Yamaha X-max

Kiek..........daar kan ik wat mee.
Wat een top reactie.
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Weet nu precies wat te doen en wat te tanken voortaan.
Vr gr
 
is een zuinig antwoord inderdaad.
ik tank ook met alles die v power ik merk echt verschil.mijn downtown loopt mooier rond daardoor.en de piaggio x10 klappert minder.ik zeg doen.
 
Bedankt voor je reactie MTeun-03.
Het verschil tussen 95 en 98 is dus goede merkbaar volgens jou.
Ik kan er nog niet geheel de vinger opleggen, want denk dat het soms weinig scheelt of er nou 95 of 98 getankt wordt.
Met mijn boxerblok doe ik het wel, omdat het een motor betreft die 98 gewoonweg lekkerder vind.
Maar of het nou echt zal schelen voor een 1 cilinder motorscooter die veel lichter is en minder zwaar belast wordt vroeg ik me dus af.
Ik zal het tzt eens gaan uitproberen, maar hoor ook verhalen dat het geen rigoreuze verschillen zijn wat betreft tanken met 95 of 98.
Vr Gr
 
Bedankt voor je reactie MTeun-03.
Het verschil tussen 95 en 98 is dus goede merkbaar volgens jou.
Ik kan er nog niet geheel de vinger opleggen, want denk dat het soms weinig scheelt of er nou 95 of 98 getankt wordt.
Met mijn 1200cc boxerblok doe ik het wel, omdat het een motor betreft die 98 gewoonweg lekkerder vind.
Maar of het nou echt zal schelen voor een 1 cilinder motorscooter die veel lichter is en minder zwaar belast wordt vroeg ik me dus af.
Ik zal het tzt eens gaan uitproberen, maar hoor ook verhalen dat het geen rigoreuze verschillen zijn wat betreft tanken met 95 of 98.
Vr Gr
 
Dan toch nog even een andere vraag aan de Xmax250 kenners.
Zijn er ook rijders hier op dit Forum die soort van handkappen hebben gemonteerd op hun Xmax250?
Ik denk dat het veel zal schelen in de koude wintertijd met zulke kappen.
Uiteraard kan er ook handvatverwarming op, maar handkappen lijken me ook een optie.
Ik ben benieuwd wie er zulke kappen op zijn Xmax heeft en welk merk/type kappen dan.
Vr gr
 
euro 98 ontbrand minder snel.
Voor wie interesse heeft in de werking van de motor is dit een zinvolle opmerking. Vroeger werden ontstekingen wel afgesteld op de brandstof die men tankte.

Voor wie die interesse niet heeft is het voldoende om naar de voorschriften van de fabrikant te kijken.
 
Dan toch nog even een andere vraag aan de Xmax250 kenners.
Zijn er ook rijders hier op dit Forum die soort van handkappen hebben gemonteerd op hun Xmax250?
Ik denk dat het veel zal schelen in de koude wintertijd met zulke kappen.
Uiteraard kan er ook handvatverwarming op, maar handkappen lijken me ook een optie.
Ik ben benieuwd wie er zulke kappen op zijn Xmax heeft en welk merk/type kappen dan.
Vr gr
Handkappen, ja graag voor mijn xmax 400, iemand enige ervaring met handkappen voor op een xmax? Ik kan ze niet vinden en heb al heel wat gegoogled. Als ze op een 250 passen dan zijn ze ook wel op een 400 pas te maken
 
Geen rigoreuze verschillen ?:
.............................................

Het grote voordeel van de V power vind ik dat er geen ethanol !! inzit.

En ethanol is beslist niet goed voor je scoot.

Sym raad het zelfs af.

Op de pomp staat 95 oktane Maar V power is dus 97 oktane


:t Ik tank zoveel mogelijk V power met mijn Majesty 400 en dit bevalt zeer goed.
 
Wel of geen ethanol en zo ja hoeveel is weer iets anders als het octaangehalte. In discussies wordt dit vaak op een hoop gegooid. Voor oudere motoren is bekend dat ethanol niet goed is, van wat ik heb begrepen tast het de rubber onderdelen aan. Bij moderne motoren wordt veelal aangegeven dat ze geschikt zijn voor ethanol houdende benzine. Hoe dat in de praktijk op de langere termijn uitpakt heb ik geen idee van.

Zelf tank ik wat ik tegen kom. De motor waar ik in de winter niet mee rij probeer ik wel de laatste tankbeurten voor de winterstop met iets van v-power of vergelijkbaars af te vullen.
 
Inderdaad, veel meningen hierover.

Ik tankte ook vaak het goedkoopste maar ben daar toch wel op teruggekomen. Met V Power kwam ik zo'n 25 of 30 km verder op een tank en dan is het dus helemaal niet duurder.

Omdat de scoot tegenwoordig vaker stilstaat en ik geen ethanol c.q. vochtproblemen wil komt er alleen nog "duurdere" benzine in.
 
Kiek..........daar kan ik wat mee.
Wat een top reactie.
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Weet nu precies wat te doen en wat te tanken voortaan.
Vr gr
mijn middag pauze was voorbij en geen tijd voor uitgebreid antwoord.

Vroeger was het zo dat 98 getankt moest worden bij motoren met een hogere compressie, zodat de benzine niet te snel, voordat de zuiger bovenaan was al ontbrand. Dus de 98 was gemaakt om minder snel tot ontbranding te komen dan 95.
toen zei men het heeft geen nut om 98 te tanken als de motor een minder hoge compressie heeft, en de fabriek 95 voorschrijft, tenzij de zuigerkop of cilinderkop vuil is en hij gaat pingelen, (zelfontbranding) dan kan je beter 98 erbij doen die minder snel ontbrand of de kop en zuiger schoonmaken.
vpower zal ook wel andere toevoegingen hebben waardoor de motor mogelijk beter loopt. Maar dat zal vpower 95 dan ook doen als die er was.
en scooters hebben ook al een behoorlijk hoge compressie verhouding.
dus is 95 misschien maar net genoeg en zouden sommige scooters liever een iets hoger octaan gehalte willen hebben, dus gewoon uittesten.
Als bmw 98 voorschrijft en je doet er 95 in dan heb je zeker een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie reacties.
Ook jij zuunig!!
Wist niet dat je toen net middagpauze had gehad en krap in tijd zat.
De kogel is door de kerk: heb een Xmax250 gekocht.
Wel een 2e handsje, maar met slechts 11K op de teller.
Gaat mijn werkpaard worden en wordt ingezet voor woon-werk.
Komt minimaal 25K per jaar op en daarom mede door jullie adviezen besloten om er net als in mijn BMW alleen maar 98 in te mikken.
Zal ze heel prettig vinden.
Mijn ervaringen met deze motorscooter zal ik hier blijven posten.
Ansich ook een leuk projectje om te kieken hoe ze binnen 4 jaar die 100.000km erop zet.
Vr gr
 
Dank allemaal voor jullie reacties.
Ook jij zuunig!!
Wist niet dat je toen net middagpauze had gehad en krap in tijd zat.
De kogel is door de kerk: heb een Xmax250 gekocht.
Wel een 2e handsje, maar met slechts 11K op de teller.
Gaat mijn werkpaard worden en wordt ingezet voor woon-werk.
Komt minimaal 25K per jaar op en daarom mede door jullie adviezen besloten om er net als in mijn BMW alleen maar 98 in te mikken.
Zal ze heel prettig vinden.
Mijn ervaringen met deze motorscooter zal ik hier blijven posten.
Ansich ook een leuk projectje om te kieken hoe ze binnen 4 jaar die 100.000km erop zet.
Vr gr


Gefeliciteerd. Maar eerst de plaatjes :P
Mijn vrouw en ik hebben beide een Xmax 400. En als je daar dingen aan veranderd merk je het gelijk. Voorbeeld. Ik had al een akra eronder en toen mijn vrouw haar X max ging halen won ik alle stoplichtsprintjes *O*
Toen zette zij ook haar akra eronder ( lees: dat moest ik doen) en toen verloor ik ze allemaal -O- . Zo zie je maar dat dat soort dingen dus wel werken alleen bij kleinere vermogens uit zich dat sneller dan bij grotere vermogens.
Ook het V power verhaal. Wij tanken in principe alleen nog maar V power en je merkt toch dat het net even anders rijdt. Maar veel pleizer met de nieuwe brommert.
 
Laatst bewerkt:
mijn middag pauze was voorbij en geen tijd voor uitgebreid antwoord.

Vroeger was het zo dat 98 getankt moest worden bij motoren met een hogere compressie, zodat de benzine niet te snel, voordat de zuiger bovenaan was al ontbrand. Dus de 98 was gemaakt om minder snel tot ontbranding te komen dan 95.
toen zei men het heeft geen nut om 98 te tanken als de motor een minder hoge compressie heeft, en de fabriek 95 voorschrijft, tenzij de zuigerkop of cilinderkop vuil is en hij gaat pingelen, (zelfontbranding) dan kan je beter 98 erbij doen die minder snel ontbrand of de kop en zuiger schoonmaken.
vpower zal ook wel andere toevoegingen hebben waardoor de motor mogelijk beter loopt. Maar dat zal vpower 95 dan ook doen als die er was.
en scooters hebben ook al een behoorlijk hoge compressie verhouding.
dus is 95 misschien maar net genoeg en zouden sommige scooters liever een iets hoger octaan gehalte willen hebben, dus gewoon uittesten.
Als bmw 98 voorschrijft en je doet er 95 in dan heb je zeker een probleem.

Kijk Zuunig, dit is een argument wat hout snijd! Nu ook een keer 98 in de scoot (ca 2/3) zal tussen de oren zitten, maar hij lijkt wat minder rauw, ff een paar tankbeurten testen en dan m'n conclusies trekken.

@Dylanpiloot: Je verteld me ook nooit iets, ben toch wel wat teleurgesteld.
Wanneer kom je langs???

Veel rijplezier :] :] Zal niet heel anders zijn dan de x-city
 
martin117
wat kan gebeuren is dat er dus te vroeg, voordat de zuiger helemaal boven is ontbranding plaats vindt, en dan moet de zuiger zich door de ontploffing heen drukken om bovenaan te komen.
met 98 kan de verbranding iets later tot stand komen en zal dat probleem weg zijn en loopt hij minder rauw.
 
Gefeliciteerd. Maar eerst de plaatjes :P
Mijn vrouw en ik hebben beide een Xmax 400. En als je daar dingen aan veranderd merk je het gelijk. Voorbeeld. Ik had al een akra eronder en toen mijn vrouw haar X max ging halen won ik alle stoplichtsprintjes *O*
Toen zette zij ook haar akra eronder ( lees: dat moest ik doen) en toen verloor ik ze allemaal -O- . Zo zie je maar dat dat soort dingen dus wel werken alleen bij kleinere vermogens uit zich dat sneller dan bij grotere vermogens.
Ook het V power verhaal. Wij tanken in principe alleen nog maar V power en je merkt toch dat het net even anders rijdt. Maar veel pleizer met de nieuwe brommert.

Malossi Vario er onder, dan weet je niet wat je meemaakt!

Hm, ik zal volgende keer ook s v power gaan tanken.
Goeie info zuunig en anderen
 
Laatst bewerkt:
Heren mijn dank voor de reacties.
Martin, excuses......beetje druk met van alles en we praten gauw weer bij.
Daarnet de Xmax opgehaald en ben er blij mee.
Gelijk een ART kettingslot erbij om haar toch wel vast te kunnen leggen.
Ze staat in de nacht binnen, maar voor overdag wil het die asholes van het dievengilde het toch net effe wat lastiger maken dan alleen maar het stuurslot erop en dat ze haar het bestelbusje in kunnen slepen.
Een dik kettingslot en dan vast aan een lantaarnpaal remt altijd hun tijd om het apparaat te proberen te stelen.
Moet ze ook niet betrappen, want dan breek ik ze geheid beide knieen.
Ben zo enorm klaar met al die motoren die gejat worden en vaak ook uit parkeergarages.
Alsof het werkelijk geen donder voorsteld op de manier waarop dat gajes motoren steelt.
En het ergste: ze lezen ook nog eens mee op dit soort Forums.

Kreeg de scooter volgetankt mee, en hoogstwaarschijnlijk zit er Euro 95 in.
Met alle goede bedoelingen van de motorzaak uiteraard, maar zodra die peut eruit is gaat er 98 in.
Een andere uitlaat eronder is zoals jullie schreven een mooie aanvulling.
Zal er tzt vast wel van komen, maar omdat ik de scooter eigenlijk voor 98% ga inzetten voor woon-werk, heb ik dat extra vermogen niet nodig.
Had voorheen een Z300 met AKRA eronder liggen en zonder DB killer vond ik dat net effe iets te gek qua lawaai.
Wat ik wel wil is een verhoogde ruit, want dat zal een boel schelen met het gebulder.
Ben 1.83 lang dus net effe iets te lang voor de originele ruit en daardoor veel gebulder rondom de helm op de snelweg.
Zal wel oordoppen en mijn Schubert intergraal helm opzetten, maar dat gebulder zal minder moeten kunnen.

Nu maar eens kijken hoe ze zich gaat houden de komende herfst en winter.
Gaat rond de 2500km per maand op, dus zal hard gaan met de kilometers.
Alleen met ijzel en sneeuw blijft ze binnen staan.
Maar met alle andere weersomstandigheden gaat ze samen met mij eruit en op pad.
Aankomende vrijdag schijnt bar en boos te gaan worden.
Hevige regen en wind zullen de boventoon gaan voeren.
Kan ik mooi eens kieken hoe ze zich gaat houden in die barre omstandigheden.
Fijne week jullie allen.
Vr Gr
 
Je helm opzetten in niet onverstandig :)

Zelf rij ik ook altijd met oordoppen. Nu moet ik zeggen dat ik nooit iets heb gehad met een grote toerkuip waar je volledig achter zit dus daar heb ik geen ervaring mee.
 
kan natuurlijk ook zijn dat een scooter heel goed loopt op euro95,
en op euro98 iets minder goed, omdat de ontbranding ietsie pietsie later komt, of minder fel.
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik hopelijk meemaken.
Moet zeggen dat ik na de eerste krappe 200km met de Xmax inmiddels behoorlijk tevreden ben.
Was al een tijdje het scooter-rij-gevoel vergeten, maar met deze Xmax kwam het weer heel rap bovendrijven.
Daarnet file op de snelweg..........en.......hoppa......zo ertussendoor.Ha ha ha ha
Heerlijk.
Vroeger een Honda Dylan Sys150 gehad.
Ook een hele fijne fiets, maar kwam vaak net effe tekort met die 150cc.
Heeft deze Xmax geen last van.
Snelweg draai ik 7000 toeren met 130km per uur.
Kan tot dik 8000 toeren dus krap 140 zou ze wel moeten halen.
Laat het dan op echte snelheid 130km per uur zijn dan ben ik dik tevreden.
Cruise snelheid ligt bij mij toch vaak rond de 120.
Net op halve tank euro 98 erbij gedaan.
Deze tank rij ik helemaal leeg en dan gaat er volledig Euro 98 Shell V-power in.
Dan maar eens kieken hoe ze presteert en rijdt.

Iemand van jullie Xmax rijders ervaring met een hogere ruit?
Was al wat over geschreven las ik, maar zou graag de beste keuze willen maken.
De originele ruit turbuleert als een gek.
Als ik er iets bovenuit steek met de helm, dan is het turbuleren weg.
Originele ruitje is dus best wel knake.
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

De Xmax rijdt heerlijk.
Pakt goed op en stuurt lekker.
Merk wel dat ik echt OP de scooter zit en niet zoals bij vele andere scooters ERIN.
Snelweg vond ik haar wel wat windgevoelig.
Maar mag het uiteraard niet vergelijken met mijn 1200RT.
Die ligt als een blok op de weg en spoort als een TGV.
De Xmax moest ik af en toe met nodige zijwind flink in het gareel houden.
Niets ernstigs, maar met flinke wind wel graag beide handen aan het stuur houden.
Vanmiddag maar eens een digitaal klokje scoren.
Mis dat wel op de Xmax.
Zit van alles op tot aan buitentemperatuur toe, maar helaas geen tijdwaarneming.
Dat is wel jammer.
Conclusie tot nu toe: prettige scooter en goede keuze.
Vr gr
 
M'n vriendin had ook last van wind op d'r Piaggio MP3 waardoor haar vizier bij 80 km pu omlaag ging.
Toen konden we n 2de hands maar nieuw in doosje opzetruitje kopen.
Zo'n verstelbare die je op je bestaande ruitje vastzet zonder te boren.

Effect was enorm! Nu gewoon 120 met vizier open.
 
Vanmiddag maar eens een digitaal klokje scoren.
Mis dat wel op de Xmax.
Zit van alles op tot aan buitentemperatuur toe, maar helaas geen tijdwaarneming.
Dat is wel jammer.
Conclusie tot nu toe: prettige scooter en goede keuze.
Vr gr

Had je toch een x-city moeten nemen, die heeft wel een klokje :+
En ook automatische dash verlichting (gaat ook in een tunnel aan)

Had je gister wel verwacht, maar blijkbaar vond je die tank leegrijden belangrijker O-) O-) :+ :+ :+ :+

Zie je binnen kort wel, ben benieuwd. :t :t

En veel :] :] ww plezier, lukt wel met zo'n lekkere scoot
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan