Een reis maken in de winter

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Beste Motorreizigers,

De eerste twee weken van augustus zou ik met een maatje naar de Oekraïne gaan. Helaas viel zijn motor in een vroeg stadium uit waardoor we de vakantie al na 2 dagen moesten afbreken.
Ik wil alsnog een reis maken maar mijn enige vrije dagen zitten rond de kerstdagen, eind december dus.

Ik zit nu te twijfelen, zou ik een reis gaan maken rond deze tijd? Is het wel te doen in de winter? Richting de Oekraiine lijkt mij nu echt even een no-go daar het echt flink onder nul komt. Wat zijn mooie alternatieven?

Mijn concrete vragen zijn:

- Hoe wapen je jezelf tegen temperaturen van rond de 0? (ik zat zelf te denken aan elektrische handschoenen en sokken)
- Wat zijn leuke plekken om heen te gaan?
- Wat zijn de gouden tips/aandachtspunten voor het rijden tijdens de winter?

Ik heb 10 dagen vrij, een Transalp uit 2004 en zin om er op uit te gaan :]
 
Elektrisch vest, handschoenen en sokken ook evt. zijn zeer aan te bevelen. Vooral de eerste twee. Let er op wat je dynamo aan stroom kan leveren. Afhankelijk van je totale pakket kan dat flink wat belasting geven en je accu leeg trekken.
Daarnaast zijn de kosten flink. Je zit zo op een paar honderd euro.
Denk daarnaast aan extra handschoenen, goed waterdicht pak en evt regenpak.
Ik zou een eerste keer ook niet meteen een gebied met sneeuw garantie opzoeken. De kou is uitdaging genoeg.
Ik was in maart in de Harz en toen lag er nog een halve meter sneeuw. Gelukkig alleen naast de weg.
 
1300km, en dat is in feite te doen als je krap bij tijd zit. Het is een saaie en zware dag maar je staat de volgende dag wel waar je moet zijn :)

Ik heb maar aan Transalpje he ;)

Vreemd genoeg heb ik nooit echt last van de kou op mijn lichaam maar enkel in mijn ledenmaten en hoofd. Spul is inderdaad prijzig. Beetje goede sokken en handschoenen zijn al gauw 200 en 120 euro.
 
Zie linkje van mijn verslag hierboven. Niet te veel nadenken en gewoon gaan. Mocht je gaan kamperen dan wel vooraf even controleren wat er open is, want het meeste is dicht.

Verwarmde handschoenen zijn wel lekker. Bij Motoport hebben ze net voor de kerst altijd die kortingsstickers bij het boekje zitten. Die geven 20% korting op een artikel naar keuze. Hebben ze al jaren dus zal dit jaar ook wel weer komen. Scheelt mooi op die handschoenen. En je kunt ze de rest van de winter in NL ook gewoon gebruiken. Verwarmd vest heb ik maar gebruik ik zelden. Zit kut en ik vind het al snel te warm.

Vergeet niet dat er in Dld een winterbandenplicht voor motorvoertuigen is, dus ook voor motoren.

Vogezen en Jura zijn goed te doen, vrijwel alle wegen keurig sneeuwvrij. In de Alpen veel passen dicht natuurlijk.
 
Hi Frazer,

Allereerst goede instelling: gewoon gaan. Ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik het niet moet doen. Dat het gevaarlijk is en meer afzien dan genieten wordt maar ik ga gewoon.

Ik zit ook nog te twijfelen tussen camping of hostels/hotels. Ik denk dat het de laatste optie wordt. Het maakt het toch allemaal een beetje makkelijker voor een eerste wintertrip. Je hebt trouwens wel een grote tent volgens mij. Bewuste keuze? Ik zit te kijken naar een kleine 1 persoons iglo.

Hoe heb je tijdens je trip je voeten verwarmd? Ik zit daar namelijk echt mee. En als ik zie dat je -10 hebt gehad...
 
Als kan (in 2 dgn?) naar Andalusië en/of Algarve en daar lekker een tijdje rondtuffen. :]

Sicilië (ca 2/3 van NL) kan in 1 1/2 dag. 's ochtends vroeg weg, 's avonds op de boot in Genua (1130km).
Volgende avond ben je in Palermo. Zelf zo gedaan maar dan omgekeerd.
(hangt natuurlijk ook af hoeveel tijd dat je hebt)
 
Als kan (in 2 dgn?) naar Andalusië en/of Algarve en daar lekker een tijdje rondtuffen. :]

Sicilië (ca 2/3 van NL) kan in 1 1/2 dag. 's ochtends vroeg weg, 's avonds op de boot in Genua (1130km).
Volgende avond ben je in Palermo. Zelf zo gedaan maar dan omgekeerd.
(hangt natuurlijk ook af hoeveel tijd dat je hebt)

Ik zat zelf ook aan die richting te denken. Maar voor 10 dagen is het wat te ver. Ik heb gemerkt dat 500 KM per dag echt mijn max is. Dus dan zou het 8 dagen reizen zijn.
 
Ik heb het laatste model gerbing vest. Zit als een soft Shell. Draag ik onder mijn pak zonder de wintervoering. Zit primaa. Ik heb er wel een regelaar tussen, anders wordt je gefrituurd in dat vest. Sokken heeft gerbing ook, geen ervaring mee nog. Die tip van de kortingsstickers is een hele goeie. Ik ga deze winter handschoenen met korting halen. Heb nu handvatverwarming en dat is voor mij net onvoldoende. Maar ik ben een koukleum.

Er zijn op zich voldoende banden te vinden met wintercodering. Tkc70 bijvoorbeeld.

Hotel is denk ik een wijs besluit. Als het bevalt dan kun je volgende keer ook nog besluiten om te gaan kamperen.
 
Ik zat zelf ook aan die richting te denken. Maar voor 10 dagen is het wat te ver. Ik heb gemerkt dat 500 KM per dag echt mijn max is. Dus dan zou het 8 dagen reizen zijn.
Dan is mss naar Sicilië toch jouw ding!
Op heenweg toch in 1 dag naar Genua. Wel kapot, maar dan ruim tijd om uit te rusten! Dat betekent eerst 24h uitslapen op de ferry. Volgende avond fris na een hele dag uitrusten op de boot in Palermo. De volgende morgen jezelf eerst aanmelden bij capo di tutti capi: Don Corleone. Natuurlijk is er verder ook nog heel veel te zien op het eiland. Wrs kan je ook nog de Etna op om te skiën.................

Op de terugweg thuiskomend kan je een heel jaar weer uitslapen!

Ik zat nog te denken aan andere optie. Motor op de aanhanger naar Genua!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon lekker gaan rijden, goed warm kleden in laagjes en gaan. Niet te bang zijn, maar wel goed rubber onder de motor gooien.

Paar jaar geleden Val Thorens in januari.
full
 
Wel mooi weer voor leuke witte plaatjes.
Toch blijft mijn voorkeur in de zomer rijden langs de Middellandse Zee.................. :]

(wrs ben ik geen bikkel!)
 
Ik zat zelf ook aan die richting te denken. Maar voor 10 dagen is het wat te ver. Ik heb gemerkt dat 500 KM per dag echt mijn max is. Dus dan zou het 8 dagen reizen zijn.

Voor zo'n jonge gast als jij?
Ik tik er makkelijk 700,per dag, af waarvan een kleine 300 binnendoor :]
1000 km snelweg,Eitje,6 vingers in de neus,no sweat :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het laatste model gerbing vest. Zit als een soft Shell. Draag ik onder mijn pak zonder de wintervoering. Zit primaa. Ik heb er wel een regelaar tussen, anders wordt je gefrituurd in dat vest. Sokken heeft gerbing ook, geen ervaring mee nog. Die tip van de kortingsstickers is een hele goeie. Ik ga deze winter handschoenen met korting halen. Heb nu handvatverwarming en dat is voor mij net onvoldoende. Maar ik ben een koukleum.

Er zijn op zich voldoende banden te vinden met wintercodering. Tkc70 bijvoorbeeld.

Hotel is denk ik een wijs besluit. Als het bevalt dan kun je volgende keer ook nog besluiten om te gaan kamperen.

Heb momenteel nog geen hotgrips. Helpen volgens mij voor mij niet echt omdat het mijn vingertoppen zijn die koud worden en die verwarmen de grips niet.

Ik zat zelf ook aan die richting te denken. Maar voor 10 dagen is het wat te ver. Ik heb gemerkt dat 500 KM per dag echt mijn max is. Dus dan zou het 8 dagen reizen zijn.
Dan is mss naar Sicilië toch jouw ding!
Op heenweg toch in 1 dag naar Genua. Wel kapot, maar dan ruim tijd om uit te rusten! Dat betekent eerst 24h uitslapen op de ferry. Volgende avond fris na een hele dag uitrusten op de boot in Palermo. De volgende morgen jezelf eerst aanmelden bij capo di tutti capi: Don Corleone. Natuurlijk is er verder ook nog heel veel te zien op het eiland. Wrs kan je ook nog de Etna op om te skiën.................

Op de terugweg thuiskomend kan je een heel jaar weer uitslapen!

Ik zat nog te denken aan andere optie. Motor op de aanhanger naar Genua!

Zou hem dan in twee keer rijden, was het mooi weer daar?
Ik zat zelf ook aan die richting te denken. Maar voor 10 dagen is het wat te ver. Ik heb gemerkt dat 500 KM per dag echt mijn max is. Dus dan zou het 8 dagen reizen zijn.

Voor zo'n jonge gast als jij?
Ik tik er makkelijk 700,per dag, af waarvan een kleine 300 binnendoor :]
1000 km snelweg,Eitje,6 vingers in de neus,no sweat :+

Bedankt voor het compliment ;)
Gewoon lekker gaan rijden, goed warm kleden in laagjes en gaan. Niet te bang zijn, maar wel goed rubber onder de motor gooien.

Paar jaar geleden Val Thorens in januari.
full
Wow dat ziet er koud uit! Heb je nou een snowboard bij je? ;)
 
Hi Frazer,

Allereerst goede instelling: gewoon gaan. Ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik het niet moet doen. Dat het gevaarlijk is en meer afzien dan genieten wordt maar ik ga gewoon.

Ik zit ook nog te twijfelen tussen camping of hostels/hotels. Ik denk dat het de laatste optie wordt. Het maakt het toch allemaal een beetje makkelijker voor een eerste wintertrip. Je hebt trouwens wel een grote tent volgens mij. Bewuste keuze? Ik zit te kijken naar een kleine 1 persoons iglo.

Hoe heb je tijdens je trip je voeten verwarmd? Ik zit daar namelijk echt mee. En als ik zie dat je -10 hebt gehad...

Het is een 3-persoons tent. Op de motor heb ik op zich ruimte genoeg en gewicht speelt ook een mindere rol. Op zich dus wel een bewuste keus geweest toen. Maar hij is wel een beetje aan zijn einde, naden beginnen een beetje water door te laten, stiksels beginnen wat te rafelen en vorig jaar in Noorwegen een gebroken stok. Stok heb ik wel gerepareerd met een nieuw deel dus tent is nog bruikbaar, maar gebruik hem nu alleen nog voor korte trips. Heb sinds een paar weken een nieuwe, een tipi (Nigor Wickiup3). Die is kleiner en lichter maar dat is ook omdat ik hem in de rugzak mee wil kunnen nemen. Is wel even wennen want hij is wel wat kleiner, maar het gaat. Terwijl ik dit schrijf zit ik er in, op IJsland en hij doet het goed!

Wel een tip als je voor een tent gaat, neem iets met aluminium stokken, glasfiber houdt niet van kou en breekt dan veel sneller.

Wat voeten warm houden betreft, weinig last van gehad eigenlijk. Overdag waren de temperaturen redelijk en in de nachten had ik ook weinig last door een goede slaapzak.
 
Ik heb het laatste model gerbing vest. Zit als een soft Shell. Draag ik onder mijn pak zonder de wintervoering. Zit primaa. Ik heb er wel een regelaar tussen, anders wordt je gefrituurd in dat vest. Sokken heeft gerbing ook, geen ervaring mee nog. Die tip van de kortingsstickers is een hele goeie. Ik ga deze winter handschoenen met korting halen. Heb nu handvatverwarming en dat is voor mij net onvoldoende. Maar ik ben een koukleum.

Er zijn op zich voldoende banden te vinden met wintercodering. Tkc70 bijvoorbeeld.

Hotel is denk ik een wijs besluit. Als het bevalt dan kun je volgende keer ook nog besluiten om te gaan kamperen.

Die regelaar moet ik ook nog hebben, ik gebruik nu een regelaar met een splitter. Kan de handschoenen en vest dus niet apart regelen. Gevolg is dat de handschoenen nog niet warm genoeg worden terwijl je begint te smeulen in dat vest...

Mijn hvv ging destijds kapot, dus alternatief was nieuw setje halennof iets meer neerleggen voor de handschoenen. Geen seconde spijt van gehad.

Vest was een koopje, 70% korting uit de brandschade verkoop van Motoport Rotterdam, voor 6 of 7 tientjes kon ik hem niet laten liggen. Stonk alleen naar rook maar je kan ze met de hand gewoon wassen dus dat probleem was ook zo opgelost.

Bandjes voor een Transalp is goed te doen inderdaad, Heidenau heeft ook veel banden met wintercodering. Voor mijn Diversion was niks te krijgen, achterhand ging nog, voorband niks in goede maat. Ik heb het dus maar gewoon met een pilot road 4 gedaan.
 

Wow fanatiek :)

Hi Frazer,

Allereerst goede instelling: gewoon gaan. Ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik het niet moet doen. Dat het gevaarlijk is en meer afzien dan genieten wordt maar ik ga gewoon.

Ik zit ook nog te twijfelen tussen camping of hostels/hotels. Ik denk dat het de laatste optie wordt. Het maakt het toch allemaal een beetje makkelijker voor een eerste wintertrip. Je hebt trouwens wel een grote tent volgens mij. Bewuste keuze? Ik zit te kijken naar een kleine 1 persoons iglo.

Hoe heb je tijdens je trip je voeten verwarmd? Ik zit daar namelijk echt mee. En als ik zie dat je -10 hebt gehad...

Het is een 3-persoons tent. Op de motor heb ik op zich ruimte genoeg en gewicht speelt ook een mindere rol. Op zich dus wel een bewuste keus geweest toen. Maar hij is wel een beetje aan zijn einde, naden beginnen een beetje water door te laten, stiksels beginnen wat te rafelen en vorig jaar in Noorwegen een gebroken stok. Stok heb ik wel gerepareerd met een nieuw deel dus tent is nog bruikbaar, maar gebruik hem nu alleen nog voor korte trips. Heb sinds een paar weken een nieuwe, een tipi (Nigor Wickiup3). Die is kleiner en lichter maar dat is ook omdat ik hem in de rugzak mee wil kunnen nemen. Is wel even wennen want hij is wel wat kleiner, maar het gaat. Terwijl ik dit schrijf zit ik er in, op IJsland en hij doet het goed!

Wel een tip als je voor een tent gaat, neem iets met aluminium stokken, glasfiber houdt niet van kou en breekt dan veel sneller.

Wat voeten warm houden betreft, weinig last van gehad eigenlijk. Overdag waren de temperaturen redelijk en in de nachten had ik ook weinig last door een goede slaapzak.

Gaaf! Als ik met een tentje zou reizen dan wordt het echt een 1 persoons. Lekker compact.

Gewoon lekker gaan rijden, goed warm kleden in laagjes en gaan. Niet te bang zijn, maar wel goed rubber onder de motor gooien.

Paar jaar geleden Val Thorens in januari.
full

Wat bedoel je hier precies mee? Begrijp dat je zegt goede banden maar bedoel je dan gewoon banden met voldoende profiel of echt off-road banden oid?

Ik heb mijn wintertripverslag van een paar jaar terug even opgepoetst zodat de plaatjes weer werken. Misschien dat je er iets aan hebt als tips: David_ZZR in "Dapper of Dom: Met de motor op winterspo..."
Top! ga ik even bestuderen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan