A2 -> A

erjan12

MF'er
26 okt 2015
35
0
Goedemiddag,

Ik ben binnenkort twee jaar in het bezit van mij A2-rijbewijs. Vanuit de regeling vanaf 2013 zou ik om het A-rijbewijs te willen krijgen een nieuw praktijkexamen moeten doen. Nou is per juli een wetwijziging geweest (weer bij de motorrijbewijzen), ik lees hier uit af dat het nu automatisch over gaat, dit betekend dat ik dus niet opnieuw hoef af te rijden.

Echter voor een bevestiging belde ik het CBR en RDW, echter kwam bij geen van beiden een duidelijk antwoord naar voren. Vandaar mijn vraag weet één van juli hoe het zit.

Erjan
full
 
Het suggereert inderdaad een automatische overgang naar A onbeperkt. Het lijkt een beetje op de vroegere 25Kw-regeling, maar dan via code 80. Maar dat is zoals ik het lees, niet dat het per se zo is.

Het CBR gaat niet over de praktische betekenis van rijbewijscategorieen, alleen over examens en toetsing daarbinnen.

Ik denk dat de verkeerspolitie de instantie is die je kan vertellen wat code 80 inhoudt, want zij controleren in het verkeer op het hebben van het juiste rijbewijs. Niet het CBR.
 
Ik lees hem iets anders..

Je hoeft geen theorie-examen af te leggen, maar wel een praktijkexamen. (maar dat is hoe ik hem lees)
 
Blijft allemaal vaag taalgebruik maar als ik de EU richtlijn lees moet er wél examen worden gedaan en NL gaat niet afwijken van de richtlijn

...

De afgifte van het rijbewijs is aan de volgende voor-
waarden onderworpen:

...

c) De aanvrager is, wat betreft categorie A2 of categorie A, na
minimaal 2 jaar rijervaring te hebben opgedaan op een
motorrijwiel van respectievelijk categorie A1 of categorie A2,
uitsluitend geslaagd voor een examen inzake rijvaardigheid
en rijgedrag, of heeft een opleiding voltooid overeenkomstig
bijlage VI.
 
... het mag gewoon allemaal weer niet te duidelijk zijn ...

Zou het wel mooi vinden als er weer automatisch overgegaan wordt.
(maar wellicht te mooi om waar te zijn ...)

Op dit moment is het nog zo (of was het nog zo???), dat als je in B je B rijbewijs 2 jaar hebt, je 4u rijles moet volgen op een 125cc en er daarna het rbw voor krijct zonder een examen te moeten afleggen.

Ik hoop dat het nog zo is, want mijn vrouwtje heeft sinds kort 2 jaar haar B en ik zou ze dan graag naar de rijschool sturen voor 4u rijles op een 125cc. Dan ergens een goedkoop tweedehandsje en eens ze voldoende rijervaring heeft kan ze voor haar vol A rbw gaan.

Hopen dat het allemaal nog zo zal gaan ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe ik het lees:

Je mag praktijkexamen A doen vanaf 21 jaar, mits je dan al twee jaar je A2 hebt omdat je anders niet op een A motor mag rijden.

Ben je 24 dan mag je direct beginnen op een A motor, zonder dat je al 2 jaar A2 hebt.

Je mag dus in de les en tijdens het examen een A motor besturen. Maar je mag hier niet zelfstandig mee de openbare weg op omdat je er geen geldig rijbewijs voor hebt. Dat krijg je pas wanneer je slaagt voor het praktijkexamen. Vandaar dat al die informatie ook onder de kop "praktijkexamen" staat, en niet onder een apart kopje over A2 rijbewijzen.

Volgens mij zit het zo. Maar erg duidelijk is het allemaal niet ...
 
Ik kwam net na lang googelen een stukje tegen op de site van de rijksoverheid. Daarin staat dat je vanaf 22 jaar al op mag voor A, maar dat je dan code 80 op je rijbewijs krijgt. Op je 24e vervalt die dan weer. Ik zal straks de link even terugzoeken.
 
Zie Categorieën op het rijbewijs vanaf 14 november 2014 | Rijbewijs.nl en
Rechtstreekse instroom A | Rijbewijs.nl

Zoals ik het lees kun je vanaf je 21e afrijden, waarbij je 2 situaties hebt:

- je hebt A2, dan alleen AVD
- je hebt geen A2, dan theorie + avb + AVD

Als je A2 korter dan 2 jaar (of niet) had bij afrijden voor A krijg je code 80 waarmee je geen A motor (alleen driewieler) mag besturen. Heb je 2 jaar je A2 dan vervalt de code 80 die je had en mag je op A motoren rijden.

Echter zou het CBR of de RDW dit toch zo even voor je uit moeten kunnen leggen, aangezien zijn de verklaringen van rijvaardigheid respectievelijk de rijbewijzen uitgeven...
 
Laatst bewerkt:
Zie Categorieën op het rijbewijs vanaf 14 november 2014 | Rijbewijs.nl en
Rechtstreekse instroom A | Rijbewijs.nl

Zoals ik het lees kun je vanaf je 21e afrijden, waarbij je 2 situaties hebt:

- je hebt A2, dan alleen AVD
- je hebt geen A2, dan theorie + avb + AVD

Als je A2 korter dan 2 jaar (of niet) had bij afrijden voor A krijg je code 80 waarmee je geen A motor (alleen driewieler) mag besturen. Heb je 2 jaar je A2 dan vervalt de code 80 die je had en mag je op A motoren rijden.

Echter zou het CBR of de RDW dit toch zo even voor je uit moeten kunnen leggen, aangezien zijn de verklaringen van rijvaardigheid respectievelijk de rijbewijzen uitgeven...
Dus iemand met een A2 rijbewijs mag al kort na het behalen van het A2 voor het A examen op(+ 35kw) bij slaging *D maar er nog niet mee rijden dat mag pas na 2 jaar bezit van het A2..........toch?

Code 80 vermelding bij het A2 rijbewijs.
 
Dus iemand met een A2 rijbewijs mag al kort na het behalen van het A2 voor het A examen op(+ 35kw) bij slaging *D maar er nog niet mee rijden dat mag pas na 2 jaar bezit van het A2..........toch?

Code 80 vermelding bij het A2 rijbewijs.

Mits je 21 bent, ja. Je kan ook op je 21e als nieuw instromer voor A afrijden maar dan heb je de eerste 2 jaar dat je alleen A2 mag rijden (lijkt beetje op het oude 25kW systeem). Kat. A geeft namelijk gelijk ook A2. Pin me er echter niet op vast, ik lees het ook alleen maar van die website. CBR/RDW zijn de enigen die echt uitsluitsel kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Mits je 21 bent, ja. Je kan ook op je 21e als nieuw instromer voor A afrijden maar dan heb je de eerste 2 jaar dat je alleen A2 mag rijden (lijkt beetje op het oude 25kW systeem). Kat. A geeft namelijk gelijk ook A2. Pin me er echter niet op vast, ik lees het ook alleen maar van die website. CBR/RDW zijn de enigen die echt uitsluitsel kunnen geven.
Dus(om gek van te worden) als ik als 20 jarige morgen 05-09-2017 mijn A2 haal mag ik met 21 jaar(09-07- 2018) voor het A op maar mag bij een positief :] resultaat vanaf 05-09-2019 als 22 jarige op een A motorfiets (+ 35kw) rijden.
Ojjeee pas na 2 jaar bezit A1 praktijk A die met 21 jaar heeft het voor hun 20ste behaald het A2 |(

.
Of moet ik dan nog tot mijn 24ste wachten voordat ik eindelijk op een heerlijke R6 mag knallen *O*
 
Laatst bewerkt:
Dus(om gek van te worden) als ik als 20 jarige morgen 05-09-2017 mijn A2 haal mag ik met 21 jaar(09-07- 2018) voor het A op maar mag bij een positief :] resultaat vanaf 05-09-2019 als 22 jarige op een A motorfiets (+ 35kw) rijden.

Of moet ik dan nog tot mijn 24ste wachten voordat ik eindelijk op een heerlijke R6 mag knallen *O*

Vanaf 5-9-2019 A motorfiets, vanaf 5-9-2017 A1 en A2 motoren, vanaf 9-7-2018 driewielers onder de 15kW (volgensmij, driewielers die niet op B mogen iig)
 
Vanaf 5-9-2019 A motorfiets, vanaf 5-9-2017 A1 en A2 motoren, vanaf 9-7-2018 driewielers onder de 15kW (volgensmij, driewielers die niet op B mogen iig)
Pffffff ben ik blij dat ik al A bezit *D

Mijn dochter is bezig vandaar mijn vragen ;)

Maar ze mag al voor *D 05-09-2019 voor het A op :? *O* *O* *O* *O* *O* *O* :] :] :] :] of toch niet '(
 
Dus als je 21 jaar bent mag je A gaan halen, waarbij er 'code 80' op het rijbewijs komt te staan, en gedurende 2 jaar alleen op een A2 motor mag rijden OF per direct op een driewieler.
Automagisch vervalt die 'code 80' na 2 jaar bezit van rijbewijs A en mag je onbeperkt vermogen motoren rijden.

Nou... Ik heb begin van het jaar A2 behaalt en mag dus over anderhalf jaar A gaan halen. Hier moet ik vervolgens nog wel een examen voor doen (en betalen). Met dit nieuwe systeem hoeft dat niet meer. Scheelt dus tijd en geld..

@marlig, dit zou dan ook voor jouw gelden. Als je dan nog een jaar zou kunnen wachten, totdat je 21 jaar bent, scheelt dat een examen bij het behalen van je A. Aan de andere kant, op de manier hoe jij het zegt mag je wel 1 jaar eerder vol vermogen rijden.

Vreemd..?
 
Dus als je 21 jaar bent mag je A gaan halen, waarbij er 'code 80' op het rijbewijs komt te staan, en gedurende 2 jaar alleen op een A2 motor mag rijden OF per direct op een driewieler.
Automagisch vervalt die 'code 80' na 2 jaar bezit van rijbewijs A en mag je onbeperkt vermogen motoren rijden.

Nou... Ik heb begin van het jaar A2 behaalt en mag dus over anderhalf jaar A gaan halen. Hier moet ik vervolgens nog wel een examen voor doen (en betalen). Met dit nieuwe systeem hoeft dat niet meer. Scheelt dus tijd en geld..

@marlig, dit zou dan ook voor jouw gelden. Als je dan nog een jaar zou kunnen wachten, totdat je 21 jaar bent, scheelt dat een examen bij het behalen van je A. Aan de andere kant, op de manier hoe jij het zegt mag je wel 1 jaar eerder vol vermogen rijden.

Vreemd..?

Als je nog geen cat. A op je rbw hebt moet je wel examen doen.....
 
Pffffff ben ik blij dat ik al A bezit *D

Mijn dochter is bezig vandaar mijn vragen ;)

Maar ze mag al voor *D 05-09-2019 voor het A op :? *O* *O* *O* *O* *O* *O* :] :] :] :] of toch niet '(

Op 9-7-2018 mag ze dus afrijden voor A waarbij ze een code 80 krijgt. Deze code 80 vervalt na 2 jaar A2 in bezit, wat dus nu valt op 5-9-2019. Pas als de code 80 is vervallen mag je op een A motorfiets stappen. Heb je geen A op je pasje of een actieve code 80 dan mag dat niet

Disclaimer: Let wel beste mensen het blijft mijn interpretatie van de info op internet, ik werk niet voor de overheid.
 
Ja bij het behalen van A op je 21ste, bedoelde bij de overgang van A met code 80 naar A zonder code 80.
Oftewel, van A2 (beperkt rijbewijs) naar A (onbeperkt rijbewijs).
 
Dus als je 21 jaar bent mag je A gaan halen, waarbij er 'code 80' op het rijbewijs komt te staan, en gedurende 2 jaar alleen op een A2 motor mag rijden OF per direct op een driewieler.
Automagisch vervalt die 'code 80' na 2 jaar bezit van rijbewijs A en mag je onbeperkt vermogen motoren rijden.

Nou... Ik heb begin van het jaar A2 behaalt en mag dus over anderhalf jaar A gaan halen. Hier moet ik vervolgens nog wel een examen voor doen (en betalen). Met dit nieuwe systeem hoeft dat niet meer. Scheelt dus tijd en geld..

@marlig, dit zou dan ook voor jouw gelden. Als je dan nog een jaar zou kunnen wachten, totdat je 21 jaar bent, scheelt dat een examen bij het behalen van je A. Aan de andere kant, op de manier hoe jij het zegt mag je wel 1 jaar eerder vol vermogen rijden.

Vreemd..?
Men zal wat geduld moeten opbrengen tot die 21ste jaar.
Jij mag al met 22 jaar A examen doen en lekker vol vermogen rijden die wachten tot hun 21ste kan dat een jaar later op hun 23ste maar bespaart wel de centjes dat examen stress? een vrije dag.... en.....en.

Wat een maffe regelingen :N
 
Nu ik het nog eens gelezen heb, als je A behaalt op je 21ste mag je pas op je 24ste onbeperkt rijden. Dus gedurende 3 jaar ben je gelimiteerd tot 35kw.
Als je volgens 'oude' regeling, dus op je 20ste voor A2 gaat dan kan je al op je 22ste A (dus onbeperkt) halen. Dus is dus 2 jaar eerder dan de nieuwe regeling. Kost je dan wel eventueel lesgeld en een examen, al is het nog onbekend of die code 80 automagisch vervalt.
 
Wat misschien ook even handig is om te vermelden, wat is de bron van de screenshot uit de OP?
 
Nu ik het nog eens gelezen heb, als je A behaalt op je 21ste mag je pas op je 24ste onbeperkt rijden.

Ik zou het nóg een keer doorlezen als ik jou was. Als je A behaalt met 21 mag je 2 jaar alleen A2 rijden. Dus mag je vanaf 23 A onbeperkt rijden. Dat scheelt een jaar tov zoals je het omschreef hierboven
 
...
Op dit moment is het nog zo (of was het nog zo???), dat als je in B je B rijbewijs 2 jaar hebt, je 4u rijles moet volgen op een 125cc en er daarna het rbw voor krijct zonder een examen te moeten afleggen.
...
Heb deze morgen een mailtje naar een rijschool gestuurd om dit na te vragen, en al antwoord gekregen ook.

In België is het dus idd zo, als je je B rijbewijs hebt behaald NA 1 mei 2011, je na 4uur rijles in een ERKENDE rijschool te hebben gevolgd, ZONDER opnieuw theorie te volgen, en ZONDER een examen te moeten afleggen, je een attest krijgt waarmee je naar je plaatselijke gemeentehuis moet, die met dat attest als bewijs op je B-rbw de code 372 toevoegen.

Die code 372 houdt in:
Je mag een motor besturen met max:
125cc / 11kW (15pk) / 0,1kW per kilo
Zelfde regels/beperkingen als het A1 rbw dus.

Maar! let op het feit, "er word de code 372 aan je B-rbw toegevoegd", je krijgt dus GÉÉN A1 rbw, en dat houdt in, dat je die 125cc enkel in België mag besturen, wil je die 125cc ook in het buitenland besturen, zowel betreffende je eigen motor als zijnde een gehuurde of geleende, MOET je wél een A1 rbw behalen, en dat betekend:
Opnieuw de volledige theorie + examen,
min 9u rijles door een erkende rijschool, gevolgd door rijden met een L, minimum 3 maand, max 12 maand, waarna je je examen kan gaan afleggen, oftewel meteen je examen afleggen indien je minimum 12 uur rijles hebt gevolgd.

Van automatische overgangen van A1 naar A2, en van A2 naar A heb ik geen info gehad, daar ik er ook niet naar gevraagd heb. Maar het zou mij zeer sterk verbazen dat het automatisch overgaat.
Voor ons niet echt een probleem, mijn vrouwtje 4u laten lessen, kijken of we een tweedehands goedkoop 125cc'tje op de kop kunnen tikken (wel met versnellingen), ervaring opdoen, en als ze klaar is voor het échte werk, kan zij meteen voor de volle A gaan, vermits ze meer dan oud genoeg daarvoor is. Dat ze intussen die 125cc enkel in B mag berijden is geen ramp, ben niet van plan om er een tripje mee naar Noorwegen of zo te rijden hoor _O-
Niet dat het niet kan hoor ... je kan zelfs met een Chinese scooter gewoon de wereld rond, als je het alleen maar wilt, kan het :]

Nu nog maar eens informeren hoeveel die vier uur rijles kost! :]
 
Kort samengevat:
In België:
B rbw na 1 mei 2011, na 4u rijles krijg je GÉÉN A1 rbw, maar je mag wel 125cc rijden, maar enkel in B.
B rbw voor 1 mei 2011, na twee jaar mag je 125cc rijden ZONDER bijscholing. Daar heb ik destijds dus ook gebruik van gemaakt.

Echter, nu ben ik te weten gekomen, dat ook die GEEN A1 krijgen, maar die code, en die 125cc dus ook ENKEL in België mogen besturen ...







OEPS! ... ik heb 2,5 jaar 125cc gereden,
full


en ben daarmee in al mijn buurlanden geweest, Nederland, Duitsland, Luxembourg, en regelmatig in Frankrijg ...
Heb ik dus al die tijd geluk gehad noot een controle te hebben gehad _O- _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan