De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Ik heb ook Myroute app navigatie aangeschaft en ik deel jouw mening. Ik verwacht dat ze snelle updates zullen leveren, zodat het product stap voor stap verbeterd gaat worden. We zullen het zien.

T.a.v. het scherm van de Homtom. Deze is inderdaad erg gevoelig. Dit is minder fijn als het regent. Regendrubbels zorgen er bij mij voor dat er onbedoeld andere schermen getoond wordt.

:)
 
Ik heb ook Myroute app navigatie aangeschaft en ik deel jouw mening. Ik verwacht dat ze snelle updates zullen leveren, zodat het product stap voor stap verbeterd gaat worden. We zullen het zien.

T.a.v. het scherm van de Homtom. Deze is inderdaad erg gevoelig. Dit is minder fijn als het regent. Regendrubbels zorgen er bij mij voor dat er onbedoeld andere schermen getoond wordt.

:)


Hahaha dat probleem heeft de rider 450 ook. Maar op de homtom heb ik een tempered glass gedaan... Ik heb me laten vertellen op een Amerikaans forum dat dit het probleem volledig de wereld uit helpt!

Bij de rider helpt het overigens als je hem behoorlijk vertikaal plaatst misschien zal dit het ook wel bevorderen bij de homtom.
 
Voor de voeding van de smartphone heb ik overigens een WSKEN (ja zo schrijf je dat) Micro USB kabel met magnetische koppeling gekocht. Op deze manier ontlast je de Micro-USB aansluiting van de telefoon.

Een review van deze kabel

Ik heb vandaag 2 korte ritjes gemaakt met de MyRoute navigatie. Ook wel een paar dingen op te merken maar heb het vooral gebruikt waarvoor het bedoeld is. Geen rare dingen uit gehaald en dan gaat best goed.
 
Ik heb vandaag 2 korte ritjes gemaakt met de MyRoute navigatie. Ook wel een paar dingen op te merken maar heb het vooral gebruikt waarvoor het bedoeld is. Geen rare dingen uit gehaald en dan gaat best goed.

Nou sorry hoor maar ik ben het echt niet met je eens. Het is momenteel echt waardeloos zelfs bij normaal gebruik. Zoals ik al aangaf de basis is prima maar er is erg veel verbetering nodig willen mensen dit gaan gebruiken! Maar het is ook nog een test versie daarom wil ik het niet de grond in trappen. *D

Gelukkig weten we dat het verder ontwikkeld word dus allemaal even geduld hebben! Voordat dit überhaupt navigatie software/app genoemd mag worden :P
 
Ik heb overigens een apart topic gestart om deze niet te veel te vervuilen.

Ik heb vandaag 2 korte routes gewoon gereden en gewoon gedaan wat de app mij opdroeg. Dit was ten eerste precies zoals ik de route gemaakt had en ten tweede ging dit zonder enig probleem.
Dat is gewoon mijn ervaring van vandaag. Ik zal overigens best tegen dingen aan gaan lopen in de nabije toekomst

Ik gebruik een navigatie waarschijnlijk anders dan jij doet.
Ik maak op de computer een route en verwacht van mijn navigatie ding dat die de zelf gemaakt route netjes 1 op 1 naleeft. Als ik afwijk (om welke reden dan ook) verwacht ik dat weer netjes naar de route terug gebracht wordt. Het liefst op een logische wijze. Ook zou het erg fraai zijn als het navigatiesysteem tijdens het rijden op de hoogte is van problemen als wegopbrekingen, etc en hier een passend antwoord op heeft.
Dingen en als benzinepompen en eetgelegenheden laat ik onderweg altijd aan het toeval over. Dit zijn er meestal plenty en hoeven dus niet gepland worden.
Meer verwacht ik niet van zo'n ding

Ik zie geen rare dingen met de knoppen. De layout van het scherm bevalt me zeker niet volledig maar de knoppen zijn bij mij gewoon recht maar teksten staan er niet allemaal even fraai in.

Het systeem werktte lekker vlot. Net zo vlot als de TomTom Go app. Ook geen vastlopers. Herberekenen gaat niet goed maar de app loopt niet vast bij mij.
 
Laatst bewerkt:
FF een vraag met betrekking tot de voeding.

Ik had een kant en klare oplossing gekocht via Aliexpress. Die heeft na 2 weken de geest gegeven.

Ik heb daarom deze via Ebay gekocht.
full


Mijn idee is om hier een een losse dubbele usb-uitgang op te zetten en het geheel aan te sluiten op de
accessoires uitgang van de motor. Moet de omvormer nog waterproof worden gemaakt of kan ik hem direct achter de koplamp monteren. Daar komt geen vocht. Het aansluiten van de usb-uitgang: zouden jullie solderen of met kabelschoentjes werken?

Thx! :)
 
Mijn MT5001 is weer terug met een nieuwe behuizing.
Tijdens de vakantie de Nomu S10 gebruikt en dat is zeer succesvol gebleken. Effe snel (5 min) een rondritje maken in MRA (via de MRA App) -> opslaan in MyDrive en meteen staat de route in de TT Go app.
De nieuwe MT5001's hebben 1 GB RAM.
 
Laatst bewerkt:
1 GB is al een mooie verbetering. Merk je dan verschil of heeft de MT-5001 van jouw nog de 512 MB Ram.

@VTRookie:
Ik heb dezelfde converters thuis liggen. Ik heb ze nog niet gebruikt maar ze lijken mij gewoon regen/rijwaterdicht.
Ik weet niet waarvoor je de converter wil gebruiken maar als voeding voor een smartphone heb ik mijn twijfels. Je schijnt de datalijnen van een USB kabel nodig te hebben om sneller te kunnen te laden dan met 500mA. En die zitten er niet aan.

Solderen is altijd de beste optie maar kabelschoentjes wil ook wel.
 
Hij is zeker sneller geworden. Maar veel hangt ook af van de efficiency van de APP. Met de TT App zit dat wel goed, de Osmand App met die zware OSM kaarten was vroeger wat trager. We gaan het meemaken.
 
@VTRookie:
Ik heb dezelfde converters thuis liggen. Ik heb ze nog niet gebruikt maar ze lijken mij gewoon regen/rijwaterdicht.
Ik weet niet waarvoor je de converter wil gebruiken maar als voeding voor een smartphone heb ik mijn twijfels. Je schijnt de datalijnen van een USB kabel nodig te hebben om sneller te kunnen te laden dan met 500mA. En die zitten er niet aan.

Chips, ik dacht dacht omdat de converter 5A output afgeeft, ik genoeg stroom zou hebben om de smartphone op te laden. Ik zal wel ff gaan prutsen en de output meten aan de usb-kabel. Het alternatief is nog altijd een 12 volt aansluiting met een usb-plug.
 
Mijn gedachtegang was hetzelfde en heb er dus ook 2 besteld (2 motoren) en toen kwam ik die verhalen over de datalijnen tegen voor hogere stroomsterktes tijdens het laden. Ik moet er ook nog mee bezig maar heb via Ebay ook 2 2A voedingen besteld met USB aansluitingen. Die moeten nog binnen komen.
 
Je kunt de output meten met een Ampere app op je Android tel.
Soms meet ik 2400 mA (3A converter), meestal 470 mA. Mijn Chian converters hebben een usb uitgang en verloop kables. Maar inderdaad jammer dan de geclaimde 3 A niet gehaald wordt.
Is het omzeilen? Andere kabels eraan solderen?
 
Trager laden is beter voor je accu, maar los daarvan bepaalt de telefoon (of GPS) hoe snel hij laad. De telefoon laadt afhankelijk van wat hij door krijgt van de voeding (bv via een bepaalde weerstand tussen de datalijnen), maar hoe vol de accu zit heeft ook invloed! Het is dus niet zo dat als je een 10A omvormer er aan hangt, je telefoon opeens met 10A gaat opladen. De datalijnen zelf voor elkaar prutsen is in sommige gevallen heel makkelijk te doen (bv gewoon datalijnen met elkaar verbinden), maar bij sommige telefoons is het ook helemaal niet nodig.
Overigens mag je blij zijn met 2,4A uit een chinese 3A voeding...
 
Laatst bewerkt:
Trager laden is beter voor je accu, maar los daarvan bepaalt de telefoon (of GPS) hoe snel hij laad. De telefoon laadt afhankelijk van wat hij door krijgt van de voeding (bv via een bepaalde weerstand tussen de datalijnen), maar hoe vol de accu zit heeft ook invloed! Het is dus niet zo dat als je een 10A omvormer er aan hangt, je telefoon opeens met 10A gaat opladen. De datalijnen zelf voor elkaar prutsen is in sommige gevallen heel makkelijk te doen (bv gewoon datalijnen met elkaar verbinden), maar bij sommige telefoons is het ook helemaal niet nodig.
Overigens mag je blij zijn met 2,4A uit een chinese 3A voeding...
Ik had van een collega ook begrepen dat je wat met weerstanden kon prutsen voor een hogere laadstroom. Ook had ik wel verwacht dat een Chinese 3A voeding geen 3A zou zijn. Daarom maar een 5A variant besteld. Die zal de beoogde 3A vast wel halen.
 
Behalve als de kabel de boel vernaggeld, zoals bij mij. Van 2500 -> 470 at random.
 
De 3A voeding die het 2 weken uithield gaf maximaal 1,2 A per poort.Ik had er 2 dus samen leverden de poorten circa 2,4 A. Daar werd de telefoon mee opgeladen, maar langzaam. Ik draaide het scherm op volle sterkte en de TomTom app als navigatie.

Als de 5A converter niet goed werkt, dan overweeg ik om de telefoon stand alone te laten draaien in de regen en als het droog is via een 12 volt USB-plug op te laden. Bijladen kan verder nog altijd via een powerbank.

Hebben jullie nog suggesties voor alternatieve voedingsoplossingen? Belangrijk hierbij is wel dat er tenminste 1,2 A geleverd wordt als output op de poort, anders wordt de telefoon niet bijgeladen. Ik heb goede USB-kabels.
:)
 
Kan de telefoon wel hogere stromen verwerken tijdens het laden? Dat is ook een vraag.
Mijn Galaxy S6 heeft QC 2.0 (QuickCharge van Qualcomm), waardoor deze sneller geladen kan worden maar de XCover 4 lijkt een telefoon te zijn die gewoon niet zo snel laadt. Dus geen hoge stroomsterkte kan/wil verwerken. Dan heeft een voeding met hoge output ook geen zin.

De Xcover4 heeft nu (nieuw) ongeveer een verbruik van 12-15% per uur tijdens het navigeren.
 
Hebben jullie nog suggesties voor alternatieve voedingsoplossingen? Belangrijk hierbij is wel dat er tenminste 1,2 A geleverd wordt als output op de poort, anders wordt de telefoon niet bijgeladen. Ik heb goede USB-kabels.
:)
Een autolader waarvan je weet dat ie genoeg kan leveren uit elkaar trekken, kabels aan solderen, zekering ergens in de kabel zetten en een doosje omheen vouwen (bijvoorbeeld uit dun aluminium wat je bij de bouwmarkt haalt). Ik heb voor mijn GPS dit ooit gedaan en dat werkt nu al aardig wat jaartjes zonder problemen. Ik heb het doosje met kit lucht-/waterdicht gemaakt en was in eerste instantie bang dat de voeding z'n warmte niet kwijt zou kunnen maar het aluminium geeft de warmte blijkbaar snel genoeg door.
 
Nou.... de grote test van mijn Homtom HT20, hij heeft me helaas in de steek gelaten!
Ben een paar dagen weg geweest met de motor, maar al na 10 minuten in de houder hield de Homtom HT20 het voor gezien (misschien door de trillingen??), terwijl deze wel op voeding was aangesloten.
Hopen dat ik nu gewoon goed behandeld wordt door de verkoper, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat het ding al na een kwartiertje kapot gaat.
 
Ik schreef t al eerder,
Ik ben begonnen met navigatie op mn motor met tomtom navigator 7 op mn BMW 1200 GS, maar de HTC ging allerlei kuren vertonen door de trillingen van de motor.

Later een tomtom 720 autonavigatie (met rider 1 software) met n rammount als navigatie en dat gaat probleemloos, alleen is de zichtbaarheid in zonlicht en de trage werking bij kronkelwegen boven 200 km niet meer van deze tijd.
Maar een smartphone is te fragiel dus ga ik mn tomtom go mobile op mn smartphone hier niet voor gebruiken.

Nu lees ik van de problemen met de chinese smartphones in case waaronder falende GPS, scherm of totale uitval.
Balen van t geld hoor.

Kijk, een tomtom rider kost natuurlijk serieus geld, maar als er wat mee is, geeft tomtom goede garantie.
De MT5001 lijkt me n betaalbare alternatief en lijkt me robuust. Die 1 GB werkgeheugen klinkt goed, hopelijk is t binnenkort makkelijker om apps en kaarten op de sd te zetten
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heeft het mij maar 30 Dollar gekost (heb gedeeltelijk geld terug gekregen).
Ik gebruik een Xcover 4. Heeft ook een IP68 rating. (regen)waterdicht geloof ik wel. Hoe goed het toestel tegen trillingen bestand is, moet de toekomst uitwijzen.
 
Nou.... de grote test van mijn Homtom HT20, hij heeft me helaas in de steek gelaten!
Ben een paar dagen weg geweest met de motor, maar al na 10 minuten in de houder hield de Homtom HT20 het voor gezien (misschien door de trillingen??), terwijl deze wel op voeding was aangesloten.
Hopen dat ik nu gewoon goed behandeld wordt door de verkoper, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat het ding al na een kwartiertje kapot gaat.

Ik denk niet door trillingen aangezien het apparaat schok bestendig is zal hij ook wel beter tegen trillen kunnen dan een gewone smartphone.... Ik heb er inmiddels al een kleine 500 km mee gereden zonder een centje pijn en mijn houder zit op een plek waar het trilt als de ziekte. Kennissen van me hebben hem afgelopen week ook ontvangen en die hebben ook nog geen problemen dusver. Ik gok dat je pech hebt gehad met een verkeerd toestel! Even voor garantie aanmelden dat komt vast goed :t
 
Vervelend dat de Homtom de geest heeft gegeven. Toch geloof ik niet dat de motortrillingen een oorzaak kunnen zijn. Ik ben deze week teruggekomen van een tocht van 2800 km. Ik rijd een v-twin, KTM. Dus trillingen genoeg zou je zeggen. De HomTom heeft het prima gehouden. Ik heb nu sinds juni in gebruik. Dagelijks als telefoon, mp-3 speler, navigatie. Kortom ik gebruik hem goed. En het apparaat doet alles wat ik wil prima.

Open een dispute met de leverancier en probeer in de onderhandelingen een beetje taktisch op te treden. Wees vriendelijk en correct. Gebruik opmerkingen als dear en zet er vooral smileys bij. Mijn ervaring is dat je dan wel uitkomt. Duurt soms even maar bij mij is er nog nooit claim niet goed afgewikkeld.

succes!

@all. De Tomtom Mydrive app is inmiddels geupdate in Android. Nu kan je ook de mate van kronkelwegen en het hoogteprofiel van de route instellen, net zoals op de desktop versie. Ook is er een integratie met de routesite van TomTom.

:) :)
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard neem ik contact op met de verkoper :) , ik denk inderdaad ook dat ik pech heb gehad. Trillingen zijn bij mij wel heel erg trouwens, ik rijd op een Husqvarna 1 cilinder :) Maar dat zou ie nog moeten kunnen hebben, gelukkig waren we met zijn 2en (iemand anders had een Galaxy S5 mini met Tomtom en dat werkte perfect). Natuurlijk was het wel balen, eerste echte test en hij kapt er meteen mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan