cb750 kz bout lagerkap uitlaatnokkenas gebroken

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Ik heb iets super super stoms gedaan. Momentsleutel verkeerd ingesteld en nu is een bout van een van de nokkenas lagerkappen gebroken. Echt zo stom......

Maar goed ik heb er dus weer een klusje bij. Het is de kap met markering "B".
Kap B zit rechts van de kap met het gat voor de toerentellerkabel.

Nu had ik de 2e bout ook losgehaald in de hoop dat ik dan de kap eraf kon halen. Maar de lagerkap zit nog steeds vast.

Misschien is er een bepaalde manier voor of zie ik iets over het hoofd?
Wat is de juiste manier om de kap eraf te krijgen om zo de bout te kunnen vervangen?

Dank jullie wel, Erik
 
Zeker geen ruimte om een tapeind uitdraaier te kunnen gebruiken?

Zoiets;
Qua omvang van de dop kun je denken aan m14 m16 formaat;
56656604025.jpg
 
de bout is 5 mm dik het gat in e lagerkap is misschien 6 mm. Dus nee, helaas lukt zoets niet.

Mijn hoop is dat ik de lagerkap kan verwijderen en dat er dan nog een stukje bout uitsteekt en dat ik dat er dan nog uit kan draaien.
Maar die lagerkap zit vast. Ook als ik de 2e bout eruit draai. Dus ik dacht eerst maar eens advies vragen, voor ik mijn volgende domme actie doe.
 
Laatst bewerkt:
Net geprobeerd de lagerkap met de hand rechtstandig omhoog te trekken. Geen beweging in te krijgen. In wphb staan ook geen extra aanwijzigingen.

In het wphb lossen ze gelijkmatig de bouten van lagerkappen B, C, H en J en halen dan pas deze 4 lagerkappen eraf. Doel in wphb is om de nokkenassen te verwijderen. Bij mij niet.

Of zouden deze 4 lagerkappen pas loskomen als ze alle 4 losgehaald worden? Lijkt gek, want het zijn losse halve maantjes.
 
Laatst bewerkt:
Zitten behoorlijk strak/pas. Idd waarschijnlijk over pasbus(sen) heen.

Met voorzichtig tikken met kunstof hamer of handvat van grote schroevendraaier, ratel etc. Zul je zien dat hij los komt.

Niet met zware metalen hamer meppen of schroevendraaier gaan wrikken !!
 
Tegen zijkant(en), links rechts voor achter. Dan zie je vanzelf een kiertje ontstaan.
Niet alleen maar aan één kant, als er een pasbus inzit moet je hem dus recht mogelijk omhoog trekken.
Kan ook zijn dat het nog beetje vastgeplakt zit door de olie, als er een kiertje onstaat heb je grote kans dattie los komt met de hand.
 
De kap pas heel precies. Als je een bout afbreekt heb je kans dat deze een beetje schuin omhoog komt aan de kant waar de bout afbreekt en ook in deze stand vast blijft zitten nadat je de ander bout hebt los gedraaid.

In theorie moet je dit op kunnen lossen door de afgebroken kant omlaag te duwen. Ik zou het doen door met een rubber een hamer een paar tikjes aan die kant te geven.

Dus in dezelfde richting als de afgebroken bout de kap zo trekken.

De ander kappen zou ik in eerste instantie vast laten om niet nog meer spanning er op te zetten. Best kans namelijk dat een van je kleppen opstaat en de nokkenas omhoog wil duwt.
 
En dat heb ik pas geleerd: je kan de lagerkap niet zomaar vervangen door een ander ivm lijnboring, die kap past precies bij dat blok op die plek.

Lagerkap los en bout proberen te verwijderen, desnoods uitboren en helicoil er in. Dat heb ik laatst voor het eerst met succes bij 4 schalen gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet, ligt eraan hoe handig je bent en laat evt je pasbus erin zitten dan verloopt je boor niet.
Wel alles goed afdekken zodat er geen spanen in je blok komen.
 
Géén, herhaal: géén linkse tap!
Kap er af en dan met een tangetje de rest van het boutje er uit halen. Draai de rest van de kapjes er nu af en duw de nokkenas omhoog, dan gaat je bewuste kapje vanzelf mee.
 
Laatst bewerkt:
@KwaSuz: lagerkap is er nog niet af. Er moet ook gewerkt worden.....

Als de lagerkap eraf is en er steekt geen stukje v d bout meer uit, dan moet ik toch iets...?

@halflive: Ben wel benieuwd waarom je zo nadrukkelijk zegt: geen linkse tap!.....? Linkse tap in het restje van de bout om dat eruit te krijgen (als met tang niet meer kan). Slecht plan? Want...? En wat dan wel?

@sanscorp: Heb je de lagerkap als geleiding/center bij het boren gebruikt? En dus de maat van het gat in de kap is de maat voor de boor? En hoe diep boor je dan; lengte bout - hoogte kap + 2mm?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad eerst de kap er af.

Een linkste tap is van gehardstaal als je deze gebruikt en hij breek af en dat gebeurt nog al eens heb je een major problem. Die boor je namelijk niet zomaar weer uit.

Aangezien de bout bet los is geweest en de reden van afbreken niet is dat je deze los probeerde te draaien zit het rest stukje er waarschijnlijk vrij los in. Volgorde van proberen is wat mij betreft.


1. Het uitstekende deel gebruiken als deze er is na het verwijderen van de kap.
2. Met een stalen pen schuin tegen het eindje tikken om deze zo rond te tikken
3. In het midden een puntje slaan en met een linkse boor die kleiner is dan je schroefdraad uitboren.
4. Uitboren , helicoil er in of groter draad tappen.

Optie 4 zou ik dubbel checken op het forum.

PS: sommigen
 
Beetje tikken met de kunststof hamer en hij ging. Dus lagerkap is eraf, pasbus is er ook uit (met doekje en tangetje).

Helaas, draadeind steekt niet uit, maar zit in het gat.
Is zeker een halve cm onder de bovenrand afgebroken...

@Hanzzzz:
punt1: vervalt dus.
punt2: dat is ook proberen waard. Hij is niet vlak afgebroken. Eerst nog kruipolie in het gat of iets anders?
punt3: linkse boor is denk ik niet zelfde als linkse tap? Dan krijg ik een dun gaatje/kanaaltje midden in afgebroken deel. En wat dan? Of is het doel: hopen dat hij los komt terwijl je linksom boort?
punt4: hoop dat ik hier niet aan hoef.
 
Laatst bewerkt:
Wil je exact in het midden van het restant bout boren dan moeten er een paar voorbereidingen getroffen worden.
- een geleidebus maken van een stuk M8 draadeind, lang ca. 2 cm, waar met een draaibank een gat van 3 mm door geboord moet worden.
- een zelfde soort geleidebus met een gat van 5 mm.

3 linkse boren, één van 3, één van 5 mm, en één van 6,5 mm.

De bedoeling is dat je de geleidebus van 3 mm in het restant schroefdraad in de kop draait en dan met de linke boor van 3 mm een gaatje van ca. 5 mm diep boort. Hetzelfde voor de 5 mm, ook weer ca. 5 mm diep. Er is een kans dat hierdoor het restant bout al omhoog gekomen is. De geleidebus van 5 mm uit het gat draaien, Je hebt nu een keurig gat in het midden van het restant bout. Nu met de 5 mm linkse boor het gat uitdiepen. Je kan in het gat van de andere bout nameten hoe diep je kan gaan.

Komt het restant bout nog niet omhoog dan uitboren met de 6,5 mm boor. Er blijft nu een hele dunne huls, minder dan 0,1 mm dik, over dat vaak met enige creativiteit te verwijderen is.

Volgens mij moet het restant bout wel gemakkelijk los komen omdat het breken bij het vastzetten is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Mooie beschrijving van jaap43 :Y

Kruipolie kan geen kwaad en zou ik proberen.
Ondanks dat het mer vastdraaien gebroken is kan het wel flink vast zitten.

Hoop dat je erbij kunt met een boormachine. Eventueel een 90 graden kop op de machine zetten als je hoogte beperkt is.
 
Een linkse tap is kneppelhard. Hij vreet zich in de bout vast en perst de bout uit waardoor hij gaat klemmen. Dat vreten en uitzetten is progressief. De linkse tap breekt. Dan heb je dus een kneppelhard stukje staal, harder als boortjes en bitjes in een gaatje in je kop. Wat zou je volgende plan zijn?
 
Een linkse tap is kneppelhard. Hij vreet zich in de bout vast en perst de bout uit waardoor hij gaat klemmen. Dat vreten en uitzetten is progressief. De linkse tap breekt. Dan heb je dus een kneppelhard stukje staal, harder als boortjes en bitjes in een gaatje in je kop. Wat zou je volgende plan zijn?

Ander blok kopen want daar doe je niets meer aan ?





Voor de topicstarter: Sleutel in "afgebrokenbout-verwijder-gereedschapje t..." / MeanBlueMan in "afgebrokenbout-verwijder-gereedschapje t..."
 
Laatst bewerkt:
Tsja, het blok zal er nu waarschijnlijk toch wel uit moeten vermoed ik?
Misschien is het iets om je cilinderkop eraf te halen, en dan op een freesbankje het afgebroken boutje vlak frezen ( 6 mm freesje ofzo ) en dan met een centerboor een centerpuntje boren en dan met een linke boor het restant eruit boren.

Zo doe ik het op het werk wel eens, maar het is natuurlijk wel vervelend dat de cilinderkop er daarvoor af moet.

Wel een mooie gelegenheid om de klepseals te vervangen en de kleppen een keer opnieuw in te slijpen.

Groeten en succes ermee.
 
@halflive: duidelijk, een linkse tap wordt het niet.

@MeanBlueMan (alias baksteen/bakkie toch?): Was jouw cbx blok wat in dat topic besproken wordt toch? Hoe is het bij jou gelukt? Met een setje zoals op foto van v.d.v.?

@v.d.v. (en anderen): zo'n setje lijkt me wel wat. Alleen ik zat idd ook al te kijken, zijn rechtsdraaiende boren toch, zoals jaap43 ook opmerkt...? Kan er natuurlijk een paar links draaiende boren bijkopen natuurlijk. Maakt het nog uit of je zo'n setje van stahlwille of midlock koopt of van een huismerk of ander goedkoper merk?

@jaap43: zo'n setje icm links draaiende boren, dan heb ik jouw methode toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan