Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Ik zou overwegen om ze ook meteen te reviseren als je ze toch zover uit elkaar hebt liggen.
 
Krijg nou niks... er zit gewoon een zijspan onder al dat plastic en die spuitnevel....
full

Vandaag de spuitcabine weggegooid, volgens mij heb ik alles wel gehad nu.

Bovendien heb ik langszaam de ruimte nodig om als alles lekker doorgehard is een beetje te gaan kijken of ik ruimte genoeg heb om het rijwieldeel in elkaar te zetten of dat ik dan eerst een ander plekje voor de bak moet verzinnen (logeerbed ofzo....)

Moet genoeg ruimte komen om de veerwegen te bekijken en de aanpassing van het achterframe te bepalen: daarbij moet er ook genoeg ruimte zijn dat Leo er bij kan om het achterframe hier af te lassen.

@Ralfie, schokbrekers wilde ik inderdaad al reviseren of vervangen: maar dan heb ik nog steeds een veercompressor nodig om de EZS veren over te kunnen zetten. Zitten geen standaard veren meer onder aan de achterkant, EZS heeft de progressieve Guzzi exemplaren vervangen door een set lineare veren omdat de achterkant anders onder het gewicht van het span in rust te veel inzakt
 
Och wil met de veren wel helpen, moet je alleen naar zeewolde komen.
Om de pers naar jou te brengen is wat zwaar.
 
Veercompressortje gejoept... en het werkt....
full

Close-up prototype;
full

Moet nog wel verstevigd worden, heeft de neiging om scheef te gaan zitten waardoor de haken weg kunnen glijden... die wil ik "star" met elkaar verbinden, met net genoeg bewegingsruimte om de haken om en om aan te draaien.
De as die door het onderste oog gaat bestaat uit 2 delen met een dunner midden om te zorgen dat het niet verschuift: dat werkt in ieder geval goed, de kern is stijf genoeg om niet te verbuigen..

De veer heeft uiterlijk ook zijn beste tijd wel een beetje gehad...
full


Dit was de belangrijkste reden om met deze schokbreker te beginnen, de stelring van de veervoorspanning is aan 1 kant gebroken.
full

Hoop eerlijk gezegd dat dit soort onderdelen nog ergens leverbaar zijn; dan is revisie misschien een optie, de schokbreker voelt in principe goed aan maar er blijkt wat toest aan de stang te zitten en de behuizing is wel erg mottig...

Tweedehands schokkertje zou dus zomaar een optie kunnen zijn.


Rijwieltechnisch is er inmiddels ook wat meer duidelijk over de combinatie meenemer SPII en naaf Cali 1100, alles past vrij goed alleen de borging van de transmissiedemper is bij de SP geschoeft, terwijl bij de Cali een grote veerring wordt gebruikt om de boel op zijn plaats te houden:
full

Deze ringen zijn goed leverbaar maar extreem duur, dus als iemand nog iets heeft liggen hou ik me van harte aanbevolen.
De ring is gebruikt bij diverse grote Guzzi's met draadspaakwielen: o.a. de T3, 1000S, Cali 1100 en de Quota.
 
Laatst bewerkt:
Die onderdelen voor de Koni's bestel je voor een appel en een ei bij de Hobbyist in Hunsel. Ook revisie setjes hebben ze daar. Volgens mij kost zo'n revisiesetje iets van € 8.00 per demper.
 
Zijn je schokdempers Koni's of een ander merk? Ik zou persoonlijk voor een stalen bus gaan en de verstelmogelijkheid laten zitten.
Kan je met die circlip geen universele gebruiken? 6 euro lijkt mij overheen te komen. Zekeringsringen voor boringen - Zamro

schokkers inderdaad Koni, ring weet ik niet; zou ik moeten weten wat de materialen precies zijn.. originele ring kost 196euro, maar als je het zelfde onderdeel direct bij de apprilia groep besteld zelfs 270...

Ben op dit moment op zoek naar een gebruikt exemplaar...
 
De enige functie van die ring is toch voorkomen dat je transmissiedemper er uit valt? Hij wordt toch niet belast?
Kan je ook geen drie gaatjes tappen en de SP methode gebruiken?
 
De enige functie van die ring is toch voorkomen dat je transmissiedemper er uit valt? Hij wordt toch niet belast?
Kan je ook geen drie gaatjes tappen en de SP methode gebruiken?

Volgens mij is de borging bedoelt om te zorgen dat de meenemer stevig in de rubbers gedrukt blijft en niet over de as (in de spiebanen) kan gaan schuiven, er is door de spaakgaten geen ruimte voor een geschroefde oplossing zoals bij de SP.

De belasting is vrij hoog, bij de SP heb ik 1 keer een afgebroken boutje van de borgplaat gehad en toen waren binnen notime de andere boutgaten volledig uitgelubberd (m6)
 
Volgens mij heb ik alles wel zi'n beetje gespoten nu....
full


Dus gaan we maar verder met de veercompressor mkII..
full

Veer ver genoeg ingedrukt..
full

Borgring past er prima tussen...
full

Wel is zichtbaar dat de haken aan de bovenkant nog steeds wat wijken... dit zorgt ervoor dat bij het ontspannen van de veer als je te snel en oneven gaat de veer de boel scheef trekt en de minst belaste haak losspringt...

Tijd dus voor mkIII
full

Met een 2e versteviging achterlangs de veer aan de bovenkant van de haken...
full

En de benodigde scheefstand in verband met de veerwindingen nog stijver gefixeer (de moeren van mkII nog iets strakker aangedraaid...)
full


Is ongetwijfeld ook allemaal te koop... maar zelf maken van materialen die door de werkplaats slingeren is veel leuker en erg therapeutisch....
 
Die onderdelen voor de Koni's bestel je voor een appel en een ei bij de Hobbyist in Hunsel. Ook revisie setjes hebben ze daar. Volgens mij kost zo'n revisiesetje iets van € 8.00 per demper.

Bedankt voor de tip, alle onderdelen kan hij inderdaad nog leveren, revisieset compleet (incl. Olie e.d.) kost euro of 30, dus dat is prima te doen.

De MK III moet nog een beetje beter afgewerkt worden, de voorspanning van de schokbrekers van de oude dame zelf is waarschijnlijk net iets groter en de ruimte tussen de windingen kleiner waardoor de haken er wat moeilijk tussen gaan en je kans hebt om de coating van de veren te beschadigen...

Van de oude dame is trouwens ook 1 van de stelringen gebroken; wordt veroorzaakt door oxidevorming die de ringen naar buiten drukt tot de spanning te hoog wordt en de ring op het dunste punt knapt
 
Laatst bewerkt:
En je weet dat het tijd is om te stoppen als:
Je na een hele middag zoeken naar die 6e bout, weer vertwijfeld naar de lagerflens staat te staren en het langszaam tot je doordringt dat er maar 5 gaten inzitten.........
 
Soms pakt het hebben van totaal verschillende hobbies ook best goed uit:
full

Want de combinatie koud geblauwde oogbouten en gewoon spuitwerk oogt helemaal niet verkeerd...

Vandaag alleen even opgeruimd boven zodat de rest van het gezin normaal door het huis kan lopen.. verder gaat er aan spannie dit weekend niks meer gebeuren en ga ik me gewoon op de maasvlakte ammuseren met mijn andere "speeltje" de Webley Raider....
 
Ik ben gisteren helemaal vergeten om je m'n Diana 45 te laten zien. Oud, eenvoudig maar technisch in goede staat en loep zuiver voor zo'n oud beestje.
 
En je weet dat het tijd is om te stoppen als:
Je na een hele middag zoeken naar die 6e bout, weer vertwijfeld naar de lagerflens staat te staren en het langszaam tot je doordringt dat er maar 5 gaten inzitten.........

Ik ben blij dat anderen ook zulke dingen meemaken _O-
 
Niet veel gedaan, werkplaats opgeruimd en schoongemaakt, speciale onderdelen en bouten besteld en een laagje hamerstelen vet over de remschijven gesmeerd.... omdat ik ze in vergelijk met de nieuwe wielen toch een tikkie mottig vond.
full

Niet de moeite genomen om af te plakken, daar waar geen verf hoort te zitten is het toch na twee keer remmen weg....

Meeste bevestigingsmaterialen voor het rijwieldeel zijn binnen, dus als de remschijfbouten zijn geleverd en de schijven droog ga ik op mijn gemak de voorvork in elkaar knutselen.

Deze weken kleine stapjes omdat er ook nog wat andere dingen gemaakt moeten worden die niets met de oude dame te maken hebben...

Grt
Steven
 
Laatst bewerkt:
Zilvergrijs remschijfhart was goed idee...
full

De combinatie met de zwarte afwerking van de schommel en rembevestiging en de gouden goldlines is erg netjes...

Zeker als je bedenkt dat het net als achter wordt afgemonteerd met de originele zwarte bouten (zijn nog onderweg)
full

De bouten die er nu voor inzitten zijn me net iets te groot...

Kleine stapjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan