Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Keurig netjes hoor, vakwerk.

Ik zit nog steeds in dubio over het traject zelf een router te bouwen. Aan de ene kant is het te doen, heb zo'n 10% van alle topics hierover op cnczone.nl gelezen dus nog een half miljoen te gaan. Ik kan een hoop zelfbouwen en 1 van mijn vrienden weet hier alles van en heeft er zelf al 3 gebouwd, waaronder een superzware/stabiele met 2.2 kW spindel.

Maar dan ben je wel zeker 5000 euro verder als je alleen maar topspul gebruikt voor Hiwin geleiders en omloopspindels.

En dan zie ik die dingen nog alleen maar heel voorzichtig aluminium uitknagen met een dun 8mm freesje omdat meer niet kan. Staan ze urenlang te poetsen om er een paar mm uit te halen, dat schiet niet op.

En daar staan een hele hoop mensen tegenover die zeggen voor dat geld kan je beter een oude conventionele freesbank kopen en ombouwen naar cnc. Goedkoper, sterker en stabieler, dus sneller en strakker verspanen.

Wat is wijsheid?

Waarom geen leuke oude CNC?
 
mooi gemaakt, zijn er ook foto's van het frees werk?
altijd mooi om te zien hoe uit een blok wat moois ontstaat.

Zagen:


Na het blok netjes recht te hebben gemaakt, de eerste fase, onder 15graden voor de teller:





Daarna boren, frezen, boren en tappen van de kleminrichting. Eerst twee hoeken onder 19graden uitgefreesd. Deze hoeken dienen twee doelen. 0-punt vinden en ruimte voor de werktuighouder:




Restmateriaal verwijderen (groffe vorm):





Contouren, face, camfer en logo gefreesd:




Zaagsnedes ook weer onder 19graden.



Onderzijde, eerst face gedaan. Daarna nog een uithaal aan de onderzijde GROF en daarna fijn daar waar de teller gemonteerd zit, geeft het geheel een veel fijner uiterlijk (geen foto's meer van dat proces helaas).

 
Laatst bewerkt:
Leuke foto`s, en fraai kroonplaatje geworden zeg *O*

@ FZrene, zal er ook aan liggen wat je er mee wilt doen. Meeste zelfgebouwde (portaal)frezen zijn er meer voor bedoeld om plaatmateriaal mee te bewerken. Bouw je zon ding goed stevig dan kun je er ook prima mee door aluminium. Ben je bijvoorbeeld van plan ook staal te gaan frezen dan kom je weer slecht weg met de hoogtoerige spindel.
 
Laatst bewerkt:
Keurig netjes hoor, vakwerk.

Ik zit nog steeds in dubio over het traject zelf een router te bouwen. Aan de ene kant is het te doen, heb zo'n 10% van alle topics hierover op cnczone.nl gelezen dus nog een half miljoen te gaan. Ik kan een hoop zelfbouwen en 1 van mijn vrienden weet hier alles van en heeft er zelf al 3 gebouwd, waaronder een superzware/stabiele met 2.2 kW spindel.

Maar dan ben je wel zeker 5000 euro verder als je alleen maar topspul gebruikt voor Hiwin geleiders en omloopspindels.

En dan zie ik die dingen nog alleen maar heel voorzichtig aluminium uitknagen met een dun 8mm freesje omdat meer niet kan. Staan ze urenlang te poetsen om er een paar mm uit te halen, dat schiet niet op.

En daar staan een hele hoop mensen tegenover die zeggen voor dat geld kan je beter een oude conventionele freesbank kopen en ombouwen naar cnc. Goedkoper, sterker en stabieler, dus sneller en strakker verspanen.

Wat is wijsheid?

Als ik van plan was te gaan cnc-en kocht ik een kant-en-klare cnc freesbank of bouwde een goede zware om.
 
Ik twee jaar geleden de oude freesbank uit de werkplaats van mijn werkgever opgekocht. Het is een Pedersen VH1 (of VPU1, weet het niet zeker uit m'n hoofd). Machine is ooit overhaalt in de jaren 90 door een machinehandel in Rotterdam en daarna aangeschaft door mijn werkgever en nauwelijks (zelden..) gebruikt. Ik heb het appparaat overgenomen met alle (?) spullen die er bij zaten waaronder verdeelkop met drieklauw, verdeeltafel, frezen, spantangen etc. Ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen om er serieus mee bezig te gaan.

Mocht iemand een (digitale) handleiding voor dat apparaat hebben zou ik die graag overnemen.

Onderweg van zijn tijdelijke opslag naar mijn schuur, ongeveer een jaar geleden inmiddels..

full
 
Laatst bewerkt:
Ik twee jaar geleden de oude freesbank uit de werkplaats van mijn werkgever opgekocht. Het is een Pedersen VH1 (of VPU1, weet het niet zeker uit m'n hoofd). Machine is ooit overhaalt in de jaren 90 door een machinehandel in Rotterdam en daarna aangeschaft door mijn werkgever en nauwelijks (zelden..) gebruikt. Ik heb het appparaat overgenomen met alle (?) spullen die er bij zaten waaronder verdeelkop met drieklauw, verdeeltafel, frezen, spanbanden etc. Ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen om er serieus mee bezig te gaan.

Mocht iemand een (digitale) handleiding voor dat apparaat hebben zou ik die graag overnemen.

Onderweg van zijn tijdelijke opslag naar mijn schuur, ongeveer een jaar geleden inmiddels..

[afbeelding]

leuke machines!
 
Keurig netjes hoor, vakwerk.

Ik zit nog steeds in dubio over het traject zelf een router te bouwen. Aan de ene kant is het te doen, heb zo'n 10% van alle topics hierover op cnczone.nl gelezen dus nog een half miljoen te gaan. Ik kan een hoop zelfbouwen en 1 van mijn vrienden weet hier alles van en heeft er zelf al 3 gebouwd, waaronder een superzware/stabiele met 2.2 kW spindel.

Maar dan ben je wel zeker 5000 euro verder als je alleen maar topspul gebruikt voor Hiwin geleiders en omloopspindels.

En dan zie ik die dingen nog alleen maar heel voorzichtig aluminium uitknagen met een dun 8mm freesje omdat meer niet kan. Staan ze urenlang te poetsen om er een paar mm uit te halen, dat schiet niet op.

En daar staan een hele hoop mensen tegenover die zeggen voor dat geld kan je beter een oude conventionele freesbank kopen en ombouwen naar cnc. Goedkoper, sterker en stabieler, dus sneller en strakker verspanen.

Wat is wijsheid?

Vergis je eigen niet in het ombouwen van een conventionele machine naar cnc.
Als je dat echt goed bruikbaar wilt doen kost dat ook aardig wat geld.
Je kan dan beter een bestaande cnc machine kopen voor weinig met een rotte besturing.
En daar dan nieuwe elektronica op zetten.
 
'
:Y Was wel even een denkwerkje om het zo voor elkaar te krijgen in klein plaatje... klant had eigelijk iets anders voor ogen (zo'n motogadget kroonplaat die ik eerder al 2 heb gemaakt maar zelf niet echt mooi vind _O- ) maar met deze dimensies kwam dat helemaal niet uit... dus maar eens een nieuw ontwerpje gemaakt, ben hier erg tevreden over :)
Weer mooi CNC-werk :} :} :}

Nog wat opbouwende kritiek:
Waar ik wel vraagtekens bij zet, is hoeveel kracht je nodig hebt om goed te kunnen klemmen.
Je hebt hier nl. 2x materiaal wat je moet vervormen (tov. 1 bij een traditionele klemconstructie).
En kun je dit met 1 bout redden?
Heb je hier nog aan gerekend?

Greetz, Q
 
Weer mooi CNC-werk :} :} :}

Nog wat opbouwende kritiek:
Waar ik wel vraagtekens bij zet, is hoeveel kracht je nodig hebt om goed te kunnen klemmen.
Je hebt hier nl. 2x materiaal wat je moet vervormen (tov. 1 bij een traditionele klemconstructie).
En kun je dit met 1 bout redden?
Heb je hier nog aan gerekend?

Greetz, Q

Niet aan gerekend, wel getest, nette passing om de poot, en met 10Nm is de *poot* met een arm van 20cm met de hand al niet meer te draaien.
 
Laatst bewerkt:
wat een werk zit daar in om te maken , af en toe komt er een bij mij kun je dit even snel
maken, zeg ik nee , dan kijken ze mij dom aan, niet zo maar even, en ook niet voor niets,
en ook niet 3 avonden werk voor 5 euro's het is dan ook maar net wie het is en wat het is

dat ander mans hobby mij geld kost is voorbij , men beseft vaak niet wat het kost
om goed gereedschap te kopen en te gebruiken, net zo als uit lenen , nee
ga maar naar een verhuur bedrijf , maar dat kost geld , ja en mijn machine heb ik voor niets
gereedschap en je vrouw leen je niet uit,
 
wat een werk zit daar in om te maken , af en toe komt er een bij mij kun je dit even snel
maken, zeg ik nee , dan kijken ze mij dom aan, niet zo maar even, en ook niet voor niets,
en ook niet 3 avonden werk voor 5 euro's het is dan ook maar net wie het is en wat het is

dat ander mans hobby mij geld kost is voorbij , men beseft vaak niet wat het kost
om goed gereedschap te kopen en te gebruiken, net zo als uit lenen , nee
ga maar naar een verhuur bedrijf , maar dat kost geld , ja en mijn machine heb ik voor niets
gereedschap en je vrouw leen je niet uit,

*Bijna* iedereen vergist zich er in... tijd, machines, gereedschappen, DENK-tijd/planning... valt altijd mee totdat je echt aan een deel begint..
 
ik krijg de klacht van mijn vrouw dat ik zo lang werk heb met een werkstuk,
ja de eerste is altijd anders,uit zoeken, gereedschap op zoeken en af stellen ,kost tijd de 2 de gaat sneller, wat weg vrezen gaat gemakkelijk als je er teveel af haalt plak je
het er niet zo maar weer even aan , en wat goed gaat dat zien ze niet maar gaat het een keer wat mis dan kan ik dat aan horen ,
heb op mijn werk grote vakmannen werk zien verprutsen ,
ik ben hobby man, mag dan toch ook wel eens wat mis gaan,
allen het kost het mij geld , die mannen halen gewoon weer een
nieuw stuk metaal op tot op bepaalde hoogte
 
Draaibankje is hem niet geworden helaas.

Gister en vandaag weer leuk kroonplaatje gemaakt.. voor RD400, met hip motoscope ding..

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gaaf man.

Hoe lang ben je ongeveer bezig met het programeren?

Wat voor tools gebruik je om die gaten te boren?

Ik heb 3 jaar kwaliteits controle gedaan in een machine shop, daar stonden 4 5 assige freesbanken, 2 Toshibas van ruim een miljoen doller per stuk, een CNC draaibank die een werkstuk kon houden tot 4 ton, groot spul dus.
Per machine zat daar ook ettelijke honderduizenden dollars aan cutting tools bij.
Een boor voor zo'n ding kostte al $2000, gaat nergens over die bedragen.
En als je ook eens zag hoe vaak dat spul kapot ging.

Zat er een niet op te letten, programma iets verkeerd, en dan werd zo'n cutter met een boel geweld zo'n gietstuk in gedrukt, zo een paar duizend dollar schade.

We maakten daar voornamelijk differentieelhuizen voor Caterpillar underground mining machines, zo'n leeg diff huis weegt zo'n 500 tot net over 1000 kilo.

Daar hadden we cutters waar je de diameter kon verstellen met een nauwkeurigheid van 0.01mm (in theorie natuurlijk)

Het was zo'n freesbank, alleen hadden de banken die wij hadden schermen er op.
 
Laatst bewerkt:
Gaaf man.

Hoe lang ben je ongeveer bezig met het programeren?

Wat voor tools gebruik je om die gaten te boren?

3D cad ontwerpje een uurtje of anderhalf
eerste planngen/planning een uurtje of 1,5, dan beginnen met opspannen en bedenken, oh shit ja voor deze stap heb ik ook weer ene 0-punt nodig etc.. dus ontwerpje weer wat aanpassen..
Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik bij een onderdeel als dit vrij ver kom met het freesplan in mijn hoofd, dat ik gewoon begin met de eerste stap en dan programma (+bijbehorende tool) voor programma maak, uurtje of 8 aan gewerkt hier denk ik.


Serieus spul ja.. en prijzen voor (kwaliteit) klein spul schrik ik al eens van, laat staan dat grote spul ja...
 
Knap werk hier hoor!

Ik verbaas me er nog steeds over hoeveel tijd er in kleine klusjes kan gaan zitten.

En ja, dat geldt niet alleen voor kleine klusjes hè. Veel grote projecten duren ook 2x zo lang en 4x zoveel als gedacht...

Beetje de stelregel als ik een project plan; eerst alles zo goed mogelijk proberen in de schatten en dan de tijd maal twee, dan komt het meestal aardig uit :Y
 
SP1R
een wat zwaardere machine is altijd beter dan een te lichte machine,
ik dacht van mijn boorvrees ook wat groot uitgevallen voor mij
bij de handelaar leek hij niet zo groot tussen al die grote machines
maar achter af heel blij mee
wat daar op de kar staat zal mening hobby man warm van worden,
 
3D cad ontwerpje een uurtje of anderhalf
eerste planngen/planning een uurtje of 1,5, dan beginnen met opspannen en bedenken, oh shit ja voor deze stap heb ik ook weer ene 0-punt nodig etc.. dus ontwerpje weer wat aanpassen..
Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik bij een onderdeel als dit vrij ver kom met het freesplan in mijn hoofd, dat ik gewoon begin met de eerste stap en dan programma (+bijbehorende tool) voor programma maak, uurtje of 8 aan gewerkt hier denk ik.


Serieus spul ja.. en prijzen voor (kwaliteit) klein spul schrik ik al eens van, laat staan dat grote spul ja...


Dat valt nog reuze mee.

Met die machines moet je wel kwaliteitsspul hebben, anders is het echt zo kapot/versleten
 
Terug
Bovenaan Onderaan