Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
gefeliciteerd! nu komt het leuke deel van je rijbewijs: verkeersdeelname. gewoon elke les rijden! maar ook tijdens die lessen krijg je (opbouwend) commentaar. plek op de weg, vermijden van putdeksels en wegenverf, stilstaan bij verkeerslichten (welke voet zet je op de grond?), noem maar op.
 
Even voorstellen

hcfong
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 20 juli 2017
Theorie: 29 juni 2017 :)
AVB: 5 September 2017 ;(
AVD:
Rijschool: ANWB (Eindhoven)
Lesmotor: Honda CB650F

Ben sinds juli aan het lessen en vandaag eerste keer AVB examen gedaan. Ondanks een supergoede voorbereidingsles helaas gezakt. Het hielp al niet dat de 2 oefenen die ik in de les daarvoor voor het eerst had geoefend (achtje en vertraging) allebei gevraagd werden. De vertraging had ik al een overgedaan en omdat ik om onverklaarbare reden helemaal terugschakelde naar 1 wist ik al dat hij onvoldoende was. Toen ik de langzame slalom, die ik net daarvoor nog een keer of 10 perfect had uitgevoerd, 2 keer finaal verknalde en de examinator mij vroeg het achtje te doen wist ik dat het lastig ging worden. De eerste keer ging compleet fout en ik ging er veel te hard in. De tweede poging begon op zich heel goed maar toen kregen mijn zenuwen de overhand en trapte de achterrem zo ver in dat ik mijn evenwicht verloor. Toen wist ik al dat ik gezakt was. Desondanks moest ik toch nog even laten zien dat ik met een motor kan lopen.

Maar goed, ik blijf positief en zal dit zien als een leerzame ervaring. Morgen ga ik mijn herexamen aanvragen een paar lessen inplannen en hopelijk slaag ik dan.
 
Gefeliciteerd met je AVB, Mazz!

hcfong welkom! Jammer dat je gezakt bent, maar de volgende keer komt het vast goed.
 
Even voorstellen

hcfong
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 20 juli 2017
Theorie: 29 juni 2017 :)
AVB: 5 September 2017 ;(
AVD:
Rijschool: ANWB (Eindhoven)
Lesmotor: Honda CB650F

Ben sinds juli aan het lessen en vandaag eerste keer AVB examen gedaan. Ondanks een supergoede voorbereidingsles helaas gezakt. Het hielp al niet dat de 2 oefenen die ik in de les daarvoor voor het eerst had geoefend (achtje en vertraging) allebei gevraagd werden.


voor het eerst in een les vlak voor het examen nog oefeningen gaan leren dan ben je gewoon te laat...
als je op het examen komt moet je al ruim van te voren weten met welke oefening je moeite hebt zodat je daar nog ruim op tijd op kan oefenen.die tijd had je nu dus niet.dit mag je je rijschool dan wel aanrekenen als ze dat zo voor je gepland hebben of je moet zelf geen tijd gehad hebben maar je bent op 20 juli al begonnen dus op anderhalve maand heb je dan tijd genoeg voor alle oefeningen meerdere malen op meerdere dagen te oefenen?
 
bedankt allemaal.
ik hoop dat het met AVD ook zo vlot zal gaan,

jammer dat je gezakt bent hcfong, maar is wel raar dat je pas voor het examen nog oefening moet gaan leren.
de les voor de examen is meer bedoeld om te oefenen en niet om nog oefeningen te leren.
Succes voor de volgende keer komt vast goed
 
bedankt allemaal.
ik hoop dat het met AVD ook zo vlot zal gaan,

jammer dat je gezakt bent hcfong, maar is wel raar dat je pas voor het examen nog oefening moet gaan leren.
de les voor de examen is meer bedoeld om te oefenen en niet om nog oefeningen te leren.
Succes voor de volgende keer komt vast goed

Dat is inderdaad heel raar. Ik zou echt bij de rijschool verhaal gaan halen.

Al deed ik de laatste les voor het AVB examen pas 't wegrijden uit een parkeervak voor het eerst :P Maar dat is lang niet zo moeilijk als een achtje bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een proefles genomen destijds bij ANWB Eindhoven maar bent daarna ook naar rijschool roy in steensel geweest en meteen daar al mijn lessen ingepland. was een onderbuik gevoel maar ben blij dat ik dat gedaan heb . zeg niet dat het slecht is maar was mijn persoonlijk gevoel.
 
Rickvk96
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 22-8-2017
Theorie: examen gehaald op 30-8-2017 *O*
AVB: gepland op 28-9-2017 :)
AVD: -
Rijschool: Keijbeck (Susteren) :t
Lesmotor: Honda CBR 500

Jammer genoeg zijn het lange wachttijden voor de examens. zelf heb ik al veel rij ervaring door middel van scooter en schakelbrommer rijden. heb een lessen pakket van 6 AVB lessen en 6 AVD. mijn rijinstructrice zegt dat ik hier wel voldoende mee heb. Ik pak alle oefeningen snel en goed op. inmiddels heb ik 2 lesblokken van in totaal 4 les uren gehad. Mijn laatste les voor het examen is op 22 september om de de puntjes op de I te zetten, en vervolgens 28 september heb ik het examen. Ik zelf denk dat dit wel moet gaan lukken, aangezien ik op de motor redelijk wendbaar ben en de motor goed onder controle heb. O-) Ik kan niet wachten tot ik kan motor rijden op de weg!
 
@ mazz: gefeliciteerd! Veel plezier met je AVD-ritten.
@ hcfong: balen! Volgemde keer beter. Zoals anderen ook al constateerden, vreemd dat je in je laatst les voor je AVB nog bijzondere verrichtingen moest leren. Heb je niet eerder in de gaten gehad dat je bepaalde oefeningen nog niet had geprobeerd? Zo heb ik vrij laat pas leren lopen met de motor en op- en afbokken, "want dat was toch niet zo moeilijk". Dat zal wel, maar ik dat weet ik toch niet? Ik heb in het begin lopen hannessen om die motor op de bok te krijgen :D, maar het is inderdad een eitje, als je de juiste techniek maar gebruikt.
 
Voordat iedereen over mijn rijschool/instructeur heen valt wil ik even iets recht zetten. Dat we het achtje, de vertraging en halve draai pas in de laatste les voor het examen hebben behandelt was een bewuste keuze van ons. Het bleek al snel dat ik dingen niet zo snel op pak als anderen en dat alle oefeningen volledig beheersen in de tijd die we hadden voor het examen lastig ging worden. De langzame slalom alleen al kostte mij al 2 volle lessen om die enigszins door te hebben. We hebben daarom besloten dat de grootste kans van slagen was ons te concentreren op de 4 verplichte oefeningen en daarnaast in ieder geval een volledig cluster. Omdat ik al snel een aanleg bleek te hebben voor remmen, werden dat dus de remproeven. Immers, 4 verplichte oefeningen voldoende plus 1 keuze-oefening voldoende is geslaagd. Daarnaast hebben we ook geoefend met oefeningen die later in het verkeer goed van pas komen, zoals stapvoets rijden (voor het naderen van kruispunten en rotondes), wegrijden uit parkeervak (links en rechtsaf slaan vanuit stilstand) en de snelle slalom (gewoon omdat ie zo leuk is). Deze oefeningen kon ik op het einde bij wijze van spreken geblindoekt uitvoeren terwijl ik achterstevoren op de motor zat.

Dat we tijdens de laatste les voor het examen nog de drie overgebleven oefeningen hebben behandeld was vooral zodat ik dan wist wat er van me verwacht werd. Van de verplichte nummers gingen de uitwijk, noodstop en lopen met de motor goed. Het was alleen balen dat de langzame slalom niet wilde lukken, anders was ik gewoon geslaagd, aangezien ik ook de stop proef goed had. Maar goed, ieder zijn mening. Ik kan begrijpen dat mensen vinden dat ik alle oefeningen had moeten krijgen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat deze aanpak voor mij de beste kansen tot slagen biedt. Uiteraard gaan we in mijn vervolglessen ook aandacht besteden aan het achtje, halve draai en vertraging, maar daar zal het hopelijk niet van af hangen.
 
Ben het hier niet mee eens maar goed ieder zijn eigen mening hierover bij mij is het examen aangevraagd nadat ik alle oefening beheerste . De oefeningen die ik normaal met 2 vingers in mijn neus deed (oa langzame slalom) gingen tijdens het examen fout maar doordat ik de overige wel beheerste toch geslaagd.

Ben dus wel van mening dat je alles moet beheersen op examen of anders niet gaan. jullie hebben gegokt en helaas zoals vaker met gokken gaat dit vaak fout. het is geen race de een heeft zijn rijbewijs na 10 lessen de ander na 50. zorg dat je geniet en veilig onderweg kan straks. succes met je her.

Ps dit is geen aanval maar hoe ik het zie
 
Ik ben het eens met Jefmofo en anderen maar heb er zelf ook nog wel een mening over;
Namelijk dat het er helemaal niet om gaat om die oefeningen 'ff' te leren om je AVB examen te halen of wat de hoogste kans van slagen heeft.

Maar dat het erom gaat dat je in principe alle oefeningen goed moet beheersen, voor je eigen veiligheid én die van anderen voor de momenten na het behalen van je rijbewijs.
Want dan is er geen instructeur of leeg terrein meer waar je deze oefeningen op je gemakje uitvoert met pionnetjes.

Het is waar je op de openbare weg in de buurt van allerlei automobilisten die misschien niet op zitten te letten deze oefeningen misschien nog eens moet gaan toepassen als reactie op een situatie waar je wellicht 1 seconde de tijd voor hebt.
En een oefening die (misschien overdreven gezegd) het verschil kunnen maken tussen leven of dood.

Als jij dan nog moet gaan nadenken over wat je eigenlijk die ene keer geoefend hebt even gauw vlak voor je examen, dan lijkt het mij dat je een groot risico neemt.

Maar uiteindelijk ben je ook verantwoordelijk voor jezelf en als het jou niet interesseert of je die oefening wel/niet volledig beheerst en/of van mening bent dat je op deze manier goed leert, dan moet je dat inderdaad ook gewoon zelf weten en maakt het sowieso niet uit wat de meningen van anderen zijn, mits je anderen niet in gevaar brengt.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat het erom gaat dat je in principe alle oefeningen goed moet beheersen, voor je eigen veiligheid én die van anderen voor de momenten na het behalen van je rijbewijs.
Want dan is er geen instructeur of leeg terrein meer waar je deze oefeningen op je gemakje uitvoert met pionnetjes.

Ja dat achtje heb ik dagelijks nodig _O-
 
Ja dat achtje heb ik dagelijks nodig _O-
Wees toch niet zo kortzichtig. Het gaat niet om het achtje, het gaat toch om de mate van beheersing die je over de motor hebt/krijgt door het oefenen van achtjes waardoor je soortgelijke vloeiende bewegingen kunt maken wanneer het erop aan komt ipv jezelf onderuit stuurt bij bepaalde (gevaarlijke) verkeerssituaties wanneer je snel moet reageren.

Toen ik bezig was met mijn auto rijlessen, moest ik in het begin ook op een parkeerplaats alleen maar zo snel mogelijk het stuur helemaal naar links of helemaal naar rechts omgooien en rondjes rijden. Dat doe ik ook niet dagelijks.

Maar je leert er wel de vaardigheid sturen mee met zo'n oefening.

Bij een motor is sturen heel anders dan in de auto. Dus daar doe je dan andere oefeningen bij om dat te leren.

Edit: Zoals ik al eerder zei, het is iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. En het boeit mij niet of die persoon nou wel of niet zijn achtjes leert. Als hij slaagt ook prima. Mits die niet anderen in gevaar brengt.
Persoonlijk vind ik dat hij bewust een groot risico neemt wanneer hij de openbare weg op gaat terwijl hij weet dat hij niet alle oefeningen goed beheerst.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik bezig was met mijn auto rijlessen, moest ik in het begin ook op een parkeerplaats alleen maar zo snel mogelijk het stuur helemaal naar links of helemaal naar rechts omgooien en rondjes rijden. Dat doe ik ook niet dagelijks.

Mijn instructeur vroeg me of ik wist hoe het werkte en toen ik dat bevestigde mocht ik gelijk vanuit het centrum de openbare weg op.

Ik ben het trouwens best wel eens met AVB lessen hoor, maar bij sommige oefeningen heb ik wat vraagtekens.
 
Maar dat het erom gaat dat je in principe alle oefeningen goed moet beheersen, voor je eigen veiligheid én die van anderen voor de momenten na het behalen van je rijbewijs.
Want dan is er geen instructeur of leeg terrein meer waar je deze oefeningen op je gemakje uitvoert met pionnetjes.
Als dit het geval zou zijn, zou men op het examen alle oefeningen moeten toetsen en dan zouden alle oefeningen ook voldoende moeten zijn om te slagen. Als het om verkeersveiligheid gaat kun je het niet maken om compromissen te sluiten. Dan zou het naar mijn mening onacceptabel zijn om dan slechts 7 oefeningen te toetsen en dat daarvan ook nog eens 2 onvoldoende mogen zijn.

Het AVB is in principe een voertuigbeheersingsexamen en niet een veiligheidsexamen. Het gaat erom dat je de motor kan beheersen bij zowel lage als hoge snelheid en dat je de motor op een gecontroleerde wijze tot stilstand kan brengen. Het kunnen beheersen van de motor is natuurlijk belangrijk om veilig de weg op te kunnen, maar dat wil niet zeggen dat je perse alle kunstjes van het AVB moet kunnen. De AVB oefeningen zijn een manier om te toetsen of je de motor onder controle hebt. Daarnaast helpen de AVB oefeningen, zeker voor iemand zoals ik die nog nooit op een motor of brommer heeft gereden, om vertrouwen te krijgen in zichzelf en in wat er met een motor mogelijk is. Het beheersen van de motor en het vertrouwen wat men krijgt door ermee te oefenen is wat de veiligheid verbetert. Het leren beheersen van de specifieke oefeningen is slechts een middel om dit te bereiken en te toetsen.

@MotorZeeRob: Een oefening waar ik mijn twijfels bij heb is lopen met de motor. Als ik het goed begrijp zit deze oefening erin omdat verzekeraars daarom hebben gevraagd. Mijn instructeur vind het volgens mij een onzin oefening en aangezien deze oefening tijdens mijn examen als voldoende werd beoordeeld, ondanks dat ik de motor schots en scheef, en half buiten het vak neer zette, heb ik het idee dat mijn examinator het ook niet echt serieus neemt.
 
Laatst bewerkt:
Voor degenen die geslaagd zijn gefeliciteerd. Wel jammer voor diegene die gezakt is. Het kan natuurlijk gebeuren. Ikzelf heb vooral de oefeningen die ik moeilijk vond extra gevraagd aan mijn instructeur en dat hielp. Gewoon door oefenen en dan zal je bij de her examen zien dat het veel gemakkelijker gaat. Avd lessen zijn echt een verademing. Wachttijden van cbr zijn absurd geworden. 26 oktober mag ik pas...
 
Als dit het geval zou zijn, zou men op het examen alle oefeningen moeten toetsen en dan zouden alle oefeningen ook voldoende moeten zijn om te slagen. Als het om verkeersveiligheid gaat kun je het niet maken om compromissen te sluiten. Dan zou het naar mijn mening onacceptabel zijn om dan slechts 7 oefeningen te toetsen en dat daarvan ook nog eens 2 onvoldoende mogen zijn.

Het AVB is in principe een voertuigbeheersingsexamen en niet een veiligheidsexamen. Het gaat erom dat je de motor kan beheersen bij zowel lage als hoge snelheid en dat je de motor op een gecontroleerde wijze tot stilstand kan brengen. Het kunnen beheersen van de motor is natuurlijk belangrijk om veilig de weg op te kunnen, maar dat wil niet zeggen dat je perse alle kunstjes van het AVB moet kunnen. De AVB oefeningen zijn een manier om te toetsen of je de motor onder controle hebt. Daarnaast helpen de AVB oefeningen, zeker voor iemand zoals ik die nog nooit op een motor of brommer heeft gereden, om vertrouwen te krijgen in zichzelf en in wat er met een motor mogelijk is. Het beheersen van de motor en het vertrouwen wat men krijgt door ermee te oefenen is wat de veiligheid verbetert. Het leren beheersen van de specifieke oefeningen is slechts een middel om dit te bereiken en te toetsen.

@MotorZeeRob: Een oefening waar ik mijn twijfels bij heb is lopen met de motor. Als ik het goed begrijp zit deze oefening erin omdat verzekeraars daarom hebben gevraagd. Mijn instructeur vind het volgens mij een onzin oefening en aangezien deze oefening tijdens mijn examen als voldoende werd beoordeeld, ondanks dat ik de motor schots en scheef, en half buiten het vak neer zette, heb ik het idee dat mijn examinator het ook niet echt serieus neemt.
Je bevestigd eigenlijk precies wat ik probeerde te zeggen: dat het beheersen van de motor en het vertrouwen de veiligheid verbeterd.

Hoe kan je die beheersing en vertrouwen krijgen? Door te oefenen.

Een examen is vrijwel nooit volledig en het is qua tijd en middelen gewoon niet haalbaar om alle oefeningen te doen bij examen. Die oefeningen toetsen bepaalde onderdelen 'volgens het boekje' maar is ook gebaseerd op wat de examinator waarneemt.

Als je de examinator er inderdaad van overtuigd dat je die beheersing en vertrouwen hebt dan maakt het inderdaad niet uit dat je tijdens een momentopname een oefening fout uitvoert.

Maar waar het hier over ging is dat hij gezakt was mede omdat hij die oefeningen pas 1 keer vlak voor het examen gedaan had. Dan begrijp ik ook dat daar geen beheersing of vertrouwen mee wordt uitgestraald. Dus dat zie zo'n examinator ook wel.

En zoals ik zei het gaat niet om het achtje. Het gaat inderdaad om de beheersing ervan waardoor je je eigen veiligheid maar ook dat van anderen verbeterd.

Ik vind mijn eigen veiligheid sowieso erg belangrijk dus is het voor mij zaak om te zorgen dat ik die beheersing en vertrouwen ook volledig zal hebben.

Maar anderen vinden dat niet voor zichzelf en slagen liever in 1 keer ongeacht of ze her echt beheersen of niet. En dat kan ook. Dat is ieder zijn eigen keus
 
Voor wie haal je nu je examen, jezelf of de examinator? Ik beheers liever zoveel mogelijk oefeningen waar ik in het verkeer op een of andere manier profijt van heb, dan dat ik net vijf oefeningen goed heb. De examinator kan het allemaal wel. Ik zou niet grasg bij iemand op de motor zitten die 'toevallig' goed gegokt heeft qua oefeningen die je zult krijgen op je examen. Maar goed, zoals al meer hier gezegd, iedereen heeft zo zijn eigen insteek. Het zou alleen niet de mijne zijn.
 
Ik had niet verwacht dat mijn opmerking dat ik een paar oefeningen pas op het laatste moment heb geleerd zulke reacties zou opleveren. Als ik dit had geweten had ik die opmerking weggelaten. Maar goed, als laatste wil ik even iets zeggen over dat sommigen vinden dat ik heb gegokt. Dit is niet waar. Als je gokt heb je geen controle over het resultaat en hoe deze bereikt wordt. In mijn geval wisten we heel goed waar we mee bezig waren. We wisten welke oefeningen ik zeker zou kregen en wat er nodig was om te slagen. Daarnaast hebben we wel degelijk gelet op dat ik zoveel mogelijk vaardigheden aan zou leren. Ik heb uit alle clusters meerdere oefeningen gedaan en ik geloof dat ik alle belangrijke vaardigheden ook mee heb gekregen: dosering van gas, controle van de koppeling, gebruik van stuur bij lage snelheid, kijktechniek, optrekken, schakelen, afremmen, sturen vanuit de heupen, tegensturen, remmen, vertragen en noem maar op. Er zijn dan wel drie oefeningen die ik door gebrek aan oefening niet voldoende beheers, de 9 andere oefeningen kan ik onder normale omstandigheden blindelings uitvoeren (behalve lopen met de motor misschien). Ik ben inderdaad mede gezakt omdat het achtje en de vertraging niet goed gingen, maar ik ben vooral gezakt omdat de langzame slalom, die ik wel goed beheers, op het examen niet goed ging. Dit kwam uiteraard mede door de zenuwen van een examen en het feit dat ik het terrein niet kende.

Maar goed, 27 oktober is mijn herkansing. Ik heb verder een paar lessen ingepland waarin verder kan oefenen met vooral de vertraging, achtje en halve draai.
 
Laatst bewerkt:
Gaat je vast lukken. Die langzame slalom is eentje die belangrijk is. Als die slaagt dan heb je eigenlijk aan de andere oefeningen geen kind. Het achtje vond ik niet zo moeilijk na een aantal keren. Ik heb de oefeningen allemaal zo vaak gedaan dat het examen voor mij aanvoelde als een soort extra les zonder uitleg. Als je dat gevoel hebt dan komt het goed.
 
Ik had niet verwacht dat mijn opmerking dat ik een paar oefeningen pas op het laatste moment heb geleerd zulke reacties zou opleveren. Als ik dit had geweten had ik die opmerking weggelaten. Maar goed, als laatste wil ik even iets zeggen over dat sommigen vinden dat ik heb gegokt. Dit is niet waar. Als je gokt heb je geen controle over het resultaat en hoe deze bereikt wordt. In mijn geval wisten we heel goed waar we mee bezig waren. We wisten welke oefeningen ik zeker zou kregen en wat er nodig was om te slagen. Daarnaast hebben we wel degelijk gelet op dat ik zoveel mogelijk vaardigheden aan zou leren. Ik heb uit alle clusters meerdere oefeningen gedaan en ik geloof dat ik alle belangrijke vaardigheden ook mee heb gekregen: dosering van gas, controle van de koppeling, gebruik van stuur bij lage snelheid, kijktechniek, optrekken, schakelen, afremmen, sturen vanuit de heupen, tegensturen, remmen, vertragen en noem maar op. Er zijn dan wel drie oefeningen die ik door gebrek aan oefening niet voldoende beheers, de 9 andere oefeningen kan ik onder normale omstandigheden blindelings uitvoeren (behalve lopen met de motor misschien). Ik ben inderdaad mede gezakt omdat het achtje en de vertraging niet goed gingen, maar ik ben vooral gezakt omdat de langzame slalom, die ik wel goed beheers, op het examen niet goed ging. Dit kwam uiteraard mede door de zenuwen van een examen en het feit dat ik het terrein niet kende.

Maar goed, 27 oktober is mijn herkansing. Ik heb verder een paar lessen ingepland waarin verder kan oefenen met vooral de vertraging, achtje en halve draai.

Er is genoeg over gezegd ;) Wees alsnog welkom, en veel plezier tijdens het lessen, zodat je straks dat begeerde A-tje op je pasje krijgt :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan