Chinese motorscooters

Een vrij bizarre verschijning, een soort Gold Wing motorscooter:
full
 
Er zijn best mooie chinese modellen te kooop.
Model Tekken: enduro.
Zelfs nu met EFI... euro 4 norm.
Tekken ER 250 Loncin motor met zes versnellingen, soms met oliekoeling.


Ik ken idd niemand die 30.000 met een chinese motor kon rijden en nog een fatsoenlijk restwaarde had. :)
 
Er zijn best mooie chinese modellen te kooop.
Model Tekken: enduro.
Zelfs nu met EFI... euro 4 norm.
Tekken ER 250 Loncin motor met zes versnellingen, soms met oliekoeling.


Ik ken idd niemand die 30.000 met een chinese motor kon rijden en nog een fatsoenlijk restwaarde had. :)

Dat is voor iemand op een Chinese scooter waarschijnlijk ook 5 a 6 jaar later. De prijs is er dan wel af. Eigenlijk na 100 km al. Probeer dan nog maar onderdelen te bestellen na een paar jaar. Dat is een beetje het verhaal van de dagwaarde denk ik.
 
Klopt Ijzervreter. Het bestellen van onderdelen een paar jaar later lijkt me lastig.
Ik wil met een motor of motorscooter door Europa gaan reizen.
Met mijn cx500 87.. mag ik milieuzone van Parijs niet meer.
Ik zocht naar een chinese motorscooter met EFI die me ook nog de bergen op kan trekken. Tot op heden kom ik niks chinees tegen waarmee ik de tocht aandurf.
Ik ken niemand die met een chinese motorscooter 30.000 haalde.
Het lage vermogen bij die chinese motoren is ook een minpunt.
250 cc met 18 pk. voor de Tekken 250... kan je niet royaal noemen.
Is loncin of zongshen nou goed of slecht qua motoren?
 
Klopt Ijzervreter. Het bestellen van onderdelen een paar jaar later lijkt me lastig.
Ik wil met een motor of motorscooter door Europa gaan reizen.
Met mijn cx500 87.. mag ik milieuzone van Parijs niet meer.
Ik zocht naar een chinese motorscooter met EFI die me ook nog de bergen op kan trekken. Tot op heden kom ik niks chinees tegen waarmee ik de tocht aandurf.
Ik ken niemand die met een chinese motorscooter 30.000 haalde.
Het lage vermogen bij die chinese motoren is ook een minpunt.
250 cc met 18 pk. voor de Tekken 250... kan je niet royaal noemen.
Is loncin of zongshen nou goed of slecht qua motoren?

Loncin is niet slecht. Volgens mij maken die ook de blokken voor BMW enduro,s
 
Loncin is niet slecht. Volgens mij maken die ook de blokken voor BMW enduro,s
Ik heb een echte Loncin quad gehad, maar die was niet geheel volgens BMW specs.


Of... nou ja, het was een BMW zonder terugroepacties over de fouten. :+ :+
(Geen grote fouten overigens, meer afwerking, sensor en schakelaars, lekkende tank..
Het blok/bak/koppeling bleef altijd wel lopen)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een echte Loncin quad gehad, maar die was niet geheel volgens BMW specs.


Of... nou ja, het was een BMW zonder terugroepacties over de fouten. :+ :+
(Geen grote fouten overigens, meer afwerking, sensor en schakelaars, lekkende tank..
Het blok/bak/koppeling bleef altijd wel lopen)

BMW is niet de top qua betrouwbaarheid. Loncin kan daar ook niet alles aan doen.
 
Chinese motorscooters?
(ja sorry, verder dan de topictitel en de OP heb ik nog niet gelezen... :$ )

Volgens mij niet slecht. Is psychologisch.

Zowat alles wordt Chinees. 80% van de I phone bezitters werkt met een Chinese I phone die in een échte I phone winkel aan hun verkocht werd als zijnde een échte I phone, en vooral aan een échte I phone prijs.

@ alle I phone* bezitters, je moet het niet geloven hoor. Dat is immers wat de I phone** fabrikant het liefste heeft, maar het is wel zo.

Dat Chinees niet per se slecht is is in België uitvoerig bewezen. Bijna alle frituren zijn in Chinese handen, en geen Belg die erover klaagt.
Waarom zouden we ook? De frietjes zijn er zeker niet slechter op geworden. De bediening al veel minder, die gaat er juist geweldig op vooruit. Die Chinezekes zijn gewoon super vriendelijk ... en een véél mooiere verschijning :+

Op de Filipijnen rijden we met zoveel Chinese "rommel" rond. Gaat allemaal perfect. Waarom zou dat hier niet zo zijn?
Ja, het is wat lastiger om hier aan wisselstukken te komen. Enerzijds omdat ze vanuit China moeten komen.
Op de Filipijnen hebben we die meestal wel. Hebben we ze niet, dan maakt er wel iemand een passend wisselstuk voor. Jammer, dat zijn we hier verleerd ...

* ik begin het een beetje beu te worden om die naam te typen ...
** 't is ni woar é! Na doen ik et weer ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tuurlijk zijn de Chinezen aardig :) Ze proberen je immers een motor te verkopen.

Ik las dat Chinese motoren gemaakt worden voornamelijk voor Chinese wegen waar je niet veel harder dan 80 of 90 mag. Dus zij kunnen wel uit de voeten met weinig pk's en dus een lage topsnelheid.
Wat ik dus apart vind, is dat er echt niemand hier op MF vijf jaar op een Chinees heeft gereden en een jubelverhaal vertelt. Je leest vaak dat Chinezen steeds betere motoren gaan maken ... toch kiezen er hier veel voor de grote merken.

Een risico nemen met een patatje voor een paar euro vind ik niet erg... wel als ik achteraf een huilscooter uit China heb gekocht voor een paar duizend euro. :)
 
Omdat je voor hetzelfde geld ook een prima tweedehands Japanner kunt kopen. Die gaan niet vaak stuk, onderdelen zijn gewoon beschikbaar, tevens schrijf je bijna niks meer af.

Zo'n Chinees ding wil niemand, die kosten nieuw 1200euro, jaar later krijg je er met een beetje geluk nog 300euro voor, als ie het nog.

Een goede Japanse occasion van 1200euro brengt over 5jaar nog 1000euro op.
 
Ik las dat Chinese motoren gemaakt worden voornamelijk voor Chinese wegen waar je niet veel harder dan 80 of 90 mag. Dus zij kunnen wel uit de voeten met weinig pk's en dus een lage topsnelheid.
.. niemand hier op MF vijf jaar op een Chinees heeft gereden ...

Voor wie geen zin in heeft in een lang verhaal? Scroll dan door naar 'conclusie' onderaan ;)


Je beschrijft het eigenlijk zelf al waarom we hier geen verslagen vinden van mensen (MF'ers) die jaren op een Chinese motor/scooter hebben gereden.

Ze slaan hier niet aan omdat wij te veel verwend zijn met PK's en hoge topsnelheden, terwijl we het niet eens nodig hebben.

Willen de Chinezen meer voet aan wal krijgen met hun tweewielers in Europa, zullen ze zwaardere motorblokken moeten gaan gebruiken.

Op de Filipijnen gelijkaardig, in de steden max 30km/u, aan de buitenranden ervan 40km/u, en daarbuiten op de highways (en dat zijn geen snelwegen, maar rijbanen met 2 tot 3 rijvakken in elke richting, zonder scheiding tussen de rijrichting - voorbeeldje - ), is het meestal 60. Duidelijk dat je daar geen Hayabusa nodig hebt, laat staan, kan gebruiken ...

Ga je verder weg, zijn er nog veel plaatsten zonder speedlimits, maar dat betekent nog niet dat je veel sneller kan. Al gaat de bouw van nieuwe wegen (waar ze in België nog wat van kunnen leren :X ), er vooruit als nergens anders ter wereld. De economie op de Filipijnen behoort dan ook tot de snelst groeiende ter wereld op dit moment. De gemiddelde motor/scooter nieuw verkocht gaat er tegenwoordig dan ook tussen 150cc en 250cc (waar dat pakweg 10 jaar geleden nog maar 85cc tot 135cc was). Maar die vinden wij hier nog steeds te min. Het A2 rbw zorgt wel dat de klasse tot 300cc een beetje opkomt, maar veel is het niet.

Op de Filipijnen zie je vooral Japanse en Koreaanse motoren en auto's, maar de Chinezen zijn ook sterk vertegenwoordigd in de motor/scooter en vrachtwagen sector, omdat die voldoen aan de noden aldaar, maar niet aan Europese.

Voorbeeldje, een tot vrachtmotor omgebouwd Chinese motor met een 175cc motor, omdat die weten dat dit een belangrijk ding is op de Filipijnen, zeker op de kleinere eilanden (en eilandengroepen):
full

full

full

Kijk vooral eens naar de foto met de aandrijving.
Tweewiel aangedreven, bediend door een differentieel. Dus niet eenzijdig aangedreven, of tweewiel door een starre doorlopende achteras bediend door een ketting zoals dat 30 jaar geleden nog wel was.
Ook zit er tussen de eigenlijke gearbox van de motor, en het differentieel, nog een low-high switch box, voor als je het te moeilijk krijgt met zware beladingen, off road, steile hellingen ...
En dat alles compleet voor slechts 1950€ op het moment dat ik de foto trok.
De PHP stond toen 50PHP voor 1€, nu zijn dat er ruim 60PHP, dus op dit moment koop je die daar voor 1625€.

Ik vroeg de man of het geen probleem was voor wisselstukken, waarop hij zei, dat ze voor Chinese motoren meteen ook vrachten aan wisselstukken laten overkomen (die dan worden beheerd door firma's die meerdere motorzaken overkoepelen, soort van magazijns), maar dat die lang blijven liggen. Die motoren gaan alleen kapot bij gebrek aan onderhoud, of bij verkeerd gebruik (lees: te wild rijden op slechte stukken, overload ... eu ja ... het grootste probleem aldaar dus).

Conclusie:
Chinese motoren/scooters zijn goedkoop, en kwalitatief (naar hun prijs), doen wat ze moeten. Maar je zal er in Europa geen langeduur verslagen van vinden omdat wij ze niet willen, wegens vooroordeel ...
 
BMW is niet de top qua betrouwbaarheid. Loncin kan daar ook niet alles aan doen.
Ik bedoelde het anders, Loncin is als het ware een BMW zonder de terugroepacties. (maar gaat dus ook stuk)
Het was een 100% Loncin quad.

Het blokje liep wel altijd mits je steeds de carburateur aftapte na 2-3 dagen niet rijden.
Dat deed ik gewoon standaard dus. :+
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met motorscooters uit India?
Zijn die ook (nog) matig?
Hero werkte vroeger voor Honda.

Ook in het 150 en 200cc segment lijken ze in India leuke dingen te maken die betaalbaar zijn.

In Polen zie je veel Chinese motorfietsen.
Die noemen ze daar Junak, Romet ... best aardig.
 
TVS, Bajaj, LML zijn een van de Indiase grote jongens. Prima scooters voor lokaal en interlokaal gebruik in India. En ja gaat daar wat kapot dan is er altijd wel een motorbike wallah te vinden. Ik plak daar geeneens mijn banden.
Over minder dan drie maanden mag ik weer en mijn nieuwe honda dio staat al klaar. In India 730 eurie nieuw of als je wilt huren (vaak een ouder exemplaar) voor een langere periode gemiddeld 1,5 euri per dag.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal eens met DKP!
Die driewielers zijn geweldig. Vierjaar geleden een klein projectje gefinancieerd in Cambodja met de aanschaf van zo'n driewieler voor tuktuk/taxi gebruik. Als je zorgt voor goed en regelmatig onderhoud gaat er weinig stuk. Was een leuke deal. Plaatselijke en vooral betrouwbaar gebleken tuktukdriver zijn tuktuk viel van ellende uit elkaar. Wij gevraagd wat als de beste tuktuk bekend stond. Aldus de Rolls Royce onder de chinese dingen aangeschaft voor hem en afgesproken dat wij 6 maanden altijd gebruik konden maken van zijn vervoer/ chauffeurskunsten. Tussendoor kon hij zijn eigen ding doen.
Qua vervoersbudget speelden wij quite dus dat maakte ons geen drol uit. Maar voor deze man was het een giga stap voorwaarts en hij rijdt er nog steeds mee!
 
Laatst bewerkt:
@Jansovic Goed van je om iets voor de medemens te doen! Win-win is altijd mooi.

Wat bedoel je met regelmatig onderhoud?
Is dat gewoon wat vaker olie verversen en kleppenstellen dan bij een Japanse motor?
Of bedoel je dat je je motor 3 keer per jaar helemaal uit elkaar moet halen? :)
En hem dan weer opnieuw, net als in de fabriek, hem helemaal weer in elkaar moet zetten?
 
Laatst bewerkt:
..............
Wat bedoel je met regelmatig onderhoud?
Is dat gewoon wat vaker olie verversen en kleppenstellen dan bij een Japanse motor?
Of bedoel je dat je je motor 3 keer per jaar helemaal uit elkaar moet halen? :)
En hem dan weer opnieuw, net als in de fabriek, hem helemaal weer in elkaar moet zetten?

Vooral het eerste 'meer onderhoud' vaker de kleppen stellen, olie wisselenen en smeerpunten doorsmeren. Het is op het nivo van de jaren '70 motorfiets. Mijn eerste suzuki GS moest volgens het boekje iedere 3000 km een beurt krijgen. En iedere paar honderd km stond ik mijn ketting uit te koken. Daar moet je nu niet meer mee aankomen bij de moderne 'motormensch'.

In Azie, maar ook hier in de MOE-landen binnen de EU, staat periodiekondehoud niet hoog in het vaandel. Pas bij serieuze problemen gaat men aan de slag. Het kost veel moeite om daar een mentaliteitsomslag in te maken.
En idd je ziet in die landen vaak dat ze net zolang doorrijden met barrels totdat ze een groot onderhoud doen. Dat is dan de boel volledig strippen en weer opbouwen met veel immitatie componenten. En past het nieuwe onderdeel dan niet helemaal lekker, dan fixen ze dat. In Nederland noemen we dat dan 'beunen', daar in die landen liggen ze er niet wakker om. Het rijdt weer! Arbeidsloon is te verwaarlozen, dus loont het vaak de moeite.

Veel over gesproken in die landen en men ziet het probleem niet. Waarom nu geld uitgeven aan problemen die mogelijk niet zullen komen op korte termijn. Later is vroeg genoeg en dan kan je het nog een ander kleurtje geven en een andere motor inbouwen.

Overigens beperkt dit zich niet tot motorvoertuigen. Ook onroerend goed en volledige productie lijnen ondergaan hetzelfde lot. Gekmakend voor investeerders!

#on topic, conclusie chinees spul vraagt meer aandacht en wisselstukken zijn indien niet voorradig een probleem in onze 'plug and play' samenleving. Zaken aanpassen of zelf maken kost tijd = geld en vraagt skills die schaars aan het worden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat wachten op onderdelen kan lastig zijn omdat ik hem elke werkdag moet gebruiken.
Ik kan overigens prima sleutelen, alleen dat wil ik niet hoeven doen in de winter als ik naar mijn werk moet om 8 uur in de ochtend. :)

Mijn conclusie voor nu:
voor erbij en voor de hobby is een Chinese motor dus best goed te doen, al is alles wel veel minder dan bij een Japanse motor. Onderhoud waarschijnlijk het dubbele van een moderne Japanse motor) Onderdelen zelf pas maken of vrij lang wachten op onderdelen, als ze al leverbaar zijn) Vooral bij motorscooters is het van belang om de juiste kappen te vinden. Bij off the road motoren zijn dingen als stepjes, handvaten, kettingen e.d. prima uitwisselbaar.

Voor dagelijkse betrouwbaarheid, betere materialen, levensduur en restwaarde... voorlopig toch kiezen voor een Japanner. (of voor een elektrische motor)
 
Opdracht aan Chinese motorfabrikanten:
Alle onderdelen moeten super snel leverbaar zijn.
~
  • Dealernetwerk sterk verbeteren.
  • Prijzen moeten echt concurrerend blijven. (ze moeten beseffen dat de restwaarde ook laag is)
  • Kwaliteit moet omhoog.
  • Focus op betrouwbaarheid van motor.. zonder b.v. een kuipdeel kunnen we de motor nog wel blijven gebruiken, zonder spiegel kan ook wel kort.
 
Er lijken wel steeds meer stickermerken te komen, ook in Nederland.

Das mooi, want als er dan een goed model is, kan je de goedkoopste kopen.

Dat zie je o.a. in Amerika al, met de Hawk 250. (zoek maar op YouTube)
Super betaalbaar en op grote schaal te koop.

Als een Chinees motormodel behoorlijk goed is, maakt het mij persoonlijk niet uit of er Jinlung of Romet of Hangsang of een andere bijzondere naam op staat.
 
Ik lees hier wel vaak dezelfde veronderstelling dat, vooral na een paar jaar, de onderdelenvoorziening lastig zal zijn.
Voor al het kunststof kuipwerk e.d. zal dat wel kloppen maar op het technische vlak zijn ze volgens mij bijna allemaal voorzien van het GY6 blok. Daarvan is in NL bij diverse bedrijven genoeg voorradig.

Ik vraag me wel af of met de nieuwste EU regels, denk aan ABS en uitstootnormen, die dingen in 2017 nog op Nederlands kenteken te krijgen zijn :?
 
Ik weet dat ze nu aan Euro 4 norm moeten voldoen.
Ik keek naar een Benyco Tekken, die ook onder Jawa en andere namen wordt verkocht en die zijn sinds kort ook met injectie.

Je hebt wel gelijk dat al die gy6 blokken meestal dezelfde onderdelen hebben en dat er motorisch gezien dus weinig risico is op langdurig stilstaan.

Abs mag volgens mij ook Combine BrakingSystem zijn?

Het lijkt er op dat er overeenstemming is hier over de betrouwbaarheid van de motorblokken. Met goed onderhoudt, gaan ze best lang mee.
 
Blijft over het slechte Action-niveau plastic. :)
En het wat weinige vermogen.
Ik vind zelf vermogen wel belangrijk om mee te komen op de snelweg.
Toch zie je op YouTube dat er mensen 17.000 km. mee door de wereld rijden... op 125cc. Er is zelfs iemand die op een Junak 125 RS Pro, met waterkoeling, 8.000 km. lange tripjes maakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan