vespa 300 of een xmax 250

southside

Rookie
6 jun 2017
6
0
Dag allemaal,

Ik ben opzoek naar een motorscooter voor woon werk verkeer en heb mijn ogen laten vallen op deze 2 de vespa 300 en de xmax 250 over de looks hoeven we het niet te hebben want dat verschilt per persoon en ik vindt ze der beide wel fraai uitzien. Ik wil graag meer weten over de technische kanten, onderhoud, rijgedrag enz enz.

Ik hoop dat iemand me met wat nuttige informatie kan voorzien. Hoor graag van jullie

Groetjessss
 
Wat voor wegen rijd je op jou woon werk route??
De xmax heb ik nog nooit op gereden maar voor de Vespa kan ik je wel zeggen dat het niet echt een snelweg scooter is.
Daarbij wel gezegd: 125km/u is ongeveer de max voor de Vespa. Rijd je enkel provinciaal, stad en snelwegen met max 100 als toegestane snelheid dan voldoet de Vespa perfect.
 
Ik zou natuurlijk persoonlijk voor de xmax gaan ipv die Italieaan. Yamaha zit echt zeer goed in elkaar en is heel betrouwbaar. Gewoon de Japanner kiezen zou ik zeggen!

Succes
Groeten
Theemaks 😉
 
Ik zou natuurlijk persoonlijk voor de xmax gaan ipv die Italieaan. Yamaha zit echt zeer goed in elkaar en is heel betrouwbaar. Gewoon de Japanner kiezen zou ik zeggen!

Succes
Groeten
Theemaks 😉

En zo denk ik er ook over.
Ik heb eens een proefrit gedaan op een Vespa 300S, maar toch maar niet gekocht.
Ik zou een proefrit doen op beide als ik jou was.
Dan merk je wel, welke je zelf het lekkerste vind rijden.
 
Ik zou natuurlijk persoonlijk voor de xmax gaan ipv die Italieaan. Yamaha zit echt zeer goed in elkaar en is heel betrouwbaar. Gewoon de Japanner kiezen zou ik zeggen!

Succes
Groeten
Theemaks 😉
Ik dacht dat die Yamaha x-max ook in Italie worden gemaakt.
en hebben een Minarelli blok.
Honda sh 300 ook made in Italy.
 
Laatst bewerkt:
Zijn compleet verschillende scooters.

Lange afstanden en veel snelweg zal de xmax beter geschikt voor zijn.

Technisch zijn ze beide goed.

Vespa is een stijlicoon, pareltje gewoon.

Ik heb diverse scooters gehad, maar blijf toch altijd bij een Vespa terugkomen. Ookal moet ik daarvoor concessies doen in rijeigenschappen(Vespa is niet slecht, maar er zijn betere), windbescherming of bagagemogelijkheden.

De andere zijn gewoon scooters, een Vespa is een Vespa.

Aangezien de Vespa een optie is wil je blijkbaar ook met je hart kiezen, ga ervoor zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Voor woon- werkverkeer niet twijfelen, ga voor een max. Je zal je dit zeker niet beklagen in winterse of koude natte toestanden. Mijn Max heeft me NOOIT laten staan, ook niet bij kil vriesweer. Collega's met de Italiaan daarentegen...
Als droogweer of zomerrijder is het misschien wel een ander verhaal maar mijn keuze is deze van zekerheid ;)
 
Mijn Vespa 250 GTS uit 2007 blijft ook met bijna 30k op de klok gewoon betrouwbaar haar werk doen.
Of dat nou met ruim 35 graden met 2 personen er op ergens in de binnen landen van Sicilië berg op is.
Of met min 10 over de A50 in de ochtendspits op weg naar mijn werk.
Ding start altijd meteen, verbruikt geen drup olie, is zuinig met de brandstof en onderhoud kost geen drol als je wat dingen zelf kunt en wilt doen.

Het zelfde zal voor elke andere moderne scooter gelden. De tijden dat alles uit Italië rommel is liggen ver achter ons.
En inderdaad, de xmax en Honda SH serie worden gewoon in Italië geproduceerd..

Ik zou zeggen rijd met beide een trek je plan.

Maar eigenlijk is er geen keuze, een scooter is een Vespa de rest is een zielloos aftreksel... }) ;)
 
Alleen al vanwege de veel grotere wielen (14" achter, 15" voor) zou ik voor een Xmax gaan. Rijdt voortreffelijk op de snelweg en met een topsnelheid van 135/145 kan je prima meekomen met het overige verkeer.
Het brandstofgebruik is bij mij gemiddeld 1:29. Vespa is leuk en misschien voor velen heel trendy, maar tussen het snellere verkeer wordt je voor een brommer aangezien, met alle risico's vandien...
 
Xmax250 gaat de 145km/h echt niet halen. Prestaties en verbruik zullen bij de Vespa gelijk zijn aan de Xmax. Wat overblijft is een rijwielgedeelte dan meer is afgestemd op snelweggebruik.

Vespa is hip en belachelijk waardevast.
 
Wat betreft de snelheid zijn ze gelijk, denk wel dat de Vespa sneller optrekt. Met de Yamaha heb je wel meer massa en in dit geval lig je stabieler op de weg, Vespa voelt altijd wat wiebelig aan vind ik.
 
Ik rijd sinds ruim 3 maanden elke dag 50 kilometer (heen- en weer) woon werk verkeer op een Vespa GTS 300 SS. Ook snelweg is op die afstand goed te doen; ik rijd gewoon 100 km/u en zit nauwelijks iemand in de weg tijdens de spits en andersom ook niet. Zeer tevreden over het rijden, het verbruik en de betrouwbaarheid, ondanks alle vooroordelen die ik vooraf altijd las. Toegegeven: de keuze voor een Vespa was vooral ook een emotionele, maar het heeft me tot nu toe rationeel nog niet teleurgesteld.
Veel succes met het maken van een keuze!
 
Hier ook al enkele jaren een GTS 300 voor plezier en woon/werk. Enkele reis woon/werk is bij mij 32 kilometer en rij daarvan bijna de helft over de snelweg. Bij overige ritten nooit over de snelweg, aangezien ik dan een jethelm draag. (woon/werk meestal integraal)
Ik heb zelf de Vespa zeker ook gekozen om het geinige model. Ondertussen ook een beetje fan van het merk geworden. Extra leuke bijkomstigheid zijn de clubs en ritjes en Wereld Vespa Dagen en zo. (dit jaar naar Duitsland geweest en volgend jaar met de Vespa's naar Ierland)
Ik heb nog nooit last gehad van de 12 inch wielen wat betreft stabiliteit en comfort.
Ik rij ondertussen rond op mijn derde GTS 300 en de volgende wordt er zeker ook weer eentje.
Bij elkaar heb ik nu zo'n 50.000 kilometer op de GTSjes afgelegd en elke keer dat ik er op rij doe ik dat nog steeds met een dikke grijns in de helm.
.. dus ja, ik zou de GTS300 kiezen :Y
 
Heb zelf een x-city (broertje van...)
Voordeel van de max zijn de grotere wielen
Voordeel van de Vespa, de looks.

Verder zal het elkaar niet veel maken.
Proefritje op beiden, en kiezen maar.
 
Grote wielen xmax 250 vind ik veiliger en comfortverhogend.
De mijne heeft er 54K opzitten.

Er komen kosten aan, maar is een beetje normaal met deze kilometers.
Ik rij zeer gezwind, maar niet harder dan 110kmh (is 100kmh werkelijk) om blokje te sparen.

Vespa is mooier, maar nooit op gereden.
stoplichtsprintje gedaan en zijn allebei even snel.

Heb veel motorfietsen, maar een scooter kan ik niet meer missen.
Bagagemogelijkheden zijn ruim.

Ben er eens voor de gein en uitdaging naar de Alpen mee gereden in 1 trek.
770km!

Geen aanrader voor lijf en leden, maar wel gehaald. 1 dag nodig om te recupereren.
 
Zelf heb ik een Honda SH 300 uit 2011. Goed te doen op de snelweg. Een topkoffer voor eventuele bagage.
Grote wielen voor een stabiele wegligging en een top van rond de 140 km/u.
Ik heb veel motoren gehad van 1 cilinder t/m 4 cilinder, maar met deze heb ik net zoveel plezier (misschien nog wel meer😃) en pak ik veel makkelijker om even iets op te halen e.d. Supersnel voor in en rond de stad.
Voor een mooier geluid heb ik er wel een Akrapovic uitlaat opgezet. Dit geeft even wat meer fun vooral bij het accelereren😃
 
Goed........dan mijn duit in het zakje ook maar.
Rij nu sinds aantal maanden op een Yamaha Xmax250 van 2012.
Had 11.000m op de teller toen ik haar aankocht en staat nu op dik 21.000
Op wat kleine dingetjes na een TOTAAL probleemloze fijne motorscooter.
Ik kan niet anders zeggen.
Met lurken aan het gas tijdens de snelwegritjes verbruik van rond de 1 op 26.
Met relaxt rijgedrag rond de 100 zit ik op 32 kilometer per liter.
Ik rijd 100km per dag woon/werk door weer en wind.
Wat een fijne motorscooter is de Xmax.
Wel wat persoonlijke zaken aangepast: hogere Puig ruit voor meer wind en regenbescherming, stuurmoffen en LED lampen voorin.
Bakken licht nu in de avond, want de fabrieksversie is om te huilen zo weinig licht die geeft.
Succes met je keuze.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan