gehoorprobleem

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Hallo MF'ers

Ik rijd een slordige 30000-40000 km per jaar op de motor. Dagelijks zo'n 2 1/2 uur waarvan veel snelweg. Daarnaast doe ik ook inzetjes voor het MBT, een zijspanrun of gewoon een stukje voor het plezier. :]
Ondanks zoveel mogelijk maatregelen krijg ik toch de nodige gehoorproblemen. Tinnitus (piep) had ik al. Daar begint nu hyperacusis (overgevoeligheid) bij te komen. Boven de 4000hz heb ik last van gehoorverlies in een oor.

Ik rijd al zo'n beetje de stilste motor R1200RT. Achter het scherm is het een stuk stiller dan wanneer ik met m'n kop vol in de wind ga. De helm is één van de stilste die mij past, de Shoei Neotec (systeem helm). Vergeleken met de vorige helm is deze heel veel stiller.

Ik gebruik altijd aangemeten oordoppen. Pas nog nieuwe laten maken, met het rode filter. Dat is de één na zwaarste demping 25 DB. De zwaarste geven 1 db extra demping.
De nieuwe lijken iets minder stil dan de vorige, maar die zaten niet geweldig. Die gingen steeds meer pijn doen. Misschien is daardoor het probleem wel ontstaan.
Sommige foamdoppen geven theoretisch nog meer demping, maar ze schijnen mij niet goed te passen. Mijn gehoorgang is vrij plat en breed. De meeste foam doppen expanderen niet voldoende om af te sluiten. In ben eindeloos aan het het klooien voor ze goed zitten en dan valt de demping nog steeds tegen.

In de zomer vakantie heb ik een paar weken niet gereden. Daarna een paar weken met de auwto naar het werk gegaan. Buiten de vakantietijd kost dat algauw een uur filetijd extra.
Die rust hielp wel, maar ja, er moet ook brood op de plank komen. Een uurtje rijden met tegenwind en het was weer dagenlang mis. Vooral bij zuid-westen wind over de A4 in zuidelijke richting krijgt mijn rechter oor veel te verduren. Maar misschien is het alleen de hyperacusis, die alles vervormd en luider laat klinken.

Komend weekeinde ga ik mijn helm laten aanpassen zodat ie nog beter op mijn hoofd past en alle holtes die als klankkast zouden kunnen werken worden opgevuld. Voor de geïnteresseerden, dat kan op za.2 sept bij Motoport Wateringen.
Ik heb overwogen om een integraal ipv. een systeem helm te gaan gebruiken, maar ik ben hier nog niet van overtuigd. Als ik onder het rijden mijn helm deels afdek, hoor ik weinig verschil.
Heeft iemand nog iets gehoord van de Sena helm met active noise reduction
Best Smart Bluetooth Motorcycle Helmets | Sena
Na de introductie in 2015 *O* is het akelig stil geworden.... -O-

Mijn fantasie wat ik nog kan doen is een beetje op. Het zou toch zonde zijn als ik de motor hierdoor moet laten staan. ;(
Heeft iemand nog ideeën?
 
ik weet nog wel een manier voor je die wel wil helpen maar ik weet niet of het goed werkt op de lange duur. het gaatje in het filter dicht maken. ja dat kan oncomfortabele druk geven op de oren omdat de druk niet meer egaliseert maar het scheelt aanzienlijk in de DB's die je trommelvlies bereiken. ik zou zeggen probeer het eens een keer door een beetje vaseline of zo in 1 van de kanaaltjes achter het filter te smeren en dan even een testrit maken dan kan je goed het verschil horen tussen beide oren. en die vaseline is natuurlijk ook weer redelijk makkelijk te verwijderen. permanent dicht kan je het ook maken met een druppel hotgleu als het testen met een andere dichting goed bevalt.
en als je niet helemaal dicht wilt zou je ook kunnen vragen of ze 2 filter achter elkaar kunnen zetten als daar ruimte voor is. bij de harde filters van earmo kan je ook opzet filters krijgen die je op het normale filter klikt en daar haal je ook een aantal extra DB's demping mee.
 
Laatst bewerkt:
Je bent nu 57 jaar en dat gehoorverlies kan zomaar niets met je motor te maken hebben. Als je een goede helm gebruikt en ook nog eens -25dB oordoppen, dan lijkt het mij sterk dat je doof wordt van je motor, want met 110dB moet jij nog 85dB overhouden en dat is de norm voor het nivo waar je acht uur aan mag worden blootgesteld zonder dat je gevaar loopt.
 
