JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

zoals deze
full
 
Vanochtend verslapen. Te laat om te fietsen. 640 aangetrapt, veel backfire. :? Nouja, zie wel. Op 1 poot aangekomen op mn afspraak. :X Linker cilinder weigerde dienst, af en toe een plof. Beetje met de bougiekabel lopen vrotten tijdens het rijden en ineens begon hij mee te doen. Heel apart.
 
30km gereden, geen plof verkeerd gegeven. Misschien was de accuspanning te laag dat hij niet genoeg prik had voor 2 vonken? Er zit zo'n elektronische ontsteking op: Parts JAWA 350 type 634-640 | Contactless ignition 12V - Jawa 350 638 | JAWAPARTS.COM - parts for JAWA, ČZ, JAWA-ČZ, Stadion, Babetta, Simson,...
Ik he dezelfde, en heb op 't moment een gare accu.. geen probleem..
Doppen zitten verder wel vast? Trek de bougie in kwestie er eens uit?
Geen troep/water in carb?
 
Voor een tokkelritje best normaal denk ik.. wel wat rijk.. maar goed..
gek genoeg kan onvoldoende doorstroom ook een defect aan 1 kant veroorzaken.. daar was ik destijds zo mee aan het prutten voordat ik doorhad dat een andere benzinekraan de oplossing was(kan niemand je ook even vertellen..)
 
Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk de Jawa 360 opgehaald uit Den Helder! :]

Na wat voorbereidingen, smeren, schoonmaken, tanken, bandjes oppompen en accu doorladen wilde ik hem voor het eerst aantrappen. Toen brak de kickstarter af... :(
Gelukkig kon ik op de kolomboor het gat doorboren en een M8x100 bout gebruiken als tijdelijke oplossing.

De machine heeft werkelijk geen slag gemist, de hele rit! :) Alleen is denk ik de ontsteking iets te vroeg afgesteld, of hij loopt iets te vet. Als ik het gas vol opentrek, smoort hij een beetje. Eenmaal op toeren trekt hij beter.
full

full

full

full



Nu jullie de foto's hebben gezien, heb ik meteen een vraag. :)
Volgens het kenteken heb ik een Jawa Senior 350 uit 1966. Volgens mijn uitpluiswerk is het een Jawa 360 uit 1966. Echter:
Er zit een zweefzadel op (eigenbouw? of Indiaas?)
Er zitten uitlaten van een Jawa 354 op (echter die werden volgens mij niet meer geproduceerd in 1966...)
Ook de koplamp is niet Jawa 360.
Er zit een ronde km-teller op, volgens mij is dit ook Jawa 354?

Ik wil het ding eigenlijk helemaal naar fabrieksstaat brengen, maar weet nog niet zo goed wat die staat dan was. Foto's op het internet zijn helaas niet constistent, waardoor ik niet zeker weet wat er origineel wel/niet op een 360 zat.
Wat zouden jullie doen?
 
Leuke fiets :)

de uitlaten met die visstaart lijken mij van de Perak. Dit lijkt mij een Panelka, maar de kop en het zweefzadel kloppen idd niet.
Dit is de 360 Panelka

full


De beplating achteraan is ook anders. Ik zoek nog eens of ik er iets meer over kan vinden.
 
..Kickstarter brak af??
Eh, ik zou eerst de dempers zoekendie er bij horen, samen met het originele luchtfilterhuis/filter/aansluitrubber(dat 'smoren'kan ook te arm zijn.. pas op!) en klopt de carb wel? en dan met de afstelling bezig gaan.. Het zadel is idd niet origineel.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik eigenlijk best een purist ben als het gaat om oude motoren, zou ik aan deze niet te veel veranderen. Hij is eigenlijk erg mooi en leuk hoe hij nu is. Ik zou hem technisch helemaal in orde maken, goede schokdempers goede veren voor goede ontsteking. Andere koplamp en zadel zoiu wat mij betreft niet hoeven.Wel misschien de bochten netjes maken of vervangen en de velgen ook.
Maar goed dat is mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
De vorige eigenaar heeft geprobeerd er en Engelse look aan te geven.. Het achterlicht/plaathouder is BSA, de losse teller en koplamp..ik vind 'm zo ook wel leuk, maar zou er misschien toch een 354 buddy op zetten(zit veel beter dan de 360-variant).
 
Bedankt! :)

Een 360 dus, waar toch het nodige aan geknutselt is.
Eerst maar eens zorgen dat alles weer werkt.

Dan kan ik daarna de knoop doorhakken mbt zo houden of origineel maken.

Het zadel zal sowieso anders moeten, nu past mn vriendin niet achterop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan