K75 Deel 2: ze blijven rijden

Wat een diepe rust hier zeg. :) Allemaal rijden en niet sleutelen. Afgelopen week kwamen er minder leuke geluiden uit de aandrijving van mijn trouwe K. Toen ik de olieën controleerde bleek er een mooi bosje spinters aan de aftapplug van de eindaandrijving te zitten. Ook dreven er fraaie glitters in de olie. -O- De boel gedemonteerd: Grote lager (rechts op de foto) kaduuk, de andere drie voelen ook niet lekker meer. Dit was een 32/11 aandrijving met een 16 tands cardanas. Gelukkig had ik de oude 32/10 nog liggen. Weliswaar met vrijwel versleten vertanding, maar ik kon iig rijden. Ga op zoek naar een 32/10 setje. Ik heb plezierig gereden met de 32/11 maar hij is toch levendiger met de 32/10. En mijn woon-werk route wordt steeds drukker, dus het voordeel van de langere overbrenging voel ik niet meer zo dagelijks.

full
 
Dit had ik nog niet eerder gezien; meestal slijten de splines eerst denk ik zo.
Ik ga er van uit dat je niets van de historie van deze cardan weet, en dat er genoeg olie in zat?
 
Ik heb er zelf zo'n 50K mee gereden. Netjes op tijd olie gewisseld. Dus schiet mij maar lek. Enige is: Ik heb er nieuwerwetse synthetische olie in gebruikt. Of dat het is?
 
Ik heb er zelf zo'n 50K mee gereden. Netjes op tijd olie gewisseld. Dus schiet mij maar lek. Enige is: Ik heb er nieuwerwetse synthetische olie in gebruikt. Of dat het is?
In dit geval lijkt het me onwaarschijnlijk maar moderne GL5 versnellingsbak olie mag vaak niet in ouderwetse bakken. Het tast brons aan. Moderner is niet altijd beter.
 
Laatst bewerkt:
In dit geval lijkt het me onwaarschijnlijk maar moderne GL5 versnellingsbak olie mag vaak niet in ouderwetse bakken. Het tast brons aan. Moderner is niet altijd beter.
Dat is toch alleen van toepassing wanneer er gl4 in moest? K75 versnelling en eindaandrijving moet so wie so gl5.
 
ik heb het officiele bmw wphb v2 versie k75/k100

ik zal vanavond nogmaals kijken of ik mij niet vergis.

~[edit] gedaan, wphb uit 8.87 en GL5
 
Laatst bewerkt:
Update: Na een paar EA-en te hebben bekeken, waarvan de vertanding al verder heen was dan van mijn huidige 32/11 toch maar besloten om deze te laten reviseren. Het eerste karwei in tientallen jaren dat ik uit handen moet geven -O- ;( Bij de beslissing hielpen ook een paar flinke snelwegritten. Ondanks dat hij met de 32/11 "kein Wurst mehr vom Teller" trekt, zoals iemand op flyingbrick eens treffend omschreef, zijn die 500 toeren verschil bij 120/130 toch wel prettig. En het prettige idee dat ik er dan ook vanaf ben, van dat aandrijving gedoe. Ik heb de vertanding iedere beurt gesmeerd en zie in 50K nog nauwelijks slijtage, dus dan kan ik er weer een ton tegenaan.
 
Laatst bewerkt:
Is een kroonwiel dan nog te repareren? Dat zou ik niet gedacht hebben.
Beter lezen. :$
 
Laatst bewerkt:
ik heb het officiele bmw wphb v2 versie k75/k100

ik zal vanavond nogmaals kijken of ik mij niet vergis.

\[edit] gedaan, wphb uit 8.87 en GL5
Grappig, nooit gedaan, ik heb gewoon geen GL5 in huis. De tweeklepper en de MZ krijgen ook geen GL5 dus de Ka's ook niet.
 
Ja, je zou het op meerdere manieren kunnen uitleggen. De vertanding van pignonas/cardanas bedoel ik.
Oh, dus niet het lager maar toch de tandwielen. Dan herhaal ik mijn vraag ik of die wel gereviseerd kunnen worden*? En indien ja is dat dan niet duurder dan nieuw aanschaffen?

*ik bedoel dan hier in nl.
 
Laatst bewerkt:
Oh, dus niet het lager maar toch de tandwielen. Dan herhaal ik mijn vraag ik of die wel gereviseerd kunnen worden*? En indien ja is dat dan niet duurder dan nieuw aanschaffen?

*ik bedoel dan hier in nl.

Mijn lagers worden vervangen. Vertanding pignon/kroonwiel is nog goed, daar kun je niets aan reviseren, voor zover ik weet. De Hobbyist kan de achterste vertanding van de cardanas vervangen. Bij mijn weten is er geen revisie mogelijkheid voor de pignonasvertanding die in de cardanas schuift.
Technisch moet dat wel kunnen, denk ik, maar zolang er nog gebruikte zijn, is de behoefte er niet, vermoedelijk.
Kruiskoppelingen kunnen ook vervangen worden, tegenwoordig. Een bedrijf op mp adverteert hiermee.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, mijn naam is Coen en ik ben bezig een K75RT op te knappen. Krukaslager was lek, maar dat is nu opgelost. Ik vroeg mij af of er iemand nog een rechteronderkap heeft in Mysticrot. De valbeugel is verbogen en heeft de kap meegenomen waardoor deze gescheurd is.
 
Als het nog te doen is: Polyester setje halen bij de bouwmarkt, matje achter de scheur, hars erop (lekker genieten van de geur :P ) en uit laten harden. Als de lak niet te veel beschadigd is, zie je het bijna niet meer.
 
De kuip is van een soort polyesterpasta. Dat kan je prima aan de achterkant inslijpen en repareren met polyester en glasvezel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan