Racing on an old CBR600F: Part 8

Niet zozeer iets speciaals, standaard CRT Daggie. Lekker broezen op de kathedraal. desalniettemin super fun! Lijkt me leuk om wat MFers tegen te komen.
 
Ik loop tegen het probleem aan dat mijn voorrem aanloopt. Als de voorwiel van de grond staat een ik geef met kracht een slinger aan het voorwiel, dan draait mn wiel maar 1 rondje. Hoort dit?

Ik heb de remklauwen open gehaald en schoongemaakt. Bij een paar stofringen ging de bus er lastig in (met kracht). Neem aan dat dit ook niet hoort? Geen idee wat normaal is voor zo'n oud beestje :)
 
Ik loop tegen het probleem aan dat mijn voorrem aanloopt. Als de voorwiel van de grond staat een ik geef met kracht een slinger aan het voorwiel, dan draait mn wiel maar 1 rondje. Hoort dit?

Ik heb de remklauwen open gehaald en schoongemaakt. Bij een paar stofringen ging de bus er lastig in (met kracht). Neem aan dat dit ook niet hoort? Geen idee wat normaal is voor zo'n oud beestje :)
Dat je voorwiel maar 1 slagje draaid is normaal. De remblokken lopen altijd iets aan
Dat van die bussen kan kloppen.
Heb je rem zuigervet gebruikt?
Heb je nieuwe ringen gebruikt?
Heb je de groeven waar de ringen in zitten goed schoon gemaakt b.v. met een drempel.
Bij alles nieuw en goed schoon gemaakt moeten de bussen er makkelijk in gedrukt worden. Let wel op dat je ze niet scheef er in duwt..... dan gaan ze ook zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat je voorwiel maar 1 slagje draaid is normaal. De remblokken lopen altijd iets aan
Dat van die bussen kan kloppen.
Heb je rem zuigervet gebruikt?
Heb je nieuwe ringen gebruikt?
Heb je de groeven waar de ringen in zitten goed schoon gemaakt b.v. met een drempel.
Bij alles nieuw en goed schoon gemaakt moeten de bussen er makkelijk in gedrukt worden. Let wel op dat je ze niet scheef er in duwt..... dan gaan ze ook zwaar.

Ik heb geen nieuwe ringen gebruikt en ook geen zuigervet. De groeven heb ik schoongemaakt met remreiniger en een doek. Net zo lang tot er geen vuil meer zichtbaar was. De rubbers en cups met remoliev ingesmeerd en gemonteerd. Bij één klauw moesten de cups met behoorlijk kracht erin geduwd worden.
 
Ik heb geen nieuwe ringen gebruikt en ook geen zuigervet. De groeven heb ik schoongemaakt met remreiniger en een doek. Net zo lang tot er geen vuil meer zichtbaar was. De rubbers en cups met remoliev ingesmeerd en gemonteerd. Bij één klauw moesten de cups met behoorlijk kracht erin geduwd worden.

Groef waar ring in zit goed schoon maken.
Vaak zit daar corrosie en drukt dan de ring te ver naar buiten waar door de remzuiger te strak gaat zitten.
 
Ik heb dus last van slepende remmen, nu vroeg ik mij af of dat ijzeren plaatje https://www.totalparts.nl/picture/boonstra/000000029787-2.jpg op dezr foto echt nodig is? Bij mij zitten ze er niet op namelijk

Dat plaatje werkt als een soort veer, en duwt de blokken naar onderen, zodat ze altijd op dezelfde positie komen. Zonder dat plaatje kunnen ze op en neer (verticaal) rammelen.

Ik heb er altijd een beetje ruzie mee als ik nieuwe blokken plaats. Ik kan me niet voorstellen dat mijnheer Honda dat er voor de grap in gestopt heeft. Maar blijkbaar gaat het zonder ook redelijk zo te horen.

Wat zijn slepende remmen? Edit: Ow dat scheef je boven al: dat ze aanlopen. Hoe erg lopen ze aan, een beetje is niet erg. Is de schijf zo heet dat je na het rijden je hand er niet op kunt houden?
 
Laatst bewerkt:
Als ik mijn tandwiel verhouding verander met +3 achter en -1 voor , kan ik dan nog steeds beetje fatsoenlijk op de snelweg lange afstanden rijden? Of zit ik dan wel erg hoor in de toeren...
Huidig is OEM dus 16-46
 
Als ik mijn tandwiel verhouding verander met +3 achter en -1 voor , kan ik dan nog steeds beetje fatsoenlijk op de snelweg lange afstanden rijden? Of zit ik dan wel erg hoor in de toeren...
Huidig is OEM dus 16-46

Dat wordt dus 15-49.

Op de openbare weg rij je waarschijnlijk ook snelweg, en als circuitrijder rij je denk ik ook op de weg wel lekker door.
Deze verhouding lijkt mij iets te gortig....

Misschien zelfs op t circuit wat onhandig kort, maar dat weet ik niet en ook verschilt dat per circuit natuurlijk....
 
Ik gebruik een 520 ketting met Alu achtertandwiel op mijn pc25. Bespaard zeker 2.5 kg.

En hoe zit dat met aantal km's dat je kan rijden met een 520 ketting icm aluminium tandwiel? Lees her en der dat het snel slijt en kapot gaat of is dat alleen met zwaarvermogen motoren?

Ga toch maar voor 525 ivm beschikbaarheid van tandwielen. Wil nu 14/45 proberen ipv 14/44 en met een 520 ketting is de keuze beperkt bij de webshops die ik gezien heb.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar de 525 gekozen did525rx. Weegt volgend de specificaties niet zoveel meer dan de 520zvm-x. In ieder geval meer keuze qua tandwielen nu :). Mocht ik zakken in rondetijden kan ik altijd nog wat anders zoeken.

Moet ook nog ontdekken hoeveel liter brandstof ik minimaal in de tank moet gooien vuur een crt sessie. Daar valt nog meer mee te winnen den ik aangezien ik m normaal vol Gooi :9
 
Op Assen nu op 2:06 :) (cbr600f 99) nog lerende en wennen aan de motor met 3 crt dagen achter de rug. Magoed, ben slecht in keuzes maken en omdat er zoveel is qua ketting/tandwiel was ik wel benieuwd wat best practice is
 
Laatst bewerkt:
ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.. welke tijden rijden mensen met welk type CBR (met evt aanpassingen)..

(Uitleg; dit gaat niet om dat ik me dan beter kan voelen dan mensen, ik ben legendarisch langzaam, wil meer weten wat er mogelijk is op zo'n oud beestje)

1:54 Assen langzame ruskenhoek op een F3 1998. Andere voorveren, schokbreker achter en semislicks. Verder standaard.
Nadat ik blij was in groep 3+ tussen de R1's en S1000RR op mijn F3 mee te kunnen komen was dit genoeg om mijn euforie kordaat op zeep te helpen door mijn voorrijder _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan