Remcapaciteit verbeteren van Blackbird+EMLGT2001

13
full
 
Zo foto's geplaatst. En ja alles is nog vies van 3000km alpen met hier en daar een modderpad :)
 
Ja, dit is de originele achterrempomp en achterremklauw met het gescheiden remsysteem (vandaar de 2 leidingen).
Waar lopen die leidingen dan nu heen? En welke gaat waarheen?
 
Vanuit de rempomp van de achterrem gaat er 1 leiding naar de remklauw van het achterwiel en 1 leiding naar de bak en wordt onder de bak gesplitst, waarbij er 1 naar een klauw op het voorwiel gaat en 1 naar het bakwiel.

Heb je nog ervaring met verschillende remblokken op het achterwiel?
 
Vanuit de rempomp van de achterrem gaat er 1 leiding naar de remklauw van het achterwiel en 1 leiding naar de bak en wordt onder de bak gesplitst, waarbij er 1 naar een klauw op het voorwiel gaat en 1 naar het bakwiel.
Dat is een constructie die heel veel mensen hebben. Je hebt ook zo'n Zundapp Grimeca klauwtje, dat zou een goede combinatie moeten zijn.Het ontluchten is een drama maar eenmaal vol zou dat goed moeten zijn.
Zijn de remmen wel goed hard?
 
Nee remmen zijn niet super hard. Beetje zacht zelfs. Misschien wat lucht en de vloeistof is inmiddels ook 2,5 jaar oud.

Bevestig jij ook het gebruik van DOT5.1?
 
Ik gooi er gewoon Dot 4 in. Ik heb nooit kokende remvloeistof gehad, ook niet in de bergen dus ik zie niet waarom ik af zou wijken van de norm.
 
Ik ben benieuwd naar de reactie van HW34 en de opbouw van zijn oplossing.

Ad van Gils adviseert mij om de handrem te koppelen aan de 2 klauwen voor en de voetrem enkel de klauw achter en het zijspan wiel te laten remmen. En geen tweede remklauw op het bakwiel te zetten.
 
Vanuit de rempomp van de achterrem gaat er 1 leiding naar de remklauw van het achterwiel en 1 leiding naar de bak en wordt onder de bak gesplitst, waarbij er 1 naar een klauw op het voorwiel gaat en 1 naar het bakwiel.

Heb je nog ervaring met verschillende remblokken op het achterwiel?
Op de remklauw achter zitten 2 aansluitingen voor de remleidingen. De "achterste" bedient 2 remzuigers, en de "middelste" bediend alleen de middelste remzuiger.

Ikzelf prefereer de Ferodo FDB2098ST gesinterde remblokken op de BB. Maar remblokken zouden het gevoel van hardheid niet mogen beïnvloeden, alleen de vertraging.
 
Op de remklauw achter zitten 2 aansluitingen voor de remleidingen. De "achterste" bedient 2 remzuigers, en de "middelste" bediend alleen de middelste remzuiger.

Ikzelf prefereer de Ferodo FDB2098ST gesinterde remblokken op de BB. Maar remblokken zouden het gevoel van hardheid niet mogen beïnvloeden, alleen de vertraging.

Wordt wel gezegd dat gesinterde remblokken de remschijven opvreten... wat is jouw ervaring?
 
Bij gesinterde remblokken slijten schijven inderdaad sneller.
Máár dit komt omdat de vertraging gewoon vele malen beter is door de wrijving schoen-op-schijf.
 
Op de remklauw achter zitten 2 aansluitingen voor de remleidingen. De "achterste" bedient 2 remzuigers, en de "middelste" bediend alleen de middelste remzuiger.

Ikzelf prefereer de Ferodo FDB2098ST gesinterde remblokken op de BB. Maar remblokken zouden het gevoel van hardheid niet mogen beïnvloeden, alleen de vertraging.

Die wil ik eigenlijk wel bestellen bij je. Neem aan dat deze inderdaad voor de achter klauw zijn. Denk je dat deze FDB2120ST past op de klauw van het zijspan wiel?
 
Overigens niemand maakt de opmerking dat andere remklauwen een verbetering kunnen geven. Dat verbaast mij eigenlijk wel. Is dat Grimeca klauwtje nauw goed of kun je die vervangen door een beter nieuwere Brembo klauw?
 
Overigens niemand maakt de opmerking dat andere remklauwen een verbetering kunnen geven. Dat verbaast mij eigenlijk wel. Is dat Grimeca klauwtje nauw goed of kun je die vervangen door een beter nieuwere Brembo klauw?

De vertraging komt niet van het bakwiel. De vertraging komt van het voorwiel. En dat Grimeca klauwtje dient alleen om bij remmen in het rechte spoor te blijven. En daqt kan zo'n Grimecaatje prima.
 
Grimeca en Brembo zijn technisch zo goed als gelijk, gebruiken voor verschillende klauwen ook dezelfde mallen.
Dus switchen naar Brembo heeft weinig zin.
Grimeca produceerd heel veel OEM.

Enige verbetering die hier technische haalbaar is zijn grotere klauwen, of proberen de ventilatie voor te verbeteren, hier zitten beide klauwen op de zelfde schijf waardoor mijns insziens de koeling effectief halveerd, bij auto's is dit opgelost door ventilatie in de schijf, maar daar heb je met motorklauwen geen ruimte voor. Misschien iets van een luchthapper ernaast?
 
Met Kwastert, het klauwtje op het bakwiel is alleen om hem in het spoor te houden, niet om te vertragen. Als je daar een echte rem op gaat zetten moet je een losse rempomp met pedaal hebben om hem apart te kunnen doseren.
Ik denk dat je de remwerking al kunt verbeteren door het hele leidingsysteem door te spoelen.
Een tweede zijspanrem op de voorrem is leuk maar ook moeilijk ontluchten. Bovendien neemst hij capaciteit weg van de vooremmen. Ik zou het advies van Ad v Gils opvolgen en hem afkoppelen.
Uiteindelijk gaat het om de verhouding van het oppervlak van de rempomp ten opzichte van de totale oppervlakte van de remzuigers. De verplaatsing van de zuigertjes in het bakremmetje gaat van de verplaatsing in de voorremmen af. Als je daarbij nog rubberen leiding en een luchtbelletje hebt knijp je zo tegen het handvat.
 
Wordt wel gezegd dat gesinterde remblokken de remschijven opvreten... wat is jouw ervaring?

Gesinterde remblokken hebben geen tanden, dus dat is onzin.

Wel doen ze hun werk gewoon beter wat logischerwijs een wat hogere slijtage tot gevolg heeft.
Als je gewone remblokken met kettingvet insmeert zal je slijtage nihil zijn.

Zeg het maar: Wil je harder remmen of wil je langere levenduur ?







Nee remmen zijn niet super hard. Beetje zacht zelfs. Misschien wat lucht en de vloeistof is inmiddels ook 2,5 jaar oud.

Bevestig jij ook het gebruik van DOT5.1?

Is het misschien verstandig hier eerst eens iets aan te doen ?

Kost in tegenstelling tot andere oplossingen het minst en het lijkt me dat het ook nog eens het grootste probleem is.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle reacties. Plan is als volgt

Ik bestel voor de achterklauw en zijspanklauw gesinterde remblokken. Deze monteer ik en spoel het hele systeem door met versie 5.1. Dan ga ik weer ff kijken wat het verschil is.

Tweede aanpassing die ik zelf kan doen is de radiale rempomp monteren aan de voorkant. Kijken wat dat doet.

En als ik daarna nog niet tevreden ben kan ik inderdaad beide voorremmen vanaf de handrem bedienen en de voetrem alleen de achterrem en het bakwiel laten doen. Ook het advies van Ad van Gils en lijkt logisch. Weet nog niet of ik dit zelf doe of laat doen.

Lijkt me prima plan zo.
 
Hoi ik heb ook een blackbird eml combi
En ben daar al uitgebreid mee bezig geweest
Voor remklauwen zijn verbreed en daar door niet honder% stijf meer.
Zijn van het merk grimeca is gelijk aan brembo gold line.
Ik heb op de bak nu een brembo zitten maar naar mijn idee zijn die gelijk.
Alle bij je remklauwen koppelen met de voor rem is niet mogelijk ivm met de opbrengst van de rem pomp. Van 12mm ook na het monteren van nieuwe staale lijdingen en een 14mm Suzuki rempomp niet.
Heb uiteindelijk de Suzuki rem pomp gebruikt op een klauw voor. De rest op achter. Leiding van voor naar de klauw achter weg gehaald waar door je mooier in kunt remmen bij een bocht naar rechts.
Kan nu voor zo hard remmen dat je de klauw hoort kraken. Maar nog niet zo als ik het zo willen. En kijk uit met andere remblokken voor schijf van eml is ander. Matriaal dan de standaard motor schijf
 
Die wil ik eigenlijk wel bestellen bij je. Neem aan dat deze inderdaad voor de achter klauw zijn. Denk je dat deze FDB2120ST past op de klauw van het zijspan wiel?
Ik begrijp niet goed hoe jij via de door mij aangeboden remblokken (FDB2098ST)op de FDB 2120ST uit komt.....
Bij de BB zit de 2098 in alle 3 remklauwen.
 
Hoi ik heb ook een blackbird eml combi
En ben daar al uitgebreid mee bezig geweest
Voor remklauwen zijn verbreed en daar door niet honder% stijf meer.
Zijn van het merk grimeca is gelijk aan brembo gold line.
Ik heb op de bak nu een brembo zitten maar naar mijn idee zijn die gelijk.
Alle bij je remklauwen koppelen met de voor rem is niet mogelijk ivm met de opbrengst van de rem pomp. Van 12mm ook na het monteren van nieuwe staale lijdingen en een 14mm Suzuki rempomp niet.
Heb uiteindelijk de Suzuki rem pomp gebruikt op een klauw voor. De rest op achter. Leiding van voor naar de klauw achter weg gehaald waar door je mooier in kunt remmen bij een bocht naar rechts.
Kan nu voor zo hard remmen dat je de klauw hoort kraken. Maar nog niet zo als ik het zo willen. En kijk uit met andere remblokken voor schijf van eml is ander. Matriaal dan de standaard motor schijf

Interessant stukje. Nog een vraag, ik neem aan dat de voetrem nog steeds een klauw voor bediend of doe je nu beide remklauwen aan het voorwiel met de handrem?

Dus de standaard Blackbird rempomp is 12mm. Even uitzoeken wat de radiale rempomp is van een ZX6R uit 2005\2006.
 
Terug
Bovenaan Onderaan