Remmen upgraden xj600s

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Goeienavond allen,

Ik zoek een stukje advies over het upgraden van de remmerij op mijn projectfiets: een Yamaha Diversion 600 uit '92 (model met enkele 2 zuigerklauw links, 320 schijf).

Mijn vrouw is niet zo heel groot en steek en vindt vooral dat zij teveel kracht moet zetten om voldoende stopkracht te genereren. Nu wil ik de rempomp vervangen voor eentje waarmee het remmen voor haar wat makkelijker te doseren wordt en zij niet zo absurd hard hoeft te knijpen om tot stilstand te komen.

Wie heeft er een suggestie voor een andere rempomp? Het is een project met weinig budget, dus de voorkeur ligt bij iets wat ik voor redelijk van een standaard motor (gebruikt) op marktplaats kan scoren.



Ik heb gemeten dat de hoh-afstand van de klauw 10cm is, toevallig weet ik dat de bluespots van Yamaha (oa R6/R1,thundercat, etc) deze zelfde afstand hebben en dus uitwisselbaar zouden moeten zijn.

Nu mijn dilemma: stél, ik zou de klauw vervangen voor een bluespot, dan wil ik hier, naast de verse stalen leiding, natuurlijk ook een versere bijpassende rempomp bij. Nu kan ik hier de rempomp van een R6/1 aan knopen, maar die is bedoeld om 2 klauwen aan te pompen en niet slechts 1. Nu zegt mijn boerenverstand dat het wel gaat werken, maar dat het remvermogen er vrij acuut volledig op gaat en het weinig gevoel geeft in het doseren bij het remmen.

Heb ik hierin gelijk? En zo ja, welke rempomp zou ik dan beter kunnen gebruiken?

laat maar, gaat niet passen. Klauw is te breed en loopt klem tegen de "spaken".
 
Laatst bewerkt:
Als je een rempomp plaatst met een kleinere diameter bouw je meer druk ok met dezelfde handkracht maar je trekt de hendel dan wel iets verder naar het stuur en hij zal iets sponziger aanvoelen.
Hoe groot de rempomp nu is staat meestal aan de onderkant.
 
Op de XJ van mijn vrouw had ik destijds stalen remleidingen gemonteerd en wat zachtere remblokken waardoor de motor toch een stuk sneller en met minder kracht tot stilstand kwam.
 
Op de XJ van mijn vrouw had ik destijds stalen remleidingen gemonteerd en wat zachtere remblokken waardoor de motor toch een stuk sneller en met minder kracht tot stilstand kwam.
Dan heeft dan alleen met de remblokken te maken gehad. Van andere remleidingen gaat hij niet harder remmen.
 
Dan heeft dan alleen met de remblokken te maken gehad. Van andere remleidingen gaat hij niet harder remmen.
Misschien uitzetten van ouwe leidingen? Ik betwijfel ook of die in de afgelopen 25 jaar ooit vervangen zijn. Maakt niet uit in dit geval, er komen toch nieuwe staalflex leidingen op, ik wil het voor Mn meissie gewoon knap hebben 😊

Ik heb net gekeken: er zit op het moment een 18 op. Dus dan zou ik voor een 16 moeten gaan?
 
Misschien uitzetten van ouwe leidingen? Ik betwijfel ook of die in de afgelopen 25 jaar ooit vervangen zijn. Maakt niet uit in dit geval, er komen toch nieuwe staalflex leidingen op, ik wil het voor Mn meissie gewoon knap hebben 😊

Ik heb net gekeken: er zit op het moment een 18 op. Dus dan zou ik voor een 16 moeten gaan?
Als je oude leidingen uitzetten gaat hij niet minder hart remmen, enkel de slag wordt wat langer. De druk blijft gelijk. 18mm lijkt me erg onwaarschijnlijk. ik denk dat er maximaal 14mm op zit of 1/2 inch. Ik neem aan dat er geen radiale pomp op zit?
 
Als je ook al een staalomvlochten remleiding gaat toepassen, welke al iets meer bite geven, zou ik voor een wat meer verdeelde kracht in de hendelslag het bij 1/2 inch axiaal houden of 14 mm radiaal. Zeker met in totaal 2 remzuigers. Je remblokken zijn ok?
 
Laatst bewerkt:
Als je oude leidingen uitzetten gaat hij niet minder hart remmen, enkel de slag wordt wat langer. De druk blijft gelijk. 18mm lijkt me erg onwaarschijnlijk. ik denk dat er maximaal 14mm op zit of 1/2 inch. Ik neem aan dat er geen radiale pomp op zit?
Ik heb net nog even gekeken, maar ik denk dat het inderdaad 14 is. Aan de ene kant staat 18 maar op het reservoir zelf staat 14.

Is gewoon de oude standaard pomp, niet radiaal. Zou dat wel een verbetering zijn? Ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee
 
Ik heb net nog even gekeken, maar ik denk dat het inderdaad 14 is. Aan de ene kant staat 18 maar op het reservoir zelf staat 14.

Is gewoon de oude standaard pomp, niet radiaal. Zou dat wel een verbetering zijn? Ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee
Een maat kleiner is 1/2 inch (12,7mm) en dat verschil merk je goed. Ik had die op mijn sm met een 4 zuiger remklauw. Deze pomp kwam van een ouder type vfr750 of oud type cbr600 (met 2 2-zuiger remklauwen.
 
Als je niet vlot kunt remmen dan mankeert er wat aan het remsysteem. Origineel en degelijk onderhouden mag remmen geen problemen geven en moet er niet veel kracht nodig zijn om de remmen te bedienen.

Denk eerder dat het remsysteem aan een goede onderhoudsbeurt toe is. Volledige revisie.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet vlot kunt remmen dan mankeert er wat aan het remsysteem. Origineel en degelijk onderhouden mag remmen geen problemen geven en moet er niet veel kracht nodig zijn om de remmen te bedienen.

Denk eerder dat het remsysteem aan een goede onderhoudsbeurt toe is. Volledige revisie.

Je hebt remmen en remmen, en dat is per motor verschillend....
Ik heb een Fazer 1000 met bleuspots, en een Xj900, en ik kan je verzekeren dat de bleuspots veel agressiever remmen dan de XJ remmen....
Ik heb ook ervaring met een bimotoa met echte brembo's, en geloof me daarbij lijkt het of je tegen een betonnen muur aan rijdt, zo hard remmen die....
dan heb je nog verschil in opbouw, enkele zuiger op een vaste schijf, dubbele zuiger op een vaste schijf, semi floaters, full floaters enz enz.....
Dus je stelling gaat echt niet op
 
Als je niet vlot kunt remmen dan mankeert er wat aan het remsysteem. Origineel en degelijk onderhouden mag remmen geen problemen geven en moet er niet veel kracht nodig zijn om de remmen te bedienen.

Denk eerder dat het remsysteem aan een goede onderhoudsbeurt toe is. Volledige revisie.
Ho ff, dit gaat niet om een XJ die niet wilt remmen maar om een jongedame van 2 turf hoog die nog geen deuk in een pakje boter slaat die niet bepaald de bouw van een bodybuilder heeft en met haar kleine handjes teveel in de hendel moet knijpen om te kunnen remmen :) . Ter indicatie: de koppeling wordt ook aangepast naar hydraulisch omdat die voor haar te zwaar is.

En onder het mom "als ik het remsysteem dan toch aan ga pakken, waarom dan niet maar in één keer gewoon goed?". Het is een motor van 25 jaar oud, de ontwikkelingen op dat gebied hebben ook niet stilgestaan :)
 
Hallo.

Ik had het zelfde probleem met mijn Bol D'or.
Ik ben toen van een 16 mm naar een 14 mm rempomp gegaan, hierdoor hoefde ik al aanzienlijk minder hard te knijpen.
De pomp was van een Yamaha Fz6 uit +/-2004

Hier is het topic:
Radiale rempomp?

Edit: de foto's zijn verouderd zie ik maar de tekst maakt al veel duidelijk.

Groeten en succes ermee.
 
Past een 4-zuiger remklauw er tussen zonder de spaken te raken?
Jazeker, is 1 van de dingen die mensen vaak upgraden. Afgezien van een complete front-end van een fzr600 met 2 bluespots.

Edit:

Blijkbaar loopt hij net wel net niet aan op de markeringen op de velg. VOlgens mij ligt dit aan welke set blue spots je hebt aangezien er twee types zijn ( te herkennen aan of hij wel of niet een leiding heeft die buiten de klauw loopt).

Hier iemand die de markering van de velg wel weg moest vijlen.
600 single caliper upgrade - Bluespot! | YamahaDiversions
 
Laatst bewerkt:
Overigens kan ik bevestigen dat de losse voorvork poten van een fzr600 (38mm) zo in je Div passen aangezien ik zelf de kroonplaat van een Div op mijn oude FZR streetfighter gebruikt heb om er een superbike stuur op te monteren. Mocht je voor dubbele remmen willen gaan dat is.
 
veruit een betere investering is inderdaad om de complete motor te upgraden naar een beter/nieuwer model.

Originele remmerij in orde maken en gauw verkopen

edit.. als de enige klacht is dat de bediening te zwaar gaat is er wat voor te zeggen om er "iets" aan te doen.. maar andere klauwen/schijven etc gaat dan veel te ver.
 
Laatst bewerkt:
Ter indicatie: de koppeling wordt ook aangepast naar hydraulisch omdat die voor haar te zwaar is.

Waarom? Je kan ook gewoon de hefboomwerking van de koppelingshevel op het blok of de hendel zelf aanpassen, of evt. een speciaal kastje tussen de hendel en de kabel.

Veel minder gedoe en werkt ook prima.

Universal Stunt Clutch Easy Pull Cable System For Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Aluminum Moto Accessories Gray-in Levers, Ropes & Cables from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Terug
Bovenaan Onderaan