Ik heb eens één dag rondgereden op een Yamaha 1300 FJR... Wat een verademing met zo'n verstelbare ruit. Met die machine kan je de turbulentie rond de helm vrijwel reduceren tot nul, zelfs boven 200 km/h. Ik heb bij zulke snelheden voor de gein het vizier van de helm opengezet en dan rij je heel comfortabel. Sinds afgelopen week ben ik de redelijk trotse eignaar van een Triumph 900 sprint, en die geeft een massa turbulentie vergeleken met de Kawasaki ER5 (naked) waar ik nu een paar jaar mee heb gereden.Ik hoop voor de Triumph een kuipruit te vinden die de wind over mijn helm heen leidt in plaats van vol er tegenaan.
 
Sommige foamdoppen geven theoretisch nog meer demping, maar ze schijnen mij niet goed te passen. Mijn gehoorgang is vrij plat en breed. De meeste foam doppen expanderen niet voldoende om af te sluiten. In ben eindeloos aan het het klooien voor ze goed zitten en dan valt de demping nog steeds tegen.

Ik heb sowieso niet zoveel problemen als jij.. Maar ik knip de puntjes van mijn foam oordoppen af, zodat ze relatief breder in het begin zijn en zo dieper in mijn gehoorgang kunnen..

Misschien heb je er wat aan..
 
Ik ben 35, maar herken veel van wat je schrijft. In gesprekken met winkel medewerkers van die beter horen achtige winkels bleek dat piep ook kan komen door spierspanning, in je nek en andere aanverwante zaken. Ik heb zelf "met golven" last, heb goede dopjes, rode filter ook. Of de meest dichte versie waar helemaal geen gaatje inzit. Toch met vlagen dus last. Maar die komt en gaat dus. Misschien is dat nog wat.
 
Sena kan tot nu toe geen fabrikant vinden, naar ik begreep. Sowieso zijn carbonhelmen moeilijk te produceren. Ik heb er ook lang op gewacht en nu een C4 gekocht. Die is ook erg stil. Ik heb ook tinnitus en 60 db verlies in de hoge tonen. Altijd doppen gedragen. Ik weet niet of het, bij mij, met motorrijden te maken heeft. M'n broer heeft het ook en reed nooit motor. Ook mijn vader had het. Dus ik denk dat erfelijkheid ook kan spelen.
 
Ik heb active noise cancelling geprobeerd op mijn motor. De resultaten zijn niet slecht, maar ook niet beter dan een gewone set goeie oordoppen. Lijkt me dus niet echt de moeite waard om daar naar uit te zien.
 
Dat is wat anders, die in ear dingen van sena werkten inderdaad niet goed. Dat is niet hetzelfde als een ingebouwde koptelefoon.
 
Ik heb al 25 jaar Tinitus waar ik gelukkig weinig last van heb, wel meer dan 30 dB gehoorverlies rechts tussen 3 en 4 kHz.

Wat mij opgevallen is dat als ik mijn schouders optrek tot aan de onderkand van mijn helm het windgeruis ineens weg is. Het probleem bij mij is dus de rijwind die vanaf mijn onderarmen (buiten het windscherm) omhoog kaatst tegen de onderkant van mijn helm. Probeer eens als proef te rijden met een sjaal of das rond je nek. Kijken of dat dat het probleem verminderd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens één dag rondgereden op een Yamaha 1300 FJR... Wat een verademing met zo'n verstelbare ruit. Met die machine kan je de turbulentie rond de helm vrijwel reduceren tot nul, zelfs boven 200 km/h. Ik heb bij zulke snelheden voor de gein het vizier van de helm opengezet en dan rij je heel comfortabel. Sinds afgelopen week ben ik de redelijk trotse eignaar van een Triumph 900 sprint, en die geeft een massa turbulentie vergeleken met de Kawasaki ER5 (naked) waar ik nu een paar jaar mee heb gereden.Ik hoop voor de Triumph een kuipruit te vinden die de wind over mijn helm heen leidt in plaats van vol er tegenaan.

Ik heb de FJR ook eens geprobeerd. met mijn 1.91 ook niet echt goed. Het hangt van zoveel factoren af, dat er geen pasklare universele oplossing is. Een naked geeft altijd minder turbulentie dan een motor met kuip/ruit. Ik had voor mijn Sprint ( was wel een 955i) een double bubble ruitje. Hoewel het niet groot was werkte het wel behoorlijk goed. Universele oordoppen die mij het beste bevallen zijn die van Pinlock. Voor mij beter dan die van Alpine.
 
Laatst bewerkt:
Als ik op de naked R1200R rijd van mijn lief, dan ervaar ik toch echt heel veel meer herrie dan op m'n GSA met hoge Puig ruit. Ik ben 1,94m

En active noise control met een ingebouwde koptelefoon, zoals de Sena helm zou krijgen, is dus nog niet op de markt. Dat de oordoppen niet goed werken is bekend. Dat bleek al uit de eerste reviews. Maar dat is wat anders dan waar Sena dus mee wilde komen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Altijd fijn te weten dat je niet de enige bent.

@too, leuk idee, maar misschien eerst maar eens met een stukje tape op het gaatje proberen. Ik ben veel te bang dat de vettigheid er niet meer uit gaat.

@nursery_crime. Ooit eens een dagje rondrijden :] gewonnen op de Tropy SE, de R1200rt kloon zeg maar. Deze had een hele goede wind bescherming. Een vrij brede ruit in het midden iets verlaagd waar je doorheen kan kijken, uiteraard verstelbaar. Maar het meest indrukwekkend was het blok.

@Spacemonkey, goed idee, ga ik proberen. Misschien interessant voor jou: Je kunt op oordopjes-kopen.nl allerlei assorti pakketten foam dopjes krijgen waardoor je allerlei typen kunt uitproberen. Die cylindrische doppen zaten bij mij vaak ook wel goed, maar ze dempen wat minder. Die iniversele siliconen dingen zitten niet goed.

@Tmoons. De piep is ineens ontstaan zonder dat ik het aan hard geluid relateer. Meer een soort rondzingende versterker dus. Dat bij vlagen herken ik ook. Nu is het gewoon wat meer.
Ik las dat hyperacusis (overgevoeligheid) ook door gehoorverlies kan komen. Een klein beetje turbulentie klinkt al veel harder dan het zou moeten.

@sphyrnidus Ik geloof niet dat het erfelijk is. Het is wel heel hard achteruit gegaan nu ik zoveel rijd.
Ik hoorde wel dat Sena iets met Schubert aan het ontwikkelen was, maar dat zou niets met noise canceling te maken hebben.

@Jaap43, Heel veel helmen kun je los een speciale onderkant voor krijgen die de onderkant van de helm afsluit. Ik raad je aan om daar eens naar opzoek te gaan. Mijn helm heeft dat al standaard. Het verschil in geluid tussen de vorige helm de huidige toen ik hem kocht is ongeveer het verschil tussen wel of geen oordoppen. Inmiddels is ie misschien wat ruimer gaan zitten en lijkt het wel of de herrie is toegenomen. Misschien anders toch eens een integraal proberen, maar het is wel een flinke aanschaf. Eerst maar eens het op maat maken afwachten.

@MF MeanBlueman ;)



@Bendevanmarx Als ik ga staan met de ruit omlaag is het geruis zachter dan wanneer ik zit, maar harder dan met de ruit omhoog. De ruit werkt dus eigenlijk vrij goed, behalve met wind van opzij. Die universele van Alpine sluiten bij mij niet af. Toen ik daar was kreeg ik een paar zakjes foamdoppen mee, maar daar geldt dus hetzelfde voor. Ik zag ineens dat Bilsom doppen in maten small en large verkoopt.
 
over het er uit krijgen van vettigheid. bij mijn earmo's zat altijd een kunststof spateltje dat je kon gebruiken om het oorsmeer uit het kanaaltje te krijgen en dat werkt natuurlijk ook prima voor vaseline. bij de zachte doppen die ik heb gehad drukte ik het kanaal gewoon plat en kneep het kanaal uit als een tube om het oorsmeer er uit te krijgen en ook dat werkt prima met vaseline. vaseline blijft zacht en is daardoor redelijk makkelijk weer te verwijderen en in je oor kan het ook geen kwaad. plakkers zou ik persoonlijk niet doen want lijm reageert met allerlei materialen en het voorspellen hoe het reageert is vaak lastig van te voren. en lijmresten weghalen is stukken lastiger als als een beetje vaseline.
 
Hoi nog even Sena maakt nu de inbouw communicatie voor Schuberth. Dat staat inderdaad los van de Sena helm, die er dus nochtans niet is.
Maar de c4 is dan weer veel beter dan de C3 en ook dan de C3 pro.
Ook heb je dan geen BT aan de buitenkant.

Ik bedoelde niet dat het bij jou erfelijk is, maar meer in mijn geval. Ik rij 50-55k per jaar. Mijn gehoor is zodanig slecht dat ik gehoorapparaten nodig heb. Het is echter de afgelopen vijf jaar niet verslechterd bleek bij de meting vorige maand.
 
over het er uit krijgen van vettigheid. bij mijn earmo's zat altijd een kunststof spateltje dat je kon gebruiken om het oorsmeer uit het kanaaltje te krijgen en dat werkt natuurlijk ook prima voor vaseline. bij de zachte doppen die ik heb gehad drukte ik het kanaal gewoon plat en kneep het kanaal uit als een tube om het oorsmeer er uit te krijgen en ook dat werkt prima met vaseline. vaseline blijft zacht en is daardoor redelijk makkelijk weer te verwijderen en in je oor kan het ook geen kwaad. plakkers zou ik persoonlijk niet doen want lijm reageert met allerlei materialen en het voorspellen hoe het reageert is vaak lastig van te voren. en lijmresten weghalen is stukken lastiger als als een beetje vaseline.

Zoiets zit bij de alpine ook, maar ik ben eerder bang dat het in het filtertje zelf terecht komt. Dat gaatje is echt heel erg klein.
 
maar vaseline wordt ook redelijk makkelijk vloeibaar door het te verwarmen. je maakt hem even warm in wat water on dan blaas je hem even door met wat perslucht en je demper is weer als van ouds mocht het echt in het filter komen. ook al is die kans erg klein want dat gaatje is erg klein en je hoeft niet het hele kanaal vol te stoppen je kan rustig een luchtbel laten zitten voor het filter. en anders doe je er gewoon eerst even een propje in om de vaseline tegen te houden.
maar vooral niet zo bang zijn. het filtertje is ook makkelijk te vervangen en kost niet veel.
 
over het er uit krijgen van vettigheid. bij mijn earmo's zat altijd een kunststof spateltje dat je kon gebruiken om het oorsmeer uit het kanaaltje te krijgen en dat werkt natuurlijk ook prima voor vaseline. bij de zachte doppen die ik heb gehad drukte ik het kanaal gewoon plat en kneep het kanaal uit als een tube om het oorsmeer er uit te krijgen en ook dat werkt prima met vaseline. vaseline blijft zacht en is daardoor redelijk makkelijk weer te verwijderen en in je oor kan het ook geen kwaad. plakkers zou ik persoonlijk niet doen want lijm reageert met allerlei materialen en het voorspellen hoe het reageert is vaak lastig van te voren. en lijmresten weghalen is stukken lastiger als als een beetje vaseline.
Wat een vetkees ben jij bààh....... Gewoon netjes na het douchen je oren met een wattenstokje schoonmaken, dan hoef je dit soort onsmakelijke verhalen ook niet weer te geven....
 
Wat een vetkees ben jij bààh....... Gewoon netjes na het douchen je oren met een wattenstokje schoonmaken, dan hoef je dit soort onsmakelijke verhalen ook niet weer te geven....
Schijnt niet zo goed te zijn.. vraag maar aan een willekeurige kno arts. Overigens, door het verwijderen van het oorsmeer (zeker wat dieper al dan niet met bepaalde reinigingsmiddelen) stimuleer je juist de aanmaak van extra oorsmeer. En dat waren weer de random weetjes van de dag ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat een vetkees ben jij bààh....... Gewoon netjes na het douchen je oren met een wattenstokje schoonmaken, dan hoef je dit soort onsmakelijke verhalen ook niet weer te geven....
en dat dan zeker minimaal 4 keer per dag of zo. sommige mensen produceren nu één maal wat meer oorsmeer als een ander en bij mij is dat alleen in het rechter oor. en ja dan komt er ook wel eens wat in je demper so what daar voor ga ik echt niet meerdere keren per dag mijn oren lopen uitpeuren als de dokter zegt dat dat dat niet gaat helpen en eerder schade maakt dan goed doet. dan maak ik wel gewoon regelmatig mijn oordoppen schoon. en dat jij dat soort verhalen onsmakelijk vind moet je echt bij je zelf zoeken en niet bij een ander.
 
Even een kleine update.
es-01-020_EarSoftFX_SNR%2039dB.jpg

Ik heb deze doppen inmiddels uitgeprobeerd. De demping zou tot 39 dB gaan. Ze zijn inderdaad een stuk stiller als m'n otoplastieken vooral in de hoge tonen. Ze zijn ook een stuk groter dan verschillende foam dopjes die ik eerder heb geprobeerd. Het afsluiten van de gehoorgang gaat nu wel goed. Na het oprollen en in je oor doen moet je het dopje tientallen seconden op de plaats houden. Doe je dit niet dan duwen ze zich een stukje naar buiten tijdens het opzellen en dan kunnen ze de kussens in je helm raken, wat weer contactgeluid geeft.
 
@Jaap43, Heel veel helmen kun je los een speciale onderkant voor krijgen die de onderkant van de helm afsluit. Ik raad je aan om daar eens naar opzoek te gaan. Mijn helm heeft dat al standaard. Het verschil in geluid tussen de vorige helm de huidige toen ik hem kocht is ongeveer het verschil tussen wel of geen oordoppen. Inmiddels is ie misschien wat ruimer gaan zitten en lijkt het wel of de herrie is toegenomen. Misschien anders toch eens een integraal proberen, maar het is wel een flinke aanschaf. Eerst maar eens het op maat maken afwachten.
Dat stuk in de voorkant van de helm heb ik al en houdt de wind weg aan de voorkant van mijn gezicht.
Wat ik bedoel is de wind die van je armen tegen de onderkant van je helm aanbotst. Het komt niet binnen je helm maar maakt wel herrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan