naafbesturing EZS

Ik zit voornamelijk op dit forum om goeie ideeën van anderen te kopiëren :+
(en met bedenkers van slechte ideeën in discussie te gaan)
 
Er is mij opgevallen dat ik met speling zit op de swingarm van het zijspan , niet aan het wiel maar echt aan de ophanging .
Met het wiel van de grond en trekken en duwen zie ik de ganse ophanging bewegen , hoe los ik dat op ?
 
heb net nog eens de foto's van uw swingarm opgezocht , denk dat er niet al te veel verschil met de mijne is , weet juist niet of er bij mij ook rollagers inzitten of koper bussen
 
heb net nog eens de foto's van uw swingarm opgezocht , denk dat er niet al te veel verschil met de mijne is , weet juist niet of er bij mij ook rollagers inzitten of koper bussen

Mijn EZS kompact heeft gewoon kogellagers in de swingarm ophanging, denk niet dat dat bij U veel anders is.
 
Jep gewoon lostrekken Bert, er vanuit gaande dat de lager passing in de swing nog goed is.
 
Jep gewoon lostrekken Bert, er vanuit gaande dat de lager passing in de swing nog goed is.

Yep , maar heb net gezien dat er locktide bestaat die tot 5 mm speling uit een passing kan halen , ik verwacht speling anders dan het niet bewegen maar 5 mm zal het niet zijn , dus komt goed....denk ik lol


Ps , weet jij soms wat voor bout/lagers er gebruikt worden ?
 
Dacht en 17mm as. Weet lagermaat zo niet. Je bedoelt vast 0,5 of 0,05mm ;)
 
Wij zeggen altijd op het werk. Dit soort locktite is geschikt voor mensen die geen passingen kunnen maken!

Als je passing goed zijn heb je dit spul niet nodig!
 
,Voila , boeltje gedemonteerd , lagers zaten er nog goed in maar versleten
Uitgetikt , nieuwe gekocht ( toch duur vond ik dat 9,75 euro voor 2 stuks ) nieuwe ingetrokken met tige filtre ( of te draadschroef of zo ) en een klap van de dikke hamer na er een beetje vet aan gedaan te hebben .
Alles terug ineen en appero , glaasje Ricard

Op naar het volgende ...
 
Ja , was een gebruikte , hing aan een goldwing 1200 , foto's staan nog denk ik op de site van EZS

Moest dat aan een nieuwe voorkomen ...
 
Laatst bewerkt:
Ok , we gaan weer verder , het is dat of in de verkoop ...

het zijspan wiel staat op grofweg +/- 240 mm voor de as van het achterwiel ( wat ongeveer +/- 120 mm te weinig is) Het span hangt aan een sportive motor dus is de bedoeling dat er sportief mee gereden word , en daar zit het beestje , bij sportive linker bochten gaat het span zo hard op zijn neus dat ik bang ben dat ik een van de dagen het ganse spul omkeer , banden boven .

Het ganse span 120 mm vooruit zetten denk ik niet dat het gaat lukken ( naafbesturing ) dus vroeg ik mij af moest ik de achterbrug van de motor 120 mm langer maken of dat het iets zou uitmaken , dan zou het zijspanwiel wel op de juiste maat zitten ..
wie het weet mag het zeggen
 
In theorie zou dat je voorloop idd vergroten. Maar of het er mooier van word..
Maar dat was ook geen eis in je bovenstaande verhaal, dus niet ter zake.
 
Kun je het spatbord en zijspanwiel inclusief ophanging niet gewoon een stukje naar voren plaatsen? Of denk ik nu veel te simpel?
Lijkt mij een structureel betere oplossing dan een achterbrug verlengen.
 
Waarom heb je dat trouwens niet gewoon duidelijk afgesproken zodat dit niet nodig was geweest?
 
Dat is achteraf. Daar heeft Bert nu niet veel meer aan. Ik neem aan dat dit bij het volgende span dat Bert laat bouwen wat strakker gemanaged wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan