Knippers voor doen het niet meer, achter wel

fendo

Die hard MF'er
22 dec 2012
282
0
Spijkenisse
Hallo,
Ik heb een Yamaha 600 Diversion uit 1993.
Vorige week deed mijn linkervoorknipper het niet meer. Ik heb het lampje eruit gehaald maar die is nog goed. (Doorgemeten). Ik heb de fitting en de gloeilamp schoongemaakt van corrosie en opnieuw erin gezet. Linksvoor deed het nog steeds niet en toen ik rechts aandeed hoorde ik een klein beetje gekraak en ging het relais alleen maar zoemen. Alle 4 de knippers deden het niet meer. Accu was gelijk leeg. Deze opnieuw opgeladen en vandaag weer erin gezet. Accu geeft 12.4 volt. Tijdens starten 9.3 volt en bij 3.000 tpm 13.6 volt. Zo te zien zijn spanningsregelaar en dynamo dus goed.
De knipper linksvoor deed het niet. De anderen wel. Het relais tikte nu heel snel, wat normaal is als een lampje kapot is. Maar ik heb lampje linksvoor verwisselt met rechtsvoor en toen deden beide lampjes het niet. Lampjes doorgemeten en beiden zijn goed.
Achter is alles in orde. Als ik één van de voorlampjes achterin doe doet deze het wèl.
Kan dus een draadbreuk zijn. Maar kan dit toch het relais zijn?
Wat denken en/of weten jullie?
 
~Accu geeft 12.4 volt. Tijdens starten
9.3 volt en bij 3.000 tpm 13.6 volt
.Accu leeg of kapot of meter kapot.Laad eerst je accu goed op en meet dan nog eens. een volle accu meet direct na het laden zo'n 13,5 volt en na een dag rusten 12,7 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar een niet goed opgeladen accu geeft die dan deze symptomen?
Je knipperrelais werkt op belasting en is bedoeld voor 4 raw's van 21 watt. Als de accuspanning te laag is is de belasting ook meteen een stuk lager. Ik lees nergens welk vermogen je lampjes in de raw's hebben. Dit zou 21 watt moeten zijn. Als er leds in zitten kan het heel goed zijn ZE onder de drempelspanning zitten en dan lichten ze niet op. Om enkele dingen uit te sluiten, Laad eerst je accu op zodat je 12,7 volt hebt. Kijk naar het vermogen van je lampjes. Verbind het knipperrelais eens door, de lampjes moeten dan voluit branden aan de kant waar de richtingaanwijzer schakelaar staat.
 
Er zitten gewone lampjes in van 21W. Dus als ik het relais eraf haal en ik verbind in de stekker de middelste pin met bv de linker en doe mn richtingschakelaar naar links dan moet die constant branden. Hetzelfde met rechts. Na een volgeladen accu. Dat ga ik dan morgen ff proberen.
 
Toevallig heeft mijn vriendin ook net een XJ600. Was ermee bezig omdat ik de koplamp niet erg fel vind. Bij wat prutsen om de aarde te vinden kwam ik erachter dat de knippers voor het opeens niet meer deden. Na wat zoeken kwam ik een stekker onder de tank tegen.

Hier lopen de draden heen van de beide stuurschakelaars. Daar zat bij mij behoorlijk wat groene aanslag in. Is een behoorlijke dikke connector met volgens mij 9 draden. Check die eens.
 
Toevallig heeft mijn vriendin ook net een XJ600. Was ermee bezig omdat ik de koplamp niet erg fel vind. Bij wat prutsen om de aarde te vinden kwam ik erachter dat de knippers voor het opeens niet meer deden. Na wat zoeken kwam ik een stekker onder de tank tegen.

Hier lopen de draden heen van de beide stuurschakelaars. Daar zat bij mij behoorlijk wat groene aanslag in. Is een behoorlijke dikke connector met volgens mij 9 draden. Check die eens.
Dank je. Daar ga ik komend weekend even naar kijken. Ik hoop dat dat het is. Scheelt een hoop zoekwerk en wellicht kosten.
 
Ik heb het knipperlichtrelais vervangen maar dat was het dus niet.
Ik heb rechts onder de tank inderdaad een dikke kabel gevonden en alle stekkers ingespoten met contactspray. Daarna voor zover het mogelijk was schoongemaakt. Dit hielp echter niet. De motor startte gewoon direct. Toen ik met uitgezette motor en contact aan mijn knipperlichten links en rechts aandeed deden ze het alleen achter. Daarna startte hij ook niet meer. De accu gaf nu bij starten 8,4 volt. Dus ik hou het nu op een kapotte spanningsregelaar.
Wordt vervolgd.
 
Ik heb het knipperlichtrelais vervangen maar dat was het dus niet.
Ik heb rechts onder de tank inderdaad een dikke kabel gevonden en alle stekkers ingespoten met contactspray. Daarna voor zover het mogelijk was schoongemaakt. Dit hielp echter niet. De motor startte gewoon direct. Toen ik met uitgezette motor en contact aan mijn knipperlichten links en rechts aandeed deden ze het alleen achter. Daarna startte hij ook niet meer. De accu gaf nu bij starten 8,4 volt. Dus ik hou het nu op een kapotte spanningsregelaar.
Wordt vervolgd.
Als je raw het achter wel doet maar voor niet heeft niks met de accu, knipperrelais of regelaar te maken. je hebt ergens een onderbreking tussen achter en voor.
 
Als je raw het achter wel doet maar voor niet heeft niks met de accu, knipperrelais of regelaar te maken. je hebt ergens een onderbreking tussen achter en voor.
Dacht ik eerst ook maar het is wel vreemd dat mijn accuspanning zover daalt als ik de raw aandoe. Ik denk dan ook dat er ergens sluiying zit. Deze week maar eens mn stuurkuip eraf halen en kijken.
 
Ik heb vandaag geprobeerd de bedrading vanaf mijn voorste raw te volgen en kwam onder de stuurkuip een aantal draden tegen met stekkerverbindingen. Dit heb ik zo goed en zo kwaad als ik erbij kon schoongemaakt maar dat hielp niet. Ik weet niet goed hoe de kuip eraf kan dus dat ga mij niet lukken in een halve dag. (Ik heb voorlopig niet meer dan een halve dag tijd ivm werk).
Aan de zijkant en bovenop de kuip zitten aan beide zijden imbusbouten. Ik de kuip zit aan beide kanten een bout aan de beugel. Alles losgemaakt maar er zitten nog veel meer bouten vooraan aan deze beugel. Zal ff wph downloaden om te kijken hoe die eraf gaat. Hopelijk heb ik volgende week iets meer tijd.
 
Is volgens mij niet nodig hoor. Er zitten 2x2 connectoren met plastic hoesjes onder de kuip. Die liggen op de onderkant van de kuip, net onder de koplamp. Die kun je er zo onderweg halen. Die kabels lopen naar de grote stekker waar ik het eerder over had. Als je tank en airbox eraf haalt kun je overal prima bij.
 
Is volgens mij niet nodig hoor. Er zitten 2x2 connectoren met plastic hoesjes onder de kuip. Die liggen op de onderkant van de kuip, net onder de koplamp. Die kun je er zo onderweg halen. Die kabels lopen naar de grote stekker waar ik het eerder over had. Als je tank en airbox eraf haalt kun je overal prima bij.
Ik zag wel een aantal stekkers onder de tank. Die heb ik allemaal schoongemaakt. Maar ik hen de airbox er niet afgehad. Dat zal ik dan ff doen. De stekkenverbindingen onder de koplamp in de kuip en de blauwe stakker daarvan heb ik ook schoongemaakt.
Ik kijk van de week even onder de airbox
 
Ik zag wel een aantal stekkers onder de tank. Die heb ik allemaal schoongemaakt. Maar ik hen de airbox er niet afgehad. Dat zal ik dan ff doen. De stekkenverbindingen onder de koplamp in de kuip en de blauwe stakker daarvan heb ik ook schoongemaakt.
Ik kijk van de week even onder de airbox

Het bleek een draadbreuk te zijn in een draad onder de airbox. Probleem is nu opgelost :-)
 
Het bleek een draadbreuk te zijn in een draad onder de airbox. Probleem is nu opgelost :-)
Fijn dat het opgelost is, maar houd toch maar de accu en laadspanning in de gaten, want:
\Accu geeft 12.4 volt. Tijdens starten
9.3 volt en bij 3.000 tpm 13.6 volt
.Accu leeg of kapot of meter kapot.Laad eerst je accu goed op en meet dan nog eens. een volle accu meet direct na het laden zo'n 13,5 volt en na een dag rusten 12,7 volt.

... anders gaan er later wel nog problemem opduiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan