het grote cb topic the seventies

Ik ben zelf begonnen aan het ombouwen van een cb400f. Nu wil ik een minimale kabelboom maken en de motor kick only maken. Klopt het dat ik hiervoor wél een accu nodig heb? Zal een 4ah accu voldoen? Elektrische start wordt volledig weggelaten.

Ja, je hebt een kleine accu nodig.
Houd er rekening mee dat juist de CB400f een notoir kwetsbare kickstarter heeft.

Ik heb jaren een klein accuutje (helft van het formaat van een originele) in mijn CB350/400 gehad van maar 6 of 8 Ah, en daarop kon ik eenvoudig elektrisch starten, dus bezint eer ge begint aan het weglaten van de startmotor.
 
Oke! Thanks voor de tip. Kan ik ook een andere starter solenoid gebruiken?
 
Bezoekers van het Dutch Motorcycle Festival a.s. zaterdag op Vliegveld Twenthe, kunnen mijn CB spotten in het custom gedeelte.
Mijn bescheiden ceebeetje naast al het 'echte' zelfbouw werk, dus ben wel zeer vereerd om er te mogen staan.

1k0.jpg
 
:+

Sommigen van ons richtten zich op de pabo of de heao (zelfde campus) anderen vonden geluk in het fietsenhok.
 
Goedendag allemaal.

Ook ik heb m'n verzameling uitgebreid met een CB, een CB650z uit 1979.

Ik heb 'm een paar maand geleden overgenomen van een collega, die er steeds meer problemen mee kreeg en 'm op een gegeven moment helemaal niet meer aan de praat kreeg. Hij heeft toen een tijdje stil gestaan en nu mag ik me er over buigen.

Ik ben begonnen met de elektronica, om te kijken of daar het startprobleem lag.
Het bleek dat de kabelboom op diverse plekken 'gerepareerd' was met stekkertjes, plakband, aftakkingen, kleurveranderingen, e.d. Ik heb alles wat er niet op hoorde afgesloopt en heb alles weer origineel gemaakt, de verbindingen gesoldeerd en er nieuwe OKI-ontstekingsblokjes op gezet.
De elektronica is dus weer in orde en de motor startte daarna ook weer!

Nu ben ik bezig op de motor op te knappen:
- Zadel vervangen of opnieuw bekleden (die rode zelfgemaakte hoes verwijderd)
- Overal zit plakband, ducktape, glimmende luchtkanalenband, touw, binddraad
- Alle roestige onderdelen roestvrij maken en spuiten
- Uitlaat repareren of vervangen
- Lekke benzinekraan repareren
- Knipperlichten achter vervangen en glaasjes vd voorkant repareren
- De beugel achter het zadel/ over het achterspatbord ontbreekt
- Startmotor draait wat moeizaam rond
- Reinigen, afstellen en synchroniseren carburateurs
- Standaard grote beurt

Ik hoef me de komende tijd dus niet te vervelen.


full

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Gisteren begonnen met mijn herfst / winterklus, het verder opknappen van mijn CB400.
Beide vorkpoten heb ik gedemonteerd, netjes opgepoetst, keerringen vervangen en nieuwe vorkolie erin gedaan. Een nieuw voorspatbord en een nieuwe opgemaakte velg met uiteraard nieuwe band gemonteerd.
Nu weer pas op de plaats want ik heb de rest van de herfst en winter nog te gaan :-)
Wat er nog aan gaat gebeuren is, nieuw achterspatbord, nieuw opgemaakte achtervelg met dito band, nieuwe kettingkast, achterveren demonteren en opfrissen en een nieuwe kleur. (waarschijnlijk parakeet yellow). Aangezien ik hier geen voorbeeld van heb een vraagje voor de kenners. Is dit een candy kleur?

Groeten,

Gerard
full
 
Hallo allemaal,

Gisteren begonnen met mijn herfst / winterklus, het verder opknappen van mijn CB400.
Beide vorkpoten heb ik gedemonteerd, netjes opgepoetst, keerringen vervangen en nieuwe vorkolie erin gedaan. Een nieuw voorspatbord en een nieuwe opgemaakte velg met uiteraard nieuwe band gemonteerd.
Nu weer pas op de plaats want ik heb de rest van de herfst en winter nog te gaan :-)
Wat er nog aan gaat gebeuren is, nieuw achterspatbord, nieuw opgemaakte achtervelg met dito band, nieuwe kettingkast, achterveren demonteren en opfrissen en een nieuwe kleur. (waarschijnlijk parakeet yellow). Aangezien ik hier geen voorbeeld van heb een vraagje voor de kenners. Is dit een candy kleur?

Groeten,

Gerard[afbeelding]

Netjes heur!

Ik heb hier een (setje?) parakeet yellow zijkapjes liggen (de rechtse kap is in ieder geval in meerdere delen _O-). Net als de ruby red is dat geen candy kleur. Vraag me trouwens wel af waarom je zou willen switchen naar parakeet yellow, maar dat zal (wan)smaak zijn :+

Jouw set is toch heel netjes? Ik heb hier anders nog wel een complete set (nu in rood/wit/blauw) ter overname als je toch wilt overspuiten...

Ik heb zelf dan EINDELIJK vorige week eens een origineel zadel zonder schade op te kop kunnen tikken *O*
 
Crispy......

full


Ondertussen een nieuwe collector op de kop getikt en binnen kort eens met een lasapparaat gaan spelen om het rotte deel te vervangen.
 
Netjes heur!

Ik heb hier een (setje?) parakeet yellow zijkapjes liggen (de rechtse kap is in ieder geval in meerdere delen _O-). Net als de ruby red is dat geen candy kleur. Vraag me trouwens wel af waarom je zou willen switchen naar parakeet yellow, maar dat zal (wan)smaak zijn :+

Jouw set is toch heel netjes? Ik heb hier anders nog wel een complete set (nu in rood/wit/blauw) ter overname als je toch wilt overspuiten...

Ik heb zelf dan EINDELIJK vorige week eens een origineel zadel zonder schade op te kop kunnen tikken *O*

Hoi Boskawouter,

Dank je wel.

Mijn set is (of was eigenlijk) zeer netjes. 2 jaar geleden heeft de vorige eigenaar de delen laten spuiten alleen heeft die spuiter helaas een fout gemaakt door de lak te hoog te laten doorlopen tot bovenaan de benzinedop. Daardoor is helaas de benzine onder de lak gekomen en is de lak rond de dop losgeraakt. Ik heb dit voorgelegd aan FZRene en die vertelde mij dat de hele set moet worden overgespoten omdat plaatselijk repareren niet mogelijk is. Aangezien ik het toch zonde vind om deze set te laten spuiten (vraag me niet waarom) heb ik besloten om een andere tank te kopen. Deze persoon had ook nog een linkerzijkap en die heb ik gelijk bijbesteld. Ik ben nog op zoek naar een gaaf rechterzijdeksel dus als je die hebt dan houd ik me aanbevolen.
De kleur die er nu op zit is een kleurstelling van het 75/76 model en deze (1977) hoort of Antares red of Parakeet yellow te zijn. Aangezien ik al een Antares exemplaar heb wil ik deze wel geel hebben ;) Ik hoor het graag van je of je een gaaf rechterzijdeksel hebt (mag ook per pb).
Gefeliciteerd met het vinden van een origineel gaaf zadel, ik heb er maar een imitatie opgezet omdat ik origineel niet kon vinden, ik moet alleen de letters HONDA nog achterop het zadel zien te fixen.

Groeten,

Gerard
 
Hoi Boskawouter,

Dank je wel.

Mijn set is (of was eigenlijk) zeer netjes. 2 jaar geleden heeft de vorige eigenaar de delen laten spuiten alleen heeft die spuiter helaas een fout gemaakt door de lak te hoog te laten doorlopen tot bovenaan de benzinedop. Daardoor is helaas de benzine onder de lak gekomen en is de lak rond de dop losgeraakt. Ik heb dit voorgelegd aan FZRene en die vertelde mij dat de hele set moet worden overgespoten omdat plaatselijk repareren niet mogelijk is. Aangezien ik het toch zonde vind om deze set te laten spuiten (vraag me niet waarom) heb ik besloten om een andere tank te kopen. Deze persoon had ook nog een linkerzijkap en die heb ik gelijk bijbesteld. Ik ben nog op zoek naar een gaaf rechterzijdeksel dus als je die hebt dan houd ik me aanbevolen.
De kleur die er nu op zit is een kleurstelling van het 75/76 model en deze (1977) hoort of Antares red of Parakeet yellow te zijn. Aangezien ik al een Antares exemplaar heb wil ik deze wel geel hebben ;) Ik hoor het graag van je of je een gaaf rechterzijdeksel hebt (mag ook per pb).
Gefeliciteerd met het vinden van een origineel gaaf zadel, ik heb er maar een imitatie opgezet omdat ik origineel niet kon vinden, ik moet alleen de letters HONDA nog achterop het zadel zien te fixen.

Groeten,

Gerard

De set die ik op de kop getikt had, had hetzelfde probleem maar was gelukkig nog te redden door FZRene. Er moest trouwens toch al nieuwe blanke lak op vanwege de nieuwe stickers, maar het rood is blijven zitten.

Verbaast mij niks dat die persoon wel een linker kap had, maar de rechtse niet. Ik zie op MP ook altijd alleen maar de linker staan. Ook mijn 400F had een kapotte rechtse kap, daar was een van de twee ophanghaakjes van het frame afgebroken. Mogelijk is dat een notoir probleem op deze fiets?

Ik heb ooit twee hele rechterkapjes weten te scoren, een daarvan wil ik bij mijn rood-wit-blauwe lakset houden, de andere kan je overnemen van me. Ik stuur je ff een pb.

Wat betreft je zadel; ik meen dat Honda4 sjablonen verkoopt voor het Honda logo achterop, hij zal vast ook tips kunnen geven over de werkwijze.
 
Wat is ongeveer een normale prijs tegenwoordig voor een cb750 K7. Ik ga donderdag kijken bij eentje. De motor heeft een marshall 4-1 uitlaat. Jammer genoeg geen originele. De motor heeft wel de originele lak. Alles moet goed gepoetst worden, maar het ziet er aardig uit.
 
Wat is ongeveer een normale prijs tegenwoordig voor een cb750 K7. Ik ga donderdag kijken bij eentje. De motor heeft een marshall 4-1 uitlaat. Jammer genoeg geen originele. De motor heeft wel de originele lak. Alles moet goed gepoetst worden, maar het ziet er aardig uit.

Deze? Ik vind hem zo'n 2k te duur, maar ja... prijzen zijn wel aardig omhoog gegaan het afgelopen jaar.

Er staat ook een K8 met 4 uitlaten op MP...
 
Om dit topic weer even een schop te geven :) weer even wat vorderingen aan mijn CB400.
Inmiddels heb ik de linker achterschokbreker (de rechter moet nog) gedemonteerd en gepolijst, achterwiel is vervangen met dito band, achterspatbord en kettingbeschermer zijn ook nieuw. Voor de rest veel poets en polijst werk gedaan. De tank en de zijkapjes liggen inmiddels bij de spuiter.

Groeten,

Gerard
full
 
ik laat me ook nog eens horen,
na jaren trouwe dienst werd het motorblok vorig jaar gereviseerd,
opgeboord naar eerste overmaat, grotere inlaatkleppen, cb 650 nokkenas, ....
en hopelijk terug klaar voor jaren zorgeloos rijplezier

full
 
het motorblok moet nog ingereden worden
en carbs staan momenteel afgesteld op de stadaard instellingen volgens het handboek
en daar loopt hij heel goed op. Carbs moeten nog gesynchroniseerd worden
maar was aangenaam verrast hoe hij op het gas reageerde.
Heb er nog maar een 50tal kilometer mee gereden, nogal druk met verbouwingen....

iemand advies ivm synchronisatiesetjes die zeker passen op onze CBtjes en betaalbaar zijn?
 
Ik zou verwachten dat je met grotere kleppen en een 'hetere' nokkenas wat aan je sproeiers zou moeten doen? Loopt 'ie niet arm?

Ook wel eens gehoord dat je bij toepassen van de 650 nokkenas het beste resultaat krijgt als je de 650 carbs ook gelijk meeneemt. Details weet ik niet daarvan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan