GSX 750 E/ES/EF

@Tom, was er al bang voor :Y Zal eens speuren naar stalen remleidingen. Gezien je er 5 moet hebben voor de antieduik voorvork.
Voorlopig remt het wel maar het kan beter.
En ja weet dat k&n veel beter is. Maar die paar keer dat ik ermee rijd ;)

@Fred, thanks! Nu weet ik welke maat ik moet bestellen :t
Passen de rechte er achter, gezien ik niet in de zijkapjes wil gaan zagen. Of moet er een 45graden bocht aan?
Zaterdag eens kijken bij de motorbeurs in Hardenberg of daar van die filters te scoren valt :Y

Thanks voor de tips :t

Door de lage biedingen (sloop prijzen) toch maar besloten de GSX aan te pakken en voorlopig te houden.
Als de boel weer rijd zal ik een uitgebreid verslag doen wat er de laatste paar weken gebeurd is.
Hoi Rob,ik heb een setje stalen remleidingen voor een SV liggen, als ze passen kun je ze krijgen. Stuur maar een pb, als je ze wil.(zijn er 2). Groet,Coert. :)
 
Hoi mannen (en vrouwen?). Ik heb nog wat hulp nodig met de GSX. Na 15 jaar stilstaan werkt nu alles weer.
Alleen de koppeling komt niet helemaal vrij. Als ik de koppelingshendel intrek komt 'ie wel iets naar buiten maar niet ver genoeg. Het wiel blijft dus draaien met ingeknepen handel en ik kan het niet met de hand tegenhouden. Als de motor niet loopt kan ik het wiel bijna niet bewegen met de hendel ingetrokken. Ik heb de kabel afgesteld en olie vervangen. Platen plakken niet en zijn binnen de specificaties. Zouden ze toch na 15 jaar vervangen moeten worden of is dat zinloos?
 
Bij mijn GSX bestond de pen die door het blok naar de koppeling gaat, uit twee delen met een kogeltje er tussen.
Kogeltje vergeten?

Ha strikkie, ik heb geen kogeltje gezien! Dus wellicht zat 'ie er al niet in. Kan dat kogeltje er langs de kant van het tandwiel uit? Of alleen aan de koppelingskant?
 
Het is een verrekt klein kogeltje, zelfde doorsnee als de pinnetjes, en volgens mij kwam het er aan de tandwielzijde uit.
Kijk anders ff in het handboek
 
Laatst bewerkt:
Ook als het blok en dan vooral de olie lekker warm is?

Als de olie lekker warm is komt ie wel lekker vrij! Dank voor de tip. Kwam er gelijk achter dat ik iets stoms had gedaan |( de pakkingen van de uitlaat bleven niet zitten dus had ik die eerste met vaseline vastgeplakt omdat ik geen ander vet kon vinden. Rookt, lekt en stinkt enorm als het heet wordt |( |(
 
Laatst bewerkt:
Een natte platen koppeling kleeft altijd wat met koude olie.

Je drukt de drukplaat maar maximaal 3mm vrij en als je die ruimte verdeelt over alle aanwezige platen dan komen die elk maar 0,3mm vrij of iets van die grootte. Als daar dan koude stroperige olie tussen zit dan draait dat allemaal niet zo makkelijk.
 
Nog een probleem.
Heb bij de ombouw de standaard tellerunit verwijderd en een digitaal exemplaar gemonteerd.
Nu he ik bijna alles werkend, alleen de toerenteller krijg ik niet aan de gang.
Draad vanaf de cdi (geel/zwart) naar de voorkant doorgemeten en deze is goed.
Nu is in het schema vanuit de wpl 1 draad voor de toeren aansluiting endat is de beschreven draad.

Nu is er misschien iemand die ook een digitale teller heeft gemonteerd en dit probleem herkend.
Ik verneem uiteraard graag de mogelijkheden.
 
hallo gsx forummers,
ik ben nieuw hier en met mijn 55 plus toch getriggerd om weer op te stappen. Mijn zonen zijn nl. bezig hun rijbewijs te halen, daarom gaat het bij mij ook weer kriebelen.
Nu ben ik niet van het moderne spul , liever een 80 er toersport, wil mijn vrouw niet achterop vouwen maar een beetje normaal laten mee toeren. In het verleden oa gereden met GT 750, Z650, VF 750F en als laatste een XJ750 SECA.
Dus is mijn oog nu na wat rondkijken gevallen op de GSX es/ef serie.
Twee tegengekomen , een 86 er met 35dkm , heel netjes , en een 88 er met 65dkm. Laatste heeft een nieuwere voorvork zonder koppeling van antiduik met remmen en ook een passagiersbeugel wat ik wel prettig vindt . Daarnaast als ik het goed begrijp ook een iets ander blok met 7 ? KW meer vermogen.
Ik heb gevoelsmatig voorkeur voor de eerste.
ik heb inmiddels gelezen over het dynamo /spanningsregelaar probleem dat deze serie heeft.Daar zal ik dus op letten , evenals de standaard zaken als balhoofdlager oliewalm bandenstaat en leeftijd etc.

alvast bedankt voor jullie meedenken,
 
Hallo mobysv,

Geweldig idee om een GSX750ES aan te schaffen.
Het is buiten de gewone checks verstandig om een voltmeter mee te nemen. Spanning op de accu meten met draaiende motor, moet dan zo'n 14,5V tot 15 V zijn vanaf 2000 toren tot hoger op toeren. Hogere spanning is niet goed (diverse malen 17V gemeten is defecte regelaar) en behoorlijk lagere spanning is ook niet goed, dan dynamostator of spanningsregelaar defect.
Heb je links naar de betreffende adversentie? Dan kunnen we met je mee kijken hier *D
 
dat was mijn plan al ja, meter meenemen en ter plekke doormeten.
De tweede , die van 88 heb ik gisteren gezien en laten staan. Was niet netjes genoeg voor ons. Zaterdag gaan we voor die van 86 kijken, een blauw witte die op MP staat aangeboden voor 1150,- in het noorden.(linken lukt zo gauw niet) Aanhanger bestellen en hopen dat dat niet voor niets is. Motor is weinig gebruikt de laatste jaren volgens verkoper. Maar eens kijken hoe oud de banden zijn. Hoe oud mogen banden eigenlijk zijn ivm harder worden van het rubber?? Adviesje ?
Ben een echte mooi weer toerrijder ( vrouwtje achterop), maar banden moeten wel veilig zijn natuurlijk. Remleidingen zijn sowieso aan de beurt als ik de fotos zo bekijk en verkoper vraag. Gelijk dan maar afkoppelen van anti duik. Als alles doorgaat zal ik hier zeker nog adviezen van jullie kunnen gebruiken!
 
Laatst bewerkt:
dat was mijn plan al ja, meter meenemen en ter plekke doormeten.
De tweede , die van 88 heb ik gisteren gezien en laten staan. Was niet netjes genoeg voor ons. Zaterdag gaan we voor die van 86 kijken, een blauw witte die op MP staat aangeboden voor 1150,- in het noorden.(linken lukt zo gauw niet) Aanhanger bestellen en hopen dat dat niet voor niets is. Motor is weinig gebruikt de laatste jaren volgens verkoper. Maar eens kijken hoe oud de banden zijn. Hoe oud mogen banden eigenlijk zijn ivm harder worden van het rubber?? Adviesje ?
Ben een echte mooi weer toerrijder ( vrouwtje achterop), maar banden moeten wel veilig zijn natuurlijk. Remleidingen zijn sowieso aan de beurt als ik de fotos zo bekijk en verkoper vraag. Gelijk dan maar afkoppelen van anti duik. Als alles doorgaat zal ik hier zeker nog adviezen van jullie kunnen gebruiken!
Is het deze?
https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=3
Ziet er zeker netjes uit op de pekelsporen aan de houders bij de passagiersstepjes na. Ook valt het op dat er voor een Metzeler Lazer voorband opligt en achter een Bridgestone BT45R als ik het goed zie. Goed kijken wat de dot-codes van de banden zijn, desnoods ff vragen in het bandentopic. Gezien de prijs mag alles wel goed in orde zijn. Achterspatbord is helemaal met originele achterflap. Remleidingen zijn waarschijnlijk origineel, dus vervangen. (ook weer even kijken wat erop staat)
Succes!
 
dank je Tomcat, is `m inderdaad

yep , had ik ook al aan gedacht , lijkt typisch een weinig gebruikte motor, dan is het inderdaad opletten met de banden leidingen rubbers etc. Ben in de banden niet zo bij eigenlijk. zal eens wat gaan lezen in het bandentopic Wat zou een gemiddelde set banden gaan kosten, uitgaande van rustig toergebruik.
En ja, met banden , leidingen en mogelijk voorschot op wellicht dynamo en sp.reg in aantocht hebben we het al gauw over een 700 euro aan extra kosten lijkt me of niet? En dan zou een prijs van rond de 1000 euro nog best (te) fors zijn inderdaad.
 
dank je Tomcat, is `m inderdaad

yep , had ik ook al aan gedacht , lijkt typisch een weinig gebruikte motor, dan is het inderdaad opletten met de banden leidingen rubbers etc. Ben in de banden niet zo bij eigenlijk. zal eens wat gaan lezen in het bandentopic Wat zou een gemiddelde set banden gaan kosten, uitgaande van rustig toergebruik.
En ja, met banden , leidingen en mogelijk voorschot op wellicht dynamo en sp.reg in aantocht hebben we het al gauw over een 700 euro aan extra kosten lijkt me of niet? En dan zou een prijs van rond de 1000 euro nog best (te) fors zijn inderdaad.
Tsja altijd moeilijk. Banden een 300 euro, maar goed wellicht zijn deze nog wel vers. Leidingen iets van 25 per leiding dus 100 als je de anti-duik niet aansluit. Ik heb die destijds ook afgeblind met M10x1 bouten. Als je de dynamo en spanningsregelaar moet vervangen komt er nog het nodige bij. Overigens schijnt het zeer verstandig te zijn een moderne mosfet regelaar te monteren bv een Shindengen SH232-12. Er wordt beweerd dat de gewone spanningsregelaars de dynamo na verloop van tijd altijd mollen..........maar goed met deze rij ik inmiddels 12 jaar. Kortom zoals het altijd gaat is de prijs die je uiteindelijk wil betalen sterk afhankelijk van de staat van de motorfiets. Als de banden en spanning op accu in orde zijn, dan heb je alleen maar een paar remleidingen te vervangen mits je verder geen andere gebreken vindt.
 
wat electronica betreft heb ik al nagevraagd bij Sevior, wikkelen kost 135 eur met advies om dan een Honda regelaar te monteren ( met kleine aanpassing)
 
nog even voor jouw Tomcat, het is niet wat geworden, helaas.
Geheel was in zeer mooie staat, enkel werd bocht 3 niet heet rest wel. Ook hoog stationair lopen. dus geen Go voor mij voor dat geld, teveel risico.
 
nog even voor jouw Tomcat, het is niet wat geworden, helaas.
Geheel was in zeer mooie staat, enkel werd bocht 3 niet heet rest wel. Ook hoog stationair lopen. dus geen Go voor mij voor dat geld, teveel risico.
Goede morgen mobysv,
Vanmorgen kreeg ik bericht van Hans waar ik destijds mijn GSX750ES in blauw witte kleurstelling heb geruild tegen mijn panzergraue Oerkat. Hans wil hem wel verkopen. Ik weet een en ander van de geschiedenis en ik weet dat ie goede spanningsregelaar en dynamo heeft (heb ik er zelf opgezet.... ;) ) en volgens mij heeft Hans de banden vernieuwd. Mocht je interesse hebben dan wil ik best contact leggen , stuur me dan ff een PB.
 
na vele overwegingen en zoeken de horizon wat verbreed en gekomen tot een andere keuze, en wel een GSX 1100 F van 1993.
Gaan we hopelijk veel plezier aan beleven. Meld me dan verder in het andere topic.
 
Mooi al die verhalen over de ES-en .
Zelf al een tijdje zo'n ding in bezit.
Ik ben er nu een caferacer van aan het maken .
Maar weet niet welke tank ik moet gaan gebruiken .
Zijn er sugesties?
 
Nog even een vraag voor de kenners hier: op mijn remklauwen voor zit zeker een 3/4 mm horizontale speling. Dat lijkt mij erg veel, of is dit normaal bij een klauw met enkele cilinder?
 
Hallo!

Ik heb dit weekend een gsx750se bemachtigd met een rammel in het blok. Nu heb ik hem open en zie dat alle 3 de schroefjes van de rotor los zitten en tegen het vliegwiel aan liepen. Is het eigenlijk normaal dat dit gedeelte van het blok vol olie staat? Heb nog nooit een rotor in de olie zien liggen, tot nu dan :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan