen op alle nieuwbouw... (Daar heeft de overheid ook veel laten liggen....)
Daar kan nog heel veel, maar dan moet het wel worden gedaan.
Een vriend van me heeft al zonnepanelen op z'n huis, en leeft bijna energie-neutraal.
Ik woon in een huurhuis, dat bestemd is voor de sloop, dan is het weer anders.
Er zou veel gedaan kunnen worden voor de electriciteit, maar dan moet het wel eens gedaan worden he!
Doei,
Doudou
Zonnepanelen thuis heb ik al.
Lever zelfs te veel terug, dekt weer de kosten van gas.
Gas wordt hier ook al bijna niet meer gebruikt , ivm pelletkachel met cv aansluiting.
Op het werk zit het dak al erg vol met panelen.
Daar wordt alles met warrmtepomp en een grondbron verwarmt en zo nodig gekoeld.
Tijdens mijn werk oh cv ketels en warmtepompen wordt ook gecontroleerd of de zonnepanelen op de woningen nog werken.
Er zit een woningstichting tussen die alle moeite doet om zo veel mogelijk woningen van zonnepanelen te voorzien.
Provincie Zeeland heeft als eerste in Nederland een opslag voor zonne en windenergie.
Europa loopt erg achter.in Amerika gebruiken ze dit al vele jaren.
Daar willen ze de accu systemen van de elektrische auto's ook koppelen.
De energie centrales daar zijn over alle staten al gekoppeld.
Zodat de energie productie continu verdeeld wordt.
Zou in europa ook kunnen.
Kunnen ze gebruik maken van de ene kant zonsondergang, andere kant zonsopgang.
 
Och het kan, hangt er een beetje af op welke dag.. op de meeste dagen zijn wij niet thuis, en branden er 's avonds wat ledlampen en een enkele gloeilamp ( :o ) en draait de vaatwasser. Sja dat is een verbruik van niks natuurlijk. Op een andere dag draaien we 3 wassen + drie droog-cycli, dan is het ineens andere koek. Dus wat vergelijk je waarmee? En hoeveel stroom moest er in die auto?
 
Zou dit wat worden?

Ben wel benieuwd bij welke snelheid ze die 200km gemeten hebben. :)
Ongeveer zelfde specs als de SR, als ik het zo bekijk.

Wordt het niet eens tijd dat er iets aan het uiterlijk wordt gedaan?
Zoals de eerste auto's werden afgeleid van koetsen, worden elektrische motorfietsen nog steeds gemodelleerd naar benzinemotorfietsen. Of is dat design gewoon uitgewerkt en bewezen?
 
Ongeveer zelfde specs als de SR, als ik het zo bekijk.

Wordt het niet eens tijd dat er iets aan het uiterlijk wordt gedaan?
Zoals de eerste auto's werden afgeleid van koetsen, worden elektrische motorfietsen nog steeds gemodelleerd naar benzinemotorfietsen. Of is dat design gewoon uitgewerkt en bewezen?
Ik denk dat het is omdat "men" vreselijk conservatief is. Wat BMW gedaan heeft met het accu pakket als dragend deel is in principe beter. Alleen daar hebben ze weer een lelijke scooter mee gemaakt. Het is natuurlijk de tank/zit waar we aan gewend zijn, als je daarvan afwijkt mis je een deel van de markt.
 
Er wordt trouwens best wel eens geëxperimenteerd met alternatieve looks, en niet alleen bij elektrische voertuigen, maar dat koopt niemand. Ik was best verbaasd van de week een Honda Vultus DN01 'in het echt' tegen te komen.
 
Laatst bewerkt:
Nu ja, die tank (of tankvorm) tussen je benen, voelt goed aan, en helpt soms bij de motorbeheersing. Dus zoiets zou ik graag willen houden.
Er rijdt hier in Maastricht een heel leuke elec. brommer rond. Het frame doet wat denken aan Amerikaanse fietsen/motorfietsen jaren 30, spaakwielen, enz. Ook een leuk klassiek gevormd "tankje" waar misschien de batterij in zit.
Het enige wat me daaraan stoort, het frame is verder helemaal leeg. Daar zou je een groot batterijpak in kwijt kunnen, voor extra actieradius, en als je dan dat batterijpak een beetje vormgeeft als een motorblok? Zou er heel leuk uit kunnen zien! En fijn veel gewicht onderin het frame.
Ik zal eens zien of ik er een plaatje van kan vinden.
Doei,
Doudou
 
Zou dit wat worden?

Ben wel benieuwd bij welke snelheid ze die 200km gemeten hebben. :)


Lijkt wel de techniek van de empulse
zelfde specs, ketting met klein achter tandwiel (versnellingsbak?) ongeveer de zelfde range (op papier)

we gaan het zien.
 
Kan het plaatje niet kopieren, maar kijk eens op Meijs electrische bromfiets.
Doei,
Doudou

Het is dan ook meer een fiets dan een motor.

Bij de hele oude Honda's zat er ook niet zo veel in het frame trouwens:
LEADPHOTO.jpg
 
Toevallig tijdens het radio jornaal gehoord dat het net het niet trekt als er meer electrisch gerden wordt, één elektrische auto opladen is gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 10 gezinnen per dag.

Even een wat late reactie op deze materie. Even op voorhand: ik ben geen tegenstander van electrisch rijden, waarschijnlijk schaf ik eind dit jaar of begin volgend jaar een SR aan. Ik vind motorgeluid, en al schakelend door de versnellingen optrekken prachtig, alleen wil dat niet zeggen dat ík dat dan zélf moet doen. Ik bezoek regelmatig een klassieker cross of zijspancross, dus geluid zat om van te genieten. Verder kom ik qua werk zelf uit de energie-wereld, en heb zodoende een beetje kijk op dingen als energiestromen en zonnepanelen.

Voor wat betreft de net-belasting, daar zit wel wat in. Als we voor het gemak de zaak wat zwart-wit stellen (hopelijk leest Sylvana niet mee), en aannemen dat we qua auto en motor allemaal electrisch gaan rijden, dan wil dat zeggen dat de totale hoeveelheid energie die nu (bijvoorbeeld) per jaar door benzine en diesel worden geleverd voortaan door het net zullen moeten gaan. Ergens hierboven schreef iemand dat de burger momenteel slechts 20 procent van de totale energie gebruikt, maar daar is het net dan ook op uitgelegd. Ik bedoel, de kabels van de gemiddelde fabrieks-aansluiting zijn over het algemeen iets groter in diameter dan wat er in mijn meterkast ligt. Ook het groter wordend aandeel van de zonnepanelen heeft wat gevolgen; stel dat iemand 3000 kw per jaar verbruikt, en een zodanige hoeveelheid panelen op zijn dak legt dat dit jaarverbruik daarmee afgedekt is dan zal er 6000 kw door de huis-aansluiting vloeien (nogmaals, zwart/wit geredeneerd).
Kortom, het zal nog wel even wat aanpassingen vragen, maar dat e-rijden komt er wel, denk ik.
 
Als ik iets heb geleerd van dit soort discussies is het wel dat je veel van wat er in kranten en tijdschriften en andere media geschreven wordt met een flinke korrel zout moet nemen.

....Evendan wil dat zeggen dat de totale hoeveelheid energie die nu (bijvoorbeeld) per jaar door benzine en diesel worden geleverd voortaan door het net zullen moeten gaan....
Dat zeg je goed, de energie die we er nu uit halen...

De energie die door benzine en diesel geleverd wordt is maar een klein deel van de totale hoeveelheid energie die deze brandstoffen bevatten want gemiddeld halen we een bedroevend laag rendement in de omzetting van de energie in bijvoorbeeld benzine naar de aandrijving van een voertuig.

Omdat het rendement van elektrische aandrijving vele malen hoger ligt hoeft het elektriciteitsnet dus maar een klein deel van het huidige verbruik aan te kunnen.
 
Laatst bewerkt:
De energie die door benzine en diesel geleverd wordt is maar een klein deel van de totale hoeveelheid energie die deze brandstoffen bevatten want gemiddeld halen we een bedroevend laag rendement in de omzetting van de energie in bijvoorbeeld benzine naar de aandrijving van een voertuig.

Omdat het rendement van elektrische aandrijving vele malen hoger ligt hoeft het elektriciteitsnet dus maar een klein deel van het huidige verbruik aan te kunnen.

Heb ik toch een kleine domper op de feestvreugde: het rendement van een electrische aandrijving is inderdaad stukken hoger, maar de oorzaak van dat lage rendement van die voertuigen (namelijk het gegeven dat het grootste deel van de energie afgevoerd wordt met het koelmiddel) is bij de opwekking van electrische energie nét zo aanwezig, een conventionele centrale zit iets op de 30% rendement, en dan moet het buiten nog niet eens ál te mooi weer zijn.
Nu is doorgaans de reactie op deze bewering dat we onze electrische energie dan wel even uit de zon en de wind halen, maar dat is momenteel nog maar een paar procent. En, als je gedurende de nacht je Zero oplaadt, en de zon schijnt die nacht toevallig niet én het waait niet dan zul je de volgende dag je motor toch naar het werk moeten duwen.
 
Het rendement van een centrale heeft gelukkig geen invloed op de capaciteit van het elektriciteitsnet; je spreekt immers zelf al van de kabeldiktes etc.

En wat je zegt dat hetzelfde probleem bij de centrale speelt ben ik ook niet helemaal met je eens.

Het grootste probleem bij een verbrandingsmotor in een conventioneel voertuig is dat die motor nooit optimaal gebruikt wordt, daar heb je in een centrale véél minder last van.

Een motor kán een redelijk rendement halen en daar wordt door de petrolheads ook altijd op gewezen maar ze koppelen die motor rechtstreeks aan de wielen en dát vind ik niet slim. Die motor is daardoor één groot ontwerp compromis die veel moet kunnen maar nergens goed in is.

Door die conventionele opstelling moet ie vaak ongunstige toerentallen draaien, wordt ie vaak veel te licht belast; hij draait vaak veel te kort waardoor ie niet op z'n optimale bedrijfstemperatuur komt en hij moet blijven draaien ook als ie niet gebruikt wordt. Dan is er nog de uitstoot die via allerlei technieken binnen de normen moet worden gebracht, ook dat werkt niet optimaal als je steeds weer koud moet starten en dan hebben we het nog niet eens over nalatig onderhoud en onoordeelkundig gebruik.
Al die dingen heb je zelfs in een centrale veel beter onder controle.

Als je die motor als range extender inzet ben je al een hele hoop van die problemen kwijt, je kunt hem ook helemaal thuis laten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn collega, die tegenover mij zit, aan wie ik het motorvirus heb overgedragen krijgt volgende week een hagelnieuwe DSR.
Hij heeft uitgerekend dat dat goedkoper is dan elke dag 94km enkele reis met een oude div 900 te doen.

Hij gaf al aan dat als hij een lang weekend weg wilde dat dan wel wilde ruilen met mijn motor ;) Daar moet ik nog even over nadenken :D

Maar erop rijden ga ik zeker een keer doen.
 
Dat heb je goed gedaan...

Maak bij hem eens reclame voor dit forum, een nieuwe elektrische rijder is altijd welkom.
 
Je kan je overproductie van je zonnepanelen misschien gebruiken voor een voertuig.
Ik verwacht ook niet dat de overgang van benzine naar elektrisch heel snel zal gaan.
Het is met zoveel dingen in Nederland, we praten eindeloos.
Het vrijgeven van 125cc lost zo een deel van de file op echter de politici willen het niet oplossen. Want als je echt alles oplost, zijn er geen problemen meer.
On topic weer, ik heb een stukje elektrisch gereden en als je niet al te ver hoeft, is dit wel een prima idee.
Ik zou zeggen, flink subsidiëren, iedereen een elektrische motor voor erbij.. hoe moeilijk kan het zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan